Skip to main content

0516438

Page 1

Ing. Zdeněk Kuneš, Bc. Zdeněk Vondrák, DiS.

DPH

praktický průvodce

zvláštní režim pro cestovní službu

pro začínající plátce  průvodce komplexními registračními povinnostmi  poskytnutí služeb vázaných na dovoz a vývoz zboží  tuzemská plnění  dovoz, vývoz  obchodování mezi členskými státy

a pro obchodníky s použitým zbožím  přenesení daňové povinnosti  sazby daně  kontrolní hlášení  změny v sankčním systému  zapracována novela daňového řádu k 1. 1. 2021

EDICE DANĚ

7. aktualizované vydání


Jednotlivé kapitoly zpracovali: Ing. Zdeněk Kuneš

kapitoly 1., 2., 3.3 až 3.5, 4., 5., 6.1 až 6.3, 7 až 16, 17.13, 17.20, 18.1 až 18.3 (kromě obrázků, 18.1.8, 18.2.2.1 a 18.3.1)

Bc. Zdeněk Vondrák, DiS. kapitoly 3. až 3.2, 6.4 a 6.5, 17 (kromě 17.13 a 17.20), 18.1.8, 18.2.2.1, 18.3.1 a 18.4, 19, obrázky kapitoly 18 Veškeré grafy, ilustrace a časové osy, vzory daňových dokladů a CMR vycházejí z původní koncepce Ing. Jany Ledvinkové.

Případné zásadní legislativní změny, k nimž dojde v období mezi jednotlivými vydáními, budou ošetřeny formou vkládané aktualizace, která bude po dobu prodejnosti publikace volně ke stažení na www.anag.cz. Nutnost aktualizace posuzuje na základě legislativních změn výhradně autor ve spolupráci s nakladatelstvím. Aktualizace však v žádném případě nemohou nahradit nová vydání knihy. Aktualizaci zašleme zdarma na vyžádání

anag@anag.cz, tel.: 585 757 411

© Ing. Zdeněk Kuneš, Bc. Zdeněk Vondrák, DiS., 2021 Fotografie na obálce © iStock.com © Nakladatelství ANAG, 2021 ISBN 978-80-7554-304-2


Obsah

OBSAH Úvod ......................................................................................................................................... 11

1.

ZÁKLADNÍ POJMY PRO ÚČELY ZÁKONA O DPH .......................................................14

2. 2.1 2.2

PŘEDMĚT DANĚ .................................................................................................................34 Plnění, která jsou předmětem daně ................................................................................36 Plnění, která jsou z předmětu daně vyčleněna za specifických podmínek ..............37

3. 3.1 3.2 3.3 3.4

ZAHÁJENÍ PODNIKATELSKÉ ČINNOSTI .......................................................................39 Založení živnosti ..................................................................................................................39 Oznámení zahájení podnikání na Finančním úřadě .....................................................40 Dobrovolná registrace........................................................................................................43 Registrace osoby povinné k dani z titulu překročení obratu z podnikatelských aktivit ....................................................................................................44 Registrace osoby povinné k dani z jiných důvodů než z titulu překročení limitu obratu 1 mil. Kč pro povinnou registraci k dani ............................49 3.5.1 Plátci ...........................................................................................................................49 3.5.2 Identifikované osoby ................................................................................................52 3.5.2.1 Identifikovaná osoba z titulu pořízení zboží z Evropské unie .....................52

3.5

3.5.2.2 3.5.2.3 3.5.2.4 3.5.2.5 3.5.2.6

4. 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5

Identifikovaná osoba z titulu přijetí poskytnutých služeb, dodání zboží s instalací nebo montáží, dodání zboží soustavami nebo sítěmi ..............54 Identifikovaná osoba z titulu poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě podle § 9 odst. 1 ZDPH .........................................55 Identifikovaná osoba z titulu poskytování služeb v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa .................................56 Dobrovolná identifikace osoby povinné k dani v případě pořízení zboží z jiného členského státu ......................................57 Dobrovolná identifikace osoby povinné k dani v případě přijetí služeb z jiného členského státu ........................................................58

PRAVIDLA PRO UPLATNĚNÍ NÁROKU NA ODPOČET DANĚ ...................................59 Vznik nároku na odpočet daně .........................................................................................59 Podmínky pro možnost uplatnění nároku na odpočet daně ......................................60 Oprava odpočtu daně.........................................................................................................66 Oprava odpočtu daně v případě nedobytné pohledávky............................................68 Uplatnění nároku na odpočet v případech, kdy plátce použije přijaté plnění v poměrné výši .........................................................69 4.6 Uplatnění nároku na odpočet v případech, kdy plátce použije přijaté plnění částečně ke zdanitelným plněním a částečně k osvobozeným plněním bez nároku na odpočet daně v rámci ekonomické činnosti........................71 4.7 Krácení odpočtu daně u plátce jak podle § 75 ZDPH – poměrným koeficientem, tak krátícím koeficientem podle § 76 ZDPH ..........................................74 4.8 Uplatnění nároku na odpočet daně z úplaty před pořízením dlouhodobého majetku, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v krácené výši ......................75 4.9 Stanovení krátícího koeficientu v případě, že plátce poprvé v průběhu roku začne uskutečňovat osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně.....................75 4.10 Vyrovnání odpočtu daně ...................................................................................................76 4.11 Úprava odpočtu daně.........................................................................................................78 4.11.1 Úprava odpočtu daně u dlouhodobého majetku vytvořeného vlastní činností....81 4.11.2 Úprava odpočtu u dlouhodobého majetku v dalších případech.........................82 4.11.3 Úprava odpočtu daně při dodání dlouhodobého majetku ..................................83 4.11.4 Úprava odpočtu daně u dodání nemovité věci, na které byla provedena významná oprava ..........................................................83

3


4

Obsah 4.11.5 Úprava odpočtu daně v případě zničení, ztráty, či odcizení dlouhodobého majetku ........................................................................85 4.12 Nárok na odpočet daně při registraci a zrušení registrace .........................................85 4.12.1 Nárok na odpočet daně při registraci .....................................................................85 4.12.2 Nárok na odpočet daně stávajícího plátce, který hodlá zrušit registraci plátce .....87 4.12.3 Úprava odpočtu daně u obchodního majetku v případě úmrtí plátce ...............88

5. 5.1 5.2 5.3 5.4

UPLATŇOVÁNÍ DANĚ U SPOLEČNÍKŮ SPOLEČNOSTI OD 1. 1. 2019 ...................89 Změny ...................................................................................................................................89 Stanovení obratu.................................................................................................................89 Zrušení registrace ...............................................................................................................90 Povinnosti společníka ........................................................................................................90 5.4.1 Společníci jednají s odběratelem plnění každý vlastním jménem a na svůj účet ............................................................................................................91 5.4.2 S odběratelem plnění jedná jeden společník vlastním jménem na svůj účet a na účet ostatních společníků ..........................................................91 5.4.3 Vystavování daňových dokladů ..............................................................................95 5.4.4 Vedení evidencí .........................................................................................................96 5.5 Nárok na odpočet................................................................................................................96 5.5.1 Při uplatňování nároku na odpočet daně postupuje každý společník samostatně....................................................................................97 5.5.2 S dodavatelem plnění jedná jeden společník vlastním jménem na svůj účet a na účet ostatních společníků ..........................................................97 5.6 Jiný účel založení ................................................................................................................98 5.7 Vystoupení společníka ze společnosti ............................................................................98 5.8 Zánik společnosti ................................................................................................................98 5.9 Vložení majetku do společnosti........................................................................................99 5.10 Vrácení vloženého majetku při zániku členství společníka nebo při zániku společnosti ..............................................................................................99 6. 6.1 6.2 6.3

6.4 6.5

7. 7.1 7.2 7.3 7.4

PRAVIDLA PRO VYSTAVOVÁNÍ DAŇOVÝCH DOKLADŮ ....................................... 100 situace, kdy je plátce povinen vystavit daňový doklad............................................. 100 Náležitosti daňového dokladu ....................................................................................... 102 Daňové doklady................................................................................................................ 110 6.3.1 Zjednodušený daňový doklad .............................................................................. 110 6.3.2 Splátkový kalendář ................................................................................................ 110 6.3.3 Platební kalendář ................................................................................................... 111 6.3.4 Souhrnný daňový doklad ..................................................................................... 112 6.3.5 Doklad o použití ..................................................................................................... 115 6.3.6 Daňový doklad při dovozu .................................................................................... 117 6.3.7 Daňový doklad při vývozu .................................................................................... 117 6.3.8 Daňový doklad při dražbě a při prodeji mimo dražbu....................................... 117 Zajištění věrohodnosti původu, neporušenosti obsahu a čitelnosti daňového dokladu ...................................................................................... 117 Obecné ustanovení o uchovávání daňových dokladů .............................................. 120 6.5.1 Elektronické uchovávání daňových dokladů ...................................................... 121 STANOVENÍ ZÁKLADU DANĚ ...................................................................................... 122 Základ daně u bezúplatných plnění .............................................................................. 124 Základ daně ve zvláštních případech ........................................................................... 129 Výpočet daně u dodání zboží a poskytnutí služby ..................................................... 130 Základ daně a výše daně při uskutečnění zdanitelného plnění, pokud vznikla povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním tohoto zdanitelného plnění ............................................................................................ 131


