Skip to main content

DPH 2013 (Ukázka, strana 99)

Page 1

–– úplata z prodeje dlouhodobého majetku –– přijaté zálohy před uskutečněním zdanitelného plnění –– úplaty za plnění s místem plnění mimo tuzemsko •• Doplňková činnost uskutečňovaná příležitostně znamená, že je: –– nahodile –– neplánovaně –– malý poměr obratu z této činnosti k celkovému obratu –– malý poměr obratu z této činnosti k obratu z hlavní činnosti –– jaké použití majetku a personálu k výkonu této činnosti •• Specifický výpočet obratu pro povinnou registraci u sdružení (§ 4a/3)

Poznámka: pokud se jedná o soustavné příjmy a výnosy – pak ano.

•• Souhrn úplat bez daně, včetně dotace k ceně, za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku (Nerozhoduje již od 1. 1. 2009 způsob, jakým osoba povinná k dani o realizaci příslušné transakce účtuje nebo eviduje.) •• Zahrnují se úplaty za (§ 4a/1): a) zdanitelná plnění plnění osvobozená od daně: b) s nárokem na odpočet c) bez nároku na odpočet podle § 54 až § 56 pokud jsou soustavnou činností •• Nezahrnují se: –– plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně, jestliže jsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně: •• z finanční činnosti (§ 54) •• z pojišťovacích činností (§ 55) •• z převodu a nájmů nemovitostí (§ 56)

Obrat (§ 4a)

DPH 2013 – zákon s přehledy

98

Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183310


0 100 tis. Kč 300 tis. Kč

1,2 mil. Kč

0,8 mil. Kč

0,8 mil. Kč

ANO

NE

NE

povinná

Registrace

ANO

dobrovolná

– pokud se stane plátcem a následně bude mít jen osvobozené plnění bez nároku na odpočet, může požádat o zrušení registrace (§ 106b/1/a/2) nebo může FU z moci úřední zrušit registraci (§ 106/1/a/c).

z podnikání

z činžovního domu § 9 (ZDP)

Příjem

– pokud příjmy i z podnikání – obraty se sčítají, pak povinná registrace při dosažení limitu (§ 6, § 94/1)

Příklad: důchodce má příjmy – pokud osvobozené plnění jen z nájmu – podnájmu (nemusí být vlastníkem) – počítá se obrat, ale nelze se registrovat (neuskutečňuje plnění s nárokem na odpočet § 94a/1) – pokud se rozhodne uplatňovat daň u nájmu pozemků, staveb bytů a nebytových prostor jiným plátcům (§ 56/4), může podat přihlášku k registraci kdykoliv (§ 6f, §94a/1)

Příjem z nájmu se započítává do obratu, protože se jedná o soustavnou činnost za účelem získání příjmů (§ 5/2). Podmínkou není to, že by takto využívaný majetek musel být obchodním majetkem dle ZDP.

Jak počítat obrat u nájmu (ZDP § 9)

Přehledy

99

Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183310


•• Prodej zboží v nezměněném stavu (§ 91).

•• Snížení ceny o 100 % – není to sleva, ale bezúplatné plnění (C-48/97).

•• Dodání zboží = převod práva nakládat s ním jako vlastník (§ 13/1) – dodání a vlastnictví nemusí být ve stejném okamžiku.

•• Uskutečnění zdanitelného plnění – „ekonomické vlastnictví“ (§ 13 – § 25).

•• Nájem je i podnájem (§ 4/3/g).

•• Jednotkovou cenou u služeb a nemovitostí je i celková cena (§ 4/1/b).

•• Úplata je i hodnota nepeněžního plnění a zápočet (§ 4/1/a).

•• Možnost přenesení daňové povinnosti někdy jinam (reverse-charge).

•• Místo plnění – vždy je pouze jedno jediné (jediný stát).

•• Zdanitelné plnění je plnění, které (§ 2/2): a) je předmětem daně b) není osvobozené od daně

Některé základní pojmy

DPH 2013 – zákon s přehledy

100

Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183310


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook