Skip to main content

0516536

Page 1

51'U b3HWU %HU£QHN

PRŮVODCE ZÁKONEM O DANÍCH Z PŘÍJMŮ PRO OSVČ A DALŠÍ POPLATNÍKY S DÍLČÍM ZÁKLADEM V § 7 ɓ NRPSOH[Q¯ SRKOHG QDb]GDQÝQ¯ 269Î ɓ VbGıUD]HP QDb]PÝQ\ URNX ɓ VH ]DSUDFRY£Q¯P Y¿VOHGNı .RRUGLQDÏQ¯FK Y¿ERUı ɓ YÏHWQÝ RSHUDF¯ VbYLUWX£OQ¯PL PÝQDPL ɓ YÏHWQÝ SěHFKRGı QDbSDXģ£OQ¯ Y¿GDMH DbSDXģ£OQ¯ GDĊ

1. vydání EDICE ÚČETNICTVÍ


Případné zásadní legislativní změny, k nimž dojde v období mezi jednotlivými vydáními, budou ošetřeny formou vkládané aktualizace, která bude po dobu prodejnosti publikace volně ke stažení na www.anag.cz. Nutnost aktualizace posuzuje na základě legislativních změn výhradně autor ve spolupráci s nakladatelstvím. Aktualizace však v žádném případě nemohou nahradit nová vydání knihy. Aktualizaci zašleme zdarma na vyžádání

anag@anag.cz, tel.: 585 757 411

Všechny právní předpisy, na které se v komentářích publikace odkazuje, jsou míněny ve znění pozdějších předpisů, pokud není výslovně uvedeno jinak.

© RNDr. Petr Beránek, 2021 © Nakladatelství ANAG, 2021 ISBN 978-80-7554-318-9


Obsah

Obsah

Předmluva autora ..................................................................................... 11 Použité zdroje a zkratky ........................................................................... 12 1. Zákony a mezinárodní smlouvy ..................................................................... 12 2. Podzákonné legislativní normy ...................................................................... 13 3. Názory Generálního finančního ředitelství na výklad zákonů .........................14 4. Soudní rozhodnutí vykládající daňové zákony ................................................18 5. Názory odborné veřejnosti včetně autora........................................................18

1. Vymezení některých pojmů ............................................................... 19 1.1 1.2

Pojmy vymezené v ZDP............................................................................. 19 Další používané pojmy .............................................................................. 30

2. Poplatník ............................................................................................ 42 2.1 2.2 2.3 2.4 2.5

Rezident z titulu bydliště .......................................................................... 42 Rezident z titulu obvyklého zdržování se .................................................. 44 Nerezident ................................................................................................ 45 Stála provozovna (nerezidenta OSVČ) ....................................................... 47 Registrace a DIČ ........................................................................................ 48

3. Plátce daně .......................................................................................... 51 3.1 3.2 3.3 3.4

Povinnosti plátce daně ze závislé činnosti ................................................. 53 Povinnosti OSVČ srazit srážkovou daň při platbě (nezávislé) dodávky ...... 54 Povinnosti OSVČ provést zajištění daně .................................................... 59 Registrace plátce ....................................................................................... 60

4. Zdaňovací období a povinnost podat přiznání ................................... 61 4.1 4.2 4.3

Zdaňovací období ......................................................................................61 Povinnost podat přiznání ...........................................................................61 Vyměření a doměření daně ....................................................................... 67 4.3.1 Vyměření daně ............................................................................... 67 4.3.2 Doměření daně ............................................................................... 68

5. Evidence příjmů pro účely daní ......................................................... 71 5.1 5.2

Možné způsoby vedení evidence ............................................................... 71 Vedení podvojného účetnictví ................................................................... 72 5.2.1 Povinnost vést účetnictví ................................................................ 73

3


Obsah

5.3

5.2.2 Obsah účetnictví ..............................................................................76 5.2.3 Audit účetnictví .............................................................................. 79 5.2.4 Paušální výdaje při vedení účetnictví .............................................. 80 Hospodářský rok ...................................................................................... 83

5.4

5.3.1 Možnost uplatnit hospodářský rok .................................................. 83 5.3.2 Zdaňovací období při uplatnění hospodářského roku ..................... 84 5.3.3 Problémy stanovení základu daně při účtování v hospodářském roce ...................................................................... 85 Daňová evidence ....................................................................................... 87 5.4.1 5.4.2 5.4.3 5.4.4 5.4.5

5.5

Co je daňová evidence .................................................................... 87 Ocenění jednotlivých položek daňové evidence .............................. 88 Přepočet cizích měn........................................................................ 90 Obsahové naplnění jednotlivých položek ........................................ 94 Okamžik, ke kterému zaznamenat informace do daňové evidence ........................................................................ 95 Paušální výdaje ........................................................................................100

5.6

5.5.1 Sazby paušálních výdajů................................................................101 5.5.2 Příjmy z nakládání s majetkem ......................................................103 Režim paušální daně ................................................................................106

5.7

5.6.1 Režim sjednání daně do roku 2020 ................................................107 5.6.2 Paušální režim daně od roku 2021 .................................................109 5.6.3 Okamžité ukončení paušálního režimu .......................................... 114 5.6.4 Ukončení paušálního režimu po dokončení roku ...........................115 5.6.5 Povinnost podat přiznání bez ukončení paušálního režimu ........... 116 5.6.6 Úspěšné vyměření paušální daně ................................................... 117 5.6.7 Dobrovolné vystoupení z paušálního režimu ................................. 117 5.6.8 Potřebná evidence v rámci paušálního režimu ...............................118 5.6.9 Problémy paušálního režimu .........................................................119 Inventarizace ...........................................................................................121

5.8

5.7.1 Povinnost inventarizace .................................................................121 5.7.2 Inventární manko na majetku ........................................................122 5.7.3 Inventarizační přebytek majetku ....................................................123 5.7.4 Inventární rozdíl v oblasti dluhů ....................................................124 Archivace příslušné evidence a souvisejících podkladů ............................124

6. Obchodní majetek............................................................................. 127 6.1 6.2

4

Vymezení pojmu ......................................................................................127 Zařazení do obchodního majetku.............................................................129


Obsah 6.3

Vyřazení z obchodního majetku...............................................................133 6.3.1 Důsledky vyřazení jednotlivých položek majetku ..........................135

7. Dlouhodobý majetek .........................................................................137 7.1

Hmotný majetek ......................................................................................138

7.2

7.1.1 Majetek při změně hranice na 80 000 Kč ........................................139 7.1.2 Mimořádné odpisy .........................................................................141 Nehmotný majetek...................................................................................144

7.3

7.2.1 Nehmotný majetek u účetní jednotky ............................................144 7.2.2 Nehmotný majetek v daňové evidenci ............................................145 Finanční majetek......................................................................................146

8. Příjem ............................................................................................... 148 8.1 8.2 8.3

Rozdělení příjmu .....................................................................................148 Předmět daně ...........................................................................................150 Příjmy v dílčím základu daně podle § 7 a ostatních dílčích základech daně ...........................................................154

8.4 8.5

8.3.1 Příjmy patřící do dílčího základu daně podle § 7............................155 8.3.2 § 7 × § 6 .........................................................................................161 8.3.3 Finanční příjmy § 7 × § 8 ...............................................................165 8.3.4 Příjem z pronájmu § 7 × § 9 × § 10 .................................................166 8.3.5 Jiné příjmy § 7 × § 10 .....................................................................167 Osvobozené příjmy a zdaňované příjmy...................................................169 Příjmy z prodeje majetku .........................................................................169

8.6

8.5.1 Příjem z prodeje nemovitých věcí ..................................................170 8.5.2 Prodej bytu nebo rodinného domu ................................................ 174 8.5.3 Prodej movitých věcí (mimo dopravní prostředky a cenné papíry) ..................................177 8.5.4 Prodeje dopravních prostředků .....................................................177 8.5.5 Prodej podílů na obchodních korporacích (účastí v právnické osobě) .............................................................179 8.5.6 Prodej cenných papírů ...................................................................181 8.5.7 Směna majetku ..............................................................................183 Některé specifické příjmy ........................................................................184 8.6.1 Náhrada škody, nemajetkové újmy, pojistná plnění, sankce za nesplnění podmínek ......................................................184 8.6.2 Výhry a ceny ..................................................................................187 8.6.3 Kurzové zisky ................................................................................190 8.6.4 Přijaté dary a dotace ......................................................................190

5


Obsah 8.7

Nepeněžní příjmy ....................................................................................194

8.7.1 Příjmy v podobě bezúročných zápůjček, výpůjček a výpros...........194 8.7.2 Příjmy autora v podobě povinných výtisků ....................................195 8.7.3 Příjmy v podobě prominutí dluhů .................................................196 8.7.4 Oprava a technické zhodnocení pronajatého majetku ....................197 8.8 Příjmy zdaněné srážkou při výplatě .........................................................198 8.9 Příjmy ze zahraničních zdrojů .................................................................199 8.10 Příjmy nerezidenta ze zdrojů v ČR .......................................................... 202

9. Výdaje ............................................................................................... 207 9.1

Daňově uznatelné výdaje .........................................................................207

9.2 9.3 9.4

9.1.1 Obecný princip uznatelnosti výdajů ...............................................207 9.1.2 Obecná charakteristika neuznatelných výdajů ...............................210 9.1.3 Rozdíl mezi náklady v podvojném účetnictví a výdaji v daňové evidenci .............................................................213 Pořízení a vyřazení dlouhodobého majetku .............................................214 Výdaje na pořízení zásob a dalších věcí .................................................. 220 Výdaje na přijaté služby .......................................................................... 223

9.5

9.4.1 Výdaje na opravy majetku............................................................. 223 9.4.2 Výdaje na pracovní cesty .............................................................. 225 9.4.3 Výdaje na reprezentaci ................................................................. 232 Výdaje na zaměstnance ........................................................................... 233

9.6 9.7 9.8 9.9

9.5.1 Výdaje na mzdy a sociální a zdravotní pojištění hrazené za zaměstnavatele ......................................................................... 233 9.5.2 Povinné výdaje ze zákona na zaměstnance ................................... 234 9.5.3 Benefity zaměstnancům ............................................................... 234 Daně ....................................................................................................... 236 Sankce, manka a škody ........................................................................... 238 Úroky, kurzové rozdíly a další finanční náklady .......................................241 Finanční leasing a nákupy na úvěr ...........................................................241

9.9.1 Finanční leasing............................................................................ 242 9.9.2 Finanční leasing při nedodržení podmínek ................................... 246 9.9.3 Nákup na úvěr .............................................................................. 248 9.10 Členské příspěvky .................................................................................. 248

10. Úpravy základu daně, přičitatelné a odčitatelné položky................ 250 10.1 Úpravy v rámci dílčího základu daně podle § 7 ....................................... 250 10.1.1 Vrácené příjmy a výdaje uplatněné v minulých obdobích ............. 250

6


Obsah 10.1.2 Porušení podmínek pro daňovou uznatelnost výdajů .....................251 10.1.3 Pořízené zásoby a další výdaje před zahájením podnikání ............ 252 10.1.4 Zálohy spojeným osobám ............................................................. 252 10.1.5 Rezervy ........................................................................................ 253 10.1.6 Zvýšení základu daně o nezaplacené dluhy .................................. 254 10.1.7 Cena obvyklá ................................................................................ 255 10.1.8 Úpravy v podvojném účetnictví ..................................................... 256 10.2 Položky snižující základ daně ..................................................................257 10.2.1 Poskytnuté dary na dobré účely .....................................................257 10.2.2 Dary v letech 2020 a 2021 ............................................................. 260 10.2.3 Hypoteční úroky ............................................................................261 10.2.4 Uplatnění ztráty ............................................................................ 262 10.2.5 Další odčitatelné položky .............................................................. 265