Obsah 8. 8.1 8.2 8.3 8.4 8.5 8.6 8.7 8.8 8.9 8.10 8.11 8.12

8.13

8.14

9. 9.1 9.2 9.3

9.4

OPRAVA ZÁKLADU DANĚ ............................................................................................. 134 Plátce opraví základ daně ............................................................................................... 134 Oprava základu daně v případě reorganizace ............................................................ 135 Kdy se oprava základu daně považuje za samostatné zdanitelné plnění.............. 135 Povinnost vystavit opravný daňový doklad................................................................ 135 Povinnost opravný daňový doklad odeslat................................................................. 136 Zdaňovací období, ve kterém plátce uvede opravu základu daně do daňového přiznání ..................................................................................................... 136 Uplatnění sazby daně a kurzu........................................................................................ 137 Lhůta pro provedení opravy základu daně ................................................................. 137 Oprava základu daně po tříleté lhůtě ........................................................................... 138 Oprava základu daně v případě, že nedojde k převedení vlastnického práva na uživatele .................................................................................... 138 Oprava základu daně v ostatních případech............................................................... 139 Bonusy a skonta ............................................................................................................... 139 8.12.1 Nepřímé bonusy .................................................................................................... 142 8.12.2 Nepřímé bonusy od osoby registrované k dani v Evropské unii ..................... 143 8.12.3 Příjemce bonusu, který je třetí osobou a není součástí řetězce ....................... 144 Oprava výše daně ............................................................................................................ 144 8.13.1 Chybné zvýšení daně na výstupu ........................................................................ 145 8.13.2 Chybné snížení daně na výstupu ......................................................................... 145 8.13.2.1 Opravný daňový doklad .......................................................................... 146 Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky .......................................... 150 8.14.1 Věřitel je oprávněn provést opravu základu daně v případě nedobytné pohledávky ............................................................................................................. 150 8.14.2 Další opravy základu daně .................................................................................... 150 8.14.3 Opravu základu daně u nedobytné pohledávky nelze provést ........................ 151 8.14.4 Lhůta, po kterou je možné provést opravu základu daně u nedobytné pohledávky ...................................................................................... 151 8.14.5 Výše opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky .......................... 152 8.14.6 Změna výše opravy základu daně určené kvalifikovaným odhadem ............. 152 8.14.7 Dodatečná oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky................ 152 8.14.8 Zrušení opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky ..................... 153 8.14.9 Opravné daňové doklady v případě nedobytné pohledávky ........................... 153 8.14.10 Opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky jako samostatné zdanitelné plnění ..................................................................... 154 8.14.11 Stanovení sazby daně a kurzu ............................................................................ 154 SAZBY DANĚ .................................................................................................................... 155 Sazby daně, výpočet........................................................................................................ 161 Problematika sazeb DPH ve zdravotnictví ................................................................... 163 Opravy, rekonstrukce a modernizace dokončené stavby pro bydlení nebo dokončené stavby pro sociální bydlení ............................................................. 164 9.3.1 Stavba pro bydlení ................................................................................................ 164 9.3.1.1 Stavba rodinného domu, stavba bytového domu .................................. 165 9.3.2 Stavby pro sociální bydlení .................................................................................. 172 Uplatnění daně z přidané hodnoty u nové výstavby ................................................ 174 9.4.1 Výstavba bytového domu pro sociální bydlení ................................................. 174 9.4.2 Výstavba rodinného domu pro sociální bydlení ................................................ 174 9.4.3 Výstavba obytného prostoru pro sociální bydlení............................................. 175 9.4.4 Výstavba ostatních staveb pro sociální bydlení ................................................. 177 9.4.5 Jiná stavba (dříve „příslušenství“ stavby pro sociální bydlení) ...................... 177 9.4.6 Změna stavby nebo prostoru na stavbu pro sociální bydlení .......................... 177

5


6

Obsah 9.5

9.6

9.7

Sazba daně u dodání stavby pro sociální bydlení ..................................................... 178 9.5.1 První snížená sazba daně...................................................................................... 178 9.5.2 Základní sazba daně .............................................................................................. 178 Dodání nemovité věci ..................................................................................................... 178 9.6.1 Osvobození od daně.............................................................................................. 178 9.6.2 Stavební pozemek ................................................................................................. 179 9.6.3 Dodání vybrané nemovité věci osvobozené od daně ....................................... 180 9.6.4 Dodání práva stavby ............................................................................................. 180 9.6.5 Dodání jednotky ..................................................................................................... 181 9.6.6 Volba pro uplatnění daně ..................................................................................... 181 Nájem nemovité věci ...................................................................................................... 182 9.7.1 Nájem vybraných nemovitých věcí osvobozený od daně ................................ 182 9.7.2 Krátkodobý nájem ................................................................................................. 183 9.7.2.1 Nájem zařízeného bytu ............................................................................ 184 9.7.2.2 Nájem prostor k parkování vozidel ......................................................... 184 9.7.2.3

Poskytnutí ubytovacích služeb, které odpovídají číselnému kódu klasifikace produkce CZ-CPA 55 .............................................................. 184

10. DODÁNÍ ZBOŽÍ ................................................................................................................. 188 10.1 Dodání zboží...................................................................................................................... 188 10.1.1 Dodání zboží prostřednictvím komisionáře ........................................................ 188 10.1.2 Dodání zboží s povinností nebo možností odkupu............................................ 189 10.1.3 Použití zboží pro účely nesouvisející s ekonomickou činností plátce .............. 190 10.1.4 Majetek vytvořený vlastní činností ...................................................................... 190 10.1.5 Dodání vratného obalu ......................................................................................... 192 10.1.6 Za dodání zboží se nepovažuje ............................................................................ 194 10.2 Stanovení místa plnění u dodání zboží........................................................................ 195 10.2.1 Dodání zboží bez odeslání nebo bez přepravy ................................................... 195 10.2.2 Dodání zboží s odesláním nebo s přepravou ..................................................... 195 10.2.3 Plnění v řetězci s jedinou přepravou zboží v rámci EU ..................................... 196 10.2.4 Dodání zboží s instalací nebo s montáží ............................................................. 197 10.2.5 Dodání nemovité věci ........................................................................................... 197 10.3 Vznik povinnosti přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí služby ........................ 198 10.3.1 Povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním zdanitelného plnění............................................................. 198 10.3.2 Den, kterým se považuje dodání zboží za uskutečněné .................................... 199 10.3.2.1 Dodání zboží ............................................................................................ 199 10.3.2.2 Dodání nemovité věci .............................................................................. 200 10.3.2.3 Dodání tepla, chladu, elektřiny, plynu, vody, odstranění odpadních vod, poskytování telekomunikační služby a při přepravě a distribuci plynu nebo při přenosu a distribuci elektřiny ................................................................................ 200 10.3.2.4 Poskytnutí služby v přímé souvislosti s nájmem nemovité věci ............ 200 10.3.2.5 Uskutečnění zdanitelného plnění prostřednictvím prodejních automatů ............................................................................... 201 10.3.2.6 Uskutečnění zdanitelného plnění u dílčích plnění .................................. 201 10.3.2.7 Uskutečnění zdanitelného plnění s místem plnění v tuzemsku po dobu delší než 12 měsíců................................................ 201 10.3.2.8 Uskutečnění plnění osvobozených od daně ........................................... 202 10.3.2.9 Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí služby osobou neusazenou v tuzemsku ................... 202 10.3.2.10 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat plnění při dodání zboží a poskytnutí služby s místem plnění mimo tuzemsko ............................ 203


Obsah 11. POSKYTNUTÍ SLUŽBY ................................................................................................... 204 11.1 Poskytnutí služby ............................................................................................................. 204 11.1.1 Poskytnutí služby pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce .............................................................................. 205 11.2 Stanovení místa plnění u služeb ................................................................................... 205 11.2.1 Poskytnutí služby osobě povinné k dani ............................................................. 206 11.2.2 Poskytnutí služby osobě nepovinné k dani ........................................................ 208 11.2.3 Poskytnutí služby osobě povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi ............................................................................ 208 11.2.4 Výjimky ze základního pravidla pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby ............................................................................................. 209 11.2.4.1 Místo plnění při poskytnutí služby vztahující se k nemovité věci ........... 209 11.2.4.2 Místo plnění při poskytnutí přepravy osob ............................................. 212 11.2.4.3 Místo plnění při poskytnutí služby v oblasti kultury, umění, sportu, vědy, vzdělávání a zábavy ........................................................... 213 11.2.4.4 Místo plnění při poskytnutí stravovací služby......................................... 214 11.2.4.5 Místo plnění při poskytnutí nájmu dopravního prostředku .................... 216 11.2.4.6 Místo plnění při poskytnutí služby zprostředkovatelem osobě nepovinné k dani .......................................................................... 219 11.2.4.7 Místo plnění při poskytnutí služby přepravy zboží osobě nepovinné k dani .......................................................................... 220 11.2.4.8 Místo plnění při poskytnutí služby přímo související s přepravou zboží a služby oceňování movité hmotné věci a práce na movité hmotné věci osobě nepovinné k dani ....................... 221 11.2.4.9 Místo plnění při poskytnutí služeb osobě nepovinné k dani do třetí země ................................................................................. 222 11.2.4.10 Místo plnění při poskytnutí telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytované služby osobě nepovinné k dani ......................................... 222

11.3 Poukaz ................................................................................................................................ 223 11.3.1 Jednoúčelový poukaz ........................................................................................... 224 11.3.2 Víceúčelový poukaz ............................................................................................... 226

12. OBCHODOVÁNÍ MEZI ČLENSKÝMI STÁTY ............................................................... 227 12.1 Pořízení zboží z jiného členského státu ........................................................................ 227 12.1.1 Stanovení místa plnění při pořízení zboží z jiného členského státu ................ 228 12.1.2 Stanovení základu daně ........................................................................................ 229 12.1.3 Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat daň při pořízení zboží z jiného členského státu ......................................................... 229 12.2 Dodání zboží...................................................................................................................... 231 12.2.1 Dodání zboží do jiného členského státu osvobozené od daně ........................ 231 12.2.1.1 Přemístění zboží plátcem z tuzemska do jiného členského státu ........... 233 12.2.1.2 Dodání nových dopravních prostředků do jiného členského státu ........ 234 12.2.2 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat daň při dodání zboží do jiného členského státu ..................................................................................... 234 12.2.2.1 Dodání zboží do jiného členského státu, na které se nevztahuje osvobození od daně s nárokem na odpočet daně .................................. 234 12.2.2.2 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat plnění při dodání zboží do jiného členského státu osvobozeném od daně ................................. 235 12.2.2.3 Daňový doklad při dodání zboží do jiného členského státu ................... 238

12.3 Zasílání zboží..................................................................................................................... 240 12.4 Zjednodušený postup při dodání zboží uvnitř území Evropské unie formou třístranného obchodu ....................................................................................... 242 12.5 Dodání a pořízení zboží s použitím přemístění zboží v režimu skladu uvnitř území Evropské unie............................................................................................ 244

7


8

Obsah 13. DOVOZ ZBOŽÍ .................................................................................................................. 248 13.1 Předmět daně ................................................................................................................... 248 13.2 Správce daně .................................................................................................................... 248 13.3 Místo plnění ...................................................................................................................... 248 13.4 Co se rozumí dovozem zboží ......................................................................................... 249 13.5 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat nebo zaplatit daň při dovozu zboží ....... 249 13.6 Zpětná registrace plátce ................................................................................................. 251 13.7 Daňový doklad .................................................................................................................. 251 13.8 Základ daně a výpočet daně při dovozu zboží............................................................ 252 13.9 Osvobození od daně při dovozu zboží ......................................................................... 253 13.10 Osvobození od daně při dovozu zboží v osobních zavazadlech cestujícího nebo člena posádky letadla a při dovozu pohonných hmot cestujícím ................ 254 13.10.1 Příležitostný dovoz zboží v osobních zavazadlech cestujícího ....................... 254 13.10.2 Podmínky dovozu zboží cestujícím v letecké dopravě ................................................................................................. 254 13.10.3 Tabákové výrobky ................................................................................................ 254 13.10.4 Alkohol a alkoholické nápoje.............................................................................. 255 13.10.5 Dovoz zboží při výkonu práce členem posádky letadla................................... 255 13.10.6 Dovoz pohonných hmot ..................................................................................... 255 13.11 Osvobození od daně při dovozu zboží, které je přepraveno ze třetí země, a ukončení odeslání nebo přepravy tohoto zboží je v jiném členském státě a dodání tohoto zboží do jiného členského státu je osvobozeno od daně ........... 255 13.11.1 Dovoz zboží podle § 71g ZDPH ........................................................................... 255

14. 14.1 14.2 14.3 14.4

VÝVOZ ZBOŽÍ................................................................................................................... 258 co se rozumí Vývozem zboží .......................................................................................... 258 Osvobození od daně při vývozu zboží.......................................................................... 258 Daňový doklad .................................................................................................................. 259 Povinnost přiznat uskutečnění vývozu zboží .............................................................. 259

15.

OSVOBOZENÍ POSKYTNUTÍ SLUŽEB VÁZANÝCH NA DOVOZ ZBOŽÍ A VÝVOZ ZBOŽÍ ............................................................................ 261 15.1 Služby přímo vázané na vývoz zboží............................................................................ 261 15.1.1 Poskytnutí přepravní služby při vývozu zboží prostřednictvím spediční společnosti ................................................................. 262 15.2 Poskytnutí služby při dovozu zboží ............................................................................... 263 15.3 Doložení uskutečňování přepravy při dovozu zboží nebo vývozu zboží ............... 264 15.4 Kam uvedeme v daňovém přiznání ............................................................................. 264

16. ZVLÁŠTNÍ REŽIMY .......................................................................................................... 266 16.1 Zvláštní režim pro obchodníky s použitým zbožím, uměleckými díly, sběratelskými předměty a starožitnostmi ................................................................... 266 16.1.1 Kdo je Obchodníkem ........................................................................................... 266 16.1.2 Zvláštní režim může použít obchodník .............................................................. 266 16.1.3 Základ daně ........................................................................................................... 267 16.1.4 Nárok na odpočet daně ....................................................................................... 268 16.1.5 Použití zvláštního režimu při dodání zboží do jiného členského státu ........... 268 16.1.6 Daňový doklad ...................................................................................................... 268 16.2 Zvláštní režim pro cestovní službu ............................................................................... 270 16.2.1 Kdy je plátce povinen použít zvláštní režim ...................................................... 270 16.2.2 Co se rozumí cestovní službou ........................................................................... 270 16.2.3 Stanovení základu daně....................................................................................... 271 16.2.4 Místo plnění .......................................................................................................... 273


Obsah 16.2.5 Povinnost přiznat daň .......................................................................................... 273 16.2.6 Osvobození od daně ............................................................................................ 274 16.2.7 Nárok na odpočet daně ....................................................................................... 275 16.2.8 Povinnost vystavit daňový doklad ..................................................................... 275 16.2.9 Vlastní služby ........................................................................................................ 275 16.2.10 Vedení evidence ................................................................................................... 276 16.2.11 Kam uvedeme v daňovém přiznání a v kontrolním hlášení............................ 276 16.3 Režim přenesení daňové povinnosti ............................................................................ 276 16.3.1 Obecná pravidla pro uplatnění dph u režimu přenesení daňové povinnosti.... 276 16.3.1.1 Povinnost přiznat a zaplatit daň .............................................................. 276 16.3.1.2 Režim přenesení daňové povinnosti se nepoužije.................................. 277 16.3.1.3 Povinnost plátce, příjemce zdanitelného plnění ..................................... 277 16.3.1.4 Postup při pozdní registraci plátce .......................................................... 277 16.3.1.5 Zavedení režimu přenesení daňové povinnosti na nové komodity ....... 278 16.3.1.6 Právní fikce „dobrá víra“ ......................................................................... 278 16.3.1.7 Den uskutečnění zdanitelného plnění ..................................................... 279 16.3.1.8 Daňový doklad, základ daně .................................................................... 279 16.3.1.9 Nárok na odpočet daně ........................................................................... 280 16.3.1.10 Kam uvedeme v daňovém přiznání a v kontrolním hlášení ................... 280 16.3.2 Rozdělení režimu přenesení daňové povinnosti ................................................ 281 16.3.3 Trvalé použití režimu přenesení daňové povinnosti.......................................... 282 16.3.3.1 Dodání zlata ............................................................................................. 282 16.3.3.2 Dodání zboží uvedeného v příloze č. 5 k zákonu o DPH ......................... 282 16.3.3.3 Dodání nemovité věci .............................................................................. 282 16.3.3.4 Poskytnutí stavebních nebo montážních prací ....................................... 282 16.3.3.5 Použití režimu přenesení daňové povinnosti v ostatních případech...... 283 16.3.4 Dočasné použití režimu přenesení daňové povinnosti ..................................... 284 16.3.4.1 Dodání zboží nebo poskytnutí služeb uvedených v příloze č. 6 k zákonu o DPH ................................................................... 284 16.3.4.2 Mechanismus rychlé reakce .................................................................... 285

16.3.5 Závazné posouzení ................................................................................................ 285 16.3.6 Režim přenesení daňové povinnosti se nepoužije ............................................ 285

17. SPRÁVA DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY....................................................................... 286 17.1 Základní pojmy pro účely daňového řádu .................................................................. 286 17.2 Místní příslušnost............................................................................................................. 287 17.3 Postup před zahájením podnikání ................................................................................ 289 17.4 Daňová informační schránka ......................................................................................... 290 17.5 Datová schránka ............................................................................................................... 308 17.6 Registrace .......................................................................................................................... 309 17.7 Obrat ................................................................................................................................... 311 17.8 Zdaňovací období ............................................................................................................ 312 17.9 Evidence pro účely DPH.................................................................................................. 313 17.10 Zvláštní ustanovení o evidenci pro účely DPH ........................................................... 314 17.11 Záznamní povinnost ........................................................................................................ 315 17.12 Daňové přiznání a splatnost daně ................................................................................ 315 17.12.1 Daňová přiznání ve zvláštních případech .......................................................... 317 17.12.1.1 Daňové přiznání při rozhodnutí o úpadku ............................................. 317 17.12.2.2 Daňové přiznání při úmrtí poplatníka .................................................... 317 17.13 Souhrnné hlášení ............................................................................................................. 317 17.13.1 Souhrnné hlášení detailně .................................................................................. 318 17.13.2 Změna souhrnného hlášení ze čtvrtletní povinnosti na měsíční .................... 321 17.13.3 Oprava základu daně podle § 42 ZDPH ve vazbě na souhrnné hlášení ......... 322

