
4 minute read
Visby 2-takt
from Forum Gotland 8 2025
by mediabolaget
GAMLA KLASSISKA MOPEDER FÅR NYTT LIV
Text: Thomas Gottfridsson, Foto: Jörgen Kristiansson
Det här handlar om några 60 plussare som nördat ner sig i gamla mopeder. Mopeder som fått ett nytt liv tack vare kunniga och intresserade eldsjälar. Vi bestämmer träff på Stenkumlaväg i södra Visby. Där bor moppefantasten Stefan ”Peen” Pettersson, 60. Jämngamle före detta klasskompisen och likasinnade Ingvar ”Inca” Pettersson och den fem år äldre Dennis Östberg dyker också upp. Där har ni tre av de totalt cirka 20 medlemmarna i ”Visby 2-takt” som de kallar sig.
– Fast ibland går mopparna i otakt, skrattar Inca.
– Vi träffas och fikar varje torsdag eftermiddag vid Biltema, upplyser Peen. Vi brukar vara ett tiotal varje gång.
– Vi välkomnar ännu fler i vårt gäng, fyller Dennis på med. Det är en härlig frihet att köra moped.

Mopedentusiaster som går samman i ett gäng eller en förening finns lite överallt. Peen och grabbarna är ingalunda ensamma här på ön. I Visby finns till exempel även MMM som står för Mogna Män med Mopeder. Liknande föreningar eller kompisgäng hittar vi i flera socknar på landsbygden.
Det är gamla klassiska mopedmärken som toppar listan och nu får nytt liv – till exempel tyska Sachs och Zündapp och österrikiska Puch. Tre populära märken som står högt i kurs hos alla de som är hemma i den här branschen.
– Jag har ännu kvar min moppe som jag fick som 14-åring, säger Peen. Mopederna betingar idag ett högt värde efter en hel del renoveringar och puts. – Från 30 000 och obegränsat uppåt, drar Inka till med. Priserna har stigit rejält de senaste 15-20 åren.
Peens garage på Stenkumlaväg är fullproppat av såväl gamla mopeder och som bilar. Så pass att även vardagsrummet i villan intill blivit något av ett garage för flera av mopederna.
– Vad skall jag göra av dem? De har ju inte plats i garaget, skrattar Peen. Kommentarerna och lustigheterna flödar under fikastunden när de tre skall berätta vad som kan hända i föreningen de tillhör. – Inca är bra på att köra punka. Han kör inte där vi andra kör…
– Vi försöker ha ett årsmöte varje år hemma hos vår ”sektledare”, Torgny Stenström i Stenkyrka. Vi fikar, gör upp ett årsschema och tar en sväng på tre-fyra mil med våra mopeder.
Tjejerna lyser nästan helt med sin närvaro i den här klubben. Nåja, en och annan dyker upp då och då.
– I vår ungdom var det inte så många 15-åriga tjejer som körde moped. Därför är intresset kanske inte så stort. Men de som är intresserade får gärna komma med. Hur är det då med laglydigheten, håller ni max 30 kilometer i timmen som är högsta tillåtna hastigheten?
– Vi är riktigt skötsamma, kör aldrig för fort och är alltid nyktra, intygar Dennis. Vi vinkar till polisen när de ser oss, då vinkar de tillbaka…

För motorintresserade är Peen nog mest känd som en av Gotlands bästa rallyförare när det begav sig. Att intresset för bilar finns kvar syns tydligt i det lilla garaget. Trångt, trångt när både bilar och moppar slåss om utrymmet.
– Det var väldigt dyrt med rally med allt runt omkring, mopeder är ju betydligt billigare, säger Peen.
Peen har i sin samling cirka 25 gamla mopeder och leder ”ligan” hos de här tre. Hemma hos Inka finns ett tiotal och Dennis har fem mopeder.
Att Peen fått ihop så många beror delvis på att han är så frågvis.
– Jag har byggfirma och träffar därmed många kunder. Då passar jag också på att fråga om de har någon gammal moped. Kanske är det en av tio svarar ja. Då kan det bli en affär.
Sammanhållningen i ”Visby 2-takt” är onekligen god. De hedrar sina kamrater som inte längre finns med. Till exempel Berndt Annas, en eldsjäl som var med och startade föreningen, men som gick bort för några år sedan.
– Vi startar i Kappelshamn där han bodde och besöker även hans grav på Hangvar kyrkogård.
Lite muntrare blir det under Lucia.
– Då kör vi omkring som tomtar och stjärngossar. Känns som att många uppskattar det och vill ta bilder på oss. Där tågen en gång drog fram, alltså de gamla järnvägsbankarna, utnyttjas också av mopedgänget.
– Vi försöker beta av det mesta där det tidigare låg räls.
Affärer sysslar de också med. Tidigare i år arrangerades ett uppskattat ”Moppeloppis” där det fanns tillfälle att fylla på förråden med nödvändiga prylar. Ett arrangemang som kommer igen till våren.
Fikastunden avslutas med ett citat av Inca: ”Kaffet skall drickas medan det är varmt –moped skall köras medan man kan”.



