●
„Úãetní odpisy se u velkého majetku z logiky vûci nemohou nikdy rovnat daÀov˘m odpisÛm.“
Mûjte na pamûti:
13:02
– urãuje zákon o daních z pfiíjmÛ (§ 26, § 30 – § 32a) – lze pozastavit a ani není povinnost je uplatnit (§ 26/8) – do doby vyfiazení není Ïádn˘ ãasov˘ limit – lze provést u libovolného majetku nebo u v‰ech – nelze pozastavit daÀové odpisy u nehmotného majetku (§ 32a/4, 2. vûta) – zmûny jen podle zákona o daních z pfiíjmÛ – není podmínka zaplacení s v˘jimkou v˘hrady vlastnictví (§ 28/1) – není vazba na získávání trÏeb (napfi. odstaven˘ bagr)
DaÀové – urãeno je zákonem o daních z pfiíjmÛ:
– zmûna úãetních odpisÛ jen z dÛvodu vûrného obrazu – není podmínka zaplacení ani v˘hrada vlastnictví na rozdíl od daÀov˘ch odpisÛ (ZDP § 28/1)
Pozor: tj. i úãetní odpisy, které jsou uznány daÀov˘m nákladem podle ZDP § 24/2/v, nelze pozastavit
– urãuje si úãetní jednotka, aby byl vûrn˘ obraz – nelze pozastavit odpisování ani neuplatnit odpisy
Úãetní (vyhl. ã. 500/2002 Sb. § 56, âÚS ã. 013 4.)
31.10.2011
●
●
V úãetní jednotce povinnost sestavit odpisov˘ plán (§ 28/6 ZoÚ)
= reálné pfiená‰ení hodnoty odpisovaného majetku do nákladÛ
Odpisování
Ucetni uzaverka_zlom_6. vydani Stránka 98
Úãetní uzávûrka a závûrka v pfiehledech
98
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182761
Neopravují se odpisy ani oprávky minul˘ch let
●
JiÏ se neodpisuje
Pfiedpokládaná zbytková hodnota
13:02
ZÛstatková cena
Pfiíklad: rovnomûrné úãetní odpisování
PouÏití aÏ od úãetního období zapoãatého 1. 1. 2009
●
31.10.2011
Pofiizovací cena
T˘ká se pouze úãetního odpisování
= odhadovaná ãástka, kterou by bylo moÏné získat v okamÏiku pfiepokládaného vyfiazení majetku (§ 56/3 vyhlá‰ky ã. 500/2002 Sb.)
●
●
Zbytková hodnota majetku
Ucetni uzaverka_zlom_6. vydani Stránka 99
Pfiehledy
99
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182761
prÛbûh pouÏívání mÛÏe b˘t vyjádfien i jinak neÏ ãasem (napfi. dle v˘konÛ)
u kaÏdého majetku individuálnû – od mûsíce uvedení ãi následujícího mûsíce (dle skuteãného plného vyuÏití ãi poãtu dní vyuÏití v 1. mûsíci) úãetní odpis od mûsíce uvedení do pouÏívání úãetní odpis od mûsíce následujícího po uvedení do pouÏívání
Od kdy odepisovat auto (vyhlá‰ka Ministerstva dopravy ã. 243/2001 Sb. o registraci vozidel): – Vydáním technického prÛkazu je schválena technická zpÛsobilost k provozu na pozemních komunikacích (§ 3/1) = od tohoto mûsíce lze odepisovat – Pfiepravní znaãka (= zvlá‰tní registraãní znaãka) s platností 10 dní slouÏí jen k vykonání potfiebné jízdy do místa registrace vozidla (§ 21/4)
– pronajímaného HM (FL), otvírky lomÛ... matrice, formy... TZ na památce (§ 30/9) – u nehmotného majetku podle § 32a/5 novely zákona o daních z pfiíjmÛ platné od 1. 1. 2006 – pfii uplatnûní mimofiádn˘ch odpisÛ (§ 30a/3)
DaÀové odpisování – dle ZDP od následujícího mûsíce je povinnost jen u:
●
●
●
Závûr – firma si sama urãí od kterého mûsíce bude majetek odpisovat. MoÏné varianty:
– âÚS ã. 013 bod 2.2. – neuvádí nic specifického k zahájení odpisování
●
13:02
●
odpisování majetku v prÛbûhu jeho pouÏívání jen do v˘‰e jeho ocenûní v úãetnictví
– Vyhlá‰ka ã. 500/2002 Sb. – uvádí navíc jen (§ 56/1):
●
●
– Zákon o úãetnictví – uvádí jen (§ 28/6):
Úãetní odpisování – úãetní pfiedpisy nefie‰í:
31.10.2011
●
●
Mûsíc zahájení odpisování
Ucetni uzaverka_zlom_6. vydani Stránka 100
Úãetní uzávûrka a závûrka v pfiehledech
100
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182761