11. Daň .................................................................................................... 266 11.1 Výpočet daně do roku 2020 ......................................................................267 11.2 Výpočet daně od roku 2021 ......................................................................267 11.3 Slevy na dani........................................................................................... 268 11.3.1 Sleva na poplatníka ....................................................................... 268 11.3.2 Sleva na manželku ........................................................................ 269 11.3.3 Sleva a bonus na děti .....................................................................272 11.3.4 Sleva na studium ...........................................................................276 11.3.5 Sleva na invaliditu..........................................................................277 11.3.6 Sleva na předškolní zařízení ..........................................................278 11.3.7 Další slevy na dani .........................................................................278 11.4 Zálohy na daň ......................................................................................... 280

12. Sankce ............................................................................................... 283 12.1 12.2 12.3 12.4 12.5

Pokuta za pozdě podané a nepodané daňové přiznání ............................ 283 Penále za nepřiznanou daň ..................................................................... 286 Úrok z prodlení ....................................................................................... 288 Pokuta za neoznámení osvobozeného příjmu ......................................... 290 Pokuta za jiné pochybení .........................................................................291

13. Specifické případy ............................................................................ 293 13.1 Spolupracující osoby .............................................................................. 293 13.2 Společnost .............................................................................................. 295 13.3 Tokeny a virtuální měny.......................................................................... 296

7


Obsah 13.3.1 Těžba virtuální měny .................................................................... 298 13.3.2 Nákup tokenů ............................................................................... 298 13.3.3 Prodej tokenů ............................................................................... 299 13.3.4 Nákup za virtuální měnu .............................................................. 299 13.3.5 Prodej za virtuální měnu............................................................... 300

14. Změna způsobu evidence ................................................................. 301 14.1 Přechod z daňové evidence na paušální výdaje a naopak .........................301 14.2 Přechod z daňové evidence na vedení účetnictví a naopak ...................... 304 14.3 Přechod na paušální daň a naopak ...........................................................307

8


PĜedmluva autora

PĄEDMLUVA AUTORA Snahou této publikace je shrnout maximum povinností a problémů samostatně výdělečné osoby v oblasti daní z příjmů fyzických osob. Pokud se zde zmiňujeme o sociálním nebo zdravotním pojištění, DPH, popř. dalších daních a jiných povinnostech, jedná se spíše o upozornění na další problematiku, než o ucelený pohled a podrobné objasnění. Kniha si klade za cíl pomoci hlavně pokročilejším čtenářům, kteří se nespokojí s tvrzením, že správný postup je ten či onen, ale snaží se vytvořit si na problematiku vlastní názor, vycházet z textů zákona a příp. také mezi sebou konfrontovat jednotlivé odchylné výklady. Měla by přinést odpovědi také na otázky ohledně hraničních problémů k pochopení míry rizika a skutečností, které je v případě kontroly ze strany Finanční správy třeba obhájit. Autor doufá, že bude přínosem nejen pro zkušené účetní a daňové poradce, ale i řadu podnikatelů k tomu, aby lépe pochopili principy, na kterých je daň z příjmů postavena, včetně výjimek a výjimek z výjimek, které byly postupem doby do zákona začleněny.

11


1.1 Pojmy vymezené v ZDP

f společně hospodařící domácnost v § 21e odst. 4 ZDP: SpoleþnČ hospodaĜící domácností se pro úþely daní z pĜíjmĤ rozumí spoleþenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a spoleþnČ uhrazují náklady na své potĜeby. Podmínkou tedy není shodné trvalé bydliště podle evidence osob, ale společné hospodaření. Přitom osoby blízké žijící na stejné adrese (v jednom bytě) nemusí tvořit společnou domácnost (např. rodiče a dospělé dítě), pokud odděleně financují chod své domácnosti. A naopak dítě, které má z důvodu studií bydliště jinde než rodiče, ale jeho financování je na nich závislé, společnou domácnost tvořit může. f stát v § 21e odst. 2 ZDP: Za stát se pro úþely daní z pĜíjmĤ považuje také samostatná jurisdikce, která není státem. f třetí stát v § 19 odst. 3 písm. d) ZDP: Pro úþely tohoto zákona se rozumí… tĜetím státem stát, který není þlenským státem Evropské unie. f úvěrový finanční nástroj v § 19 odst. 1 písm. zk) ZDP: … úvČrovým ¿nanþním nástrojem je vždy 1. úvČr, 2. zápĤjþka, 3. dluhopis, 4. vkladní list, vkladový certi¿kát a vklad jim na roveĖ postavený a 5. smČnka, jejímž vydáním získává smČneþný dlužník penČžní prostĜedky,… f věc hmotná a movitá § 21b odst. 1 ZDP: Za vČc, a to za vČc hmotnou a movitou, se pro úþely daní z pĜíjmĤ považuje také a) živé zvíĜe, b) þást lidského tČla a c) ovladatelná pĜírodní síla, se kterou se obchoduje. Tato definice pouze zvyšuje právní jistotu při výkladech, kdy obč. zák. těmto objektům označení věc nepřisuzuje. f vklad (do obchodní korporace) v § 24 odst. 7 za písm. c) ZDP: Vkladem se pro úþely tohoto zákona rozumí vklad do základního kapitálu vþetnČ jiného plnČní ve prospČch vlastního kapitálu.