9


10

Obsah 17.14 Zvláštní ustanovení o zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň .................................................................................... 322 17.15 Nesprávné uvedení daňové povinnosti za jiné zdaňovací období ......................... 324 17.16 Sankce podle daňového řádu ........................................................................................ 325 17.17 Vracení nadměrného odpočtu ....................................................................................... 331 17.18 Záloha na daňový odpočet............................................................................................. 331 17.19 Zrušení registrace ............................................................................................................ 332 17.19.1 Zrušení registrace plátce z moci úřední ............................................................ 332 17.19.2 Nespolehlivý plátce ............................................................................................. 333 17.19.3 Nespolehlivá osoba ............................................................................................. 334 17.19.4 Zrušení registrace plátce na žádost ................................................................... 335 17.19.5 Společná ustanovení o zrušení registrace na žádost ...................................... 335 17.19.6 Zrušení registrace identifikované osoby na žádost ......................................... 336 17.19.7 Zrušení registrace identifikované osoby z moci úřední .................................. 336 17.20 Ručení................................................................................................................................. 337 17.20.1 Ručení oprávněného příjemce ........................................................................... 337 17.20.2 Ručení příjemce zdanitelného plnění ................................................................ 337 17.20.2.1 Úplata poskytnutá bezhotovostním převodem na účet vedený poskytovatelem platebních služeb mimo tuzemsko ............................. 338 17.20.2.2 Úplata poskytnutá bezhotovostním převodem na nezveřejněný účet ... 338 17.20.2.3 Úplata poskytnutá zcela nebo zčásti virtuální měnou .......................... 339 17.20.2.4 Zdanitelné plnění přijaté od nespolehlivého plátce .............................. 339 17.20.2.5 Nákup pohonných hmot od plátce, který není registrován v registru distributorů pohonných hmot............................................... 341

17.21 Zvláštní způsob zajištění daně ....................................................................................... 342 17.22 Návod na vytvoření disponibilního účtu ..................................................................... 343 17.23 Zvláštní způsob zajištění daně ve vazbě na účetnictví.............................................. 343

18. KONTROLNÍ HLÁŠENÍ .................................................................................................... 345 18.1 Podávání kontrolního hlášení ........................................................................................ 345 18.1.1 Kdo je povinen podat ............................................................................................ 345 18.1.2 Kdo nepodává kontrolní hlášení .......................................................................... 345 18.1.3 co se do kontrolního hlášení neuvádí ................................................................. 346 18.1.4 Způsob podání kontrolního hlášení .................................................................... 346 18.1.5 Lhůty pro podávání kontrolního hlášení ............................................................. 346 18.1.6 Způsob vyplnění údajů do kontrolního hlášení ................................................. 347 18.1.7 Identifikační údaje.................................................................................................. 347 18.1.8 Zplnomocnění k podávání kontrolního hlášení ................................................. 348 18.1.9 Druhy kontrolního hlášení .................................................................................... 350 18.2 Vykazování oprav ............................................................................................................. 351 18.2.1 Nesprávné uvedení daně za jiné zdaňovací období .......................................... 351 18.2.2 Sankce a prominutí pokuty................................................................................... 352 18.2.2.1 Prominutí pokuty ..................................................................................... 353 18.3 Výzva k podání řádného kontrolního hlášení nebo následného kontrolního hlášení ......................................................................... 354 18.3.1 Doručování výzvy ke kontrolnímu hlášení.......................................................... 354 18.4 Jak vyplňovat kontrolní hlášení .................................................................................... 355

19.

EVIDENCE TRŽEB A DPH ............................................................................................... 367

PŘÍLOHOVÁ ČÁST ..................................................................................................................... 369


Úvod

ÚVOD Publikaci Abeceda DPH lze použít jako průvodce pro začínající podnikatele nebo podnikatele, kteří dosud neměli povinnost registrovat se k dani z přidané hodnoty. Kniha je mj. aktualizována o novely zákona o DPH přijaté v roce 2020. Jedná se o změny sazeb daně a novelu zákona o DPH č. 343/2020 Sb. a o změny účinné k 1. 1. 2021. Novelou zákona o DPH účinnou ke dni 1. 9. 2020 byla upravena především tato problematika: • plnění v řetězci s jedinou přepravou zboží v rámci EU, • nový režim skladu (call-off stock), • uskutečnění plnění a povinnost přiznat plnění při dodání zboží do jiného členského státu osvobozeném od daně, • hmotněprávní podmínky pro osvobození při dodání zboží do jiného členského státu, • prokázání odeslání nebo přepravy zboží do jiného členského státu, • úprava zvláštního režimu pro cestovní službu – úprava od 1. 1. 2022: – zrušení globální marže, – nová povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním cestovní služby, – zrušení letecké přepravy za poskytnutou službu ve třetí zemi. V publikaci jsou uvedeny všechny změny sazeb daně pro rok 2020 a je uveden způsob vyúčtování záloh u tepla, dodání vody, vodného a stočného a u úklidových služeb. Od 1. 1. 2021 se zásadně mění problematika možnosti uplatnění daně při nájmu nemovitých věcí. Je také doplněna o informace GFŘ, kterými je upřesněn výklad důležitých změn provedených v zákoně o DPH. Dále jsou v knize uvedeny výklady zákona o DPH uzavřené na základě jednání Ministerstva financí ČR a Komory daňových poradců a další změny. Pro společníky společnosti je uveden postup pro správné uplatňování DPH. Dále je upřesněno, jak postupovat v případech nedoložených ztrát, zničení nebo odcizení obchodního majetku. Rovněž je vysvětleno, co se rozumí institutem „nespolehlivá osoba“, a na příkladech je uvedeno, kdy vzniká plátci povinnost přiznat daň při poskytování různých poukazů a voucherů. Samostatná kapitola je věnována problematice uplatnění DPH u nemovitých věcí, je řešeno správné uplatnění sazeb daně u rekonstrukce a oprav staveb pro bydlení a nová výstavba. Dále je řešena problematika dodání nemovité věci, vymezení stavebního pozemku a je vysvětlen rozdíl mezi nájmem a ubytovací službou. Na příkladech je názorně vysvětlena problematika správného uplatnění daně u služeb vázaných na vývoz nebo dovoz zboží. V knize jsou vysvětleny všechny případy, při jejichž poskytnutí se použije režim přenesení daňové povinnosti. Rovněž je zde uvedeno, jak postupovat v případě, kdy se osoba povinná k dani neregistrovala včas za plátce a zpětně nepoužije režim přenesení daňové povinnosti. Publikace sleduje jednotlivé kroky podnikatele při zahájení jeho podnikatelských aktivit a postup v případě splnění podmínky podle zákona o DPH pro povinnost

11


12

Úvod registrovat se k dani. Povinnosti zvlášť v oblasti první registrace a následky, pokud je podnikatel nesplní, jsou doplněny příslušnými sankcemi nejen z hlediska zákona o DPH, ale i z hlediska obecné správy daní podle daňového řádu. Tyto specifické povinnosti podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, jsou detailně rozvedeny specialistou na správu daní. Dozvíte se o všech úskalích při podávání daňových přiznání a dalších podání v případě, že nebudou splněny lhůty podle zákona o DPH a daňového řádu, tj. při podávání dodatečných daňových přiznání či podávání daňových tvrzení při zpětné registraci k DPH. V knize se také seznámíte s tím, jak komunikovat se správcem daně, a to především elektronicky, vysvětlena jsou rovněž elektronická podání, protože povinná elektronická forma podání se týkají stále širšího okruhu podnikatelů. Rovněž problematice formátu, v jakém mají být formulářová tvrzení podávána správci daně, je věnována pozornost. Publikace provede podnikatele nejen jeho povinnostmi při podnikání s místem plnění v tuzemsku, ale i v případě, že své aktivity rozvine v rámci obchodování se zeměmi Evropské unie, případně s třetími zeměmi. Kniha je koncipována jako výklad jednotlivých situací v podnikatelském životě plátce, v každé kapitole jsou uvedeny odkazy na ustanovení zákona o DPH, případně daňového řádu nebo nového občanského zákoníku, kde si může plátce ustanovení podrobně prostudovat. U jednotlivých řešených oblastí jsou uvedeny praktické příklady a v případě potřeby i grafické znázornění komentované problematiky. Rád bych poděkoval paní Ing. Janě Ledvinkové, která stála u zrodu této publikace a byla bohatým zdrojem námětů při sestavování původní koncepce knihy. leden 2020

Ing. Zdeněk Kuneš


14

1. Základní pojmy pro účely zákona o DPH

1. ZÁKLADNÍ POJMY PRO ÚČELY ZÁKONA O DPH § 3 a § 4 ZDPH

Pro budoucího plátce je nezbytné, aby si osvojil alespoň základní pojmy, se kterými zákon o DPH pracuje. Uvádíme zde některé základní pojmy, s nimiž se podnikatel, budoucí plátce, případně identifikovaná osoba, může v praxi setkat. V případě, že podnikatel obchoduje se zahraničím, musí si osvojit pojmy „tuzemsko“, „členský stát EU“, „území Evropské unie“ a „třetí země“.

Tuzemsko Tuzemsko je území České republiky.

Členský stát Členským státem je území členského státu Evropské unie s výjimkou jeho území, na které se nevztahuje Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie.

Území Evropské unie Územím Evropské unie je území stanovené příslušným právním předpisem Evropské unie. Jedná se o souhrn území členských států, které jsou vyjmenovány v čl. 299 Smlouvy o založení Evropského společenství. Zde je stanoveno, na které země se smlouva vztahuje, a naopak, na které země nebo na která území členských států se vztahuje jen v omezené míře, a tudíž se na ně pohlíží jako na třetí země (např. Kanárské ostrovy, které jsou územím Španělska, ale pro účely zákona o DPH se na ně pohlíží jako na třetí země).

Třetí země Třetí zemí je území mimo území Evropské unie (např. Švýcarsko, Rusko, Japonsko, USA, Ukrajina, Turecko, Srbsko, Albánie, Bosna i Hercegovina a další). Za třetí zemi se považuje také území Severního Kypru.

Úplata § 4 odst. 1 písm. a) ZDPH

Úplatou je částka v peněžních prostředcích nebo hodnota nepeněžitého plnění, které jsou poskytnuty v přímé souvislosti s plněním. Součástí úplaty je také dotace k ceně, kterou se pro účely DPH rozumí přijaté finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních samosprávných celků, státních fondů, z grantů přidělených podle zvláštního zákona, z rozpočtu cizího státu, z grantů Evropské unie či podle obdobných programů, pokud je příjemci dotace stanovena povinnost poskytovat plnění se slevou z ceny a výše slevy se váže k jednotkové ceně plnění. Za dotaci k ceně se nepovažuje zejména dotace k výsledku hospodaření a na pořízení dlouhodobého hmotného a dlouhodobého nehmotného majetku. Dotace k ceně vstupuje do základu daně, a představuje tak specifický druh úplaty, případně tvoří část poskytnuté celkové úplaty. Úplata je obvykle poskytnuta v bankovkách, mincích nebo bezhotovostně.


15

1. Základní pojmy pro účely zákona o DPH Úplata však může být poskytnuta i nepeněžním plněním, ovšem vždy musí jít o úplatu poskytnutou v přímé souvislosti s předmětem daně, např. úplata formou obilí v zemědělství za odpracované hodiny. Plátce A poskytne použitý osobní automobil plátci B, který mu poskytne službu tím, že zpracuje a umístí reklamu v prostorách své firmy. Jedná se o bezúplatné plnění. Oba plátci musí svoje plnění ocenit v penězích a odvést DPH, jako by k úplatě došlo. V praxi může dojít také k zápočtu úplat za poskytnutá plnění, kdy si plátci navzájem poskytnou plnění za sjednanou cenu a vystaví daňové doklady (faktury) a úplaty si vzájemně započítají na účtech závazků a pohledávek. Tento případ není nepeněžním plněním. Pojem „daň“ a „daňová povinnost“ je nutno chápat ve vazbě na daňový řád.

§ 2 odst. 3 a 4 DŘ

Daňová povinnost Daňová povinnost představuje všechna práva a povinnosti subjektu vztahující se k dani. Daňová povinnost vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti, které jsou podle zákona předmětem daně nebo skutečnosti tuto povinnost zakládající.

Daň Daň je peněžitým plněním.

Daň na výstupu Daní na výstupu se rozumí daň uplatněná plátcem za zdanitelné plnění podle § 13 až § 20 ZDPH (dodání zboží, poskytnutí služby, pořízení zboží z jiného členského státu, zjednodušený postup při dodání zboží uvnitř území Evropské unie formou třístranného obchodu, dodání a pořízení nových dopravních prostředků uvnitř území Evropské unie, dovoz zboží) nebo z přijaté úplaty vztahující se k tomuto plnění.

§ 4 odst. 1 písm. c) ZDPH

Nadměrný odpočet Nadměrným odpočtem je daň odpovídající rozdílu mezi daní na výstupu a odpočtem daně za zdaňovací období v případě, že daň na výstupu je nižší než odpočet daně (tzn. i nadměrný odpočet je považován za „daň“). Vlastní daň vzniká, pokud daň na výstupu převyšuje daň na vstupu. Plátce prodal zboží za 20 000 Kč a DPH 4 200 Kč a ve stejném zdaňovacím období pořídil službu za 5 000 Kč a DPH 1 050 Kč. Výsledkem v daném zdaňovacím období je vlastní daňová povinnost ve výši 3 150 Kč. Daň na výstupu (povinnost daň zaplatit) ............................................................................. 4 200 Kč. Daň na vstupu (právo nárokovat odpočet od státu)........................................................–1 050 Kč. Povinnost odvodu státu (vlastní daň) ................................................................................... 3 150 Kč.

§ 4 odst. 1 písm. d) ZDPH

„Osoby“, se kterými se v zákoně o DPH setkáme: ❯ Osoba registrovaná k dani – tato definice se obecně vztahuje na osoby, kterým bylo přiděleno daňové identifikační číslo pro obchodování mezi členskými státy. V tuzemsku se tedy vztahuje na plátce a identifikované osoby.

§ 4 odst. 1 písm. f) ZDPH


1. Základní pojmy pro účely zákona o DPH

23

pohled reálného světa

pohled soukromého práva

Kategorie věcí: HMOTNÉ

NEHMOTNÉ

VĚCI NEMOVITÉ

MOVITÉ

ovladatelná část vnějšího světa s povahou samostatného předmětu – § 496 OZ Práva, jejichž povaha to připouští, a jiné věci bez hmotné podstaty • pohledávky • předmět práva, tj. pozemek a právo k němu (zástavní právo, spoluvlastnický podíl atd.) § 498 OZ a) pozemek, b) podzemní stavby, které neslouží jako příslušenství; jsou to podzemní garáže se samostatným účelovým určením a věcná práva k nim, podzemní tunel, metro), c) práva, která za nemovitost prohlásí zákon, d) věci, o kterých zákon prohlásí, že nejsou součástí pozemku a nelze je přenést, e) věci, o kterých zákon prohlásí, že jsou nemovitostmi. veškeré věci ostatní, ať je jejich podstata hmotná nebo nehmotná, jsou věci movité (např. podíl na obchodní korporaci)

Právo stavby Právo stavby je právo, které umožňuje stavět na cizím pozemku, nebo právo mít stavbu na cizím pozemku. Půjde vždy o právo věcné, které vznikne zápisem do katastru nemovitostí (veřejný seznam). Podle občanského zákoníku je právo stavby nehmotnou nemovitou věcí. Pro účely zákona o DPH je podřazeno pojmu „zboží“ (§ 4 odst. 2 písm. b) ZDPH), tedy právo stavby je zbožím a jako zboží je dodáváno.

§ 4 odst. 2 písm. b) ZDPH

§ 1240 až § 1256 OZ


26

1. Základní pojmy pro účely zákona o DPH

Pozemek s právem stavby 1 vlastník A

Právo stavby pro osobu B nezhmotnělé osoba B

Osoba B má právo postavit stavbu

2

Právo stavby zhmotnělé

vlastník A

osoba B

Osoba B již postavila stavbu


29

1. Základní pojmy pro účely zákona o DPH

Osoba povinná k dani uskuteční dodání zboží dne 25. 3. Podle vystavené faktury dne 5. 4. požaduje úhradu do 15 dnů od data vystavení faktury, tj. do 20. 4. Dne 14. 4. obdrží úplatu na účet. Pokud by částkou za uskutečněné plnění dne 25. 3. překročila osoba povinná k dani obrat 1 000 000 Kč (§ 6 odst. 1 ZDPH), pak se za období, kterým obrat překročila, považuje měsíc březen, a nikoliv duben, kdy částku skutečně obdržela.

Povinnost podat žádost o registraci je k 15. 4. březen

duben 25. 3. dodání zboží Obrat: 1 200 000 Kč

5. 4. vystavení faktury

14. 4. 15. 4. obdržená úplata přihláška na účet k registraci

Pan Nový, osoba povinná k dani, neplátce, vede daňovou evidenci, přijal zálohovou platbu dne 5. 12. 2020 ve výši 100 000 Kč. V lednu 2021 uskutečnil plnění dodání zboží a vyúčtoval za dané plnění zbývající částku 440 000 Kč. Částkou 440 000 Kč poskytovatel plnění nepřekročil obrat 1 000 000 Kč, ale částkou 540 000 Kč (tj. hodnota celkového plnění) obrat překročen byl. Do obratu vstupuje celá částka úplat za uskutečněné plnění, která náleží plátci, bez ohledu na zálohu poskytnutou v předchozím roce. Osoba povinná k dani požádá o registraci k dani k 15. 2. 2021. Plátcem se stává od března 2021. prosinec 2020

leden 2021

záloha 100 000 Kč

dodání zboží

únor 2021

vyúčtování

přihláška k registraci (15. 2.)

Obrat za leden až prosinec 2020 byl 550 000 Kč. Za měsíc leden 2021 dosáhl obratu 50 000 Kč. V aktuálním roce testoval pro povinnost registrace k dani měsíce únor 2020 až leden 2021. V období únor až prosinec 2020 dosáhl obratu 500 000 Kč a v období únor 2020 až leden 2021 to bylo 1 040 000 Kč. 2020 2021 leden 50 000 Kč

únor až prosinec 500 000 Kč

leden 540 000 Kč

Za období únor 2020 až leden 2021 činil obrat 1 040 000 Kč.


34

2. Předmět daně

2. PŘEDMĚT DANĚ § 2 ZDPH

Zákon o DPH v ustanovení § 2 uvádí, která plnění jsou předmětem daně: Předmětem daně je: ❯ dodání zboží za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku; třetí země

EU

Tuzemsko

Švýcarsko

Německo

CZ1

CZ2

osoba povinná k dani, úplata ekonomická činnost, tuzemsko

ZBOŽÍ

❯

poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku; třetí země Švýcarsko

SLUŽBA

❯

EU Německo

Tuzemsko místo plnění osoba povinná k dani

SLUŽBA

pořízení 1. zboží z jiného členského státu za úplatu s místem plnění v tuzemsku osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, nebo právnickou osobou nepovinnou k dani, EU

Tuzemsko OPD

ZBOŽÍ

osoba povinná k dani, úplata

2. nového dopravního prostředku z jiného členského státu za úplatu osobou nepovinnou k dani; ❯

dovoz zboží s místem plnění v tuzemsku. třetí země

EU

Tuzemsko

Švýcarsko úplata ZBOŽÍ


73

4.6 Uplatnění nároku na odpočet v případech, kdy plátce použije ...částečně... nároků na odpočet daně v krácené výši v jednotlivých zdaňovacích obdobích zahrnovaných do vypořádání. Pro výpočet celkového nároku na odpočet daně v krácené výši za vypořádávané období plátce použije koeficient vypočtený z údajů o uskutečněných plněních za celé vypořádávané období (dále jen vypořádací koeficient). Vypořádání odpočtu daně plátce provede za poslední zdaňovací období vypořádávaného období. Způsob výpočtu nároku na odpočet daně v krácené výši a vypořádání odpočtu daně Plátce uskutečnil v roce 2020 zdanitelná plnění i osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně. Při zahájení činností osvobozených bez nároku na odpočet daně v měsíci květnu (zahájil pronájem bytového domu) stanovil plátce předpokládaný koeficient ve výši 85 %, který používal po celý rok 2020 jako koeficient zálohový. Po skončení roku 2020 provedl vypořádání odpočtu daně v krácené výši za všechna zdaňovací období tohoto roku. Obecný vzorec výpočtu vypořádacího koeficientu je následující: ř. 1 nebo ř. 2 (základ daně) + ř. 20 až ř. 26 + ř. 30 (dodání) – ř. 51 (levý sloupec) čitatel + ř. 50 – ř. 51 (pravý sloupec) Vypořádací koeficient plátce uvede do levého sloupce ř. 53 DAP. Do pravého sloupce uvede změnu odpočtu daně v důsledku vypořádání podle § 76 odst. 7 ZDPH. Vypočtená hodnota může být kladná, jestliže vypořádací koeficient bude vyšší, nebo záporná, když vypořádací koeficient bude nižší než zálohový koeficient. Hodnotu změny odpočtu získá plátce tak, že od hodnoty údajů třetího sloupce ř. 46 za celý kalendářní rok, kterou vynásobil vypořádacím koeficientem, odečte hodnotu z pravého sloupce ř. 52 za celý kalendářní rok. Zálohový koeficient pro rok 2020 = 85 %. Vypořádací koeficient za rok 2020 = 89 % (bude zálohovým koeficientem pro rok 2021). V průběhu roku 2020 docházelo ke krácení vstupů z ř. 46 DAP zálohovým koeficientem následovně: MĚSÍC

DAŇ NA VSTUPU KE KRÁCENÍ, Ř. 46 (KČ)

DAŇ NA VSTUPU PO ZKRÁCENÍ, Ř. 52 (KČ)

05

500 000

425 000

06

600 000

510 000

07

600 000

510 000

08

900 000

765 000

09

800 000

680 000

10

500 000

425 000

11

300 000

255 000

12

900 000

765 000

5 100 000

4 335 000

Celkem

Roční vypořádání za rok 2020 Vypočtený nárok = 5 100 × 0,89 = 4 539 000 Kč. Součet nároků = 4 335 000 Kč. Vypořádání odpočtu = 4 539 000 – 4 335 000 = +204 000 Kč. V posledním daňovém přiznání bude uveden rozdíl (+), o ten je větší NNO (tzn. plátce uplatní nárok na odpočet ve výši 204 000 Kč). Vysvětlivky: NNO – nárok na odpočet


80

4. Pravidla pro uplatnění nároku na odpočet daně Úprava odpočtu daně se uvádí na ř. 60 DAP, a to za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém nastaly skutečnosti zakládající povinnost nebo možnost provést úpravu odpočtu daně. Zákon dále stanoví výpočet úpravy odpočtu daně za příslušný kalendářní rok ve výši jedné pětiny, popř. jedné desetiny v případě staveb, jednotek a jejich technického zhodnocení a v případě pozemků podle následujícího vzorce: Daň na vstupu při pořízení ×

Výpočet úpravy odpočtu § 78a odst. 2 ZDPH

na odpočet ( nárok v roce úpravy

–

NNO v roce pořízení

)

5 (10) Text v závorce je ukazatelem nároku na odpočet daně: a) 0 %, nemá-li plátce nárok na odpočet daně, b) 100 %, má-li plátce nárok na odpočet daně v plné výši, nebo c) poměrný nebo vypořádací koeficient, má-li plátce nárok na odpočet daně pouze v částečné výši, popř. součin obou koeficientů, dojde-li k souběhu nároku na odpočet daně v poměrné výši podle § 75 ZDPH a nároku na odpočet daně v krácené výši podle § 76 ZDPH. Plátce při pořízení dlouhodobého majetku uplatnil v roce 2020 plný nárok na odpočet daně 21 000 Kč. V roce 2021 použil majetek pro účely odpočtu v částečné výši. Na konci roku provede plátce úpravu odpočtu daně postupem podle § 78a odst. 1 ZDPH. Koeficient podle § 76 ZDPH po vypořádání roku 2021 činí 85 %. Výpočet: 21 000 × (85 % – 100 %) 21 000 × (0,85 – 1) 21 000 × (–0,15) – 3 150 = = = = –630 Kč 5 5 5 5 Částku 630 Kč vrátí plátce v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období roku 2021 na ř. 60 DAP. V případě, že by plátce používal v roce 2021 pořízený dlouhodobý majetek pro ekonomické činnosti jen ze 60 % a ze 40 % pro soukromé použití, musí nárok na odpočet ještě dále upravit: 21 000 × (85 % × 60 % – 100 %) 21 000 × (0,85 × 0,60 – 1) 21 000 × (–0,49) = = = –2 058 Kč 5 5 5 Částku 2 058 Kč vrátí plátce v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období roku 2021.

Povinnost úpravy odpočtu

Povinnost provedení úpravy odpočtu daně nastává pouze v případě, že rozdíl mezi ukazatelem nároku na odpočet daně je větší než 10 procentních bodů. Pokud je vypočtená částka úpravy daně kladná, je plátce oprávněn úpravu provést, je-li záporná, je plátce povinen úpravu provést. Zákon řeší také případ osoby povinné k dani, kdy v době přede dnem registrace pořídí dlouhodobý majetek. Nárok na odpočet daně při změně režimu řeší § 79 ZDPH. Místo ukazatele nároku na odpočet daně ke kalendářnímu roku, v němž byl původní odpočet uplatněn nebo majetek pořízen, se použije ukazatel nároku na odpočet daně ke kalendářnímu roku, ve kterém došlo k registraci plátce. Další ustanovení zákona uvádí, že plátce vypočtenou výši úpravy odpočtu daně ještě zkrátí, používá-li majetek pro změněné účely jen po část příslušného kalendářního roku.


100

6. Pravidla pro vystavování daňových dokladů

6. PRAVIDLA PRO VYSTAVOVÁNÍ DAŇOVÝCH DOKLADŮ 6.1

§ 73 odst. 5 ZDPH

§ 28 ZDPH

SITUACE, KDY JE PLÁTCE POVINEN VYSTAVIT DAŇOVÝ DOKLAD

Obecně podle zákona o DPH platí, že povinnost vystavit daňový doklad vzniká u plnění uskutečněných jiným osobám povinným k dani nebo právnickým osobám nepovinným k dani (např. spolkům) s výjimkou plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně. Daňové doklady sehrávají klíčovou roli při prokázání uskutečnění zdanitelného plnění a k prokázání nároku na odpočet. Nevystavení daňového dokladu nezbavuje plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, povinnosti uplatnit daň na výstupu. Daňové doklady musí mít takové náležitosti, které odpovídají poskytnutému plnění. Jiné náležitosti obsahuje daňový doklad vystavený při poskytnutí tuzemských zdanitelných plněních, jiné při poskytování plnění do Evropské unie nebo při dovozu a vývozu zboží. Plátce proto musí vystavovat daňové doklady s náležitostmi, které mu stanoví zákon o DPH. Ovšem je nutno uvést, že obsahová nedostatečnost daňového dokladu nemůže vést správce daně k tomu, aby nárok na odpočet plátci neuznal. Zákon o DPH počítá s takovými případy a uvádí, že pokud doklad neobsahuje pro prokázání nároku daně všechny předepsané náležitosti daňového dokladu, lze nárok na odpočet daně prokázat jiným způsobem. To znamená, že plátce může předložit správci daně např. smlouvu k danému plnění, kde budou uvedeny chybějící údaje, přepravní doklady, dodací listy apod. Také evropská judikatura řeší tuto problematiku a uvádí, že „samotné daňové doklady nejsou v systému DPH až tak podstatné, jejich obsahová nedostatečnost nemá za následek ztrátu nároku na odpočet daně. Stěžejní jsou reálné hospodářské skutečnosti – obchodní smlouvy. Ale správce daně má právo požadovat prokázání skutečností“. Na druhou stranu nemůže být ani precizně vyplněný daňový doklad na plnění, které ve skutečnosti uskutečněno nebylo, a plátce neprokáže, že nastalo, uznán správcem daně pro nárok na odpočet. Daňový doklad musí být vystaven do 15 dnů ode dne, kdy vznikla povinnost přiznat daň nebo přiznat plnění. I pozdě vystavený daňový doklad je daňovým dokladem a příjemce takového dokladu má plný nárok na odpočet. Sankcím se vystavuje pouze ten, kdo daňový doklad vystavil po zákonném termínu. V případě poskytnutí plnění do jiného členského státu je pro vystavení daňového dokladu odlišná lhůta, a sice je plátce povinen daňový doklad vystavit do 15 dnů od konce kalendářního měsíce, ve kterém daňová povinnost vznikla.


110

6. Pravidla pro vystavování daňových dokladů

§ 30 a § 30a ZDPH

Náležitosti zjednodušeného daňového dokladu

6.3

DAŇOVÉ DOKLADY

6.3.1

ZJEDNODUŠENÝ DAŇOVÝ DOKLAD

Daňový doklad lze vystavit jako zjednodušený daňový doklad, pokud celková částka za plnění na tomto daňovém dokladu není vyšší než 10 000 Kč. Zjednodušený daňový doklad lze vystavit na hotovostní i bezhotovostní úplatu. Daňový doklad nelze vystavit jako zjednodušený daňový doklad v případě dodání zboží do jiného členského státu, na které se vztahuje osvobození od daně s nárokem na odpočet daně, zasílání zboží do tuzemska s místem plnění v tuzemsku, uskutečnění plnění, u něhož je povinna přiznat daň osoba, pro kterou se plnění uskutečňuje (režim přenesení daňové povinnosti), nebo prodeje zboží, které je předmětem spotřební daně z tabákových výrobků, za jiné než pevné ceny pro konečného spotřebitele. Zjednodušený daňový doklad nemusí obsahovat: • označení osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje, • daňové identifikační číslo osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje, • jednotkovou cenu bez daně a slevu, není-li obsažena v jednotkové ceně, • základ daně, • výši daně. Neobsahuje-li zjednodušený daňový doklad výši daně, musí obsahovat částku, kterou osoba, která plnění uskutečňuje, získala nebo má získat za uskutečňované plnění celkem.

Pan Nový zakoupil v papírnictví od plátce šanony a další kancelářské potřeby v celkové hodnotě 483 Kč. Prodejce mu vystavil „paragon“, zjednodušený daňový doklad, s těmito náležitostmi: Prodávající: Papír s. r. o. Na Nové 44 268 01 Hořovice DIČ: CZ535525059 Označení zboží: kancelářské potřeby Počet: 3 Cena celkem včetně DPH: 483 Kč Sazba DPH: 21 % Datum uskutečnění zdanitelného plnění: 20. 5. 2021

Odběratel: (doplní kupující)

Plátce se může v praxi setkat také s dalšími zvláštními daňovými doklady, např. pokud uzavře smlouvu o nájmu věcí nemovitých nebo věcí movitých, obdrží splátkový kalendář.

6.3.2 § 31 ZDPH

SPLÁTKOVÝ KALENDÁŘ

Splátkový kalendář je daňovým dokladem, pokud: • obsahuje náležitosti daňového dokladu a • tvoří součást nájemní smlouvy nebo smlouvy o nájmu podniku nebo je na něj v těchto smlouvách výslovně odkazováno.


134

8. Oprava základu daně

8. OPRAVA ZÁKLADU DANĚ § 42 ZDPH

V běžném životě podnikatele se může stát, že původně stanovená cena za uskutečněná plnění musí být opravena, pokud dojde např. k reklamaci kvality dodaného zboží a dodavatel musí poskytnout slevu z ceny, nebo dojde k vrácení celé dodávky zboží, které je zcela vadné. V takových a dalších případech, které uvádí zákon o DPH, opraví plátce základ daně a vystaví opravný daňový doklad. Rovněž může dojít k chybnému stanovení sazby daně na poskytnuté plnění, a potom opět plátce provede opravu. Jednotlivé případy oprav si uvedeme na příkladech. Zákon o DPH uvádí případy, při nichž se jedná o opravy vyplývající z běžných dodavatelsko-odběratelských smluv a vztahů, při nichž dochází např. ke snížení úplaty formou poskytnutí slevy po datu uskutečnění zdanitelného plnění, ke zrušení celého nebo části zdanitelného plnění, k předčasnému ukončení smlouvy o dodání zboží podle § 13 odst. 3 písm. c) ZDPH a v některých dalších případech.

8.1 Povinnost provést opravu základu daně

PLÁTCE OPRAVÍ ZÁKLAD DANĚ

V ustanovení § 42 odst. 1 ZDPH jsou uvedeny skutečnosti, které když nastanou, pak plátce opraví základ daně. (1) Plátce opraví základ daně, nastanou-li tyto skutečnosti: a) zrušení nebo vrácení celého nebo části zdanitelného plnění, b) vrácení spotřební daně podle § 40 odst. 2, c) nedojde k převodu vlastnického práva ke zboží na jeho uživatele podle § 13 odst. 3 písm. c), d) vrácení úplaty, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň a jestliže se zdanitelné plnění neuskutečnilo, e) použití úplaty, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň na úhradu jiného plnění, nebo f) další skutečnosti, na jejichž základě dojde ke změně výše základu daně podle § 36 a 36a po dni uskutečnění zdanitelného plnění. Firma Nový, s. r. o., plátce, prodala dne 20. 6. traktor plátci za částku 600 000 Kč a 126 000 Kč DPH, celkem 726 000 Kč. Prodávající vystavil daňový doklad dne 25. 6., tento den daňový doklad odeslal a kupující jej obdržel dne 27. 6. Prodávající odvedl DPH ve výši 126 000 Kč za měsíc červen (v DAP k 25. 7.) a kupující si stejnou daň uplatnil za měsíc červen jako nárok na odpočet daně, protože již v červnu držel daňový doklad. Následně kupující zjistil v srpnu na traktoru závady, které u prodávajícího reklamoval. Obchodní partneři se dohodli dne 28. 8. na slevě ve výši 100 000 Kč plus DPH, protože kupující si sám zajistí nutné opravy. Jak se projeví tato dohoda o slevě na straně kupujícího a jak na straně prodávajícího? Prodávající vystavil dne 29. 8. opravný daňový doklad na částku 100 000 Kč a 21 000 Kč DPH a 29. 8. také daňový doklad odeslal kupujícímu. Prodávající snížil v řádném daňovém přiznání daň na výstupu za zdaňovací období srpen na ř. 1 o částku 21 000 Kč a tuto opravu uvedl za zdaňovací období srpen do kontrolního hlášení. Kupující zjistil částku opravy základu daně a výše daně dne 28. 8., a tudíž již za měsíc srpen musí v řádném daňovém přiznání provést opravu odpočtu daně a snížit na ř. 40 DAP nárok na odpočet o částku 21 000 Kč. Tuto opravu by provedl i v případě, že by neobdržel opravný daňový doklad (viz 4. kapitola). Tuto opravu uvede za zdaňovací období srpen také do kontrolního hlášení.


142

8. Oprava základu daně

8.12.1 NEPŘÍMÉ BONUSY Nepřímé bonusy jsou bonusy, které nejsou poskytnuty přímému odběrateli, ale např. až konečnému spotřebiteli. Při snížení základu daně na základě vyplacení nepřímého bonusu se v tomto případě aplikuje § 42 odst. 1 písm. f) ZDPH. Poskytovatel nepřímého bonusu musí být schopen prokázat, že snížením základu daně v důsledku jeho vyplacení nedochází k narušení neutrality systému DPH, tedy neoprávněnému snížení základu daně. Je na poskytovateli nepřímého bonusu vytvořit takový systém evidence a zajistit takové důkazní prostředky, aby toto důkazní břemeno unesl, když se rozhodl pro aplikaci takového druhu podpory prodeje. S ohledem na skutečnost, že aplikace nepřímého bonusu nedopadá na přímého odběratele, poskytovatele bonusu, provede plátce, který nepřímý bonus poskytuje, pouze opravu v evidenci pro daňové účely. Ustanovení § 74 ZDPH lze s ohledem na obecné vymezení § 42 ZDPH aplikovat i na příjemce nepřímého bonusu (konečného spotřebitele), pokud je plátcem a uplatnil odpočet daně u jím přijatého, nepřímým bonusem dotčeného zdanitelného plnění. Příjemce nepřímého bonusu má k dispozici veškeré informace k tomu, aby mohl opravu odpočtu daně provést, jak informaci o tom, že si uplatnil nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění, tak informaci o tom, že si uplatnil a byl uspokojen jeho nárok na nepřímý bonus u téhož zboží. Zákon o DPH aplikaci § 74 ZDPH nepodmiňuje vlastnictvím opravného daňového dokladu od poskytovatele nepřímého bonusu. Plátce podle § 74 odst. 1 prokazuje opravu odpočtu daně nejen opravným daňovým dokladem, ale i jiným dokladem souvisejícím s opravou, popř. jiným způsobem. Grafické znázornění nepřímých bonusů: Fa

A (výrobce)

Fa

B (odběratel) bonus poskytnutý výrobcem A odběrateli C

C (odběratel)


261

15.1 Služby přímo vázané na vývoz zboží

15. OSVOBOZENÍ POSKYTNUTÍ SLUŽEB VÁZANÝCH NA DOVOZ ZBOŽÍ A VÝVOZ ZBOŽÍ V ustanovení § 69 ZDPH je řešena problematika služeb vázaných na dovoz zboží a vývoz zboží. Jedná se především o poskytnutí přepravních služeb při vývozu zboží nebo dovozu zboží. Kromě samotné přepravy zboží se dále jedná o vedlejší náklady typu nakládky, vykládky a překládky zboží, manipulace se zbožím během přepravy a rovněž i skladování dováženého či vyváženého zboží, pokud jsou důvodem skladování jednoznačně logistické služby (např. skladování z důvodu vyšší vytíženosti dopravního prostředku). Za službu vázanou na dovoz či vývoz zboží lze považovat i službu svozu zboží po území ČR do jednoho místa za účelem jeho hromadné přepravy do státu mimo území EU a rozvoz zboží, kdy dovezené a proclené zboží je rozváženo po území ČR. Za služby vztahující se k dovozu zboží nebo vývozu zboží lze považovat i služby spočívající ve vyřizování celních formalit (celně-deklarantské služby). Za služby vázané na dovoz zboží lze považovat v podstatě vedlejší výdaje vzniklé do prvního místa určení, které podle § 38 ZDPH vstupují do základu daně u dováženého zboží. Poskytovatel těchto vedlejších služeb musí být schopen správci daně doložit souvislost poskytnutých služeb s dovozem či vývozem zboží. Při poskytování těchto služeb má plátce nárok na odpočet daně u vstupů, které souvisí s následně poskytovanou osvobozenou službou podle § 69 ZDPH. Místem plnění přepravních služeb je místo, kde se přeprava uskutečňuje. Z toho důvodu je nutno související služby posuzovat podle legislativy států, na jejichž území se uvedené služby uskutečňují. Ustanovení § 69 ZDPH tak lze aplikovat pouze na část přepravy a dalších vázaných služeb na dovoz a vývoz zboží uskutečněných na území ČR.

§ 69 ZDPH

15.1 SLUŽBY PŘÍMO VÁZANÉ NA VÝVOZ ZBOŽÍ Od daně s nárokem na odpočet daně jsou osvobozeny služby, které jsou objektivně vyvolány z důvodu uskutečnění vývozu zboží a přispívají k jejich skutečné realizaci. Aby byly tyto služby pro plátce osvobozeny od daně, musí existovat smluvní vztah mezi poskytovatelem služeb a vývozcem zboží. Pokud při poskytnutí přepravní služby tento smluvní vztah mezi plátcem, který poskytuje přepravní službu, a vývozcem zboží neexistuje, jedná se při poskytnutí přepravní služby o zdanitelné plnění. Přepravní společnost, plátce A, poskytla přepravu zboží z ČR na Ukrajinu pro plátce B, který je vývozcem tohoto zboží. Plátce A poskytl přepravu jako plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, vystavil pro plátce B daňový doklad, na kterém uvedl odkaz na osvobozené plnění.

§ 69 odst. 1 ZDPH


332

17. Správa daně z přidané hodnoty byl celkový nadměrný odpočet ve výši 1 mil. Kč, ale správce daně řešil například fakturu ve výši 50 000 Kč, kvůli které byla celá zbývající část nadměrného odpočtu blokována spolu s ní a daňovým subjektům toto řízení způsobovalo velké finanční problémy. Finanční správa se odmítala řídit výše uvedeným nálezem s odkazem na to, že příslušné zákony jim tento postup neumožňují. Proto byl do daňového řádu zařazen nový § 174a DŘ, který umožňuje správci daně vyplatit zálohu na nadměrný odpočet. V případě, kdy tak stanoví zákon, vzniká daňovému subjektu nárok na zálohu na daňový odpočet ve výši odpovídající té části daňového odpočtu nárokovaného v jím podaném daňovém tvrzení, kterou správce daně nehodlá prověřovat v rámci zahajovaného postupu k odstranění pochybností, nebo prováděné daňové kontroly. Nárok na zálohu na daňový odpočet nevzniká, pokud by výše jednotlivé zálohy nedosáhla částky 50 000 Kč. Správce daně v souvislosti se zahájením kontrolních postupů vyrozumí daňový subjekt o výsledku posouzení podmínek pro vznik nároku na zálohu na daňový odpočet a zároveň tuto zálohu předepíše do evidence daní. Pokud tedy dojde k naplnění podmínek pro vyplacení zálohy, správce daně ji předepíše a vyplatí. V okamžiku ukončení předmětného řízení provede správce daně vyúčtování, kde zohlední i vyplacenou zálohu. Daňový subjekt ale musí mít na paměti, že správce daně je ten, kdo bude rozhodovat, zda bude prověřovat celý nadměrný odpočet, nebo se bude soustředit pouze na část a zbývající část vyhodnotí jako tu část, kterou prověřovat nebude, a může tedy vyplatit zálohu na odpočet. Po ukončení kontrolního postupu správce daně vydá rozhodnutí o vypořádání zálohy a určí, zda subjekt může obdržet zbytek prověřovaného odpočtu, nebo má povinnost ještě doplatit případnou neuznanou daň.

17.19 ZRUŠENÍ REGISTRACE 17.19.1 ZRUŠENÍ REGISTRACE PLÁTCE Z MOCI ÚŘEDNÍ § 106 ZDPH

Správce daně zruší registraci plátce, pokud naplní podmínky uvedené v § 106 ZDPH. Správce daně nemá možnost volby, a tudíž ani nutnost odůvodňovat, proč se zrovna u tohoto plátce rozhodl ji zrušit a u jiného plátce, který naplnil tytéž podmínky, ji nezrušil. Správce daně zruší registraci plátce, pokud plátce: ❯ přestal uskutečňovat ekonomickou činnost, ❯ neuskutečnil bez oznámení důvodu správci daně za 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců plnění v rámci ekonomické činnosti, nebo ❯ uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně. Správce daně dále zruší registraci plátce, pokud závažným způsobem poruší své povinnosti vztahující se ke správě daně a současně jeho obrat nepřesáhl za 2 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců 1 mil. Kč, nebo za 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců neuskutečnil zdanitelné plnění, pokud se jedná o plátce, který nemá v tuzemsku sídlo, nebo je skupinou. Odvolání proti rozhodnutí podle § 106 odst. 1 nebo 2 ZDPH má odkladný účinek.


18.4 Jak vyplňovat kontrolní hlášení

Vlastní kontrolní hlášení se dělí na jednotlivé části: 1. část A. (uskutečněná zdanitelná plnění, přijatá zdanitelná plnění podle § 24 a § 25 ZDPH od osoby neusazené), 2. část B. (přijatá zdanitelná plnění s místem plnění v tuzemsku, u kterých uplatňuje plátce nárok na odpočet podle § 73 odst. 1 písm. a) ZDPH), 3. část C. kontrolní řádky na daňové přiznání k DPH. Část A. Do této tabulky plátce uvádí plnění, u kterých je povinen přiznat daň a uskutečněná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti: A.1.

Uskutečněná zdanitelná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, u kterých je povinen přiznat daň příjemce zdanitelného plnění podle § 92a

ř. 25 DAP

A.2.

Přijatá zdanitelná plnění, u kterých je povinen přiznat daň příjemce dle § 108 odst. 2 a 3 (§ 24, § 25), (v případě plnění podle § 108 odst. 3 písm. b) jde o plnění přijatá od 29. 7. 2016)

ř. 3, 4, 5, 6, 9, 12, 13 DAP

A.3.

Uskutečněná plnění ve zvláštním režimu pro investiční zlato podle § 101c písm. c) bod 2

ř. 26 DAP

A.4.

Uskutečněná zdanitelná plnění a přijaté úplaty s povinností přiznat daň dle § 108 odst. 1 s hodnotou nad 10 000 Kč včetně daně a všechny provedené opravy v souvislosti s nedobytnými pohledávkami bez ohledu na limit

ř. 1, 2 DAP

A.5.

Ostatní uskutečněná zdanitelná plnění a přijaté úplaty s povinností přiznat daň dle § 108 odst. 1 s hodnotou do 10 000 Kč včetně daně, nebo plnění, u nichž nevznikla povinnost vystavit daňový doklad

ř. 1, 2 DAP

357


Doporučená cena 699 Kč

EDICE DANĚ EDICE DANĚ

EDICE DANĚ

DVOUMĚSÍČNÍK PRAKTICKÁ PERSONALISTIKA MĚSÍČNÍK ÚČETNÍ A DANĚ

MĚSÍČNÍK MZDOVÁ ÚČETNÍ

ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz www.anag.cz


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook