Skip to main content

Arkiruokia palkokasveista. Selkokielisiä ruokaohjeita Issuu

Page 1


Arkiruokia palkokasveista

Selkokielisiä ruokaohjeita

Lisää papuja, linssejä ja herneitä lautaselle

Tästä vihkosta löydät herkullisia ruokaohjeita, joissa käytetään palkokasveja monella tavalla.

Palkokasveja ovat esimerkiksi pavut, linssit ja herneet.

Kun lisäät ruokiin palkokasveja, teet itsellesi hyvää.

Saat niistä paljon proteiinia ja ravintokuitua.

Saat myös muita tärkeitä ravintoaineita, kuten rautaa ja sinkkiä.

Ne antavat ruokaan makua ja auttavat pysymään pidempään kylläisenä.

Pavut, linssit ja herneet ovat myös edullista ja ympäristöystävällistä ruokaa.

Tässä vihkossa palkokasveja on melkein joka ruokaohjeessa: Esimerkiksi keitossa, pataruuassa ja jälkiruuassa.

Kokeile ruokaohjeita ja löydä itsellesi uusia suosikkiruokia!

Kaikki ruokaohjeet ovat noin neljälle hengelle, ellei ohjeessa sanota toisin.

Pääruoat

sivu 9 Cowboy-keitto

sivu 10 Kala-tofucurry

sivu 12 Omenainen possupata

sivu 14 Liha-soijarouhepullat tomaattikastikkeessa

sivu 16 Kanapata aurinkokuivatuilla tomaateilla

sivu 18 Uuniperunat ja järvikalatäyte

Salaatit ja muut ruoat, joita syödään pääruoan kanssa

sivu 21 Aasialainen kurkkusalaatti

sivu 22 Bombay-perunat

sivu 23 Marinoitu kaali

sivu 24 Kuskussalaatti

sivu 26 Juures-pähkinäpelti

Välipalat ja leivät

sivu 28 Valkosipulinen peltileipä

sivu 30 Lämpimät linssileivät

sivu 33 Myslisämpylät

sivu 34 Kala-uunimunakas

Jälkiruoat

sivu 36 Suklaavaahtomalja

sivu 39 Kääretorttu ilman kananmunaa

sivu 40 Karamelli-keksiblondie

sivu 43 Persikkapaistos

sivu 44 Bostonkakku lehtitaikinasta

Tarvikkeita

kuorimaveitsi

juustoleikkuri

paistinlasta

vedenkeitin

paistinpannu

juuresveitsi
sakset
raastin
leikkuulauta
kattila
sauvasekoitin

Leivontatarvikkeita

sähkövatkain

kakkuvuoka
leivontakulho
pallovatkain
nuolija pullasuti
kakkulapio
kaulin

Lyhenteet resepteissä

1 kg

tl = teelusikka

mm = maustemitta

rkl = ruokalusikka

g = gramma

kg = kilogramma

tlk = tölkki

kpl = kappale

dl = desilitra

10 dl = 1 litra

l = litra

rs = rasia

pkt = paketti

cm = senttimetri

prk = purkki

ps = pussi

Pääruoat

1 sipuli

2 valkosipulinkynttä

1 prk (380/230 g) keitettyjä kidneypapuja

500 g kiinteitä perunoita

1 paprika

2 rkl rypsiöljyä

1 pkt eli 225 g kaurajauhista

2 tl savupaprikajauhetta

Cowboykeitto

3 rkl tomaattipyreetä noin 1 l vettä

1 kasvisliemikuutio

1 rkl oreganoa

200 g pakastemaissia hieman suolaa, jos haluat

Tarjoiluun ranskankermaa ja tortillalastuja

1. Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipuli.

2. Pese ja kuori perunat ja leikkaa ne paloiksi.

Pese paprika. Poista siitä kanta ja siemenet. Leikkaa se pieniksi paloiksi.

3. Kuumenna 1 rkl rypsiöljyä kattilassa ja paista kaurajauhis rapeaksi. Siirrä jauhis lautaselle.

4. Lisää kattilaan ruokalusikallinen rypsiöljyä.

Lisää kattilaan sipuli, valkosipuli ja paprikajauhe. Paista keskilämmöllä muutama minuutti.

5. Lisää vesi, tomaattipyree, liemikuutio ja oregano. Kuumenna kiehuvaksi. Lisää sitten perunat.

Keitä 10 minuutin ajan.

6. Valuta ja huuhtele pavut siivilässä.

Lisää liemeen paprika, pakastemaissi ja pavut.

Kuumenna uudelleen kiehuvaksi.

7. Sekoita lopuksi joukkoon kaurajauhis.

Maista ja lisää suolaa, jos haluat.

8. Tarjoile keitto ranskankerman ja tortillalastujen kanssa.

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

400 g pakasteseitiä

250–300 g kiinteää tofua

2 sipulia

2 valkosipulinkynttä

1 rkl tuoretta inkivääriä raastettuna

2 rkl rypsiöljyä

1 tl kurkumaa

Kala-tofucurry

3 tl garam masala -mausteseosta

0,5–1 tl chilijauhetta

400 g kookosmaitoa

200 g pakasteherneitä

2 limeä

Tarjoiluun

tuoretta korianteria

1. Ota seiti sulamaan pakkauksesta lautaselle.

2. Ota tofu paketista.

Painele tofua talouspaperilla niin, että tofu hieman kuivuu.

Leikkaa tofu kuutioiksi.

3. Kuori ja hienonna sipulit ja valkosipulinkynnet.

Raasta tuore inkivääri.

4. Kuumenna paistinpannulla 1 rkl rypsiöljyä ja ruskista tofupalat. Nosta palat lautaselle.

5. Laske hellan lämpö keskilämmölle.

Lisää pannulle 1 rkl rypsiöljyä.

Lisää kurkuma, garam masala ja chilijauhe.

Kuumenna mausteita pari minuuttia.

Sekoita samalla lastalla.

Varo, etteivät mausteet pala.

6. Lisää pannulle sipuli ja valkosipuli.

Paista niitä noin viisi minuuttia.

7. Lisää raastettu inkivääri.

Kaada pannulle kookosmaito.

Halkaise yksi lime ja purista sen mehu pannulle.

Sekoita ja kiehauta.

8. Leikkaa seiti paloiksi.

Sekoita seitipalat kastikkeeseen.

Peitä pannu kannella.

Keitä keskilämmöllä noin 10 minuuttia.

Tarkasta, että kala on kypsää.

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

9. Lisää paistettu tofu ja herneet. Sekoita. Anna hautua miedolla lämmöllä vielä muutama minuutti.

10. Silppua päälle tuoretta korianteria.

Leikkaa toinen lime lohkoiksi ja laita ne tarjolle ruuan kanssa.

Tarjoile esimerkiksi Bombay-perunoiden kanssa.

Ohjeen löydät sivulta 22.

Omenainen possupata

1 sipuli

2–3 valkosipulinkynttä

2 porkkanaa

2 lehtisellerin vartta

2 rkl rypsiöljyä

300–400 g porsaanlihasuikaleita

5 dl omenamehua

1 dl vettä

0,5 dl omenaviinietikkaa

1 kanaliemikuutio

1 rkl soijakastiketta

1 prk ruskeita tai valkoisia papuja

2,5 dl kaurakermaa tai ruokakermaa

1 tl mustapippuria tuoreita yrttejä, esimerkiksi salviaa ja persiljaa

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet.

2. Kuori porkkanat ja pese sellerinvarret.

Pilko molemmat pieniksi kuutioiksi.

3. Kuumenna ruokalusikallinen rypsiöljyä isossa kattilassa.

Lisää sipuli, valkosipuli, porkkana ja selleri ja paista keskilämmöllä noin 10 minuuttia. Sekoita usein.

Siirrä kasvikset sivuun lautaselle.

4. Lisää kattilaan 1 ruokalusikallinen öljyä ja ruskista lihanpalat joka puolelta.

5. Lisää kattilaan omenamehu, omenaviinietikka, vesi, liemikuutio ja soijakastike.

Laita paistetut kasvikset takaisin kattilaan.

Sekoita ja anna hautua kannen alla noin 30 minuuttia.

6. Valuta ja huuhtele pavut.

Lisää ne kattilaan. Sekoita.

Anna hautua vielä noin 15 minuuttia.

7. Silppua yrtit.

Lisää yrtit, kerma ja mustapippuri kattilaan.

Anna ruuan lämmetä hetken ajan.

8. Tarjoile keitetyn ohran, perunoiden tai perunasoseen kanssa.

Vinkki

Pakasta yli jäänyt varsiselleri.

Viipaloi sellerin varret ja pakasta palat pienissä pusseissa.

Liha-soijarouhepullat tomaattikastikkeessa

2 rkl kuivattua oreganoa

1 tl jeeraa

1 tl mustapippuria

0,5 tl chilijauhetta

1 rkl rypsiöljyä

2 dl soijarouhetta

2 dl kiehuvaa vettä

1 rkl soijakastiketta

200 g naudan jauhelihaa

Tomaattikastike

1 sipuli

2–3 valkosipulinkynttä

1 prk tomaattimurskaa

0,5 tl suolaa

1 rkl kuivattua oreganoa tai basilikaa

1 tl sokeria

Lisäksi

1 rkl rypsiöljyä vuoan öljyämiseen

80 g juustoraastetta

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.

2. Kuumenna rypsiöljy pannulla.

Lisää oregano, jeera, mustapippuri ja chilijauhe.

Sekoita lastalla parin minuutin ajan.

3. Lisää pannulle soijarouhe.

Sekoita lastalla, kunnes soijarouhe lämpenee.

4. Kuumenna vettä vedenkeittimessä tai kattilassa.

Lisää 2 dl kuumaa vettä pannulle.

Sekoita, kunnes soijarouhe näyttää paistetulta jauhelihalta.

Tähän menee muutama minuutti.

Siirrä soijarouhe kulhoon.

5. Lisää kulhoon jauheliha. Sekoita taikina tasaiseksi.

6. Öljyä rypsiöljyllä uunivuoan pohja.

Pyörittele taikinasta lihapullia.

Kostuta käsiä vedellä, jos taikina tarttuu käsiin.

Asettele lihapullat uunivuokaan.

Nosta vuoka uuniin 200 asteeseen. Paista 15 minuuttia.

7. Kuori ja pilko sipuli ja valkosipuli. Laita ne kulhoon.

Laita kulhoon myös tomaattimurska, suola, oregano tai basilika ja sokeri.

Soseuta sauvasekoittimella.

8. Ota vuoka uunista ja kaada kastike lihapyöryköiden päälle. Ripottele päälle juustoraaste.

Nosta vuoka takaisin uuniin.

Nosta uunin lämpö 225 asteeseen. Paista noin 10 minuuttia.

9. Tarjoile pyörykät ja kastike esimerkiksi täysjyväpastan ja valkosipulipeltileivän kanssa.

Ohje leipään on sivulla 28.

Kanapata aurinkokuivatuilla tomaateilla

2 rkl vehnäjauhoja

400–500 g broilerin paistileikettä

4 valkosipulinkynttä

1 dl aurinkokuivattua tomaattia

1,5 rkl aurinkokuivattujen tomaattien öljyä

1 tl kuivattua timjamia

1 tl kuivattua oreganoa

1 tl chilijauhetta

1 rkl tomaattipyreetä

1 dl vettä

150 g pakastepinaattia

1 prk (380g/230g) keitettyjä kikherneitä

2,5 dl kaurakermaa tai ruokakermaa

1. Laita vehnäjauhot isolle lautaselle.

Leikkaa broileri palasiksi ja pyörittele palat jauhoissa.

2. Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet.

Jos aurinkokuivatut tomaatit ovat kokonaisia, leikkaa ne paloiksi.

3. Kuumenna öljy isossa paistinpannussa. Paista broileripaloja niin, että ne ruskistuvat joka puolelta.

4. Lisää pannulle hienonnettu valkosipuli, kuivattu timjami, oregano ja chili.

Paista keskilämmöllä noin 5 minuuttia.

Sekoita usein lastalla.

5. Lisää tomaattipyree, aurinkokuivatut tomaatit, pinaatti ja vesi. Sekoita ja kiehauta kastike.

Keitä kastiketta kannen alla noin 15 minuuttia.

6. Valuta kikherneistä suolaliemi pois.

Lisää pannulle kikherneet ja kerma. Sekoita.

Keitä matalalla lämmöllä 5–10 minuuttia.

7. Tarjoile ruoka esimerkiksi keitetyn riisi-ohraseoksen kanssa.

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

Uuniperunat ja järvikalatäyte

4 isoa jauhoista perunaa

100 g pakasteherneitä

0,5 punasipulia

nippu tilliä

1 prk kalasäilykettä, esimerkiksi arkikala tai savumuikku

puolikas sitruuna

0,25 tl mustapippuria

1 prk kermaviiliä

0,25 tl suolaa, jos haluat

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.

2. Pese perunat ja pistele niitä haarukalla.

Laita perunat leivinpaperin päälle uunipellille.

Paista perunoita uunissa 60 minuuttia tai kunnes perunat ovat kypsiä.

Kokeile kypsyyttä haarukalla.

3. Valmista täyte, kun perunat ovat uunissa.

Kuumenna ja jäähdytä pakasteherneet pakkauksen ohjeen mukaan.

4. Kuori ja hienonna punasipuli. Hienonna tilli.

Hienonna kala pieniksi paloiksi haarukalla.

Purista puolikkaasta sitruunasta mehu.

5. Sekoita kermaviiliin sipuli, tilli, kala, herneet, sitruunamehu ja mustapippuri.

Maista täytettä. Lisää suolaa, jos haluat.

Nosta täyte jääkaappiin.

6. Halkaise kuumat perunat varovasti.

Tarjoile perunat täytteen kanssa.

Salaatit ja muut ruoat, joita syödään pääruoan kanssa

Salaatit ja muut ruoat, joita syödään pääruoan kanssa 19

Salaatit ja muut ruoat, joita syödään pääruoan kanssa

Aasialainen kurkkusalaatti

0,5 dl seesaminsiemeniä

1 kurkku

1 rkl riisiviinietikkaa tai valkoviinietikkaa

1 rkl rypsiöljyä

0,5 rkl sokeria

1 rkl soijakastiketta

0,25 tl chilihiutaleita

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Paahda seesaminsiemeniä ilman rasvaa paistinpannulla, kunnes ne saavat väriä.

Sekoita niitä paahtamisen aikana lastalla, sillä ne palavat helposti.

Siirrä paahtuneet siemenet lautaselle.

2. Pese kurkku.

Kääri se puhtaaseen keittiöliinaan tai talouspaperiin ja laita se leikkuulaudalle.

Lyö kurkkua muutaman kerran esimerkiksi kaulimella, jotta kurkku hieman hajoaa.

3. Ota liina tai paperi pois. Halkaise kurkku kahtia.

Viipaloi se paksuiksi viipaleiksi.

Laita viipaleet kulhoon.

4. Lisää kulhoon etikka, öljy, sokeri, soijakastike ja chili.

Lisää myös jäähtyneet seesaminsiemenet. Sekoita hyvin. Nosta jääkaappiin maustumaan vähintään 15 minuutiksi.

Jos pidät valkosipulista, hienonna pieni valkosipulinkynsi ja lisää se kurkkujen sekaan. Vinkki

Bombay-perunat

500 g kiinteää perunaa tai yleisperunaa

200 g vihreitä papuja pakasteena

2 tomaattia

noin 2 cm pala tuoretta inkivääriä

2 valkosipulinkynttä

Lyhenteet löytyvät sivulta 6. 4

1. Pese ja kuori perunat.

Keitä ne kypsäksi.

2. Kuori ja raasta inkivääri ja valkosipulinkynnet.

Pilko tomaatit pieniksi paloiksi.

1 rkl rypsiöljyä

1,5 rkl garam masala -mausteseosta

0,5 tl suolaa

3 kevätsipulia

2 tuoretta chiliä

Sekoita inkivääri, valkosipuli ja tomaatit yhteen.

3. Kuutioi jäähtyneet perunat.

4. Kuumenna öljy paistinpannulla.

Lisää perunakuutiot, vihreät pavut ja garam masala.

Paista niitä koko ajan käännellen, kunnes perunat ovat saaneet rapean pinnan.

5. Lisää tomaattiseos ja suola.

Jatka paistamista noin viisi minuuttia.

6. Viipaloi kevätsipuli ja chili.

Ripottele ne valmiiden perunoiden päälle.

Marinoitu kaali

n. 500 g kaalia, esimerkiksi valkokaalia tai punakaalia

1 dl väkiviinaetikkaa

2 dl sokeria

3 dl vettä

lisäksi 1 tl fenkolinsiemeniä tai 2 tähtianista

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Huuhtele kaali ja poista päällimmäiset lehdet.

Leikkaa kaali ensin lohkoiksi ja sitten ohuiksi suikaleiksi.

2. Mittaa kattilaan etikka, sokeri, vesi ja mausteet.

Kuumenna, kunnes sokeri on sulanut.

Sekoita välillä lusikalla.

3. Pane kaali isoon lasipurkkiin. Paina tiiviiksi.

Kaada etikkaseos kaalin päälle.

Kaalin pitää peittyä kokonaan etikkaseoksella.

4. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi.

Sulje purkki kannella ja nosta se jääkaappiin.

Anna kaalin maustua ainakin 30 minuuttia.

Kaali säilyy pitkään jääkaapissa.

2 porkkanaa

1 pieni paprika

150 g ruusukaalia

1 pieni sipuli

2 valkosipulinkynttä

2 rkl rypsiöljyä tai

oliiviöljyä

4 dl vettä

Kasviskuskus

4 dl täysjyväkuskusta

0,5–1 rkl chilitahnaa, esimerkiksi harissaa

0,25 tl mustapippuria

0,25 tl suolaa

1 tl oreganoa nippu tuoreita yrttejä, esimerkiksi persiljaa ja korianteria

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Pese ja kuori porkkanat.

Halkaise ne ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi.

Pese paprika ja poista siitä kanta.

Viipaloi paprika.

2. Huuhtele ruusukaalit ja poista niistä huonot lehdet. Leikkaa ruusukaalit viipaleiksi.

3. Kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet.

4. Kuumenna 1 rkl öljyä pannulla.

Lisää sipuli, valkosipuli ja porkkana.

Paista keskilämmöllä noin viisi minuuttia.

5. Lisää pannulle paprika ja ruusukaali.

Jatka paistamista muutama minuutti. Kasvikset saavat jäädä vähän koviksi. Nosta pannu pois levyltä.

6. Mittaa isoon kulhoon kuskus, chilikastike, mustapippuri, suola ja oregano.

Kiehauta 4 dl vettä vedenkeittimellä tai kattilassa.

Kaada vesi kulhoon. Sekoita.

Peitä kulho esimerkiksi lautasella.

Anna turvota 5–10 minuuttia.

7. Sekoita kuskus haarukalla irtonaiseksi.

Lisää paistetut kasvikset ja 1 rkl öljyä.

Silppua tuoreet yrtit. Sekoita myös ne kulhoon.

Syö kuskus lisukkeena.

Vinkki

Kuskusiin voit käyttää kaikkia kasviksia ja yrttejä. Hyödynnä kauden kasviksia vuodenajan mukaan.

Salaatit ja muut ruoat, joita syödään pääruoan kanssa 25

400 g bataattia

300 g palsternakkaa

Juures-pähkinäpelti

1,5 dl cashewpähkinöitä

3 rkl rypsiöljyä

1 tl kanelia

0,5 tl chilijauhetta

1 tl suolaa

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.

Pese ja kuori bataatit ja palsternakat.

Pilko juurekset samankokoisiksi paloiksi.

2. Laita juurekset ja pähkinät leivinpaperin päälle uunipellille.

3. Sekoita kupissa rypsiöljy, kaneli, chili ja suola.

Valuta seos kasvisten päälle. Sekoita hyvin.

4. Paista kasviksia 200 asteessa 20–30 minuuttia.

Tarkka paistoaika riippuu kasvispalojen koosta.

Voit sekoittaa niitä paistamisen puolivälissä.

Välipalat ja leivät

1

pellillinen

Valkosipulinen peltileipä

50 g margariinia tai voita

5 dl vettä, maitoa tai kasvijuomaa

1 rkl hunajaa

1 tl suolaa

1 ps kuivahiivaa

9–11 dl vehnäjauhoja

0,5 dl rypsiöljyä

4 valkosipulinkynttä

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Ota margariini tai voi huoneenlämpöön.

2. Lämmitä neste hieman kättä lämpimämmäksi (noin 42 astetta).

Voit lämmittää nesteen mikrossa tai hellalla kattilassa.

Kaada lämmin neste leivontakulhoon.

3. Lisää kulhoon suola, hunaja, noin puolet jauhoista ja kuivahiiva.

Sekoita hyvin.

4. Lisää vehnäjauhot taikinaan pienissä osissa.

Vaivaa taikinaa käsin kulhossa.

Lisää lopuksi rypsiöljy.

5. Vaivaa taikinaa, kunnes se irtoaa käsistä ja kulhon reunoista.

6. Kumoa valmis taikina leivinpaperin päälle uunipellille.

Ripottele taikinan pinnalle vähän jauhoa.

Painele taikina pellin kokoiseksi levyksi.

Peitä leivinliinalla ja anna kohota 30–45 minuuttia.

7. Tee valkosipulivoi, kun leipä kohoaa.

Kuori valkosipulinkynnet ja hienonna ne.

Sekoita valkosipulimurska voihin tai margariiniin.

8. Painele rasva nokareina kohonneeseen leipään.

Paista leipää 200 asteessa 15–20 minuuttia.

Lämpimät linssileivät

1 prk (380/230 g) punaisia linssejä

3–4 rkl ketsuppia

1 rkl kuivattua oreganoa, basilikaa tai yrttisekoitusta

0,25 tl suolaa

6 viipaletta paahtoleipää tai ruisleipää

2 tomaattia

noin 100 g juustoa raasteena tai viipaleina

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 220 asteeseen. Valuta ja huuhtele linssit. Siirrä linssit kulhoon.

2. Lisää linsseihin ketsuppi, kuivatut yrtit ja suola.

3. Laita leipäviipaleet leivinpaperin päälle uunipellille ja levitä linssitäyte leiville.

4. Pese ja viipaloi tomaatit ja laita ne linssitäytteen päälle.

5. Laita leiville vielä juusto.

6. Paista leipiä uunissa 220 asteessa 10–15 minuuttia tai kunnes juusto on sulanut.

Vinkki

Kokeile leipiin myös muita kasviksia, kuten suolakurkkua, paprikaa ja sipulia.

Myslisämpylät

5 dl vettä, maitoa tai kasvimaitoa

1 rkl hunajaa

1 tl suolaa

9–11 dl hiivaleipä- tai vehnäjauhoja

1 ps kuivahiivaa

2 dl mysliä

1 rkl rypsiöljyä lisäksi jauhoja leivontaan

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä neste hieman kättä lämpimämmäksi (noin 42 astetta).

Voit lämmittää nesteen mikrossa tai hellalla kattilassa. Kaada lämmin neste leivontakulhoon.

2. Lisää kulhoon suola, hunaja, noin puolet jauhoista ja kuivahiiva.

Sekoita hyvin.

3. Lisää mysli ja rypsiöljy.

Lisää loput vehnäjauhot taikinaan pienissä osissa.

4. Vaivaa taikinaa, kunnes se irtoaa käsistä ja kulhon reunoista.

5. Anna taikinan kohota leivinliinan alla lämpimässä paikassa kaksinkertaiseksi.

6. Kumoa taikina jauhotetulle pöydälle. Jaa se kahteen osaan.

Muotoile molemmat osat pitkiksi tangoiksi. Leikkaa kumpikin 9 palaan.

Nosta palat leivinpaperin päälle uunipellille.

7. Kohota sämpylöitä leivinliinan alla 15–20 minuuttia lämpimässä paikassa.

8. Paista 225 asteessa 10–15 minuuttia.

Kala-uunimunakas

8 kananmunaa

2 dl maitoa, kaurakermaa tai ruokakermaa

100 g pakasteherneitä nippu ruohosipulia

0,5 tl suolaa

0,5 tl mustapippuria

150 g kypsää kalaa, esimerkiksi savusiikaa

tai 1 prk järvikalasäilykettä

1 dl juustoraastetta

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 200 asteeseen.

Riko kananmunat isoon kulhoon.

Lisää maito tai kerma. Sekoita hyvin.

2. Silppua ruohosipuli ja lisää munamaitoon.

Lisää myös herneet, suola ja mustapippuri. Sekoita.

3. Kaada seos leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan, jonka koko on noin 20 kertaa 25 senttiä eli toisen sivun pituus on 20 senttiä ja toisen sivun pituus on 25 senttiä.

4. Jos käytät kalasäilykettä, valuta siitä neste tai öljy. Murenna kala palasiksi käsillä ja ripottele palat vuokaan.

5. Ripottele pinnalle juustoraaste.

Paista munakasta 200 asteessa noin 30 minuuttia tai kunnes munakasmassa on hyytynyt.

Jälkiruoat

Suklaavaahtomaljat

Suklaakerros

100–120 g tummaa suklaata

1 säilykekikhernetölkin liemi, noin 1,5 dl

2 rkl sokeria

Kermakerros

2–2,5 dl kauravispiä tai kuohukermaa

1 tl sokeria

1 tl vaniljasokeria

Lisäksi

noin 3 dl kotimaisia marjoja

6–8 keksiä, esimerkiksi kaurakeksiä tai piparkakkua

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Sulata suklaa mikrossa.

Kuumenna vähän aikaa kerrallaan ja sekoita välillä.

Voit myös sulattaa suklaan vesihauteessa.

Paloittele silloin suklaa lasi- tai teräskulhoon.

Laita pieneen kattilaan vähän vettä ja kuumenna sitä hellalla, kunnes vesi poreilee.

Nosta kulho kattilan päälle ja anna suklaan sulaa. Sekoita välillä.

2. Kaada kikherneliemi toiseen kulhoon. Lisää sokeri.

Vatkaa sähkövatkaimella noin viisi minuuttia, kunnes liemi muuttuu valkoiseksi vaahdoksi.

Vaahdosta tulee kovaa ja kiiltävää.

Kun käännät kulhon ylösalaisin, vaahto pysyy kulhossa.

3. Lisää sula suklaa vähän kerrallaan vaahtoon. Sekoita samalla sähkövatkaimella matalalla teholla.

4. Lusikoi suklaavaahto 6–8 jälkiruokakulhoon.

Nosta jääkaappiin vähintään 30 minuutiksi.

5. Kaada kerma puhtaaseen kulhoon.

Lisää sokeri ja vaniljasokeri.

Vatkaa sähkövatkaimella, kunnes kerma on vaahtoutunut.

6. Ota jälkiruokakulhot jääkaapista. Jaa marjat kulhoihin suklaavaahdon päälle.

7. Laita kermavaahto marjojen päälle lusikalla.

8. Murenna jokaiseen kulhoon kerman päälle yksi keksi.

Kääretorttu ilman kananmunaa

1 kikhernepurkin liemi, noin 1,5 dl

1,5 dl sokeria

1 tl vaniljasokeria

1 dl vehnäjauhoja

1 dl perunajauhoja

1,5 tl leivinjauhetta

1. Valuta kikhernepurkin liemi kulhoon.

Täyte

1 dl hilloa

1 prk maustettua rahkaa

Lisäksi

1 rkl sokeria

Käytä kikherneet johonkin muuhun ruokaan.

2. Vaahdota liemeä sähkövatkaimella, kunnes se muuttuu vaaleaksi vaahdoksi.

Lisää sokeri ja vaniljasokeri joukkoon. Vaahdota vielä muutaman minuutin ajan, kunnes vaahto muuttuu kovaksi.

Kokeile kääntää kulho ylösalaisin: vaahdon pitää pysyä kulhossa.

3. Sekoita toisessa kulhossa vehnä- ja perunajauhot sekä leivinjauhe.

Sekoita jauhot vaahtoon.

4. Kaada taikina leivinpaperille uunipellille. Levitä taikina tasaiseksi.

5. Paista kääretorttupohjaa 225 asteessa 6–10 minuuttia.

Katso, ettei pohja pala.

6. Laita pöydälle puhdas leivinpaperi. Ripottele sille ruokalusikallinen sokeria. Kumoa kääretorttupohja paperin päälle.

Ota uunissa ollut leivinpaperi varovasti pois. Anna jäähtyä.

7. Levitä päälle täytteet.

Kääri pohja pitkältä sivulta rullaksi.

Käytä leivinpaperia apuna.

Nosta rulla jääkaappiin puoleksi tunniksi ennen tarjoilua.

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

Karamelli-keksiblondie

1 tlk (400 g/230 g) isoja valkoisia papuja suolaliemessä

3 kananmunaa

1 dl rypsiöljyä

1 dl kaurahiutaleita

1,5 dl fariinisokeria

2 tl vaniljasokeria

100 g pehmeitä kermakaramelleja (esimerkiksi Omar)

50 g keksejä (esimerkiksi kaurakeksi)

rasvaa vuoan voitelemiseen, jos et käytä leivinpaperia

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Valuta ja huuhtele pavut. Kaada pavut kulhoon.

2. Riko kulhoon munat.

Lisää öljy, kaurahiutaleet, fariinisokeri ja vaniljasokeri.

Soseuta sauvasekoittimella.

3. Leikkaa karamellit paloiksi.

Murenna keksit käsin pieniksi paloiksi.

Sekoita suurin osa karamelleista ja keksimuruista taikinaan.

Jätä koristeluun pari ruokalusikallista kumpaakin.

4. Voitele vuoka tai vuoraa se leivinpaperilla.

Sopiva uunivuoka on sellainen, jossa kumpikin sivu on noin 20 senttiä pitkä. Voit myös käyttää pyöreää vuokaa, jonka läpimitta on noin 22 senttiä.

5. Levitä taikina vuokaan ja ripottele loput karamelli- ja keksipalat päälle.

6. Kypsennä 175 asteessa 20–30 minuuttia.

Anna jäähtyä ennen paloittelua.

Tarjoa sellaisenaan tai marjojen kanssa.

Persikkapaistos

2 prk (410/240 g) säilykepersikoita

1 rkl sokeria

1 tl vaniljasokeria

0,5 tl kuivattua inkivääriä

3 dl vehnäjauhoja

0,5 dl sokeria

100 g jääkaappikylmää voita tai

margariinia

3 rkl persikoiden lientä

Lisäksi

1 rkl voita tai margariinia vuoan voiteluun

Tarjoiluun

jäätelöä tai vaniljakastiketta

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

1. Lämmitä uuni 180 asteeseen

Valuta persikat niin, että saat liemen talteen.

Leikkaa persikat 3–4 osaan.

2. Voitele pieni uunivuoka voilla tai margariinilla. Kaada vuokaan persikat.

Mittaa päälle sokeri, vaniljasokeri ja inkivääri.

Sekoita hyvin.

3. Paloittele 100 g rasvaa kuutioiksi.

Yhdistä kulhossa rasva, vehnäjauho ja sokeri.

Nypi sormilla jauhoja ja sokeria voihin, kunnes seos muistuttaa hiekkaa.

Lisää 3 rkl persikoiden lientä ja sekoita.

4. Ripottele kuorrute persikoiden päälle vuokaan ja paista 180 asteessa 35–40 minuuttia.

5. Tarjoile lämpimänä jäätelön tai vaniljakastikkeen kanssa.

Vinkki

Inkiväärin sijaan mausteeksi sopii myös kaneli.

Bostonkakku lehtitaikinasta

5 kpl lehtitaikinalevyjä

2 rkl voita tai margariinia

1,5–2 rkl sokeria

2 tl kanelia

1 tl kardemummaa

1 omena

voiteluun 1 kananmuna

1–2 rkl raesokeria

1. Ota taikinalevyt pakastimesta ja levitä ne työtasolle sulamaan.

2. Pese ja kuori omena. Raasta se karkeaksi raasteeksi. Purista raasteesta vähän mehua pois.

3. Kun taikinalevyt ovat pehmenneet vähän, levitä niille voi tai margariini.

4. Ripottele taikinalevyille omenaraaste, sokeri, kaneli ja kardemumma.

5. Rullaa jokainen levy rullaksi.

Aloita lyhyeltä sivulta ja leikkaa rullat kahteen osaan.

6. Laita piirakkavuokaan pala leivinpaperia pohjalle ja reunoille.

Laita taikinarullat vuokaan pystyyn. Aloita vuoan keskeltä.

Laita rullat lähekkäin saumakohdat toisiaan vasten. Vuoan reunoille saa jäädä tilaa.

7. Riko kananmuna kuppiin ja sekoita sen rakenne rikki haarukalla. Voitele taikinarullat kananmunalla. Ripottele pinnalle raesokeria.

8. Paista kakkua uunissa 220 asteessa 35–40 minuuttia. Anna jäähtyä hetki ennen tarjoilua.

Lyhenteet löytyvät sivulta 6.

Muistiinpanoja

Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook
Arkiruokia palkokasveista. Selkokielisiä ruokaohjeita Issuu by Marttaliitto - Issuu