Paulina Martines Maya Da-Rin (orgs.)
Ava Tupã Vera (Fidelino Garcia Martines) Chamõ Elmo Ñendua Poty (Elmo Esquivel) Karai Okaju (Ilson Soares) Kuña Takuaju (Alexandra Cavalheiro) Kuña Takuaju (Inácia Ajala) Kuña Takua Rendavy (Elma Galeano) Kuña Takua Rokay Poñy (Paulina Martines) Kuña Takua Vy Rope (Vicenta Martinez) Kuña Yruku Poty (Ângela Cabral) Takua Poñy (Caletana Rios) Tupã Guyrapávyju (Faustino Carrilho) Tupã Kaninde (Guillermo Caballero Duarte) Tupã Karai (Leôncio Vera) Tupã Rope (Libório Benites Recalde)
N-1 EDIÇÕES EDITORES Peter Pál Pelbart e Ricardo Muniz Fernandes DIREÇÃO DE ARTE Ricardo Muniz Fernandes COORDENAÇÃO EDITORIAL Gabriel Godoy ASSISTÊNCIA EDITORIAL Inês Mendonça Embora adote a maioria dos usos editoriais do âmbito brasileiro, a n-1 edições não segue necessariamente as convenções das instituições normativas, pois considera a edição um trabalho de criação que deve interagir com a pluralidade de linguagens e a especificidade de cada obra publicada.
ÑE’Ẽ YAKÃ HISTÓRIAS DO POVO AVÁ-GUARANI ISBN 978-65-6119-095-4 ORGANIZAÇÃO Paulina Martines e Maya Da-Rin AUTORES Ava Tupã Vera (Fidelino Garcia Martines), Chamõ Elmo Ñendua Poty (Elmo Esquivel), Karai Okaju (Ilson Soares), Kuña Takuaju (Alexandra Cavalheiro), Kuña Takuaju (Inácia Ajala), Kuña Takua Rendavy (Elma Galeano), Kuña Takua Rokay Poñy (Paulina Martines), Kuña Takua Vy Rope (Vicenta Martinez), Kuña Yruku Poty (Ângela Cabral), Takua Poñy (Caletana Rios), Tupã Guyrapávyju (Faustino Carrilho), Tupã Kaninde (Guillermo Caballero Duarte), Tupã Karai (Leôncio Vera), Tupã Rope (Libório Benites Recalde) TEXTO DE APRESENTAÇÃO Paulina Martines, Vilma Vera Rios e Michele Mendes PREFÁCIO Maya Da-Rin, Paulina Martines, Felipe Carnevalli, Paula Lobato COORDENAÇÃO EDITORIAL Felipe Carnevalli e Paula Lobato COORDENAÇÃO DE PRODUÇÃO Giuliana Zamprogno e Danielle Villanova PESQUISA Renan Pinna, Giuliana Zamprogno e Juliana Fausto PREPARAÇÃO DE TEXTO Felipe Carnevalli e Paula Lobato
REVISÃO DO TEXTO EM PORTUGUÊS Ana Santiago REVISÃO DO TEXTO EM GUARANI Paulina Martines
Dailsson Mendes, Diego Benites, Gabriel Dias, Jonas Kunumi, Lorena Ortiz, Maria Rios, Naiany Vilhalva, Osmar Dias, Sirley Oliveira e Thiago Tupã IMPRESSÃO Margraf
TRADUÇÃO GUARANI-PORTUGUÊS Maria Rios, Ilson Soares, Leandro Kuaray e Giuliana Zamprogno
E-BOOK ACESSÍVEL Fundação Dorina Nowill para cegos
TRADUÇÃO PORTUGUÊS-GUARANI Karlene Pires e Paulina Martines
COZINHEIRAS DA OFICINA EDITORIAL Agda Benites, Cirilo Duarte, Felipe Duarte, Raiane Bolgarim, Rosalia Agueiro, Sandro Portilho e Zulmira Bogarim
PROJETO GRÁFICO E DIAGRAMAÇÃO Cosmopolíticas editoriais (Felipe Carnevalli, Paula Lobato e Bianca Perdigão) TRATAMENTO DE IMAGENS Bianca Perdigão DESENHO DE CAPA Dominga Gonçales DESENHOS Ademilson Esquivel, Beatriz, Bruno, Bruno Martinez, Catalina Delgado, Cristina Cardoso, Dominga Gonçales, Edina Duran, Elizabeth Lopes, Faustino Guyrapaju, Fidelino Garcia Martines, Gilberto Vera, Graciele, Hilária, Igor, Ireneo, Jhohan, Juliana, Ketlin, Lisa Raquel Benitez, Lucinei Lopes, Maite, Manuely, Maria Delgado, Marlene, Michele Mendes, Michelie, Milena, Mirian, Mirileni, Nicoly, Odardo Lopes Ortega, Paulina Martines, Ovídio Poty, Rogerio Martins, Ronaldo, Rosalina, Salete, Silvio Vera, Taylor Vinicius, Thais, Vilma Rios, Vitor Vera, Wilfrido Espinola e Xahier FOTOGRAFIAS Alberto Alvares, Maya Da-Rin, Gilberto Maciel, Danielle Villanova e os alunos da oficina Alice Esquivel, Antônio Micael Vera, Caio Martins, Cleomar Medina,
ASSESSORIA JURÍDICA Paula Tupinambá AGRADECIMENTOS Atanásio Teixeira, Celsa Nunes, Elza Medina, Ismael Rodrigues, Nicolau Cabral, Alberto Alvares, Gabriel Martines, Gilberto Benites, Spency Pimentel, Tatiane Klein, Gustavo Magnani, Millena Mafra, Paulo Maia e Wilfrido Espinola
Acesse a versão acessível do livro A reprodução parcial deste livro sem fins lucrativos, para uso privado ou coletivo, em qualquer meio impresso ou eletrônico, está autorizada, desde que citada a fonte. Se for necessária a reprodução na íntegra, solicita-se entrar em contato com os editores. 1a edição, junho de 2026 n-1edicoes.org
Prefácio
08
Prefácio
Maya Da-Rin, Paulina Martines, Felipe Carnevalli, Paula Lobato
Maya Da-Rin, Paulina Martines, Felipe Carnevalli, Paula Lobato
16 Apresentação: O poder de acontecer
Ñemombe’u: Mbora’u
Kuña Takua Rokay Poñy, Vilma Vera Rios, Michele Mendes
Paulina Martines, Vilma Vera Rios, Michele Mendes
28 Jajeroky meme
Dançar, sempre
Tupã Kaninde
Guillermo Caballero Duarte
40 Chereñoi ko ñe’ê reve
Eu nasci com essa língua
Tupã Karai
Leôncio Vera
58 Koa ko tekoa ore mba’e
Este lugar é nosso
Takua Poñy
Caletana Rios
68 Nosso corpo é esta terra
Yvy péa ha’e ore rete Kuña Yruku Poty
Ângela Cabral
80 Ñandereko
O nosso modo de vida
Tupã Guyrapávyju
Faustino Carrilho
90 Ore ramõi oiko hague
Onde nossos avós viveram
Kuña Takuaju
Inácia Ajala
102 Mba’e jatopata temity Soja mbytepe? Tupã Rope
O que se pode encontrar no meio da soja? Libório Benites Recalde
110 Somos aqueles que restaram
Ore ha’e hemby akue Kuña Takua Rendavy
Elma Galeano
124 Nas pegadas de nossos pais
Ore ru ha sy rapykuerepe Kuña Takuaju
Alexandra Cavalheiro
134 Ore reko
Cultura nativa
Chamõ Elmo Ñendua Poty
Elmo Esquivel
148 Nda’ikatu veima rõsẽ ko’ãgã
Não saímos mais daqui Fidelino Garcia Martines
Ava Tupã Vera
162 Yvy marãe ‘y rupi
Pela terra sem males
Kuña Takua Vy Rope
Vicenta Martinez
178 Mba’e he’ise ndereko porã?
O que é ser civilizado? Ilson Soares
Karai Okaju
196 Opa mba’e reo romo heñoimba jeyta
Recuperar tudo de novo Paulina Martines
Kuña Takua Rokay Poñy
216 Kuatia ta’anga jajapoha
Caderno de desenhos
Prefácio
Ñ
e’ê oguereko pu’aka ombojeravo mba’emo ko yvype. He’i haicha Ailton Krenak, heta ava kuera pe, ñe’ê oguereko arandu oguero’e maramo jaguero jevy haguã nda’ikatu veine. “Hya’e ikatu oiko pet’êi mba’e porã terã mba’e ivaiva: petêingue jaro’e guive, ha’e nda’ijokoha veima, nda’ikatu veima mba’eve jajapo jajoko haguã. Ñe’ê ha’e oguereko pu’aka ñane mboheko porãvo ha teko porã ojapoukavo ko yvy yvy rupare”, ñane mo’ãguîve ave ymarãe’yva gui ha opaichagua jarygui. Ha pechaite ave ojehu ko’ãa ñemombe’u ko livrope ğuarãre, ma’êmeguã memegui, kuatia reryrã ojeguero jeroky are, heta kue reve ojuhu haguã herarã, tekoha Yvy Okaju, Guaíra - PR pegua kuera oporaiva kuera imborai rupive omboery: Ñe’e Yakã – Avá-Guarani kuera rembiasa kue. Ñe’e ha’e ore anga. Yakã ha’e pe yvu osêha, ha ysyry ha’e ndahypairi, upechaitente avei ñane ñe’êma opa va’erã e’y. Ko livro ñepyrurã guive, ore momandu’a riae hikuai ke ñe’e rupive naña nembora’uiarãha. Ore ñemongeta rupi omoesãkave oreve, roikuaa haguã ke umi Ñe’e oguereko petêi
8
Prefácio
A
s palavras têm o poder de criar mundos. Como lembra o pensador Ailton Krenak, para muitos povos indígenas, a palavra carrega uma potência criadora irreversível. “Pode ser pensada como um dom maravilhoso ou uma maldição: uma vez enunciada, ela foge ao nosso poder, de modo que nada mais pode ser feito para controlá-la. Mas a palavra também tem a potência de nos transformar e transformar o mundo”, e de nos aproximar do universo e dos outros seres que habitam esta terra. Assim acontece com os relatos reunidos neste livro e, pela importância e poder que o registro deles carrega, seu título precisou emergir de um processo coletivo complexo. Durante uma longa noite de rezas na tekoha Yvy Okaju (Guaíra, PR), conduzida por lideranças espirituais Avá-Guarani e acompanhada pelos cantos mborai, seu nome foi revelado: Ñe’eYakã – Histórias do povo Avá-Guarani. Ñe’e é frequentemente traduzido como alma-palavra, mas seu sentido é ainda mais profundo, pois denota uma indissociação entre espírito, alma, sopro e palavra. Segundo as narrativas Avá-Guarani, tudo que existe surgiu de um sopro, que, por ser disparado com intenção, carrega consigo a potência criadora. Yakã, por sua vez, remete à nascente, à água que brota e segue seu curso, ao que nasce e flui contínua e infinitamente. Assim como a terra precisa da umidade para se tornar fértil, o sopro carrega a umidade da saliva, capaz de
9
mba’e porã ha ivaiva, upeagui, tekoteve ani ñañe’ê reinte. AváGuarani kuera, ndojokoi oñe’eva, pe ñe’e, ojepoivo, ohota upe ojepoihaichaite hina. Petêi hu’yicha avei oho ojepoi javerõ, ñe’e hina ojapo tape ha tekoteve umi ohenduva omomba’e. Ko mba’e kuaa Guarani kuera oguerekoa iñe’ê rehe, oñanduka ñandeve mba’echaitepa ha’e kuera ombojerovia gueteriha iñe’ê, ojehuga ha ojeapykuere muña ramo jepe ko’ãgãite peve. Ymaiterei guive oikoa hikuai Bacia do Paraná he’iha rupi, umi rupi ma ko’ãgã Paraguai, Brasil ha Argentina he’i ikuai. Ko’ãgã ramo guarani kuera ha’e hina ava hetavea õi ko Brasilpe, ha’e kuera oikomiha ohenoi Tekoha, ke upepe ha’e kuera oiko hekoite rupi. Ramo jepe hina, ha’e kuera ndaha’ei õinteva ko yvy ari, ha’e kuera oguata, ojohasa, ha oiporu hikuai tuichaiterei yvy apu’a, hekoite rupi oiko mavy ndopytairi. Hetarã’i kuera ohekaha rupi, omendaha rupi opyta terã temity rendaguã rekaha rupi. Ndaha’ei karai kueraicha, ko’ãgã peve karai kuera ndoikuaai gueteri guarani kuera jeguata ko yvype. Karai kuerapy omboja’o ja’opa voi yvy ha ko’aguive chemba’e he’i ojoupe kuera. Ha upi ave, pe sã arajere ryepype (100 anos), ava guarani kuera jeiko ombyai akue umi karai kuera. Oeste Paranápe, ko Aranduka (livro) ojejapo aguepe, Avá-Guarani yma guive ko’ãa mba’e ojejapo ramo hese kuera. Ha’e kuera oñemosarambipa hekoha guasu gui, ñepyrurã voi umi pa’i kuera voi upecha ojapo hese kuera akue, upea século 18 raka’e, upei katu oñepyrûma ojapo hikuai kokue tuicha ichava, ha oityuka ka’aguy umi guarani kuerape ae, upea já século 20 pema raka’e. Ha’e kuera oñangareko va’ekue oitykapa ichupe kuera jeynte. Upechape ava guarani kuera omañantema hekoha kuerami oñevendepa ramo ichugui kuera. Arajere 1970 guive oñepyrû ojejapo kokue tuicha ichava ha ava kuera meme oñemo mba’apo raka’e umiape. Ha upe jave hetaiterei ava kuera oñemuñamba raka’e hekohagui, upea oñehenoi Sarambi, heta õi raka’e ohose’yre ohova, osarambipa ojohegui hikuai, ombo tapere tekoha kuera. Umi
10
irrigar o mundo e criar a vida por meio da palavra. Ñe’e Yakã pode ser compreendido, portanto, como esse lugar de onde nasce a palavra capaz de criar o mundo – ou como “a revelação de que palavras, línguas, alma e espírito são infinitos”, conforme traduziram os autores deste livro para o português. Ao longo do processo de criação desta publicação, fomos constantemente lembrados de que a palavra é também responsabilidade. Nas rodas de conversa que orientaram nossos encontros, aprendemos que toda palavra carrega uma dádiva e um perigo e, por isso, deve ser proferida com atenção. Entre os Avá-Guarani, não se interrompe quem fala, pois a palavra, uma vez lançada, deve seguir seu próprio caminho. Assim como uma flecha percorre um trajeto preciso em direção a seu alvo, a palavra desenha um percurso que precisa ser respeitado por aqueles que a escutam. Esse entendimento da relação profunda que os povos Guarani cultivam com a palavra ajuda a compreender como preservaram sua língua materna ao longo de tantos séculos de violência e perseguição. Habitantes da região da Bacia do Prata há milhares de anos, nos territórios que hoje correspondem ao Brasil, Paraguai e Argentina, os Guarani constituem um dos povos indígenas mais numerosos da América do Sul. Seus territórios tradicionais são chamados de tekoha, os lugares onde se vive segundo seu modo de ser, o ñandereko. No entanto, mais do que espaços fixos, esses territórios sempre foram atravessados pelo movimento. A caminhada é parte constitutiva do modo de vida Guarani e expressa uma forma própria de habitar o mundo. Ao longo de gerações, os Guarani se deslocaram por amplas regiões, estabelecendo redes de parentesco, trocas e alianças, sem que isso significasse a ruptura com seus territórios. Diferente da concepção linear ocidental, a circularidade organiza a visão de mundo Guarani, desafiando as noções coloniais de fronteira e propriedade da terra. No entanto, ao longo dos últimos séculos, o modo de vida guarani foi sendo violentamente interrompido. No oeste do Paraná, onde este livro nasceu, os Avá-Guarani vivenciaram um processo contínuo de expulsão de seus territórios, iniciado com as missões jesuíticas no século 18 e intensificado com a expansão das frentes agrícolas e de exploração madeireira ao longo do século 20. Forçados a derrubar as florestas que haviam cultivado por gerações, os Avá assistiram à transformação gradativa de seus territórios em mercadoria.
11
opyta va’ekue katu, oho oiko hikuai pe fazenda rugua’ipe, tape kotare, y syry po’imi rembe’yre, ka’aguy michîmi õi gueteriha rupi, ijy’yvype jey voi jepe omba’apo umi ijy’yvy oipe’apa akuepe jey. Ko pa arajere ryepype (10 anos), karai kuera ombotuichave uvei ohovo ikokue kuera, ha yvy repy katu ijyvateve reintema, mburuvicha kuera ha mboka kuera oñembo hetavepe ohovo ñorãirõ yvy rehehape ivai tereive ohovo. Hetaiterei tekoha gui karai kuera, governo ha fazendero kuera omosêmba umi guarani kuera mbaretepe. Upevere ava guarani kuera õi mbarete ha py’a guasupe opytama hikuai hekoha guasupe ha omombarte ñandereko. Umiakue gui ojekuaa ko aranduka herava (livro), ha’e iñepyrû kuri jasy pamokõi (dezembro), arajere 2022 jave, filme de ficçãorã reve oñepyrû akue oñema’ê ha oñemo mb’e guasu maramo Avá-Guarani kuera luta ijy’yvyrã rehe guare. Upe maramo rojapo ñomiongeta tekohaygua kuera reve, heta tekoha õi Tekoha Guasu Guavirape, opytava hina Guaíra, Terra Roxa ha Altôniape, Paranápe meme. Heta aty ojejapo ha heta mba’e omombe’u hikuai, ndaha’ei filmerã añonte. Roñandu kuaa ke umi mba’e omombe’uva hikuai ha’e kuera hembiasa kue tee ha ko’ãgã peve ha’e kuera ohasa gueteri hikuai ha mavave ndoikuaai teri ave, mba’e mba’e voipa Brasil pe ojehu raka’e yvy re oñemboja’opa jave ha upe rire araka’e. Heta po katu rupive ojejapo Ñe’e Yakã – AváGuarani kuera rembiasakue, petêi mba’e ojehupityva japysaka, jeiko guarani kuera reve, karai ñe’ême ñembohasa ha jopoi rupive. Ñe’ê oje grava, ojehai ha ojehai karai ñe’ême ave, oñe ñeha’ãmbaite pe oñe ñe’ê agueichaite opyta haguã pe ojehaihape. Ojehaipa maramo, ojegueru akue jey tekohape kuatiare ikatu haguãicha umi oñe’ê akue guive ohendu ha ohecha haguã opyta porãpa ra’e terãpa anyi. Ta’a nga reko õia aranduka pe katu itujavea kuera ha huvicha’i kuera heta ñomongeta rupive õmoi uka akue, mba’echapa oipota umi ñe’ê ra’anga opyta kuatiare. Umi ta’anga ngo chondaro ha chondaria kuera Tekoha Guasu
12
Com a mecanização da agricultura a partir dos anos 1970, a mão de obra indígena tornou-se obsoleta e muitas comunidades foram obrigadas a deixar suas terras. Esse processo, conhecido como sarambi – o esparramo –, resultou na dispersão forçada de inúmeras famílias, desestruturando comunidades inteiras. Aqueles que permaneceram passaram a viver nos fundos das fazendas, ou à beira de estradas, córregos e matas remanescentes, muitas vezes dentro dos próprios territórios tradicionais, trabalhando para quem tomou suas terras. Nas últimas décadas, esse cenário tem se agravado. A expansão do agronegócio, a valorização da terra nessas regiões e o aumento do armamento civil têm acirrado exponencialmente a violência no campo e os conflitos por terra. Em muitos casos, as comunidades indígenas enfrentam expulsões violentas promovidas tanto por agentes do Estado quanto por fazendeiros e grupos armados. Ainda assim, os Avá-Guarani seguem construindo estratégias de resistência, retomando seus territórios tradicionais e afirmando seu ñandereko. É nesse contexto que surge este livro. A pesquisa que lhe deu origem teve início em dezembro de 2022, inicialmente vinculada a um projeto de filme de ficção inspirado nas histórias de luta e retomada territorial Avá-Guarani. Foi então que conversamos com os moradores e moradoras das diferentes tekoha que compõem o território Guasu Guavirá – que se estende pelos municípios de Guaíra, Terra Roxa e Altônia, todos no Paraná. Desses encontros emergiram relatos cuja força, beleza e urgência ultrapassavam o escopo inicial daquela pesquisa. Percebemos que, mais do que registros, essas histórias eram testemunhos vivos de um processo histórico ainda em curso; narrativas que revelam uma dimensão pouco conhecida da formação do Brasil e da violência que sustenta sua colonização territorial. Construído por muitas mãos, Ñe’e Yakã – Histórias do povo Avá-Guarani é resultado de um processo que envolveu escuta, convivência, tradução e criação compartilhada. As falas foram gravadas, transcritas e editadas com o cuidado de preservar os modos de expressão de cada narrador e narradora, respeitando os ritmos próprios da fala e os traços da oralidade. As versões preliminares dos textos, bem como suas traduções, foram devolvidas às comunidades para revisão e correção, de modo com que cada pessoa se reconhecesse nas palavras aqui apresentadas. O projeto gráfico do livro seguiu as orientações dos mais velhos e das lideranças que, por diversos dias, se encontraram para
13
Guavira pegua kuera oipe’a akue, ha ta’anga lapi ojejapo akue katu ha’e ombojekuaa haguã yma guare ha ikatu va’erã oiko jey tenonderãvo. Umi itujavea kuera omombe’uva guive, Tekohaygua kuera ojapo ta’anga tekoha Yvy Okajupe. Umi ñembyaty ojehu akue ogueraha ñemongueta ojeporavo hağua ñe’ê ha ta’anga ko livro pe õi va’erã, ke ha’e petêi mba’e pavê rembipota. Ko kuatiare õi ñe’ê ha po katu marangatu, ikatu va’erãichagua ñanderepy ñande lutape. Rohenoi nde ke remoñe’êseva kuatia ha nde ke rehechaseva ta’anga tuicha ñemomba’e guasupe. Toñemoguãhê pene rendape ko ore pytuicha, tombojekuaa tape, toiko pene ndive ha tohechauka pêeme upe tekoha pyahu.
Maya Da-Rin, Paulina Martines, Felipe Carnevalli, Paula Lobato
14
discutir como as falas presentes no livro deveriam ser apresentadas. Grande parte das fotografias que compõem as páginas da publicação foram tiradas pelos jovens de Guasu Guavirá, e os desenhos – que povoam o imaginário de um passado que também é desejo de futuro – foram realizados pelos autores e autoras do livro, além de seus familiares e habitantes de Yvy Okaju, a partir das histórias compartilhadas pelos mais velhos. Todos os encontros realizados ao longo desse percurso levaram a debates profundos sobre as escolhas relacionadas a essa publicação, possibilitando a construção do livro como um espaço compartilhado de materialização de um sonho comum. Cada página que se segue é, portanto, resultado da confluência entre muitas vozes e muitas mãos, tornando este livro uma ferramenta efetiva de luta, ampliação e multiplicação das vozes que dele fazem parte. Convidamos os leitores e as leitoras a se aproximarem destas palavras e imagens com respeito e atenção. Que elas possam ser recebidas como sopros vivos, capazes de abrir caminhos, criar vínculos e fazer nascer outros mundos possíveis.
Maya Da-Rin, Paulina Martines, Felipe Carnevalli, Paula Lobato
15
ÑEMOMBE’U: MBORA’U Kuña Takua Rokay Poñy, Vilma Vera Rios, Michele Mendes
Apresentação: O poder de acontecer Paulina Martines, Vilma Vera Rios e Michele Mendes
O
re, Avá-Guarani, rojeheko mbo’e õiha mba’emo na’iporãi ñanemandu’areirei. Upechape roikuaa ani haguã ro’e ñe’ê ñembyasyrã ha oremõi’asy va’erã ani ro’e, Ñanderu, ayvu rerekua, ja ohejamaoi umia araka’e guarãre. Pero ko tembiapo oremokyrê’y roñe’ê haguã ore rekovere, orembijeasakue ore akãme roñongatu akue, ndaha’eve porãirõ jepe orereko rupirõ. Romboty’o orerete ko’ãva ñemandu’a hasy nunga’irõ jepe, mba’eta iporãpy koa ko tembiapo, ikatu haguãicha itujavea, iguãiguîvea ha ñanderuvicha’i kuera oheja iñarandu ha hembiasakuemi ko kuatiare, umi mitã kuera okakuaava pe guarã, ha pea hasy’ipe jahupity. Upeagui, tekotevê kuri heta jeguerojapysaka, jeroky ha mborai rupive ñepyrûguie ko’ãgã peve. Orépy roñandu ape orepype ke ko kuatia apo tete nandi rupi nõi porã mo’ãi, rogueroporandu va’erã. Karai kuerango õimehaicha reintema oiporavo kuatia para pe herarã, ha ñande katu nahaniri. Mitã oñemboery haichante avei kuatia oñemboery, õi porã haguã ha imbarete haguã ko yvype. Heryrã amo yvategui oguejy va’erã, oñendu mbegue va’erã chamõi kuera apysápe, imborai mbyte rupi, jerokyhape. Pechante avei ojehu kuri ko kuatia jehai pyrere. Rombyaty paite yvy okajuygua ha umi iñembiasakue omombe’mu akue guive, ojeroky are ha ojeroky puku hikuai, aremima ndojehecha veiva chamõi kuera upeichaite ojerokyrõ. Upe ojejeroky jave oguãhê mbarete ama, yvytu, aratiri, orejeroky ha oresapukaire ou hikuai, upecha jave ore rovy’a ha roñembyasy avei, roikuaape ore ore hente kuera omanoma va’ekue ouha hikuai ojapysakavo orerehe mba’epa rojerure. Agã jahaove ko’agui amogotyo ñandehama jaju va’erã jaraha haguã tembijerure, ha upeaite ojehu, ñande’ypy kuera ou oraha haguã ñanemba’e jerure mborai ha jeroky rupive. Upe jeroky ogueru oreve vy’a ha oñanduka oreve ke ore ha’e ko’apegua, va’echante ko kuatire õi amongue ñe’ênguente rõ jepe ha’e enterovetea ñe’ênguererekua hina koa, umi ojera ramo ramo’ia ha umi ñandereja va’ekue guie. Enterove ko tembiapo pegua meme. Jeguero japysaka pukukue jave, mombyryeterei rojevy ore rapykuerere ha mombyryeterei roho tenonderãgotyo
18
N
ós, Avá-Guarani, fomos ensinados que muitas coisas não devem ser lembradas. Aprendemos que não é bom falar de situações tristes e momentos de dor, porque Ñanderu, nosso grande espírito, já deixou essas coisas gravadas no tempo. O projeto deste livro, no entanto, nos impulsionou a falarmos de nossas vidas e a acordarmos memórias que não deveriam ser acordadas, segundo nosso entendimento tradicional Guarani. Nós nos abrimos a essas dores e lembranças porque é um projeto bonito, pensado para que nossos mais velhos e nossas lideranças pudessem deixar seus conhecimentos e suas histórias para as futuras gerações – e isso foi feito com muito esforço. Por esse motivo, foram necessárias muitas rezas ao longo de todo o processo, porque algo aqui de dentro nos fez sentir que, diante da força deste livro, precisávamos realizar essas pontes com o outro mundo. Para os karai, os não indígenas, definir o nome de um livro pode ser apenas uma escolha aleatória, mas, para nós, é uma tarefa espiritual. Batizar um livro é como batizar uma criança que nasce: para ser bom e poder seguir, o nome deve vir de cima, soprado nos ouvidos dos chamoi – nossos rezadores – a partir de seus cantos nos rituais. Com este livro foi a mesma coisa. Juntamos toda a comunidade de Yvy Okaju e os autores e autoras da publicação, e fizemos um ritual que atravessou noite adentro, um ritual cuja força poucos de nós havíamos presenciado até então. Nesse ritual, a chuva, o vento e os trovões vieram fortes, por causa da nossa reza e do nosso grito, o que, para nós, é um momento de alegria e de tristeza, porque sabemos que a tempestade são nossos parentes que já se foram e voltam para olhar por nós e escutar o que estamos pedindo. Quando partimos desta vida para o outro lado, nos tornamos mensageiros e mediadores dessa terra com o mundo espiritual, e foram nossos ancestrais, que já não estão mais conosco, que ouviram nosso pedido a partir da dança e do canto. Esse ritual nos trouxe uma sensação de alegria e de pertencimento, porque, apesar de este livro conter apenas algumas de nossas vozes, elas representam todo o nosso povo, desde os recém nascidos até aqueles que já se foram. Todos pertencem a este projeto. Durante esse processo, por meio da reza, nós voltamos muito longe, no passado, e fomos muito longe no futuro, buscando o nome deste livro, que guarda tantas falas, palavras e histórias. Não foi fácil para os rezadores; não foi fácil para os homens que estavam ali dançando, concentrados; e não foi fácil para as mulheres, que estiveram cantan-
19
ko kuatia jehai reryrã rekavo, oñongatutava heta ñe’ê ha ñembiasakue. Ijetu’u’i oporaiva kuerape, ha ijetu’u umi kuimba’e kuerape ombopu mbaraka mirî ha ojeroky, ijetu’u umi kuña kuerandie,ombopu takuapu ha oporai ave, ikane’õmba rõ jepe, roñandu mbiro’y ke guarani oiko va’e mante oñandukuaa. Orepy ndoro jepokuaai teiri roñe’ê ore ñembiasa kuere. Sapy’ante, ro’e jave rãmo, umi mburuvicha guasu kuerape ke ko yvy, ñanepyrûha ha’eha oremba’e, noromombe’upa teeiri ore remiasakue koa ko kuatia parape guãrãichaite noromombe’uiri, mba’ere? Ke nahi’ãipy oremandu’a ore rembiahakue ke heta vese ogueru mba’emo ñembyasy ore retere. Ta’anga ma katuve ndorojapoiva akue, upechapy rojeheko mbo’e ani haguã ta’anga rojapo reirei, mba’eatepa ne’akame remõi ra’e terã ndepy’are mba’epa rero’e ra’e ta’anga rejapo jave upeapy katuete ikatu oiko tenonderãme,ta’angante va’ekue ikatu hekove. Ko tembiapo ojehu jave kuri, umi karai kuera ojerure kuri itujakueve omombe’u haguã hembijeasakue hikuai ha umi ipyahuvea kuera katu ojapo haguã ha’anga kuatiare. Upecharõ jepe, õimerõ ra’e tembiasakue ra’anga minte, ñeimo’ã’yre rojapoma ave upe oiko jeytava ra’anga: omõimavo pe ñemandu’a pe kuatiare, roñandukuaa ke ore renonderã katu romõi ha’anga kuatiare. Mba’eta romõiva guive ha’anga pe kuatiare, upea ndoje’o mo’ã veima araka’eve. Ta’anga kuera rojapo akue, ohechauka monde, ymã guare ojapo ha oiporu jepiaty, he’ise hina, ke tenonderã namombyryitei, ñaime hina, ñaikotevê jeyta jaiporu monde, ñanderekoha ika’aguypa jey va’erã. Upechante avei rejaporõ guyra’i ra’anga kuatiare, nde nembora’u hina ani haguã guyra kuera opa. Koa ko tembiapo ore momandu’a ore yvyre, ore rekore, orembojerovia tenonderãre, ore mbojerovia ke opa mba’e ikatu gueteriha, opa mba’ete rupi rohasa rirerõ jepe, opecha ore roguerovia. Ore rekoha,Yvy Okaju, oñepyrû akue 2009, upeguive opaichagua jehasa’asy rupima rohasa. Ore mburuvicha kuña rõime heta jehasa’asy rovai ndaha’ei tekoha ryepype añonte, oka pe tetãre upechante avei. Ore mitã kuera oñembo’e mbo’ehao karai kuera retãme, uperupi ohasa a’e’y rupi, heta vese ndohose veima
do e tocando o takua – instrumento feito de taquara. Ainda assim, sentimos algo tão profundo que só os Guarani podem compreender. Isso porque não costumamos falar tanto da nossa história. Às vezes, quando falamos para as autoridades que esta terra em que pisamos pertence a nós, não relembramos nossa história em detalhes como foi feito neste livro, porque evitamos trazer de volta esses pensamentos que, muitas vezes, são dolorosos. Desenhar, então, era algo que também não fazíamos. A gente sempre foi ensinado a não desenhar de qualquer jeito, porque dependendo do sentimento que se deseja ao fazer um desenho, aquilo que se registrou no papel pode acontecer. O desenho tem o poder de acontecer. Durante as oficinas para a realização deste livro, nossos parceiros karai propuseram que os mais velhos contassem detalhes de suas vidas enquanto os mais novos os desenhavam. No entanto, mesmo que esses desenhos tivessem a ideia inicial de registrar o passado, sem perceber, estávamos também desenhando algo que temos certeza de que vai acontecer de novo: ao colocar as memórias no papel, compreendemos que estávamos desenhando nosso futuro, porque tudo o que está registrado no livro não vai se apagar com o tempo. Os desenhos que fizemos para este livro mostrando o monde – uma armadilha que os antigos usavam –, por exemplo, significam que, em um futuro muito distante, estaremos predestinados a usá-lo novamente, porque haverá floresta. Da mesma forma, desenhar um pássaro é predestinar que ele nunca será extinto. Este projeto nos fez relembrar nossa terra, nossa cultura, e crer no futuro, crer que as coisas não estão perdidas, mesmo depois de tudo o que passamos. Assim nós acreditamos. Nossa aldeia, Yvy Okaju, teve início em 2009 e, desde então, temos enfrentado vários tipos de violência. Nós, como lideranças mulheres, estamos diante de violências não só dentro do território, mas fora dele também. Nossas crianças estudam nas escolas da cidade, onde sofrem racismo constante. Muitas vezes elas não querem ir para a escola, pois são proibidas de falar Guarani, já foram impedidas de lanchar com as crianças não indígenas ou trancadas dentro do banheiro. Elas escutam dos filhos dos brancos que elas são bandidas e roubadoras de terra. E como a gente se sente com isso? Tampouco tínhamos acesso aos direitos do município, e o trabalho, ninguém da cidade quer dar aos indígenas. Mas temos que ter coragem para falar e não vamos ficar parados. Enquanto estivermos vivos, vamos lutar pelos nossos direitos. Corremos atrás do
21
oñembo’evo, ojuru joko ichupe kuera ani haguã oñe’ê guaranipe, ojoko ichupe kuera ani haguã okaru karai ra’y kuera reve, omboty guive ichupe kuer vañope. Ha’e kuera ohendukuaapa oje’erõ hese kuera, ha’e kuera ha’eha yvy re imondava kuera. Mba’echaiko ore roñeñandu porãta pecharõ? Ni ndoroguerekoi direito mba’e ko município pe, ha tembiapo apo katuvema, mavave tetãygua nome’êseiri. Tekotevêma ore py’aguasu hina romombe’u haguã umia, norõi reinte mo’ãiete hina ichupe kuera, roikove aja pukukue, roñorãirõta hendie kuera ore direito re. Oremba’enteko ore rohapykuere muña, roju jey ha roikr jey ore’ypy kuera rekohape ha upechape roiporupata rohovo tuichakuejaveve. Heta vese rohechauka ore rembijerure, ore rekoha ombotuica ve’i haguã, ndoroguereko veimapy temity rendaguã ha nda’ikatui mombyryve’i rupi roguereko ore remity karai kuera kokuegui veneno gui ave. Upechaha rupi orejupase ave ave akue, ha rohecha mba’echaitepa ipochypaha hikuai orerehe umi karai kuera, mboka guive õikuãve’ê akue hikuai orerehe. Ko kuatia ñemongaraita jave, heta chamõi ha charyi kuera hasê hikuai,petêi ohasa akuere iñambue eteva ko’ãgã jehasa’asygui. Petêi tembiasa ke ñanderesa ndohecha mo’ãi araka’eve. Pe ore jeikose ymã guareicha jey ndaha’ei roipotagui ara mba’e opyta petêi hendape, tembijeasa ko orereheoi õi, ro’useha tembi’u tee’i, oga yma guareichaite jey, roñemityse, ore ra’yse ha ai haguã oheja ojerovihagui ore rekore. Ko’ãa mba’e ore’ypy kueraoi omoñemonde raka’e ore retere ko’ãgã peve guarãicha, aipoa oremombarete ha omõi ore retere roguata haguã tenonderãre. Upeagui ko kuatia ñemongarai ogueroviauka jey oreve, heta ary jepe tahi’are ra’e, umi ohasa akue ikatu ojehu jey tenonderãme, õimapy kuatiare ha’anga.Tojejapo porãite’y jepe ra’e terã ta’ivai ‘i jepe ra’e, petêi têi oguereko mbora’u oñeguê roguãhê ayvu rapyta õihape, ijesaka rupi ombojekuaa va’erã. Upea guima ko tembiapo ndaha’ei kuatia apo añonte, koape pepy opaichagua reipy ñaime: ñande’ypy kuera, yvyra kuera, y, vicho’i kuera, opaichagua hekoveva guivepy õi koa ko jehai pyrepe ha ta’angare. Ko’ãgã rupi, heta guarani kuera jepeve, ndoguerovia veima oporaiva kuerape, ndojerovia veima mboraire pu’akare,
22
que é nosso, estamos retomando os territórios originários e fazendo nossa autodemarcação. Nos manifestamos para aumentar nossas aldeias, porque não tínhamos espaço para plantar e nem perímetro de segurança para nos distanciar do veneno das lavouras karai. Por isso, enfrentamos muitas tentativas de massacre e vimos, diversas vezes, vários olhares de ódio e armas apontadas para nós. No ritual de batismo do livro, muitos rezadores e rezadoras choraram por um passado diferente desse presente de violências, um passado que sabemos que nossos olhos nunca mais vão ver. Mas esse desejo de se viver como era no passado não é uma vontade de ficar parado no tempo. É que tudo isso está presente em nós: a vontade de comer comida típica, de ter uma casa como os antigos tinham, de plantar nossas roças, de ter filhos e de não perder a crença. Tudo isso foi colocado em nós pelos nossos ancestrais, que ainda continuam em nós, e essa ancestralidade nos fortalece e nos dá a vontade de seguir em frente. Por isso, o ritual de batismo deste livro nos fez acreditar que, mesmo que demore anos, o passado poderá se tornar um futuro, que está garantido porque desenhamos. Mesmo que os desenhos sejam mal feitos ou feios, cada um deles carrega um sentimento que foi levado até o Grande Espírito, que os transformou em um sonho possível. Por isso, este material não é só um livro: é como se todos nós estivéssemos aqui, com nossos ancestrais humanos, árvores, rios e animais. Todas as vidas estão aqui, em formato de escrita e de desenho. Hoje em dia, muitas pessoas, mesmo sendo Guarani, desacreditam na capacidade de um rezador, no poder de um canto, da concentração espiritual e de uma dança. Essa descrença foi quebrada com esse ritual: muitos puderam presenciar o poder de Ñanderu, e isso vai ficar gravado na memória das crianças e dos jovens que estiveram ali, mesmo depois que este livro tiver circulado pelo mundo. Para um povo como o nosso, que vive sem território e já passou por tanta dificuldade, sentir esse poder é fortalecedor. Por mais que a sociedade tenha mudado e o pensamento do mundo já tenha poluído nossa mente, algo aqui dentro da gente insiste em fazer com que sejamos o que a gente é. Os pistoleiros, que nos atacaram tantas vezes, podem vir com força, mas enquanto tivermos o nosso canto, eles não irão nos derrubar e nem nos deixar depressivos. Enquanto houver canto sendo ecoado por alguém da aldeia, sempre seremos ouvidos – não pelas autoridades de Brasília, mas por quem está lá em cima, na terra sem
23
jeguero japysaka va’ere ni jerokyre. Po upe jerovia’y hetagui ojeine ra’e ko jeroky guasupe, ke heta õi ohechava Ñanderuete iña’aranduha ha upea opytama mitã, karia’y ha kuñatãi kuera upepe õi akue ãkãme mandu’arã meme, ko kuatia osarambi rire peve ko yvy rupare. Oreichagua yvypora pe katu vema, roikoa ore rekoha guasu’yre ha ohasama va’ekue heta jehasa’asy rupi, roñanduvo ñanderuete arandu... oremo mbarete. Õime ramo jepe ore jereregua kuera iñambuepama ha ko yvy regua oikemane jepe ore ãkãme raka’e, õi ñendu gueteri ape orepype, oremoingo poteri orehaicha’eoi. Umi karai kuera mboka revegua, “pistoleiro” ro’eha, mbovykuemapa ou oreve hikuai, ha tou katu imbaretekue reve hikuai... ore... roguereko’aja pukukue ko mborai orejehe, ha’e kuera nda’orereity mo’ãiri ni na’orembopy’a tarova mo’ãiri. Õi gueteri’aja pukukue oreirûnguerava ohupiva mborai ko tekohape, roñehendu katueteta gueteri ndaha’ei umi mburuvicha brasiliape õiva kuera añonte, pero, amõite yvate, amõ yvy marãe’yguioi... Karai kuera oimene he’i orerehe rojehecha’asyetereiha ha ko’ãgã peve rojejukanteha rohovo.Ha’e kuera ndoikuaairi mba’evete’asy: ha’e kuera toñembo’e katu hikuai umi faculdade iporã porãveape; tomoñe’ê katu hikuai umi kuatia jehaipyre iporã porãvea; tombo’e katu ichupe kuera umi Doutor iñarandu randuvea, ni upevere ndoikuaa mo’ãi mba’evete ñaneramõi kuera ha ñande’ypy kuera arandu rovai guarã. Ko tembiapo ha’e petêive temity ra’yingue’i, heta ambue temity ñañoty’akue mbytepe guarã, jajepy’a mongeta haguã, ke ñande ha’e umi ndoguevi kuaaiva mba’evegui, jaguerekogui upe mborai ijypyva. Jaguereko: ka’aguy mborai; y mborai; hyapu guasuva mborai; yvytuvai mborai; yvytu piro’y mborai; tupã kuera mborai; mborevi’ypy guiguava mborai ha opa mba’e oikoma va’ekue ko yvype oreko ijypy amõ yvy marãe’ype. Upepe ikuai opa mba’e teeteva.
Tekoha Yvy Okaju (Guaíra/PR) Jasypateĩ, 2025
24
males. Os brancos podem achar que somos um povo sofrido e massacrado, mas são analfabetos: eles podem fazer as melhores faculdades deste mundo, podem ler os melhores livros e ser orientados pelos melhores doutores, mas continuarão ignorantes perante a força de nossos rezadores e de nossa ancestralidade. Este projeto é mais uma semente, dentre tantas outras que plantamos, para fortalecer o nosso pensamento, pois somos um povo resistente, que tem o canto desta terra. Temos o canto da floresta, da água, dos trovões, da tempestade, do vento, do temporal, do grande espírito, da anta e de todos os outros seres que aqui já viveram, e que têm sua origem na terra sem males, onde estão as verdadeiras coisas.
Tekoha Yvy Okaju (Guaíra/PR) Novembro de 2025
25
26
27
O livro como imagem do mundo é de toda maneira uma ideia insípida. Na verdade não basta dizer Viva o múltiplo, grito de resto difícil de emitir. Nenhuma habilidade tipográfica, lexical ou mesmo sintática será suficiente para fazê-lo ouvir. É preciso fazer o múltiplo, não acrescentando sempre uma dimensão superior, mas, ao contrário, da maneira mais simples, com força de sobriedade, no nível das dimensões de que se dispõe, sempre n-1 (é somente assim que o uno faz parte do múltiplo, estando sempre subtraído dele). Subtrair o único da multiplicidade a ser constituída; escrever a n-1. Gilles Deleuze e Félix Guattari
Dados Internacionais de Catalogação na Publicação (CIP) de acordo com ISBD N382 ÑE’E YAKÃ: HISTÓRIAS DO POVO AVÁ-GUARANI / Ava Tupã Vera (Fidelino Garcia Martines) ... [et al.] ; organizado por Paulina Martines, Maya Da-Rin ; coordenado por Felipe Carnevalli, Paula Lobato ; traduzido por Karlene Pires ... [et al.] ; ilustrado por Ademilson Esquivel ... [et al.]. - São Paulo : n-1 edições, 2026. 242 p. : il. ; 14cm x 21cm. ISBN: 978-65-6119-095-4 1. História do Brasil. 2. Guarani. 3. Depoimentos. 4. Indígena. I. Martines, Paulina. II. Da-Rin, Maya. III. Carnevalli, Felipe. IV. Lobato, Paula. V. Título. 2026-2429
CDD 981 CDU 94(81)
Elaborado por Vagner Rodolfo da Silva - CRB-8/9410 Índice para catálogo sistemático: 1. História do Brasil 981 2. História do Brasil 94(81)
Produção
Apoio
Realização
Projeto realizado por meio de incentivo da Lei Paulo Gustavo – Secretaria de Estado da Cultura – Governo do Estado do Paraná – Ministério da Cultura – Governo Federal
Ñe’ẽ yakã – omombe’u Avá-Guarani rembiasa ou Avá-Guarani kuera oikoa oeste do Paranápe, pe Mato Grosso do Sul ha Paraguai reve yvy oñemboja’ohape, Tekoha Guasu Guavirápe oiko hikuai. Heta õi oipytyvõa, filmerã ñe’ê oje’e akuegui ojejapo aranduka, oguerahava ipype umi yvyre olutava kuera ñe’ê. Umi ñe’ê oñendua mborai rami omo sarambi pe yvyture ha oñotyva tenonderã iporãvea ko’ãgãguagui
Ñe’ẽ Yakã – Histórias do povo Avá-Guarani emerge do discurso vivo dos Avá-Guarani que habitam o oeste do Paraná, na fronteira com o Mato Grosso do Sul e o Paraguai, no conjunto de retomadas do Guasu Guavirá. Tecido a muitas mãos, a partir dos depoimentos colhidos durante a realização de um filme, o livro reúne as vozes daqueles e daquelas que seguem à frente na luta pelo território. Entre memórias e caminhos de resistência, o livro pulsa como um canto que guarda histórias e semeia futuros.