27


1. VYMEZENÍ NċKTERÝCH POJMģ

Hlavní určující znaky tedy jsou následující: Pracovněprávní vztah

Dodavatelsko-odběratelský vztah

Zaměstnanec musí v rámci vztahu respektovat příkazy zaměstnavatele (pokud nepřekračují pracovní smlouvu nebo neodporují zákonům).

Dodavatel je odběrateli rovnocenný partner, který může postupovat podle svého uvážení (pokud tím neporušuje již sjednané podmínky nebo zákony).

Nadřízený určuje konkrétní podmínky – kdy, co, jak provést – zaměstnanci někdy ani nemusí být znám konečný efekt, kterého má dosáhnout.

Dodavatel se rozhoduje sám o konkrétních podmínkách – kdy, co, jak provede – smluven zpravidla bývá pouze konečný efekt, kterého má být dosaženo.

Činnost je prováděna jménem zaměstnavatele (což se může projevit nejen při jednání s třetími osobami, ale i třeba reklamou na oděvech či pracovišti).

Činnost je prováděna jménem dodavatele (což se může projevit nejen při jednání s třetími osobami, ale i třeba reklamou na oděvech či pracovišti).

Činnost je vykonávána výhradně osobně.

Činnost může být vykonávána osobně i za pomoci dalších osob (zaměstnanců, spolupracujících osob, subdodavatelů).

Činnost musí být vždy odměněna (a to i v případě, kdy se nedosáhne očekávaného efektu).

Činnost bude odměněna pouze v případě, že se dosáhne sjednaného konečného efektu (příp. když se jej nedosáhne z odůvodnitelných důvodů – např. nesoučinnost odběratele).

Odpovědnost za konečný efekt nese zaměstnavatel.

Odpovědnost za konečný efekt nese dodavatel.

Odpovědnost za škody způsobené třetím stranám nese vždy zaměstnavatel a teprve v dalším kroku a v omezené výši ji může přenést na zaměstnance.

Odpovědnost za škody způsobené třetím stranám nese povětšinou dodavatel (pokud nebylo smluveno jinak nebo škoda nevznikla z přičinění odběratele).

Čas vyhrazený pro danou činnost je obvykle jednoznačně dán pracovní smlouvou (byť třeba s možností drobných odchylek u klouzavé pracovní doby) a zaměstnavatel jej může v rámci pracovní doby upřesňovat.

Čas vyhrazený pro danou činnost si dodavatel určí podle svého rozhodnutí (pokud se nezavázal jinak anebo to nevyžadují specifika smluveného obsahu plnění).

34


2. POPLATNÍK

2.

POPLATNÍK

Poplatníkem (české) daně z příjmů fyzických osob je každá fyzická osoba (na světě), nicméně pokud není rezidentem a zároveň ani nemá příjmy ze zdrojů v ČR, nemá z titulu (českého) poplatníka daně žádné povinnosti. Povinnost vyplývající z toho, že je osoba poplatníkem, se projeví teprve tehdy, stane-li se rezidentem nebo začne pobírat příjmy ze zdrojů v ČR. Kdo je rezidentem, je dáno § 2 odst. 2 a 3 ZDP (viz následující podkapitoly 2.1 a 2.2). Rezidentem v ČR se může poplatník stát buď z důvodu bydliště (viz podkapitola 1.1 Pojmy vymezené v ZDP) na území ČR (toto rezidenství může trvat i jen část zdaňovacího období a zbytek období rezidentem nebude), nebo proto, že se obvykle zdržuje se v ČR (v tom případě bude rezidentem celé zdaňovací období). Pokyn D-22 K § 2 bod 1 k tomu vysvětluje: Dojde-li u poplatníka ke zmČnČ v rozsahu povinnosti vĤþi ýeské republice (§ 2 odst. 2 nebo odst. 3 zákona) v prĤbČhu zdaĖovacího období v dĤsledku zmČny bydlištČ, posuzuje se jeho statut za pĜíslušné þásti roku samostatnČ. V pĜípadČ vzniku neomezené daĖové povinnosti v ýeské republice (§ 2 odst. 2 zákona) v dĤsledku skuteþnosti, že se zde poplatník obvykle zdržuje, uplatní se tento statut pro celé zdaĖovací období. Co je příjmem ze zdrojů v ČR, je specifikováno v § 22 odst. 1 ZDP (viz podkapitola 8.10 Příjmy nerezidenta ze zdrojů v ČR). Poplatník, který je daňovým rezidentem, má povinnost přiznat všechny zdanitelné příjmy s výjimkou příjmů ze zdrojů v zahraničí, které jsou vyňaty ze zdanění (viz podkapitola 8.9 Příjmy ze zahraničních zdrojů); poplatník, který je nerezidentem, zdaňuje pouze příjmy ze zdrojů v ČR (viz podkapitola 8.10 Příjmy nerezidenta ze zdrojů v ČR).

2.1

Rezident z titulu bydlišt÷

Rezidentem v ČR je každá osoba, která má v ČR bydliště, pokud není dále řečeno jinak (§ 2 odst. 2 ZDP): Poplatníci jsou daĖovými rezidenty ýeské republiky, pokud mají na území ýeské republiky bydlištČ nebo se zde obvykle zdržují. Pojem bydliště je definován v § 2 odst. 4 ZDP (viz též podkapitola 1.1 Pojmy vymezené v ZDP).

42


2. POPLATNÍK

Stanovení rezidentství poplatníka v èR

ANO

NE

Má bydlišt÷ v èR?

Má bydlišt÷ i ve stát÷ A, se kterým má v èR smlouvu?

ANO

JE REZIDENT èR

V èR

ANO

Má užší vztahy k èR než ke státu A?

NELZE URèIT

Obvykle se zdržuje…

NE

NE

Zdržuje se obvykle v èR?

NE

ANO

STÁTU A

ANO VE STÁTö A

Zdržuje se obvykle ve stát÷ A, se kterým má v èR smlouvu? NE

Má obéanství…

ROZHODNOU ÚĄADY

OBOU NEBO ŽÁDNÉHO STÁTU

46

Má bydlišt÷ i ve stát÷ A, se kterým má v èR smlouvu? NE

NENÍ REZIDENT èR

V OBOU STÁTECH NEBO ŽÁDNÉM

NENÍ REZIDENT èR

ANO

èR

JE REZIDENT èR


3. PLÁTCE DANċ

Pokud plátce srazil daň poplatníkovi, který není rezidentem v ČR, má povinnost podat oznámení o sražení daně, a to ve stejném termínu, jaký je pro odvedení daně. Povinnost podat oznámení má plátce i v okamžiku, kdy má podle českého zákona dojít ke sražení daně (jedná se o výše uvedený důvod platby), ale dochází k osvobození tohoto příjmu podle českého zákona (např. dar pro vyjmenované veřejně prospěšné účely), nebo je příjem vyňat ze zdanění v ČR podle Smlouvy o ZDZ (např. úroky placené na Slovensko) a vyplácená částka (v obou případech) přesáhne 300 000 Kč (v roce 2020 pro částky přesahující 100 000 Kč). Oznámení se podává na formuláři „Oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí podle § 38da zákona č. 586/1992 Sb.“ (vzor formuláře lze najít např. na webových stánkách daňové správy www.financnisprava.cz/assets/tiskopisy/5478_15.pdf), a pokud má plátce (popř. osoba zplnomocněná k podání) povinně zřízenou datovou schránku (je zřízena ze zákona) nebo je auditovanou účetní jednotkou, musí být podáno elektronicky (viz § 38da odst. 3 a 4 ZDP): (3) Oznámení podle odstavce 1 lze podat jen a) na tiskopisu vydaném Ministerstvem ¿nancí, b) na tiskovém výstupu z poþítaþové tiskárny, který má údaje, obsah a uspoĜádání údajĤ shodné s tiskopisem podle písmene a), nebo c) datovou zprávou s využitím dálkového pĜístupu ve formátu a struktuĜe zveĜejnČné správcem danČ 1. podepsanou zpĤsobem, se kterým jiný právní pĜedpis spojuje úþinky vlastnoruþního podpisu, 2. s ovČĜenou identitou podatele zpĤsobem, kterým se lze pĜihlásit do jeho datové schránky, nebo 3. dodateþnČ potvrzenou za podmínek uvedených v daĖovém Ĝádu. (4) Má-li plátce danČ nebo jeho zástupce datovou schránku, která mu byla zĜízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít úþetní závČrku ovČĜenou auditorem, je povinen uþinit oznámení podle odstavce 1 pouze zpĤsobem podle odstavce 3 písm. c). Do konce roku 2020 měli povinnost podávat přiznání elektronicky (ve formátu .xml) i osoby s datovou schránkou zřízenou dobrovolně. Podrobnosti ke změně povinnosti viz podkapitola 4.2 Povinnost podat přiznání. Po ukončení kalendářního roku je plátce povinen podat „Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob“ (formulář je dostupný např. na www.financnisprava.cz/assets/ tiskopisy/5466_17.pdf), a to zvlášť jeden formulář pro daně sražené fyzickým 58


5.3 HospodáĜský rok

padnou do zdaňovacích období, za která uplatňuje paušální výdaje), pak mu zákon žádné úpravy nepředepisuje.

5.3

Hospodáąský rok

5.3.1

Možnost uplatnit hospodáąský rok

Poplatník, který je účetní jednotkou (tj. povinně nebo dobrovolně vede podvojné účetnictví), může zvolit (a to bez jakéhokoliv omezení), že jeho účetním obdobím nebude kalendářní rok, ale rok hospodářský (tj. období dlouhé 12 měsíců začínající 1. dne jiného měsíce než ledna – § 3 odst. 2 ZÚ): Úþetním obdobím je nepĜetržitČ po sobČ jdoucích dvanáct mČsícĤ, není-li dále stanoveno jinak. Úþetní období se buć shoduje s kalendáĜním rokem, nebo je hospodáĜským rokem. HospodáĜským rokem je úþetní období, které mĤže zaþínat pouze prvním dnem jiného mČsíce, než je leden. Úþetní období bezprostĜednČ pĜedcházející zmČnČ úþetního období mĤže být kratší nebo i delší než uvedených dvanáct mČsícĤ. Toto ustanovení není zrovna pĴesné. Deklaruje, že existují pouze dva typy úæetních období: první typ, který se „shoduje s kalendáĴním rokem“, tedy období od 1. 1. do 31. 12., a který nazývá kalendáĴním rokem, a druhý typ, tedy období zaæínající 1. 2., 1. 3., … 1. 12., která jsou dlouhá 12 mòsícň nebo jinak a která nazývá hospodáĴským rokem. De facto nepĴipouští jiná úæetní období, napĴ. období zaæínající 1. 1. a jinak dlouhé než 12 mòsícň nebo období od vzniku úæetní jednotky, které nezaæíná prvním dnem v mòsíci. Ustálená praxe ve výkladu je následující: pokud poplatník nezvolí (od zaæátku svého úætování) úætování v hospodáĴském roce, je první úæetní období považováno za kalendáĴní rok (i když nezaæalo 1. 1.). PĴechodná období (kratší nebo delší než 12 mòsícň) zaæínající 1. 1. jsou považována za kalendáĴní rok, pokud zaæínají jiným mòsícem, jsou považována za hospodáĴský rok. Jedinou podmínkou, kterou musí poplatník splnit, aby mohl začít účtovat v hospodářském roce nebo na účtování v hospodářském roce přejít, je oznámit tuto skutečnost správci daně (§ 3 odst. 5 ZÚ): Uplatnit hospodáĜský rok lze pouze po oznámení zámČru zmČny úþetního období místnČ pĜíslušnému správci danČ z pĜíjmĤ nejménČ 3 mČsíce pĜed plánovanou zmČnou úþetního období nebo pĜed koncem bČžného úþetního období, a to podle toho, který z termínĤ nastává dĜíve, jinak úþetní období zĤstává nezmČnČno. Takovouto zmČnu úþetního období mĤže úþetní jednotka v bČžném úþetním období provést pouze jednou. ObdobnČ postupují úþetní jednotky i pĜi pĜechodu z hospodáĜského roku na kalendáĜní rok.

83


5. EVIDENCE PěÍJMģ PRO ÚýELY DANÍ

pĴedávané vòci), ale zastává názor, že dluh pĴevzatý od jiné osoby poplatník vyjádĴí v nominální hodnotò, tj. hodnotou, kterou má povinnost zaplatit vòĴiteli, a nikoliv v závislosti na obsahu smlouvy mezi pňvodním dlužníkem a poplatníkem. VyjádĴený požadavek má pravdòpodobnò zajistit úmysl zákonodárce, aby ztráta z pĴevzetí dluhu nebyla daėovò úæinná. Peněžní příjmy se pro účely ZDP ocení stejně jako peněžní prostředky. Ocenění nepeněžních příjmů pro účely ZDP určuje § 3 odst. 3 ZDP: NepenČžní pĜíjem se pro úþely danČ z pĜíjmĤ fyzických osob oceĖuje a) podle právního pĜedpisu upravujícího oceĖování majetku, b) jako pČtinásobek hodnoty roþního plnČní, pokud pĜíjem spoþívá v jiném majetkovém prospČchu, jehož obsahem je opakující se nebo trvající plnČní na dobu 1. neurþitou, 2. života þlovČka nebo 3. delší než 5 let. Ocenění podle písm. b) lze považovat za speciální ustanovení vůči písm. a). Odhadní cena se tedy nepoužije u plnění typu výpůjčka, zápůjčka, věcné břemeno, právo užívat apod. v případě, kdy plnění nebude omezeno na dobu určitou, kratší než 5 let. V uvedených případech se stanoví odhadní cena za 1 rok a vynásobí se 5. Ustanovení se užije např. při ocenění doživotního výměnku jako části protihodnoty v kupní smlouvě. Ustanovení navozuje dojem, že poskytnutí uvedených plnòní (napĴ. bezúroæné zápňjæky ȱnanæních prostĴedkň) se u fyzických osob vždy posoudí jako jednorázový pĴíjem v okamžiku poskytnutí, což nekoresponduje s jinými pohledy (zvláštò pak u fyzických osob, které vedou podvojné úæetnictví). Toto ocenòní je platné pouze pro úæely ZDP. Ač se ZDP nezabývá oceněním výdajů, není sporu ve výkladu, že bude provedeno stejným způsobem jako u příjmů.

5.4.3

Pąepoéet cizích m÷n

Ocenění jmenovitou hodnotou nelze aplikovat, pokud je hodnota vyjádřena v jiné měně než v českých korunách. V těchto případech se pohledávky, dluhy, peněžní prostředky, příjmy i výdaje budou oceňovat podle § 38 odst. 1 věty druhé ZDP: Pokud poplatník nevede úþetnictví, použije s výjimkou uvedenou v odstavci 2 [úroky z úþtĤ a vkladových listĤ, kde daĖ sráží plátce pĜi výplatČ], jednotný kurs, nevyužije-li kursy devizového trhu uplatĖované podle zvláštních právních pĜedpisĤ o úþetnictví. 90


5. EVIDENCE PěÍJMģ PRO ÚýELY DANÍ

Je nutné si uvědomit, že v některých případech přikazují jiné zákony poplatníkovi přepočítávat cizí měny jiným kurzem, např.: ZDPH neumožňuje použití jednotného kurzu a přepočet pro účely DPH je třeba dělat kurzem ze dne uskutečnění plnění (vystavené faktury) nebo ze dne povinnosti přiznat daň (doklady revers-charge), nikoliv ze dne platby, pokud je pro účely stanovení výše cestovních náhrad, které se vyplácí zaměstnanci, třeba přepočítat cizí měnu na Kč nebo obráceně, povoluje zákoník práce použít pouze kurz ČNB ze dne výplaty zálohy, popř. ze dne zahájení pracovní cesty, pokud nebyla záloha vyplacena, a to i při výpočtu následného doplatku, poskytovatel cizoměnové dotace obvykle vyžaduje pro účely vyúčtování užít předepsaný kurz, který se neshoduje s výše uvedenými kurzy, nakonec i ZDP v případě, kdy se poplatník stane plátcem a má povinnost srazit daň, předepisuje kurz pro přepočet odlišně (viz § 38 odst. 3 a 4 ZDP): (3) PĜi pĜepoþtu základu danČ pro zvláštní sazbu danČ (§ 36) vztahující se na pĜíjmy uvedené v § 22 zákona [platby do zahraniþí],… použije plátce danČ, který má sídlo nebo bydlištČ na území ýeské republiky, kurz uplatnČný v úþetnictví. Pokud plátce danČ provádí úhradu z vlastního devizového úþtu, použije pĜi pĜepoþtu základu danČ pro zvláštní sazbu danČ kurz uplatnČný v úþetnictví. (4) PĜi pĜepoþtu pĜíjmu pro výpoþet zálohy na daĖ z pĜíjmĤ ze závislé þinnosti a pro úþely roþního zúþtování se použije smČnný kurs stanovený ýeskou národní bankou pro poslední den kalendáĜního mČsíce pĜedcházejícího mČsíci, v jehož prĤbČhu se záloha sráží. V roli plátce (při srážení daně jiným subjektům) tedy nelze užít jednotný kurz (ten nakonec ani není v potřebný okamžik ještě známý), ale užije se kurz ČNB. U mezd pak nikoliv ze dne výplaty, ale z posledního dne měsíce, za který tato výplata je. Případy, kdy je nutné zaměstnance vyplatit již v průběhu měsíce (např. při ukončení pracovního poměru v průběhu měsíce), zákon neřeší. Zákon neřeší, zda se cizoměnové pohledávky a dluhy v daňové evidenci přepočítají na koruny v okamžiku jejich zaznamenání, či se evidují v cizí měně a na české koruny se přepočtou až v okamžiku, kdy ovlivní základ daně.

92


6.3 VyĜazení z obchodního majetku

f finanční prostředky Vklad soukromých finančních prostředků do obchodního majetku nečiní žádné problémy a děje se v nominální hodnotě. f virtuální měny Při současné interpretaci asi není daňově výhodné virtuální měny pořízené do soukromého majetku vkládat následně do obchodního majetku. Nejpravděpodobnější výklad důsledků by byl, že se jedná o nehmotné zásoby a jejich ocenění bude obdobně jako u hmotných zásob 0 Kč. Následný nákup za virtuální měnu by byl interpretován jako směnný obchod věci nulové hodnoty za pořizovaný předmět. Tedy v okamžiku nákupu by se zdanila hodnota virtuální měny. Nakupovaná věc by pak byla výdajem nebo hmotným majetkem podle svého charakteru v tržním ocenění. f pohledávky Ani pohledávky není vhodné vkládat do obchodního majetku, neboť jediným efektem může být případné zdanění inkasované pohledávky, která by nemusela být zdaněna při ponechání v osobním majetku, resp. zdanění neinkasované pohledávky v okamžiku ukončení SVČ. f cenné papíry a podíly na obchodních společnostech Ani pro vklad cenných papírů držených v osobním majetku nevidí autor žádný důvod. Zákon zde naopak v některých případech (podíl na obchodní společnosti) neumožňuje osvobození příjmů ani po vyřazení z obchodního majetku, viz podkapitola 8.5 Příjmy z prodeje majetku.

6.3

Vyąazení z obchodního majetku

Podle definice není vyřazení z obchodního majetku dáno přímo rozhodnutím poplatníka věc z obchodního majetku vyřadit, ale nepřímo skutečností, že věc není více v účetnictví nebo daňové evidenci uváděna – viz § 4 odst. 4 věta druhá ZDP: Dnem vyĜazení urþité složky majetku z obchodního majetku poplatníka se rozumí den, kdy poplatník o této složce majetku naposledy úþtoval nebo ji naposledy uvádČl v daĖové evidenci. Doslovná aplikace této ponòkud neobvyklé deȱnice vyĴazení majetku by vedla k tomu, že by nebylo možné žádnou vòc doæasnò z obchodního majetku vyĴadit (zápis o doæasném vyĴazení nutnò není posledním uvedením v evidenci, když po nòm následuje 133


8. PěÍJEM

uvedených v § 22 odst. 1 písm. c) [poskytnuté služby], f) [nezávislé þinnosti] a g) bodech 1, 2 [autorská a obdobná práva], 6 [odmČny orgánĤm právnických osob], 12 až 14 [sankce, platby ze svČĜenského fondu a rodinné fundace a dary a obdobná plnČní],… f další příjmy realizované na území ČR I u následujících příjmů je vždy nutné vzít v úvahu Smlouvu o ZDZ, která může daňovou povinnost na území ČR upravit. Přitom úprava povinnosti vždy znamená snížení daňové zátěže v ČR oproti ustanovením plynoucím ze ZDP; Smlouva o ZDZ nemůže nikdy způsobit vyšší zdanění, než předepisuje ZDP. Jedná se o: příjmy z osobně vykonávané činnosti veřejně vystupujícího umělce, sportovce, artisty a spoluúčinkujících osob na území ČR, příjmy z převodu nemovitých věcí umístěných na území ČR, příjmy z užívání nemovitých věcí nebo bytů (příjmy z nájmů a pachtů) umístěných na území ČR, příjmy z převodu podílů v obchodních korporacích, které mají sídlo na území ČR, příjmy z převodu obchodního závodu umístěného na území ČR, příjmy z prodeje movitých věcí, které jsou v obchodním majetku stálé „kamenné“ provozovny. f další příjmy od českých rezidentů Další skupina příjmů podléhá zdanění v ČR pouze v případě, že vyplácející je rezidentem ČR nebo platbu provede nerezident prostřednictvím stálé provozovny (opět s ohledem na Smlouvu o ZDZ): příjmy z autorských a obdobných práv, podíly na zisku, vypořádací podíly a podíly na likvidačním zůstatku obchodních korporací a obdobné příjmy, úroky a obdobné výnosy, příjmy z užívání movité věci nebo její části (příjmy z nájmu) umístěné na území ČR, sankce ze závazkových vztahů, bezúplatné příjmy (přijaté dary a obdobná plnění). Pokud jsou vyplácející i příjemce nerezidenti, kteří nemají stálou provozovnu v ČR, nebudou příjmy z posledního seznamu v ČR zdaněny, i kdyby měl zdroj příjmů nějakou vazbu na ČR.

204


9.9 Finanþní leasing a nákupy na úvČr

Zpětný leasing není metoda pořízení majetku, ale metoda získání finančních prostředků. Místo aby dlužník dal příslušnou věc do zástavy, prodá ji věřiteli a následně si ji zpět koupí na finanční leasing. Při prodeji tak dlužník získá finanční prostředky, které v průběhu finančního leasingu vrací zvýšené o úroky. Finanční leasing s možností odkupu a s povinností odkupu se odlišují hlavně z hlediska DPH. Při povinnosti odkupu (tedy v situaci, kdy je zřejmé, že k prodeji dojde) odvádí prodávající DPH z celé částky při zahájení finančního leasingu, a tudíž si i kupující může uplatnit nárok na odpočet z celé ceny majetku. Při možnosti odkupu, kdy není zřejmé, zda k odkupu dojde, má prodávající povinnost odvést DPH z každé jednotlivé splátky, a tudíž i kupující si odpočet uplatňuje postupně podle splátkového kalendáře. Pro účely daně z příjmů se za finanční leasing označuje pouze taková smlouva, kde je doba nájmu (před odkupem) dostatečně dlouhá. Pokud se jedná o majetek odpisovaný v 1. odpisové skupině nebo o fotovoltaické elektrárny, dobou nájmu je doba odpisování; u majetku zařazeného v 2. až 6. odpisové skupině je doba odpisování zkrácená o 6 měsíců. Dobou odpisování se myslí počet let, popř. měsíců, které ZDP určuje jako minimální dobu odpisování v době uzavření smlouvy o finančním leasingu. Vzhledem k tomu, že u majetku pořízeného v období od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2021 lze uplatnit mimořádné odpisy, znamená to: Zařazení majetku

Minimální doba při sjednání smlouvy mezi 1. 1. 2020 a 31. 12. 2021

1. odpisová skupina

Minimální doba při sjednání smlouvy jindy

12 měsíců

36 měsíců

2. odpisová skupina

18 měsíců

54 měsíců

3. odpisová skupina

9 let a 6 měsíců

9 let a 6 měsíců

4. odpisová skupina

14 let a 6 měsíců

14 let a 6 měsíců

5. odpisová skupina

29 let a 6 měsíců

29 let a 6 měsíců

6. odpisová skupina

49 let a 6 měsíců

49 let a 6 měsíců

fotovoltaické elektrárny

30 let

30 let

Viz § 21d odst. 2 ZDP: Minimální dobou ¿nanþního leasingu je minimální doba odpisování hmotného majetku uvedená v § 30 odst. 1 [odpisy podle odpisových skupin] nebo doba odpisování podle § 30a [mimoĜádné odpisy] nebo 30b [odpisy fotovoltaických elektráren] v okamžiku uzavĜení smlouvy. Pro úþely urþení minimální doby ¿nanþního leasingu se minimální doba 243


13. SPECIFICKÉ PěÍPADY

se zjistí u poplatníka, který vede podvojné účetnictví, ke dni prodeje zboží či služby, a u poplatníka, který vede daňovou evidenci, ke dni inkasa virtuální měny nebo tokenu (což často bývá shodný okamžik). V případě, že burzy poskytují pouze informace o ceně v USD nebo EUR, je vhodné pro přepočet na Kč užít kurz ČNB eura nebo dolaru z daného dne. U OSVČ, která nevede podvojné účetnictví, lze užít pro přepočet i tzv. jednotný kurz. Pokud se jedná o token, který není obchodován, je třeba učinit kvalifikovaný odhad jeho ceny. Výše uvedené metody nejsou dané předpisem, tedy v případě sporu se správcem daně musí poplatník umět svůj přepočet prokázat a obhájit. Jediné nezpochybnitelné ocenění je na základě posudku znalce, který je však pro dané účely často neúměrně nákladný nebo nedostupný.

13.3.1 T÷žba virtuální m÷ny Pro osobu (OSVČ), která vede podvojné účetnictví, je těžba virtuální měny (popř. jiných tokenů) výnosem, který se neocení tržní hodnotou, ale pořizovacími náklady (jedná se o vytvořenou zásobu nehmotných „výrobků“). Pokud OSVČ nevede podvojné účetnictví a virtuální měnu vytěží v rámci SVČ, budou související výdaje na vytěžení daňově uznatelné (pokud je uplatňuje) a ke zdanění příjmu dojde v okamžiku prodeje nebo směny za jiné hodnoty (tj. při nákupu placeném touto měnou). Těžba virtuální měny nepodléhá DPH, ale u souvisejících vstupů (např. pořízení počítačů, elektrické energie) není nárok na odpočet.

13.3.2 Nákup tokenč Pro osobu (OSVČ), která vede podvojné účetnictví, není nákup tokenů včetně virtuálních měn nákladem, ale pořízením zásoby popř. finančního majetku, a tudíž neovlivní základ daně. Tokeny budou evidovány na účtu skladu zásob nebo účtu krátkodobého či dlouhodobého majetku (podle svého obsahu), a to v pořizovací ceně, a nebudou se přeceňovat podle aktuálního kurzu. Pokud OSVČ vede daňovou evidenci, je otázkou, zda výdaj při pořízení tokenů je daňově uznatelným výdajem v okamžiku pořízení, nebo zda se uplatní až v okamžiku zdaňování příjmů v souvislosti s pozbytím tokenů (jejich prodejem nebo výměnou za jiné hodnoty). Podle názoru autora se daňová uznatelnost v okamžiku nákupu dá obhájit v případě, že se jedná o tokeny spojené s právem na obdržení zboží nebo služby (utility tokeny), neboť se jedná o obdobu platby zálohy, popř. platby předem za dané zboží 298


Doporučená cena 389 Kč

EDICE DANĚ EDICE DANĚ

EDICE ÚČETNICTVÍ

DVOUMĚSÍČNÍK OUMĚS PRAKTICKÁ Á PERSONALISTIKA MĚSÍČNÍK ÚČETNÍÍ A DANĚ ÚČ Ě

MĚSÍČNÍK MZDOVÁ Á ÚČETNÍ ÚČ Í

ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz www.anag.cz


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook