Skip to main content

DPH 2013 (Ukázka, strana 99)

Page 1

DPH 2013 – výklad s příklady nového dopravního prostředku do jiného členského státu. Pokud nárok na odpočet daně neuplatní v tomto daňovém přiznání nebo na požádání správce daně neposkytne informace nutné ke správnému stanovení nároku na odpočet daně, její nárok zaniká. (6) Osoba, která není plátcem, a pořizuje v tuzemsku nový dopravní prostředek z jiného členského státu, který bude registrován k provozu v tuzemsku, je povinna předložit daňové přiznání, ke kterému přiloží kopii daňového dokladu, hlášení o pořízení nového dopravního prostředku do 10 dnů ode dne pořízení. Na základě tohoto daňového přiznání správce daně vyměří částku daně, kterou je pořizující osoba povinna zaplatit místně příslušnému správci daně do 25 dnů ode dne, kdy jí daň byla vyměřena. Správce daně osobě požívající výsad a imunit při pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu vydá potvrzení o osvobození od daně, pokud je pořízen nový dopravní prostředek v rámci množstevních limitů stanovených v § 80. (7) Osoba, která pořizuje nový dopravní prostředek z jiného členského státu, který bude registrován v registru silničních motorových vozidel, může před podáním daňového přiznání podat hlášení o pořízení nového motorového vozidla a zaplatit zálohu ve výši daně z pořízení nového dopravního prostředku, kterou vypořádá v následně podaném daňovém přiznání. K hlášení o pořízení nového motorového vozidla je povinna přiložit kopii daňového dokladu, který jí vystavil dodavatel z jiného členského státu. Zaplacení zálohy správce daně na žádost pořizovatele potvrdí. (8) Při dodání nového dopravního prostředku do jiného členského státu musí být na daňovém dokladu uveden údaj, že se jedná o nový dopravní prostředek, a údaje tuto skutečnost potvrzující.

Komentář k § 19 Zvláštní úprava je věnována v tomto ustanovení dodání nebo pořízení nových dopravních prostředků uvnitř území Evropského společenství. Za nový dopravní prostředek se pro účely ZDPH podle § 4 odst. 3 písm. a) a b) stanoví loď delší než 7,5 m, letadlo o maximální vzletové hmotnosti větší než 1 550 kg a motorové vozidlo o obsahu válců větším než 48 ccm nebo výkonem větším než 7,2 kW. Společnou podmínkou pro nové dopravní prostředky je, žejsou určeny pro přepravu osob nebo zboží. Za nové dopravní prostředky se nepovažují lodě, které jsou používány v námořní přepravě pro obchodní, průmyslové, rybářské nebo záchranné činnosti, a u letadel se nesmí jednat o letadla používaná leteckými společnostmi pro mezinárodní leteckou přepravu. Za nový dopravní prostředek se považuje letadlo nebo loď, které byly dodány do 3 měsíců nebo u lodí je najeto méně než 100 hodin a u letadel je nalétáno méně než 40 hodin. V případě nového pozemního motorového dopravního prostředku musí jít o uvedení do provozu do 6 měsíců nebo má najeto méně než 6 000 km. U všech dopravních prostředků, aby byly považovány za nové, musí být splněna alespoň jedna z výše uvedených podmínek. Zvláště důležitá je tato podmínka u pozemních motorových dopravních prostředků, protože splnění obou podmínek současně by navádělo v praxi k nesplnění alespoň jedné podmínky a tou je počet najetých kilometrů, protože technicky je možné během krátkého časového úseku najet více než 6 000 km. Jestliže má např. osobní vozidlo najeto 7 000 km a je uvedeno do provozu 5 měsíců, je považováno pro účely ZDPH za nový dopravní prostředek. V odstavci 1 je pojednáno o dodání nového dopravního prostředku plátcem do jiného členského státu, který je dodáván osobě registrované k dani v jiném členském státě. Takové plnění je osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně. Lze konstatovat, že se uplatní systém reverse charge jako u každého jiného zboží. V odstavci 2 je stanoveno, kdy je dopravní prostředek uveden do provozu. U nových lodí a letadel je to den dodání výrobcem prvnímu kupujícímu nebo vlastníkovi nebo den, kdy kupující nebo vlastník je oprávněn s dopravním prostředkem nakládat, a to den, který nastane dříve. Také to může být den, kdy je loď nebo letadlo použito pro předváděcí účely. U pozemních motorových vozidel je to den, kdy bylo vozidlo registrováno ve státě výrobce nebo den, kdy tato povinnost vznikla, podle toho, který den nastal dříve. Jestliže není stanovena povinnost vozidlo registrovat ve státě výrobce, je den uvedení do provozu totožný s dnem, kdy bylo vozidlo odvezeno kupujícím nebo vlastníkem nebo den, kdy bylo dodáno kupujícímu nebo

98 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS184450


Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,

vlastníkovi nebo den, kdy kupující nebo vlastník mohl s vozidlem nakládat, a to podle toho, který den nastal dříve. Rovněž to může být den, kdy bylo vozidlo použito pro předváděcí účely. Jestliže není možné stanovit den uvedení do provozu podle výše uvedených pravidel, považuje se za tento den vystavení dokladu o prodeji vozidla. V odstavci 3 je upraven postup plátce, který pořizuje nový dopravní prostředek z jiného členského státu od osoby registrované k dani v jiném členském státě. V takovém případě je považováno pořízení nového dopravního prostředku za pořízení zboží z jiného členského státu. Lze konstatovat, že je plně uplatněn systém reverse charge a pořizovateli, plátci daně, vzniká povinnost přiznat daň v tuzemsku. V odstavci 4 je upraven postup plátce, který dodává nový dopravní prostředek do jiného členského státu osobě, která není registrovaná k dani v jiném členském státě, a nemůže tak být uplatněn systém reverse charge. Přesto tato zvláštní úprava umožňuje plátci uskutečnit plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, ale stanoví podmínky, které znamenají povinnost pro dodávajícího i pořizovatele, a to uskutečnit přepravu nového dopravního prostředku do jiného členského státu. Další podmínkou je, že dodávající plátce je spolu s pořizovatelem povinen oznámit dodání místně příslušnému správci daně, a to podáním hlášení na tiskopisu vydaném MF ve lhůtě pro podání daňového přiznání a doložit kopii vystaveného daňového dokladu. V takovém případě, i když dochází k osvobození od daně, není dodání nového dopravního prostředku předmětem souhrnného hlášení. Ve stejném ustanovení je upraven i postup plátce, který opačně pořizuje nový dopravní prostředek z jiného členského státu od osoby, která není registrována k dani v jiném členském státě. Plátce tak uskutečňuje pořízení zboží z jiného členského státu a je povinen přiznat v tuzemsku daň. K daňovému přiznání, ve kterém přizná daň, přiloží hlášení o pořízení nového dopravního prostředku a kopii dokladu, který má charakter daňového dokladu vystaveného dodavatelem. V odstavci 5 je upraven postup osoby, která příležitostně dodá nový dopravní prostředek do jiného členského státu a není plátcem daně. Této osobě, byť není plátcem daně, vzniká nárok na uplatnění odpočtu daně, kterou zaplatila při nabytí nového dopravního prostředku včetně daně, a to maximálně do výše daně, kterou by byl povinen odvést plátce, pokud by dodání bylo zdanitelným plněním v tuzemsku. Jedná se o případy, kdy osoba, která není plátcem daně, dopravní prostředek nakoupila, dovezla z třetí země anebo pořídila dopravní prostředek z jiného členského státu. Tato osoba je v takovém případě povinna podat daňové přiznání místně příslušnému správci daně včetně kopie daňového dokladu a hlášení o dodání nového dopravního prostředku do jiného členského státu, vše ve lhůtě do 10 dnů ode dne dodání. V pozdější lhůtě než je stanoveno již nelze nárok na odpočet daně uplatnit. V odstavci 6 je upraven postup osoby, která není plátcem daně, v případě, že pořizuje nový dopravní prostředek z jiného členského státu a bude jej registrovat v tuzemsku. Tato osoba je povinna předložit do 10 dnů ode dne pořízení daňové přiznání, kopii daňového dokladu dodavatele a hlášení o pořízení nového dopravního prostředku. Na základě podaných tiskopisů vyměří správce daně částku daně, kterou je osoba, která není plátcem daně, povinna zaplatit místně příslušnému správci daně do 25 dnů ode dne, kdy byla daň vyměřena. Jestliže je nový dopravní prostředek pořízen osobou, která požívá diplomatických výsad a imunit vyplývajících z mezinárodních závazků, kterými je Česká republika vázána, vydá této osobě správce daně potvrzení o osvobození od daně, jestliže je toto osvobození možné nepřekročením limitů stanovených pro osvobození od daně v § 80 ZDPH. V odstavci 7 je umožněno, aby osoba, která pořizuje nový dopravní prostředek, který bude registrován v registru silničních motorových vozidel, dříve než podá daňové přiznání, podala hlášení o pořízení nového dopravního prostředku a zaplatila zálohu ve výši daně, která bude

99 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS184450


DPH 2013 – výklad s příklady

vyměřena správcem na základě daňového přiznání. Záloha bude zúčtována následně, po podání daňového přiznání. K hlášení je tato osoba povinna dodat kopii daňového dokladu. V takovém případě může být zahájeno řízení o registraci a přidělení registrační značky (RZ). Na žádost této osoby potvrdí správce přijetí zálohy. Tento postup je možný jak u plátce daně, tak u osoby, která není plátcem daně. Novela doplnila v odst. 8, že při použití zvláštního režimu při dodání nového dopravního prostředku do jiného členského státu musí být na daňovém dokladu uveden údaj, který potvrzuje dodání nového dopravního prostředku a údaje o počtu najetých km nebo dobu od zavedení do provozu ve smyslu § 4 odst. 3 písm. b). Příklad Tuzemská osoba, která není plátcem daně, dodává osobní automobil osobě, která není registrována k dani v žádném členském státě, do jiného členského státu. Osobní automobil je zaveden do provozu 14 dnů a má najeto 1 000 km. Takový dopravní prostředek je považován za nový dopravní prostředek. Tuzemská osoba vozidlo nakoupila včetně daně v tuzemském autosalonu. Při dodání dopravního prostředku uplatní tuzemská osoba nárok na odpočet daně, který ji vzniká u zaplacené daně v ceně nakoupeného vozidla v autosalonu. Daň přizná v členském státě pořízení pořizovatel, osoba z jiného členského státu.

Příklad Tuzemská osoba, která není plátcem daně, nakoupí nový osobní automobil v Německém autosalonu od osoby, která je registrována v Německu k dani. Přesto, že nemůže sdělit německému prodejci DIČ, postupuje německý prodejce tak, že osvobodí dodání automobilu od daně a povinnost přiznat daň na finančním úřadě v tuzemsku má tuzemská osoba. § 20 Dovoz zboží (1) Dovozem zboží se rozumí vstup zboží z třetí země na území Evropského společenství. (2) Za dovoz zboží se pro účely tohoto zákona považuje vrácení zboží, které je po předchozím umístění ve svobodném pásmu nebo svobodném skladu nacházejícím se v tuzemsku vráceno zpět do tuzemska. Za vrácení zboží do tuzemska se nepovažuje dodání zboží do jiného členského státu podle § 64 přímo ze svobodného skladu nebo svobodného pásma a vývoz zboží podle § 66 přímo ze svobodného skladu nebo svobodného pásma. (3) Za dovoz zboží se považuje vstup zboží na území Evropského společenství z území podle § 3 odst. 2. U dovozu tohoto zboží postupuje celní úřad tak, jako by se jednalo o dovoz zboží ze třetí země.

Komentář k § 20 V odstavci 1 je stanoveno, že dovozem zboží se rozumí vstup zboží z třetí země na území Evropského společenství. Jedná se tedy o definici dovozu, avšak ne vždy při vstupu zboží z třetí země na území Evropského společenství dochází k daňové povinnosti při dovozu zboží, která je stanovena v § 23 ZDPH. Zboží se tak nachází na území Společenství, je dovezeno, ale v členském státě, kam zboží vstoupilo z třetí země, nemusí vzniknout daňová povinnost. Tato úprava znamená, že pokud by zboží bylo na území jiného členského státu např. zcizeno, čili odňato celnímu dohledu, bylo by postupováno při vymáhání cla a daně jako v případě vzniku daňové povinnosti v členském státě, ve kterém došlo ke zcizení.

100 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS184450


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook
DPH 2013 (Ukázka, strana 99) by Kosmas-CZ - Issuu