Skip to main content

0514996

Page 1

Ing. Pavel Běhounek – odborná spolupráce

DAŇOVÉ ZÁKONY V ÚPLNÉM ZNĚNÍ K 1. 1. 2021 S PŘEHLEDY A KOMENTÁŘI ZMĚN VČETNĚ DAŇOVÉHO BALÍČKU k 1. 1. 2021 • daně z příjmů s rozlišením změn pro rok 2021

• daň silniční

• kompenzační bonus

• daňový řád

• rezervy pro zjištění základu daně z příjmů

• přehled smluv o zamezení dvojímu zdanění

• daň z přidané hodnoty

• cestovní náhrady a všeobecné doplňující informace vycházející z průměrné mzdy

• spotřební daně • ekologické daně

• daň z nemovitých věcí

• o povinném značení lihu

doporučená cena EDICE DANĚ

119 Kč


www.behounek.eu

Ing. Pavel Běhounek daňový poradce, evidenční číslo 601

• •

daňové poradenství

•

lektorská a vzdělávací činnost v oblasti aktuálních problémů a novinek v daních a účetnictví

• • •

vlastní přednášky pořádané rodinnou firmou v Praze, Brně, Plzni a Zlíně

•

aktuální informace na www.behounek.eu nebo facebooku O daních (www.facebook.com/webodanich)

publikační činnost – autor úspěšné knihy Společnost s ručením omezeným – prakticky včetně účetnictví a daní (ANAG, připravujeme nové vydání 2021)

zvukové nahrávky přednášek v mp3 formátu školení pro Komoru daňových poradců ČR, zakázková školení a školení pro vzdělávací agentury

O daních


Obsah Úvod ...............................................................................................................................................................................5 Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů přehled změn.............................................................................................................................................................6 úplné znění.............................................................................................................................................................. 16 Zákon č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 přehled změn..........................................................................................................................................................114 úplné znění............................................................................................................................................................ 115 Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů přehled změn......................................................................................................................................................... 118 úplné znění............................................................................................................................................................ 120 Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty přehled změn......................................................................................................................................................... 129 úplné znění............................................................................................................................................................ 132 Nařízení vlády č. 361/2014 Sb., o stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití režimu přenesení daňové povinnosti úplné znění............................................................................................................................................................ 197 Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních přehled změn......................................................................................................................................................... 198 úplné znění............................................................................................................................................................ 201 Zákon č. 261/2007 Sb. Část čtyřicátá pátá – daň ze zemního plynu a některých dalších plynů přehled změn......................................................................................................................................................... 267 úplné znění............................................................................................................................................................ 267 Část čtyřicátá šestá – daň z pevných paliv úplné znění............................................................................................................................................................ 272 Část čtyřicátá sedmá – daň z elektřiny úplné znění............................................................................................................................................................ 276 Zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu přehled změn......................................................................................................................................................... 280 úplné znění............................................................................................................................................................ 282 Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční přehled změn......................................................................................................................................................... 294 úplné znění ........................................................................................................................................................... 295 Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí přehled změn......................................................................................................................................................... 299 úplné znění............................................................................................................................................................ 300 Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád přehled změn..........................................................................................................................................................310 úplné znění.............................................................................................................................................................316 Přehled platných smluv České republiky o zamezení dvojímu zdanění ............................................................... 358 Všeobecné doplňující informace .............................................................................................................................. 361 Vlastní poznámky ..................................................................................................................................................... 364


·XQF Rok 2021 je ve znamení poměrně rozsáhlých daňových změn. Zrušení superhrubé mzdy, zavedené od roku 2008, je dokonce označováno za největší daňovou změnu od roku 2008. Tuto změnu, spolu s návratem k progresivnímu zdanění fyzických osob, přinesl daňový balíček 2021 č. 609/2020 Sb. Obsahem tohoto daňového balíčku je však i celá řada dalších změn, kromě změn v daních z příjmů se jedná např. o přeřazení recyklace komunálního odpadu do 15% sazby DPH či o méně závažné změny v dani z nemovitých věcí. Nejvíce daňových změn pro rok 2021, popř. i retroaktivně pro rok 2020 (zejména pokud jde o změny dlouhodobého majetku, které jsou na příkladech vysvětleny v úvodním komentáři k daním z příjmů), se týká daní z příjmů (změněn byl nejen zákon o daních z příjmů, ale i zákon o rezervách). Tyto změny nepřinesl pouze daňový balíček 2021, ale samostatným zákonem byla do zákona o daních z příjmů začleněna koncepční novinka pro OSVČ, kterou je paušální daň. Další zásadní novinkou je, že daňovou ztrátu stanovenou za období roku 2020 lze zpětně započítat – tuto změnu přitom bude možné uplatnit i v případě ztráty stanovené za další období. Zásadním způsobem byl od 1. 1. 2021 novelizován daňový řád, kdy např. přiznání k dani z příjmů za rok 2020 lze elektronicky podat až do 3. 5. 2021 (pokud by se jednalo o poplatníka s povinným auditem či s daňovým poradcem, tak do 1. 7. 2021). V průběhu roku 2020 byla, a to dokonce retroaktivně, bez náhrady zrušena daň z nabytí nemovitých věcí. Spolu se zrušením této daně však byl také novelizován zákon o daních z příjmů, a to především v otázce osvobození příjmů z prodeje nemovitých věcí u fyzických osob. Do zákona o DPH byly k 1. 9. 2020 zapracovány změny v oblasti dodání zboží mezi členskými státy, které se na úrovni EU uplatňovaly již od 1. 1. 2020 – tyto změny předpisů EU od 1. 1. 2020 byly uvedeny v minulém vydání; v tomto vydání již uvedeny nejsou, protože se do značné míry staly od 1. 9. 2020 součástí zákona o DPH. U DPH došlo v průběhu roku 2020 k přeřazení řady plnění do 10% sazby daně, což může způsobit problémy např. při vyúčtování dodávek vody za rok 2020, a proto jsou do komentáře ke změnám v zákoně o DPH zařazeny příklady řešící praktické problémy takového vyúčtování. V komentáři k DPH je upozorněno také na změny v osvobození u nájmu nemovitých věcí od 1. 1. 2021 a na připravovanou novelu zákona o DPH, která by se měla začít uplatňovat od 1. 7. 2021. Daň silniční se nezměnila k 1. 1. 2021, ale v průběhu roku 2020 došlo u poměrně širokého okruhu vozidel ke snížení sazby daně – tyto sazby (uvedené v tomto vydání) se použijí v daňovém přiznání za rok 2020 podávaném do konce ledna 2021. V návaznosti na zákazy či omezení podnikání byly během roku 2020 vydány daňové generální pardony – na tyto „úlevy“, které se vztahují k záloze na daň silniční za I. čtvrtletí 2021 a k pozdní úhradě DPH (nejpozději do 16. 8. 2021) za měsíce září 2020 až březen 2021, resp. za III. a IV. čtvrtletí 2020 a za I. čtvrtletí 2021, je upozorněno v komentářích k dani silniční a zákonu o DPH. Důležitým zákonem, částečně kompenzujícím zákazy a omezení během nouzového stavu vyhlášeného od 5. 10. 2020, je zákon o kompenzačním bonusu. Protože podávání žádostí o tento bonus včetně vysvětlování nároku na tento bonus příslušným správcům daně je v roce 2021 velice aktuální záležitostí, byl tento zákon do tohoto vydání také zařazen. Protože v roce 2021 ani 2022 nebude aktuální evidence tržeb, byl zákon o evidenci tržeb naopak z tohoto vydání vyřazen. Nadále jsou součástí knihy informace o průměrné mzdě a o údajích z ní plynoucích (např. minimální výše záloh na pojistné u OSVČ) a o cestovních náhradách.

5


Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

<¾MQP Q FCPÊEJ \ RąÊLOč t RąGJNGF \O÷P

6

1RYHOD SURYHGHQi SĝHGSLVHP

0čQt

ÓÿLQQRVW

Zákon ÿ 6E , kterým VH PČQt QČNWHUp GDĖRYp ]iNRQ\ Y VRXYLVORVWL V YêVN\WHP NRURQDYLUX 6$56 &R9 D ]iNRQ þ 6E R NRPSHQ]DþQtP ERQXVX Y VRXYLVORVWL V NUL]RYêPL RSDWĜHQtPL Y VRXYLVORVWL V YêVN\WHP NRURQDYLUX 6$56 &R9 YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ

RGVW D RGVW StVP E

F RGVW StVP E

RGVW StVP FK

9 ~SUDYČ GDĖRYp X]QDWHOQRVWL GDQČ ]DSODFHQp Y ]DKUDQLþt NWHURX QHO]H ]DSRþtWDW QD GDĖRYRX SRYLQQRVW MH ĜHãHQD VLWXDFH NG\ MH SR ]DSRþWHQt GDQČ QiVOHGQČ XSODWQČQ ]SČWQê ]iSRþHW ]WUiW\ SRGOH QRYHOL]RYDQpKR RGVW RGVW =WUiWX O]H SRþtQDMH ]WUiWRX ]D URN Y SĜtSDGČ KRVSRGiĜVNpKR URNX SRþtQDMH ]WUiWRX ]D REGREt VNRQþHQp RG QRYČ XSODWQLW WDNp ]SČWQČ SURWL ]iNODGX GDQČ ]D GYČ SĜHGFKR]t REGREt ]WUiWX ]D URN WHG\ ]D REGREt D 1RYLQNRX MH WDNp PRåQRVW ]SČWQpKR Y]GiQt VH SUiYD QD XSODWQČQt RGSRþWX ]WUiW\ GR EXGRXFQD D RGVW StVP D ERG Q RGVW QD U RGVW 9 ~SUDYČ SURGORXåHQt OKĤW\ SUR GRPČĜHQt GDQČ ] GĤYRGX PRåQRVWL XSODWQČQt GDĖRYp ]WUiW\ MH UHDJRYiQR QD PRåQRVW ]SČWQpKR ]iSRþWX GDQČ SRGOH QRYHOL]RYDQpKR RGVW 3RXKi PRåQRVW ]SČWQpKR ]DSRþWHQt ]WUiW\ QHSURGOXåXMH OKĤWX SUR GRPČĜHQt GDQČ ]D SĜHGFKR]t REGREt ± WDWR OKĤWD VH SURGORXåt Då QD ]iNODGČ IDNWLFNpKR XSODWQČQt ]WUiW\ ]D SĜHGFKR]t REGREt QD ]iNODGČ SRGDQpKR GRGDWHþQpKR GDĖRYp SĜL]QiQt ]I ]K 1RYp XVWDQRYHQt NWHUp UHDJXMH QD VLWXDFL NG\ SRSODWQtN SRGiYi GDĖRYp SĜL]QiQt SĜtSDGQČ GRGDWHþQp GDĖRYp SĜL]QiQt ]D ]GDĖRYDFt REGREt QHER REGREt ]D NWHUp VH SRGiYi GDĖRYp SĜL]QiQt ]D NWHUp PX Y]QLNOD GDĖRYi ]WUiWD D VRXþDVQČ FKFH LKQHG XSODWQLW WXWR GDĖRYRX ]WUiWX Y QČNWHUpP MLQpP ]GDĖRYDFtP REGREt QHER REGREt ]D NWHUp VH SRGiYi GDĖRYp SĜL]QiQt DĢ Xå SĜHGFKi]HMtFtP SĜHG ]GDĖRYDFtP REGREtP ]D NWHUp GDĖRYi ]WUiWD Y]QLNOD QHER ]D REGREt QiVOHGXMtFt QDSĜ EXGH GRGDWHþQČ SRGiQR GDĖRYp SĜL]QiQt ]D REGREt URNX ]D NWHUp MH Y\Ni]iQD GDĖRYi ]WUiWD D WDWR ]WUiWD MH XSODWQČQD ]D REGREt SĜHGFKi]HMtFt WHG\ QDSĜ ]D URN QHER ]D REGREt QiVOHGXMtFt WHG\ QDSĜ ]D URN $E\ YãDN PRKOD EêW GDĖRYi ]WUiWD XSODWQČQD MDNR SRORåND RGþLWDWHOQi RG ]iNODGX GDQČ PXVt EêW SUDYRPRFQČ VWDQRYHQD ± SURWR MH ]DYHGHQD ¿NFH SRGOH NWHUp VH GRGDWHþQp GDĖRYp SĜL]QiQt YH NWHUpP VH GDĖRYi ]WUiWD XSODWĖXMH MDNR SRORåND RGþLWDWHOQi RG ]iNODGX GDQČ SRYDåXMH ]D SRGDQp Då Y RNDPåLNX NG\ MH ]WUiWD SUDYRPRFQČ VWDQRYHQD WHG\ Då Y RNDPåLNX NG\ MH PRåQp ]WUiWX XSODWQLW MDNR RGþLWDWHOQRX SRORåNX 3ĜHFKRGQi XVWDQRYHQt 9 GRGDWHþQpP GDĖRYpP SĜL]QiQt ]D URN O]H XSODWQLW RGKDGQXWRX ]WUiWX URNX 9 SĜtSDGČ KRVSRGiĜVNpKR URNX VH MHGQi R RGKDGQXWRX ]WUiWX ]D REGREt VNRQþHQp RG

Zákon ÿ 6E NWHUêP VH PČQt RGVW QČNWHUp ]iNRQ\ Y VRXYLVORVWL V LPSOHPHQ- RGVW StVP H ERG WDFt GDĖRYêFK SĜHGSLVĤ (YURSVNp XQLH RGVW StVP D ERG D Y REODVWL ]DPH]HQt GYRMtPX ]GDQČQt RGVW ERG RGVW StVP G

9 ~SUDYČ RPH]HQt X]QDWHOQRVWL QDGPČUQêFK YêSĤMþQtFK YêGDMĤ SRGOH VPČUQLFH $7$' VPČUQLFH SURWL Y\KêEiQt VH GDĖRYêP SRYLQQRVWHP VH ]DPH]XMH ]DKUQXWt W]Y NDSLWDOL]RYDQêFK ~URNĤ GR YêSRþWX OLPLWX SUR GDĖRYRX X]QDWHOQRVW YêSĤMþQtFK YêGDMĤ J RGVW 'RSOQČQt SUiYQt ~SUDY\ ]GDQČQt SĜL SĜHĜD]HQt PDMHWNX EH] ]PČQ\ YODVWQLFWYt SRGOH VPČUQLFH $7$' ] MLQpKR þOHQVNpKR VWiWX (8 GR ý5 YH Y]WDKX N FHQQêP SDStUĤP RFHĖRYDQêP SRGOH SUiYQtFK SĜHGSLVĤ XSUDYXMtFtFK ~þHWQLFWYt UHiOQRX KRGQRWRX 3ĜL VSOQČQt XYHGHQêFK SRGPtQHN VH SRXåLMH ¿NFH ~SODWQpKR SĜHYRGX QiNXSX PDMHWNX VREČ VDPpPX ]D WUåQt FHQX UHVS ]D FHQX NWHUi E\ E\OD VMHGQiQD PH]L QHVSRMHQêPL RVREDPL Y EČåQêFK REFKRGQtFK Y]WD]tFK ]D VWHMQêFK QHER REGREQêFK SRGPtQHN 1DPtVWR SĤYRGQt ~SUDY\ MH ]DYHGHQD GH¿QLFH SRMPX ÄPH]LQiURGQt VPORXYD³ NWHURX VH YåG\ UR]XPt PH]LQiURGQt VPORXYD NWHUi MH VRXþiVWt SUiYQtKR ĜiGX ý5 9 WH[WX ]iNRQD MH SRWRP SRXåtYiQ WHQWR MHGQRWQê SRMHP ÄPH]LQiURGQt VPORXYD³ 3ĜHGFKR]t ~SUDYD NWHUi QDGĜD]RYDOD PH]LQiURGQt VPORXY\ QDG ]iNRQ R GDQtFK ] SĜtMPĤ E\OD QDGE\WHþQi ± WDWR ]iVDGD SODWt L EH] ]DNRWYHQt Y ]iNRQČ R GDQtFK ] SĜtMPĤ


Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

8

1RYHOD SURYHGHQi SĝHGSLVHP

0čQt

ÓÿLQQRVW

Zákon ÿ 6E NWHUêP VH PČQt ]iNRQ þ 6E R GDQtFK ] SĜtMPĤ YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ D QČNWHUp GDOãt ]iNRQ\ Y VRXYLVORVWL V SDXãiOQt GDQt

• § D =DYHGHQt SDXãiOQtKR UHåLPX D 3RGPtQN\ ]D NWHUêFK VH GDĖ ]D SĜtVOXãQp REGREt VWDQRYt YH YêãL SDXãiOQt GDQČ RGVW StVP J

RGVW StVP F H

9 SĜtSDGČ VWDQRYHQt GDQČ YH YêãL SDXãiOQt GDQČ QHO]H SĜtMP\ UR]GČORYDW QD VSROXSUDFXMtFt RVRE\ RGVW RGVW D RGVW StVP G

OD Då OT 3URFHVQt SUDYLGOD WêNDMtFt VH SDXãiOQtKR UHåLPX ± QDSĜ R]QiPHQt R YVWXSX GR SDXãiOQtKR UHåLPX SRGOH OF þL R]QiPHQt R GREURYROQpP XNRQþHQt SRGOH OH 3ĜHFKRGQi XVWDQRYHQt

Zákon ÿ 6E R QiKUDGQtP Yê- RGVW StVP L

åLYQpP SUR QH]DRSDWĜHQp GtWČ D R ]PČQČ 2VYRER]HQt RG GDQČ ] SĜtMPĤ I\]LFNêFK RVRE MH GRSOQČQR R ÄQiKUDGQt YêåLYQp SUR QH]DRSDWQČNWHUêFK VRXYLVHMtFtFK ]iNRQĤ ]iNRQ ĜHQp GtWČ SRGOH ]iNRQD R QiKUDGQtP YêåLYQpP³ R QiKUDGQtP YêåLYQpP

2VYRER]HQt Y StVP ]D SUR ~URNRYp SĜtMP\ GDĖRYêFK QHUH]LGHQWĤ ] GOXKRSLVĤ Y\GiYDQêFK Zákon ÿ 6E NWHUêP VH PČQt Y ]DKUDQLþt SRSODWQtN\ VH VtGOHP Y ý5 ]PČQČQR QD RVYRER]HQt SUR YêQRV\ ]H VWiWQtFK GOXQČNWHUp ]iNRQ\ Y REODVWL GDQt D QČNWHUp KRSLVĤ Y\GiYDQêFK þOHQVNêP VWiWHP (8 QHER (+3 GDOãt ]iNRQ\ 2VYRER]HQt SUR SĜtMP\ QHUH]LGHQWĤ ]H ]DKUDQLþQtFK GOXKRSLVĤ Y\GiYDQêFK SRSODWQtN\ VH VtGOHP Y ý5 VH WDN ]UXãXMH SRGOH SĜHFKRGQpKR XVWDQRYHQt VH YãDN QDGiOH EXGH SRXåtYDW X GOXKRSLVĤ Y\GDQêFK GR NRQFH URNX RGVW /HJLVODWLYQČ WHFKQLFNp ]PČQ\ UHDJXMtFt QD ]UXãHQt RGVW Y D QD ]DYHGHQt VDPRVWDWQpKR ]iNODGX GDQČ SRGOH D RGVW 9 UiPFL FHOpKR ]iNRQD VH RG QDPtVWR YêUD]X Ä]DPČVWQDQHF SRGOH RGVW StVP D ³ SRXåtYi YêUD] Ä]DPČVWQDQHF RGPČĖRYDQê SODWHP³ QDSĜ Y RGVW StVP N ĜHãtFtP GDĖRYRX X]QDWHOQRVW YêGDMĤ QiNODGĤ QD SUDFRYQt FHVW\ -HGQi VH R IRUPiOQt ]PČQX EH] YČFQêFK GRSDGĤ RGVW /HJLVODWLYQČ WHFKQLFNp ]PČQ\ UHDJXMtFt QD ]UXãHQt VXSHUKUXEp P]G\ SRGOH RGVW D QD ]UXãHQt RGVW Y RGVW =DYHGHQt RVYRER]HQt SUR W]Y VWUDYHQNRYê SDXãiO 2VYRER]HQt MH OLPLWRYiQR Yêãt WRKRWR ÄSHQČåLWpKR SĜtVSČYNX SRVN\WRYDQpKR ]DPČVWQDYDWHOHP ]DPČVWQDQFL QD VWUDYRYiQt ]D MHGQX VPČQX SRGOH ]iNRQtNX SUiFH³ 6RXYLVHMtFt ]PČQD Y GDĖRYp X]QDWHOQRVWL ÄVWUDYHQNRYpKR SDXãiOX³ QD VWUDQČ ]DPČVWQDYDWHOH E\OD SURYHGHQD Y RGVW StVP M WDP RYãHP QHQt YêãH ÄVWUDYHQNRYpKR³ SDXãiOX OLPLWRYiQD RGVW =UXãHQt VXSHUKUXEp P]G\ RGVW /HJLVODWLYQČ WHFKQLFNi ]PČQD UHDJXMtFt QD ]UXãHQt VXSHUKUXEp P]G\ RGVW 8VWDQRYHQt RGVW D GR VH WêNDOD VXSHUKUXEp P]G\ SRGOH RGVW D SURWR E\OD RG ]UXãHQD D XVWDQRYHQt R]QDþHQp GR MDNR RGVW MH QRYČ R]QDþHQR MDNR RGVW RGVW 1RYp XVWDQRYHQt SRGOH NWHUpKR VH ]DKUDQLþQt SĜtMP\ VSROHþQtNĤ YHĜHMQêFK REFKRGQtFK VSROHþQRVWt ]DKUQXMt GR VDPRVWDWQpKR ]iNODGX GDQČ SRGOH D RGVW 0QRåLQD SĜtMPĤ VSDGDMtFtFK GR NDWHJRULH SĜtMPĤ ] NDSLWiORYpKR PDMHWNX MH Y RGVW StVP D RG UR]ãtĜHQD ]HMPpQD R YêQRV GOXKRSLVX XUþHQê VORVRYDWHOQRX SUpPLt QHER SUpPLt Y ]iYLVORVWL QD OKĤWČ VSODWQRVWL GOXKRSLVX NWHUê GR SĜHGVWDYRYDO MDNR ÄMLQê QHå ~URNRYê SĜtMHP ] GOXKRSLVĤ³ RVWDWQt SĜtMHP SRGOH


Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

<¾MQP é 5D Q FCPÊEJ \ RąÊLOč XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D *) é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D **) C \¾MQPC é 5D *)

Red. pozn.: Změny provedené zákonem č. 343/2020 Sb. v čl. I bodu 6, které nabývají účinnosti dnem 1. 1. 2022, jsou pro větší přehlednost v textu zákona označeny rastrem a okomentovány redakční poznámkou. **) Red. pozn.: Změna provedená zákonem č. 588/2020 Sb., která nabývá účinnosti dnem 1. 7. 2021, je pro větší přehlednost v textu zákona označena rastrem a okomentována redakční poznámkou.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie 137) a upravuje a) daň z příjmů fyzických osob, b) daň z příjmů právnických osob.

è 56 2480ª &Cÿ \ RąÊLOč H[\KEMÚEJ QUQD 2QRNCVPÊEK FCP÷ \ RąÊLOč H[\KEMÚEJ QUQD (1) Poplatníky daně z příjmů fyzických osob jsou fyzické osoby. Poplatníci jsou daňovými rezidenty České republiky, nebo daňovými nerezidenty. (2) Poplatníci jsou daňovými rezidenty České republiky, pokud mají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují. Daňoví rezidenti České republiky mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. (3) Poplatníci jsou daňovými nerezidenty, pokud nejsou uvedeni v odstavci 2 nebo to o nich stanoví mezinárodní smlouvy. Daňoví nerezidenti mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky (§ 22). Poplatníci, kteří se na území České republiky zdržují pouze za účelem studia nebo léčení, jsou daňovými nerezidenty a mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, i v případě, že se na území České republiky obvykle zdržují. (4) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území České republiky jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do doby 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat. 16

C

2QRNCVPÊM X RCWw¾NPÊO TGåKOW (1) Poplatníkem v paušálním režimu je od prvního dne rozhodného zdaňovacího období poplatník daně z příjmů fyzických osob, který a) k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období 1. je osobou samostatně výdělečně činnou podle zákona upravujícího důchodové pojištění, na kterou se vztahují právní předpisy upravující důchodové pojištění, 2. je osobou samostatně výdělečně činnou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění, na kterou se vztahují právní předpisy upravující veřejné zdravotní pojištění a která není vyňata z povinnosti platit pojistné na veřejné zdravotní pojištění z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině, 3. není plátcem daně z přidané hodnoty a nemá registrační povinnost k dani z přidané hodnoty, s výjimkou registrační povinnosti identifikované osoby, 4. není společníkem veřejné obchodní společnosti ani komplementářem komanditní společnosti a 5. není dlužníkem, vůči němuž bylo zahájeno insolvenční řízení, b) ve zdaňovacím období bezprostředně předcházejícím rozhodnému zdaňovacímu období neměl příjmy ze samostatné činnosti převyšující 1 000 000 Kč, pokud se nejedná o 1. příjmy od daně osvobozené, 2. příjmy, které nejsou předmětem daně, 3. příjmy, ze kterých je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, c) k prvnímu dni rozhodného zdaňovacího období nevykonává činnost, ze které plynou příjmy ze závislé činnosti, s výjimkou příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, a d) podá správci daně oznámení o vstupu do paušálního režimu a nejpozději v poslední den lhůty pro podání oznámení o vstupu do paušálního režimu učinil oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího organizaci a provádění sociálního zabezpečení a oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění; tato lhůta je zachována, je-li nejpozději v poslední den této lhůty učiněno podání obsahující údaje


§ 38l – § 38le f) potvrzením předškolního zařízení o výši vynaložených výdajů za umístění vyživovaného dítěte poplatníka v těchto zařízeních; potvrzení musí obsahovat 1. jméno vyživovaného dítěte poplatníka, 2. celkovou částku výdajů, kterou za něj za dané zdaňovací období poplatník vynaložil a 3. datum zápisu tohoto zařízení do školského rejstříku nebo evidence poskytovatelů nebo datum vzniku jeho živnostenského oprávnění. (3) Nárok na daňové zvýhodnění při stanovení záloh nebo daně prokazuje poplatník plátci daně a) úředním dokladem prokazujícím totožnost dítěte (vlastního, osvojence nebo v péči, která nahrazuje péči rodičů, druhého z manželů a vnuků), b) předložením průkazu ZTP/P, pokud je vyživované dítě jeho držitelem, nebo rozhodnutím o přiznání tohoto průkazu, c) jsou-li poplatníci vyživující děti v jedné společně hospodařící domácnosti zaměstnaní, potvrzením od zaměstnavatele druhého z poplatníků, ve kterém plátce daně uvede, na které děti druhý z poplatníků uplatňuje daňové zvýhodnění a v jaké výši, případně, že nárok na daňové zvýhodnění neuplatňuje, d) potvrzením školy, že zletilé dítě žijící s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem, e) potvrzením správce daně příslušného podle místa bydliště poplatníka o tom, že poplatník vyživuje ve společně hospodařící domácnosti zletilé dítě až do dovršení 26 let věku, kterému není přiznán invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně a které se nemůže soustavně připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz, anebo z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu je neschopno vykonávat soustavnou výdělečnou činnost. (4) Pokud poplatník nebo zletilé dítě, na něž poplatník uplatňuje daňové zvýhodnění, studuje na střední nebo vysoké škole v cizině, nárok na uplatnění slevy na dani podle § 35ba odst. 1 písm. f) nebo na daňové zvýhodnění prokáže poplatník při stanovení záloh nebo daně u plátce daně potvrzením o studiu vydaném zahraniční školou na určité období a v souladu se zvláštním právním předpisem o státní sociální podpoře130) rozhodnutím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, že takové studium na škole v cizině je postaveno na roveň studia na středních nebo vysokých školách v České republice. (5) Jestliže se změnily skutečnosti rozhodné pro přiznání nezdanitelné části základu daně podle § 15, slevy na dani podle § 35ba nebo daňového zvýhodnění, předloží poplatník nové doklady prokazující platnost nároku na odpočet.

NC

5RT¾XC RCWw¾NPÊEJ XGąGLPÚEJ RQLKUVPÚEJ (1) Při správě paušálních veřejných pojistných se postupuje podle daňového řádu. Jejich správu vykonávají orgány Finanční správy České republiky. (2) Zvláštní účet veřejného zdravotního pojištění se pro účely správy paušálních veřejných pojistných a záloh na veřejná pojistná považuje za veřejný rozpočet. (3) Paušálními veřejnými pojistnými se pro účely paušálního režimu rozumí a) paušální pojistné na důchodové pojištění, kterým se pro účely paušálního režimu rozumí pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti poplatníka, jehož daň je rovna paušální dani, a b) paušální pojistné na zdravotní pojištění, kterým se pro účely paušálního režimu rozumí pojistné na veřejné zdravotní pojištění podle zákona upravujícího pojistné na veřejné zdravotní pojištění poplatníka, jehož daň je rovna paušální dani.

ND

4GIKUVTCéPÊ RQXKPPQUV RQRNCVPÊMC X RCWw¾NPÊO TGåKOW (1) Poplatník daně z příjmů fyzických osob, který zahajuje činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti, a podává oznámení o vstupu do paušálního režimu, je povinen podat přihlášku k registraci k dani z příjmů fyzických osob nejpozději

v poslední den lhůty pro podání oznámení o vstupu do paušálního režimu. (2) Lhůta podle odstavce 1 je zachována, je-li nejpozději v poslední den lhůty učiněno živnostenskému úřadu podání obsahující údaje požadované v přihlášce k registraci k dani z příjmů fyzických osob společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi.

NE 1\P¾OGPÊ Q XUVWRW FQ RCWw¾NPÊJQ TGåKOW (1) Oznámení o vstupu do paušálního režimu může poplatník daně z příjmů fyzických osob podat správci daně do desátého dne rozhodného zdaňovacího období. (2) Poplatník daně z příjmů fyzických osob, který zahajuje činnost, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti, po desátém dni rozhodného zdaňovacího období, může oznámení o vstupu do paušálního režimu podat správci daně do dne zahájení této činnosti. (3) Oznámení o vstupu do paušálního režimu lze podat jen a) na tiskopisu vydaném Ministerstvem financí, b) na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah a uspořádání údajů shodné s tiskopisem podle písmene a), nebo c) datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně učiněnou elektronicky způsoby podle daňového řádu. (4) V oznámení o vstupu do paušálního režimu je poplatník povinen kromě obecných náležitostí podání uvést a) své identifikační a kontaktní údaje, b) údaje o vstupu do paušálního režimu, c) údaje o důchodovém pojištění poplatníka a d) údaje o veřejném zdravotním pojištění poplatníka. (5) Oznámení o vstupu do paušálního režimu podané po lhůtě podle odstavce 1 nebo 2 je neúčinné. Tuto lhůtu nelze navrátit v předešlý stav. (6) Lhůta podle odstavce 1 nebo 2 je zachována, je-li nejpozději v poslední den této lhůty učiněno živnostenskému úřadu podání obsahující údaje požadované v oznámení o vstupu do paušálního režimu společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi.

NF 5RQNGéPÆ Q\P¾OGPÊ (1) Poplatník daně z příjmů fyzických osob může společně s oznámením o vstupu do paušálního režimu správci daně učinit podání obsahující údaje požadované v oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího organizaci a provádění sociálního zabezpečení nebo v oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění nebo údaje o přihlášení k nemocenskému pojištění podle zákona upravujícího nemocenské pojištění. (2) Podání podle odstavce 1 lze podat jen způsoby podle § 38lc odst. 3. (3) Správce daně do 5 pracovních dnů ode dne, kdy poplatník učinil podání podle odstavce 1, předá v elektronické podobě údaje podle odstavce 1 příslušné okresní správě sociálního zabezpečení nebo správci registru všech pojištěnců veřejného zdravotního pojištění. (4) Na předání údajů podle odstavce 3 se hledí jako na podání oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího organizaci a provádění sociálního zabezpečení, oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění nebo přihlášky k nemocenskému pojištění podle zákona upravujícího nemocenské pojištění, které učinil poplatník.

NG 1\P¾OGPÊ Q FQDTQXQNPÆO X[UVQWRGPÊ \ RCWw¾NPÊJQ TGåKOW (1) Oznámení o dobrovolném vystoupení z paušálního režimu může poplatník v paušálním režimu podat správci daně do desátého dne zdaňovacího období bezprostředně následujícího po zdaňovacím období, jehož uplynutím přestane být poplatníkem v paušálním režimu. 77


Vybraná přechodná a závěrečná ustanovení z novel

2. Poplatníkem v paušálním režimu není poplatník, který má na rozhodné zdaňovací období daň stanovenou paušální částkou podle § 7a zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 3. Na poplatníka, který má na zdaňovací období započaté ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona daň stanovenou paušální částkou podle § 7a zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí § 7a a § 38a odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 4. Paušální záloha na zálohové období, které je prvním kalendářním měsícem prvního zdaňovacího období započatého ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je splatná do dvacátého dne zálohového období bezprostředně následujícího po tomto zálohovém období. 5. Pro účely zákona č. 159/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se společnost s ručením omezeným považuje za daňového rezidenta České republiky také v případě, že je daňovým rezidentem jiného členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru a tato společnost nebo její společník neobdrželi v některém z těchto států podporu obdobnou kompenzačnímu bonusu podle zákona č. 159/2020 Sb. Vznikl-li subjektu kompenzačního bonusu v důsledku této skutečnosti nárok na kompenzační bonus podle zákona č. 159/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů, běží lhůta pro podání žádosti o kompenzační bonus znovu ode dne nabytí účinnosti tohoto ustanovení.*) *)

Red. pozn.: Bod 5 přechodného ustanovení nabyl účinnosti dne 19. 12. 2020.

èN 8 \¾MQPC é 5D 2ąGEJQFPÆ WUVCPQXGPÊ Pro daňové povinnosti u daně z příjmů za zdaňovací období započatá přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

èN :++ \¾MQPC é 5D 2ąGEJQFP¾ WUVCPQXGPÊ 1. Pro daňové povinnosti u daně z příjmů za zdaňovací období započatá přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 2. Na dluhopis, vkladní list vydaný jako cenný papír a cenný papír jemu na roveň postavený s datem emise přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použijí § 4 odst. 1 písm. za), § 8 odst. 1 písm. a), § 8 odst. 2 až 5, § 19 odst. 1 písm. i), § 36 odst. 1 písm. b) bod 1, § 36 odst. 2 písm. a), § 36 odst. 6 a § 38e odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 3. Na dluhopis, vkladní list vydaný jako cenný papír a cenný papír jemu na roveň postavený s datem emise ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se použijí § 4 odst. 1 písm. za), § 8 odst. 1 písm. a), § 8 odst. 2 až 5, § 19 odst. 1 písm. i), § 36 odst. 1 písm. b) bod 1, § 36 odst. 2 písm. a) a § 38e odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. 4. Ustanovení § 24 odst. 2 písm. k) bodu 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, lze použít již pro zdaňovací období započaté v roce 2020 a 2021. 5. Ustanovení § 38da zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Na příjem, ze kterého byl plátce daně povinen vybrat nebo srazit daň nebo ze kterého by byl povinen vybrat nebo srazit daň, kdyby daný příjem nebyl od daně osvobozen a podléhal by zdanění v České republice, přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije § 38da zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 6. Výdajem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů je výdaj na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté od 1. března 2020 do 31. prosince 2020 v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 na účely vymezené v § 15 odst. 1 nebo § 20 odst. 8 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Tento výdaj lze uplatnit ve zdaňovacím období, ve kterém byl vynaložen. Pokud poplatník tento výdaj uplatní jako výdaj vynaložený na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, nelze související

bezúplatné nepeněžité plnění uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně ani položku snižující základ daně. 7. Ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) a § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. 8. Nabude-li tento zákon účinnosti jiným dnem než 1. lednem 2021, § 5 odst. 5, § 6 odst. 4, 12 a 13, § 7 odst. 14, § 8 odst. 9, § 10 odst. 10, § 16, § 16a, § 16ab, § 21g, § 23 odst. 4 písm. b), § 24 odst. 2 písm. ch), § 35 odst. 4, § 35a odst. 1 písm. b), § 35b odst. 2 písm. b), § 35c odst. 2 a 3, § 38a odst. 1, § 38f odst. 3, § 38h odst. 1 a 2 a § 38j odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí již pro zdaňovací období roku 2021. Při zúčtování mzdy a výpočtu zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za kalendářní měsíce roku 2021 skončené před vyhlášením tohoto zákona se použije ustanovení § 6 odst. 4 a 12 až 15, § 38h odst. 1, 2 a 14 a § 38ha zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 9. Nabude-li tento zákon účinnosti jiným dnem než 1. lednem 2021, může poplatník pro zdaňovací období roku 2021 použít § 5 odst. 5, § 6 odst. 4 a 12 až 15, § 16, § 16a, § 21g, § 23 odst. 4 písm. b), § 24 odst. 2 písm. ch), § 35 odst. 4, § 35a odst. 1 písm. b), § 35b odst. 2 písm. b), § 35c odst. 2 a 3, § 38f odst. 3, § 38g odst. 4 a § 38s zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona; v takovém případě je povinen podat daňové přiznání za toto zdaňovací období. 10. Na nehmotný majetek pořízený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a na technické zhodnocení tohoto majetku dokončené a uvedené do stavu způsobilého obvyklému užívání ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 11. Na nehmotný majetek pořízený od 1. ledna 2020 lze od 1. ledna 2020 použít zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; využije-li poplatník takový postup, použije se na tento majetek a na technické zhodnocení tohoto majetku zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, ve všech následujících zdaňovacích obdobích. 12. Na nehmotný majetek pořízený ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. 13. Na hmotný majetek pořízený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. 14. Na hmotný majetek pořízený od 1. ledna 2020 a na technické zhodnocení hmotného majetku dokončené a uvedené do stavu způsobilého obvyklému užívání od 1. ledna 2020 lze od 1. ledna 2020 použít zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; využije-li poplatník takový postup, použije se na tento majetek zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, ve všech následujících zdaňovacích obdobích. 15. Na hmotný majetek pořízený ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a na technické zhodnocení hmotného majetku dokončené a uvedené do stavu způsobilého obvyklému užívání ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. 16. Na hmotný majetek zařazený v odpisové skupině 1 a 2 podle přílohy č. 1 k zákonu č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a pořízený od 1. ledna 2020 lze od 1. ledna 2020 použít zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. 17. Pro účely zákona č. 159/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se společnost s ručením omezeným považuje za daňového rezidenta České republiky také v případě, že je daňovým rezidentem jiného členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru a tato společnost nebo její společník neobdrželi v některém z těchto států podporu obdobnou kompenzačnímu bonusu podle zákona č. 159/2020 Sb. Vznikl-li subjektu kompenzačního bonusu v důsledku této skutečnosti nárok na kompenzační bonus podle zákona č. 159/2020 Sb., ve znění pozdějších předpisů, běží lhůta pro podání žádosti o kompenzační bonus znovu ode dne nabytí účinnosti tohoto ustanovení. 105


§1–§6

<¾MQP é 5D

Q MQORGP\CéPÊO DQPWUW X UQWXKUNQUVK UG \¾MC\GO PGDQ QOG\GPÊO RQFPKMCVGNUMÆ éKPPQUVK X UQWXKUNQUVK U XÚUM[VGO MQTQPCXKTW 5#45 %Q8 XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

è 56 2480ª

·XQFPÊ WUVCPQXGPÊ

2ąGFO÷V ×RTCX[ Tento zákon upravuje daňový bonus na kompenzaci některých hospodářských následků bezprostředně souvisejících s omezením nebo zákazem podnikatelské činnosti v důsledku opatření přijatých orgány státní správy k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem označovaným jako SARS CoV-2 (dále jen „kompenzační bonus“).

è 56 &47*

-QORGP\CéPÊ DQPWU

5WDLGMV MQORGP\CéPÊJQ DQPWUW X RąÊRCF÷ QUQD[ UCOQUVCVP÷ XÚF÷NGéP÷ éKPPÆ (1) Subjektem kompenzačního bonusu je osoba samostatně výdělečně činná podle zákona upravujícího důchodové pojištění. (2) Subjektem kompenzačního bonusu může být pouze ten, kdo ke dni 5. října 2020 byl a) osobou podle odstavce 1, nebo b) osobou, jejíž samostatná výdělečná činnost je přerušena ode dne, který nastal po 12. březnu 2020.

5WDLGMV MQORGP\CéPÊJQ DQPWUW X RąÊRCF÷ URQNGéPÊMC URQNGéPQUVK U TWéGPÊO QOG\GPÚO (1) Subjektem kompenzačního bonusu je také fyzická osoba, která je společníkem společnosti s ručením omezeným založené za účelem dosažení zisku, která má a) nejvýše 2 společníky, kteří jsou fyzickými osobami a jejichž podíl není představován kmenovým listem, nebo b) pouze společníky, kteří jsou členy jedné rodiny a jejichž podíl není představován kmenovým listem. (2) Subjektem kompenzačního bonusu podle odstavce 1 může být pouze ten, kdo a) splňoval podmínky podle odstavce 1 ke dni 5. října 2020, b) byl ke dni 5. října 2020 daňovým 1. rezidentem České republiky, nebo 2. nerezidentem České republiky, který předpokládá, že splní všechny podmínky pro uplatnění snížení daně za zdaňovací období, do něhož spadá příslušné bonusové období, podle § 35ba odst. 2 zákona o daních z příjmů. (3) Subjektem kompenzačního bonusu podle odstavce 1 nemůže být společník společnosti s ručením omezeným, která v bonusovém období a) byla v úpadku nebo v likvidaci nebo b) byla nespolehlivým plátcem nebo nespolehlivou osobou podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty. (4) Subjektem kompenzačního bonusu podle odstavce 1 nemůže být společník společnosti s ručením omezeným, a) jejíž obrat podle § 1d odst. 2 zákona o účetnictví za skončené zdaňovací období daně z příjmů právnických osob bezprostředně předcházející bonusovému období nepřekročil částku 180 000 Kč, nebo která předpokládá, že její obrat podle § 1d odst. 2 zákona o účetnictví za první dosud neskončené zdaňovací období daně z příjmů právnických osob, po jehož celou délku tato společnost vykonává činnost, nepřekročí částku 120 000 Kč, b) která nebyla ke dni 5. října 2020 daňovým rezidentem České republiky, nebo jiného členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru.

(5) V případě, že je fyzická osoba společníkem více společností s ručením omezeným, posuzuje se splnění podmínek podle odstavců 1 až 4 ve vztahu ke každé společnosti s ručením omezeným samostatně.

5WDLGMV MQORGP\CéPÊJQ DQPWUW X RąÊRCF÷ QUQD[ X[MQP¾XCLÊEÊ RT¾EK PC \¾MNCF÷ FQJQF[ Q RT¾EK MQPCPÆ OKOQ RTCEQXPÊ RQO÷T (1) Subjektem kompenzačního bonusu je také osoba, která vykonávala v rozhodném období práci na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr a v důsledku toho byla alespoň 3 kalendářní měsíce účastna nemocenského pojištění jako zaměstnanec a současně nevykonávala jinou činnost, v jejímž důsledku by byla účastna nemocenského pojištění jako zaměstnanec. (2) Dohodou o práci konané mimo pracovní poměr se pro účely tohoto zákona rozumí dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti podle zákoníku práce. (3) Zaměstnancem se pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec podle zákona upravujícího nemocenské pojištění.

5RQNGéP¾ WUVCPQXGPÊ RTQ UWDLGMV MQORGP\CéPÊJQ DQPWUW (1) Subjekt kompenzačního bonusu je daňovým subjektem. (2) Subjektem kompenzačního bonusu nemůže být osoba, která v bonusovém období a) byla v úpadku nebo b) byla nespolehlivým plátcem nebo nespolehlivou osobou podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty. (3) Členy jedné rodiny se pro účely tohoto zákona rozumí příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle zákona upravujícího registrované partnerství. (4) Rozhodným obdobím je období od 1. června 2020 do 30. září 2020.

2ąGFO÷V MQORGP\CéPÊJQ DQPWUW (1) Předmětem kompenzačního bonusu je výkon samostatné výdělečné činnosti nebo výkon činnosti společnosti s ručením omezeným, které je subjekt kompenzačního bonusu společníkem, a to v kalendářním dni, ve kterém byla tato činnost bezprostředně zakázána nebo omezena opatřením podle § 1. (2) Předmětem kompenzačního bonusu je také výkon samostatné výdělečné činnosti nebo výkon činnosti společnosti s ručením omezeným, které je subjekt kompenzačního bonusu společníkem, a to v kalendářním dni, ve kterém byla tato činnost alespoň z 80 % vyloučena v důsledku bezprostředního zákazu nebo omezení opatřením podle § 1 vztahujícího se na a) odběratele zboží, služeb nebo jiných výstupů subjektu kompenzačního bonusu, nejedná-li se o činnost subjektu kompenzačního bonusu, jejíž výstupy lze bez zásadních obtíží poskytovat jinému odběrateli, nebo b) osobu, v jejíchž prostorách je činnost subjektu kompenzačního bonusu vykonávána, nejedná-li se o činnost subjektu kompenzačního bonusu, kterou lze bez zásadních obtíží vykonávat jinde. (3) Předmětem kompenzačního bonusu v případě subjektu kompenzačního bonusu podle § 2 je výkon činnosti podle odstavce 1 nebo 2 pouze, pokud se jedná o subjekt, u něhož převažující část příjmů v rozhodném období bezprostředně pocházela z jedné nebo více těchto činností; přitom se zohlední pouze příjmy podle § 6, 7 a 9 zákona o daních z příjmů. (4) Předmětem kompenzačního bonusu v případě subjektu kompenzačního bonusu podle § 3 je výkon činnosti podle odstavce 1 nebo 2 pouze, pokud se jedná o a) společnost s ručením omezeným, u níž převažující část příjmů v rozhodném období bezprostředně pocházela z jedné nebo více těchto činností, 115


Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů

<¾MQP é 5D Q TG\GTX¾EJ RTQ \LKwV÷PÊ \¾MNCFW FCP÷ \ RąÊLOÖ XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Tento zákon upravuje pro účely zjištění základu daně z příjmů způsob tvorby a výši rezerv a opravných položek, které jsou výdajem (nákladem) vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení příjmů1), nebo položkou snižující základ daně z příjmů u poplatníků daní z příjmů.

(1) Rezervami podle § 1 se rozumí bankovní rezervy, rezervy v pojišťovnictví, rezerva na opravy hmotného majetku, rezerva na pěstební činnost, rezerva na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů a ostatní rezervy v rozsahu stanoveném tímto zákonem. (2) Opravnými položkami podle § 1 se rozumí opravné položky vymezené v tomto zákoně, vytvořené k rozvahové hodnotě nepromlčených pohledávek splatných po 31. prosinci 1994 a zaúčtované podle zvláštního právního předpisu1a) nebo pohledávek vedených v prokazatelné evidenci podle § 3 odst. 3. Pro účely tohoto zákona se rozvahovou hodnotou pohledávky rozumí jmenovitá hodnota nebo pořizovací cena pohledávky zaúčtovaná na rozvahových účtech poplatníka bez vlivu změny reálné hodnoty (oceňovacího rozdílu)1a) nebo vedená v prokazatelné evidenci podle § 3 odst. 3. Není-li tímto zákonem výslovně stanoveno jinak, opravné položky lze tvořit pouze k pohledávkám, o kterých bylo při jejich vzniku účtováno ve výnosech a takto vzniklý příjem nebyl podle zvláštního právního předpisu1d) příjmem osvobozeným od daně z příjmů nebo nezahrnovaným do základu daně z příjmů nebo zahrnovaným do samostatného základu daně z příjmů anebo základu daně pro zvláštní sazbu daně. Není-li tímto zákonem výslovně stanoveno jinak, opravné položky se netvoří k pohledávkám vzniklým z titulu cenných papírů a ostatních investičních nástrojů,1b) úvěrů, zápůjček, ručení, záloh, plnění ve prospěch vlastního kapitálu, úhrady ztráty obchodní korporace, smluvních pokut a úroků z prodlení, poplatků z prodlení, penále a jiných sankcí ze závazkových vztahů, k pohledávkám nabytým bezúplatně a k souboru pohledávek. (3) V případě nabytí pohledávky postoupením může postupník tvořit opravné položky k rozvahové hodnotě pohledávky, pokud uhradil její pořizovací cenu. (4) Nepostupuje-li věřitel podle § 5 a 8, nesmí tvořit opravné položky k pohledávkám, jestliže má k dlužníkovi současně splatné dluhy a neprovede vzájemný zápočet pohledávek. (5) V případě zpochybnění pohledávky právním jednáním dlužníka se ustanovení odstavce 4 u věřitele nepoužije na tu část hodnoty pohledávek, která převyšuje hodnotu dluhů dlužníkem zpochybněných, pokud věřitel postupuje podle § 8a a zápočet provede ke dni pravomocného ukončení řízení. (6) Opravné položky mohou tvořit poplatníci daně z příjmů právnických osob také u pohledávek, o kterých a) bylo při jejich vzniku účtováno v souladu s právními předpisy upravujícími účetnictví snížením zaúčtovaných nákladů a takto vzniklý příjem nebyl podle zvláštního právního předpisu příjmem osvobozeným od daně z příjmů nebo nezahrnovaným do základu daně z příjmů nebo zahrnovaným do samostatného základu daně z příjmů anebo základu daně pro zvláštní sazbu daně, nebo b) bylo v důsledku oprav minulých období v souladu s právními předpisy upravujícími účetnictví účtováno rozvahově a pro účely zjištění základu daně bylo nutné o celou jejich hodnotu zvýšit výsledek hospodaření. (7) Podle odstavce 6 postupují také poplatníci daně z příjmů fyzických osob u pohledávek, které byly při jejich vzniku zaúčtovány podle právních předpisů upravujících účetnictví.

(1) Rezervy a opravné položky se tvoří způsobem a k účelům stanoveným tímto zákonem a uplatňují se za zdaňovací období, není-li v dalších ustanoveních stanoveno jinak. Zdaňovacím obdobím pro účely tohoto zákona se u právnických osob rozumí zdaňovací 120

období daně z příjmů právnických osob, pokud trvá nejméně 12 kalendářních měsíců nebo pokud je kratší než 12 měsíců, ale začíná rozhodným dnem fúze nebo přechodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní korporace. Zdaňovacím obdobím pro účely tohoto zákona se u fyzických osob rozumí kalendářní rok. (2) Poplatník je povinen v souvislosti s podáním daňového přiznání prověřit odůvodněnost tvorby rezerv a opravných položek a jejich skutečný stav porovnat s výší, kterou může poplatník uplatnit podle tohoto zákona v základu daně z příjmů zjištěném podle zvláštního právního předpisu1d). (3) Tvorba opravných položek a rezerv uplatněná jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů1d) musí být vždy zaúčtována podle zvláštního právního předpisu1a) nebo uvedena v daňové evidenci. Tvorbu opravných položek může jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů1d) uplatnit i poplatník, kterému je zvláštním právním předpisem1a) stanoveno použít pro účtování a sestavení účetní závěrky Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropských společenství, pokud současně vede prokazatelnou evidenci pohledávek maximálně však ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí, a to pouze ve vztahu k pohledávkám, s nimiž související příjem nebyl podle zvláštního právního předpisu1d) příjmem osvobozeným od daně z příjmů nebo nezahrnovaným do základu daně z příjmů nebo zahrnovaným do samostatného základu daně z příjmů anebo základu daně pro zvláštní sazbu daně, není-li tímto zákonem výslovně stanoveno jinak. Prokazatelnou evidencí pohledávek se v tomto případě rozumí soupis jednotlivých pohledávek a opravných položek tvořených k těmto jednotlivým pohledávkám podle tohoto zákona, sestavený způsobem a v rozsahu stanoveném pro tvorbu opravných položek zvláštním právním předpisem1a) bez vlivu Mezinárodních účetních standardů upravených právem Evropských společenství. Obdobně to platí v případě přeměny podle zvláštního právního předpisu1e). Tvorbu rezerv může jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů1d) při splnění podmínek tohoto zákona uplatnit i poplatník, kterému je zvláštním právním předpisem1a) stanoveno použít pro účtování a sestavení účetní závěrky Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropských společenství, pokud současně vede prokazatelnou evidenci těchto rezerv a to maximálně ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí; obdobně to platí i pro tvorbu rezerv na opravy hmotného majetku podle § 7 u poplatníka, který tento majetek odpisuje metodou komponentního odpisování podle právních předpisů upravujících účetnictví. Prokazatelnou evidencí rezerv se v tomto případě rozumí soupis jednotlivých rezerv dle účelu, ke kterému jsou tvořeny podle tohoto zákona, sestavený v rozsahu a způsobem stanoveném pro tvorbu rezerv zvláštním právním předpisem1a) bez vlivu Mezinárodních účetních standardů. Obdobně to platí v případě přeměny podle zvláštního právního předpisu1e). (4) Tvorbu rezerv může jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatnit také poplatník, který vede jednoduché účetnictví, pokud současně vede prokazatelnou evidenci těchto rezerv, a to maximálně ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí.

(1) Výdaje (náklady), na jejichž úhradu se vytvořily rezervy a opravné položky, se musí přednostně uhradit z těchto rezerv a opravných položek; rezervy se zruší ve stejném období, kdy pominuly důvody, pro které byly vytvořeny. Rezervy a opravné položky se zruší vždy ke dni ukončení podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo pachtu obchodního závodu, ke dni přerušení podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo pachtu obchodního závodu, pokud tato činnost nebo pacht obchodního závodu nejsou zahájeny do termínu pro podání daňového přiznání za příslušné zdaňovací období, ve kterém došlo k přerušení. Rezervy a opravné položky se zruší rovněž ke dni účinnosti smlouvy o pachtu v případě pachtu obchodního závodu, ke dni předcházejícímu den zrušení stálé provozovny na území České republiky,22) ke dni předcházejícímu den vstupu do likvidace nebo ke dni předcházejícímu


Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

<¾MQP é 5D Q FCPK \ RąKFCPÆ JQFPQV[ XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D *) é 5D C \¾MQPC é 5D *)

Red. pozn.: Změny provedené zákonem č. 343/2020 Sb. v ustanovení čl. IV bodů 38 až 43 a čl. V bodu 3, které nabývají účinnosti dnem 1. 1. 2022, jsou pro větší přehlednost v textu zákona označeny rastrem a okomentovány redakční poznámkou.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

è 56 2480ª

<¾MNCFPÊ WUVCPQXGPÊ

*NCXC +

1DGEP¾ WUVCPQXGPÊ

2ąGFO÷V ×RTCX[ Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje daň z přidané hodnoty.

a) b) c)

d) a) b)

2ąGFO÷V FCP÷ (1) Předmětem daně je dodání zboží za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku, poskytnutí služby za úplatu osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, s místem plnění v tuzemsku, pořízení 1. zboží z jiného členského státu za úplatu s místem plnění v tuzemsku osobou povinnou k dani, která jedná jako taková, nebo právnickou osobou nepovinnou k dani, 2. nového dopravního prostředku z jiného členského státu za úplatu osobou nepovinnou k dani, dovoz zboží s místem plnění v tuzemsku. (2) Zdanitelné plnění je plnění, které je předmětem daně a není osvobozené od daně.

C

8[P÷VÊ \ RąGFO÷VW FCP÷ (1) Předmětem daně není pořízení zboží z jiného členského státu, jestliže dodání tohoto zboží a) by v tuzemsku bylo osvobozeno od daně podle § 68 odst. 1 až 10, nebo b) je v členském státě zahájení odeslání nebo přepravy tohoto zboží předmětem daně s použitím 1. zvláštního režimu pro obchodníky s použitým zbožím, uměleckými díly, sběratelskými předměty a starožitnostmi, 2. přechodného režimu pro použité dopravní prostředky, nebo 3. zvláštního režimu pro prodej veřejnou dražbou. (2) Předmětem daně není pořízení zboží z jiného členského státu, pokud a) celková hodnota pořízeného zboží bez daně nepřekročila v příslušném ani bezprostředně předcházejícím kalendářním roce 326 000 Kč a b) pořízení zboží je uskutečněno 1. osobou povinnou k dani se sídlem v tuzemsku, která není plátcem, 2. osvobozenou osobou, která není plátcem, 3. osobou povinnou k dani, která uskutečňuje pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně,

132

4. osobou povinnou k dani, na kterou se v jiném členském státě vztahuje společný režim daňového paušálu pro zemědělce, nebo 5. právnickou osobou nepovinnou k dani. (3) Do celkové hodnoty pořízeného zboží podle odstavce 2 písm. a) se nezahrnuje hodnota pořízeného a) nového dopravního prostředku, b) zboží, které je předmětem spotřební daně, c) zboží uvedeného v odstavci 1. (4) Odstavce 1 a 2 se nevztahují na pořízení zboží, které je předmětem spotřební daně, a pořízení nového dopravního prostředku.

D

8QNDC RąGFO÷VW FCP÷ Osoba, která uskutečňuje pořízení zboží z jiného členského státu, které není předmětem daně podle § 2a odst. 2, se může rozhodnout, že toto pořízení je předmětem daně. Na pořízení zboží z jiného členského státu uskutečněné touto osobou do konce kalendářního roku bezprostředně následujícího po kalendářním roce, ve kterém se takto rozhodla, se nevztahuje § 2a odst. 2.

·\GOPÊ RčUQDPQUV (1) Pro účely daně z přidané hodnoty se rozumí a) tuzemskem území České republiky, b) členským státem území členského státu Evropské unie s výjimkou jeho území, na které se nevztahuje Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie, c) jiným členským státem členský stát s výjimkou tuzemska, d) třetí zemí území mimo území Evropské unie, e) územím Evropské unie souhrn území členských států. (2) Pro účely daně z přidané hodnoty se za území členského státu Evropské unie nepovažuje a) hora Athos, b) Kanárské ostrovy, c) francouzská území uvedená v čl. 349 Smlouvy o fungování Evropské unie, d) landy, e) Normanské ostrovy, f) ostrov Helgoland, g) území Büsingen, h) Ceuta, i) Melilla, j) Livigno, k) Campione d‘ Italia, l) italské vody jezera Lugano. (3) Území Monackého knížectví se pro účely daně z přidané hodnoty považuje za území Francouzské republiky a území ostrova Man se považuje za území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, území Akrotiri a Dhekelie se považují za území Kypru.


Nařízení vlády č. 361/2014 Sb.

1DĜt]HQt E\OR QDSRVOHG\ QRYHOL]RYiQR N D Y SUĤEČKX URNX VH QHRþHNiYi MHKR ]PČQD

0CąÊ\GPÊ XN¾F[ é 5D

Q UVCPQXGPÊ FQF¾PÊ \DQåÊ PGDQ RQUM[VPWVÊ UNWåD[ RTQ RQWåKVÊ TGåKOW RąGPGUGPÊ FCÿQXÆ RQXKPPQUVK XG \PÉPÊ PCąÊ\GPÊ XN¾F[ é 5D é 5D C PCąÊ\GPÊ XN¾F[ é 5D Vláda nařizuje podle § 92f zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 360/2014 Sb.:

2ąGFO÷V ×RTCX[ Toto nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje stanovení dodání zboží nebo poskytnutí služby pro použití režimu přenesení daňové povinnosti.

5VCPQXGPÊ FQF¾PÊ \DQåÊ PGDQ RQUM[VPWVÊ UNWåD[ WXGFGPÚEJ X RąÊNQ\G é M \¾MQPW Q FCPK \ RąKFCPÆ JQFPQV[ RTQ WRNCVP÷PÊ TGåKOW RąGPGUGPÊ FCÿQXÆ RQXKPPQUVK (1) Režim přenesení daňové povinnosti se použije při a) převodu povolenek na emise skleníkových plynů podle zákona upravujícího podmínky obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, b) dodání certifikátů elektřiny, c) dodání elektřiny nebo plynu soustavami nebo sítěmi obchodníkovi vymezenému v § 7a odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty; za obchodníka se pro účely režimu přenesení daňové povinnosti považuje také osoba, jejímž předmětem podnikání je přenos elektřiny, distribuce elektřiny, obchod s elektřinou, činnost operátora trhu, přeprava plynu, distribuce plynu, uskladňování plynu a obchod s plynem za podmínek stanovených energetickým zákonem, d) poskytnutí služby elektronických komunikací podle zákona upravujícího elektronické komunikace prostřednictvím přístupu k sítím elektronických komunikací, propojení sítí elektronických komunikací nebo na základě nákupu a prodeje těchto služeb. (2) Režim přenesení daňové povinnosti se použije u zdanitelného plnění, kterým je dodání vybraného zboží, pokud celková částka základu daně veškerého dodávaného vybraného zboží překračuje částku 100 000 Kč. (3) Vybraným zbožím se pro účely odstavce 2 rozumí a) obiloviny a technické plodiny, včetně olejnatých semen a cukrové řepy, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 10 nebo kapitole 12, b) kovy, včetně drahých kovů, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitole 71 a třídě XV, s výjimkou zboží, 1. které je uvedeno pod kódy nomenklatury celního sazebníku 7101 až 7105, 7108 20 00, 7113 až 7118, 7302, 7309 00 až 7312, 7315 až 7326, 7415 až 7419, 7507, 7508, 7611 až 7616, 7806 00, 7907 00 00, 8007 00 80, 8101 99 90, 8102 99 00, 8103 90 90, 8104 90 00, 8105 90 00, 8106 00 90, 8107 90 00, 8108 90 60, 8108 90 90, 8109 90 00, 8110 90 00, 8111 00 90, 8112 19 00, 8112 29 00, 8112 59 00, 8112 99, 8113 00 90, 2. kterým je odpad a šrot z hafnia (celtia), který je uveden pod kódy nomenklatury celního sazebníku 8112 92 10, 3. které je uvedeno pod kódy nomenklatury celního sazebníku v kapitolách 82 a 83, 4. na které se vztahuje zvláštní režim podle § 90 zákona o dani z přidané hodnoty, 5. na které se použije režim přenesení daňové povinnosti podle § 92c zákona o dani z přidané hodnoty, c) mobilní telefony, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku 8517 12 00 nebo 8517 18 00, d) integrované obvody, jako jsou mikroprocesory a centrální procesorové jednotky, uvedené pod kódem nomenklatury celního sazebníku 8542 31 a desky plošných spojů osazené těmito obvody, které jsou dodávány ve stavu před zabudováním do výrobků pro konečné uživatele, e) přenosná zařízení pro automatizované zpracování dat, která jsou uvedena pod kódy nomenklatury celního sazebníku 8471 30 00, f) videoherní konzole, které jsou uvedeny pod kódy nomenklatury celního sazebníku 9504. (4) Kódem nomenklatury celního sazebníku se pro účely tohoto nařízení rozumí číselné označení zboží uvedené v příloze I nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, v platném znění. (5) Pokud se plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění, a plátce, pro kterého bylo zdanitelné plnění uskutečněno, dohodnou písemně, že na zdanitelné plnění, kterým je dodání vybraného zboží s celkovou částkou základu daně veškerého dodávaného vybraného zboží nižší, než je částka uvedená v odstavci 2, použijí režim přenesení daňové povinnosti, považuje se toto plnění za zdanitelné plnění podléhající režimu přenesení daňové povinnosti.

·éKPPQUV Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou a) ustanovení § 2 odst. 2 až 4, která nabývají účinnosti dnem 1. dubna 2015, a b) ustanovení § 2 odst. 3 písm. a), pokud jde o cukrovou řepu, které nabývá účinnosti dnem 1. září 2015. 2Q\P¾OMC M PCąÊ\GPÊ XN¾F[ é 5D 1)

Směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty. Směrnice Rady 2010/23/EU ze dne 16. března 2010, kterou se mění směrnice 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o volitelné a dočasné používání mechanismu přenesení daňové povinnosti ve vztahu k poskytnutí některých služeb s vysokým rizikem podvodů. Směrnice Rady 2013/43/EU ze dne 22. července 2013, kterou se mění směrnice 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud jde o volitelné a dočasné používání mechanismu přenesení daňové povinnosti ve vztahu k dodání některého zboží a poskytnutí některých služeb s vysokým rizikem podvodů.

Nařízení vlády č. nařízení vlády č. nařízení vlády č. nařízení vlády č.

***

361/2014 Sb. nabylo účinnosti dne 155/2015 Sb. nabylo účinnosti dne 11/2016 Sb. nabylo účinnosti dne 296/2016 Sb. nabylo účinnosti dne

1. ledna 1. července 1. února 1. října

2015, 2015, 2016, 2016.

***

197


§1–§3

<¾MQP é 5D Q URQVÕGDPÊEJ FCPÊEJ XG \PÉPÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D *) é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D **) é 5D é 5D ***) é 5D é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D ****) *)

Red. pozn.: Zákon č. 382/2015 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2016, s výjimkou ustanovení čl. I bod 32, které nabylo účinnosti dnem 1. 7. 2016; čl. I bod 9, 12, 13 a 26, která nabyla účinnosti dnem 1. 7. 2017; a čl. 1 bodů 7, 10, 14, 18, 20, 22, 24, 28, 30 a 34, která nabudou účinnosti dnem 1. 1. 2021.

**) Red.

pozn.: Zákon č. 277/2019 Sb. nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2022. Změny prováděné tímto zákonem jsou pro větší přehlednost v textu zákona označeny rastrem.

***) Red.

pozn.: Zákon č. 229/2020 Sb. nabyl účinnosti dnem 7. 5. 2020, s výjimkou ustanovení čl. 1 bodů 7 až 10, která nabyla účinnosti dnem 1. 10. 2020 a čl. 1 bodu 6, který nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2021.

****) Red.

pozn.: Zákon č. 609/2020 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2021, s výjimkou ustanovení čl. XXXI bodů 5 a 8, čl. XXXII bodů 2, 6, 9 a 13, která nabudou účinnosti dnem 1. 1. 2022 a s výjimkou ustanovení čl. XXXI bodů 6 a 9 a čl. XXXII bodů 3, 7, 10 a 14, která nabudou účinnosti dnem 1. 1. 2023. Tyto změny jsou okomentovány redakční pozoznámkou a pro větší přehlednost v textu zákona označeny rastrem.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

è 56 2480ª

1DGEP¾ WUVCPQXGPÊ

2ąGFO÷V ×RTCX[ (1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje a) podmínky zdanění vybraných výrobků, zahřívaných tabákových výrobků a surového tabáku spotřebními daněmi, b) způsob značení a prodeje tabákových výrobků, c) způsob barvení a značkování vybraných minerálních olejů, d) způsob značkování některých dalších minerálních olejů, e) sledování nakládání se zvláštními minerálními oleji a f) nakládání se surovým tabákem. (2) Vybranými výrobky se pro účely spotřebních daní rozumí a) minerální oleje, b) líh, c) pivo, d) víno a meziprodukty, e) tabákové výrobky, které jsou předmětem daně z tabákových výrobků. (3) Spotřebními daněmi jsou a) daň z minerálních olejů, b) daň z lihu, c) daň z piva, d) daň z vína a meziproduktů, e) daň z tabákových výrobků, f) daň ze zahřívaných tabákových výrobků a g) daň ze surového tabáku. (4) Orgány Celní správy České republiky vykonávají a) správu spotřebních daní; správu spotřebních daní při dovozu vykonávají podle právních předpisů upravujících správu cla, b) další působnosti podle tohoto zákona související s vybranými výrobky a se surovým tabákem; při jejich výkonu postupují podle daňového řádu s výjimkou řízení o přestupcích.

a) b) c) d) e) f) a)

&CÿQXÆ ×\GOÊ (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí daňovým územím České republiky území České republiky, daňovým územím Evropské unie území stanovené směrnicí Rady o obecné úpravě spotřebních daní1a) členským státem členský stát Evropské unie, jiným členským státem členský stát s výjimkou České republiky, třetí zemí země mimo daňové území Evropské unie, třetím územím území uvedené v odstavcích 3 a 4. (2) Pro účely tohoto zákona se území Monackého knížectví považuje za území Francouzské republiky,

b) území Jungholzu a Mittelbergu (KleinesWalsertal) považuje za území Spolkové republiky Německo, c) území ostrova Man považuje za území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, d) území San Marina považuje za území Italské republiky a e) výsostná území Spojeného království Akrotiri a Dhekelia považují za území Kypru. (3) Za třetí země se pro účely tohoto zákona považují také území, za jejichž zahraniční vztahy odpovídá členský stát, území Kanárských ostrovů, Alandských ostrovů, britských Normanských ostrovů a francouzská území uvedená v článku 349 Smlouvy o fungování Evropské unie. (4) Za třetí země se pro účely tohoto zákona považují také území ostrova Helgoland, území Büsingen, Ceuta, Melilla a Livigno. (5) Náležitosti stanovené celními předpisy Evropské unie pro vstup vybraných výrobků na celní území Evropského společenství se použijí obdobně na vstup vybraných výrobků na celní území Evropského společenství z území uvedených v odstavci 3. (6) Náležitosti stanovené celními předpisy Evropské unie pro výstup vybraných výrobků z celního území Evropského společenství se použijí obdobně na výstup vybraných výrobků z celního území Evropského společenství na území uvedená v odstavci 3.

8[OG\GPÊ RQLOč Pro účely tohoto zákona se rozumí a) zrušeno b) dovozem 1. vstup vybraných výrobků na daňové území Evropské unie, pokud tyto vybrané výrobky nejsou při vstupu na daňové území Evropské unie dočasně uskladněny nebo propuštěny do zvláštního celního režimu s výjimkou celního režimu konečného užití, 2. propuštění vybraných výrobků do celního režimu volného oběhu, 3. propuštění vybraných výrobků ze zvláštních celních režimů s výjimkou celního režimu konečného užití, pokud nejde o opětovné propuštění do těchto režimů, c) vývozem propuštění vybraných výrobků do celního režimu vývozu nebo pasivního zušlechťovacího styku a výstup z daňového území Evropské unie, d) podmíněným osvobozením od daně odklad povinnosti přiznat, vyměřit a zaplatit daň do dne uvedení vybraných výrobků, na něž se nevztahuje zvláštní celní režim nebo dočasné uskladnění, do volného daňového oběhu, e) osvobozením od daně uvedení vybraných výrobků do volného daňového oběhu, aniž vznikne povinnost přiznat, vyměřit a zaplatit daň, f) daňovým skladem prostorově ohraničené místo na daňovém území České republiky, ve kterém provozovatel daňového skladu za podmínek stanovených tímto zákonem vybrané výrobky vyrábí, zpracovává, skladuje, přijímá nebo odesílá, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 59, 78, 89 a 99), přičemž hranice takového místa 201


Zákon č. 261/2007 Sb., Část čtyřicátá pátá, daň ze zemního plynu a některých dalších plynů

Přehled změn; § 1 – § 5

<¾MQP é 5D è¾UV éV[ąKE¾V¾ R¾V¾ FCÿ \G \GOPÊJQ RN[PW C P÷MVGTÚEJ FCNwÊEJ RN[Pč t RąGJNGF \O÷P 1RYHOD SURYHGHQi SĝHGSLVHP

0čQt RGVW Zákon ÿ 6E NWHUêP VH PČQt ]iNRQ þ 6E R VSRWĜHEQtFK 'DĖRYp ]YêKRGQČQt YH IRUPČ RVYRER]HQt ELRSO\QX XUþHQpKR N SRXåLWt QDEt]HQpKR N SURGHML GDQtFK YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ QHER SRXåtYDQpKR SUR SRKRQ PRWRUĤ RG WpWR GDQČ MH ]UXãHQR QHERĢ E\OR SRSODWQp YtFHOHWpPX SURJUDPX SRGSRU\ XGUåLWHOQêFK ELRSDOLY Y GRSUDYČ 7HQWR SURJUDP VNRQþLO URNHP D GDOãt VRXYLVHMtFt ]iNRQ\ 'DOãt QRYHOL]DFH WpWR þiVWL ]iNRQD SUR URN VH QHRþHNiYi

ÓÿLQQRVW

<¾MQP é 5D è 56 è6;Ą+% 6 2 6

FCÿ \G \GOPÊJQ RN[PW C P÷MVGTÚEJ FCNwÊEJ RN[Pč XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D

èN .::++

2ąGFO÷V ×RTCX[ (1) V této části jsou zapracovány příslušné předpisy Evropské unie1) a upraveny podmínky zdaňování zemního plynu a některých dalších plynů (dále jen „plyn“) daní z plynu. (2) Správu daně vykonávají orgány Celní správy České republiky.

a) b) c)

d) e)

f)

g) h)

i)

a)

b)

8[OG\GPÊ RQLOč (1) Pro účely této části se rozumí daňovým územím území České republiky, dodavatelem právnická nebo podnikající fyzická osoba, která nabývá plyn bez daně za účelem jeho dalšího prodeje, konečným spotřebitelem fyzická nebo právnická osoba, která není držitelem povolení k nabytí plynu bez daně; konečným spotřebitelem není provozovatel distribuční soustavy2), provozovatel přepravní soustavy3) a provozovatel podzemního zásobníku plynu4), výrobou i vtláčení plynu do podzemního zásobníku plynu nebo těžba, klasifikací NACE klasifikace ekonomických činností uvedená v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 ze dne 20. prosince 2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE Revize 2 a kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3037/90 a některá nařízení ES o specifických statistických oblastech, v platném znění, metalurgickými procesy tepelné zpracování rud a jejich koncentrátů jako výstupního produktu z této činnosti a výroba kovů uvedená v klasifikaci NACE pod kódem C 24 „výroba základních kovů“, mineralogickými postupy procesy uvedené v klasifikaci NACE pod kódem C 23 „výroba ostatních nekovových minerálních výrobků“, kódem nomenklatury číselné označení výrobků uvedené v nařízení Rady o celní a statistické nomenklatuře a o Společném celním sazebníku5), ve znění platném k 1. lednu 2002, identifikačními údaji 1. obchodní firma nebo jméno, 2. sídlo nebo místo pobytu, 3. daňové identifikační číslo, bylo-li přiděleno. (2) Pro účely této části se považuje za bezúhonného ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen za hospodářský trestný čin, nebo ten, na něhož se hledí, jako by nebyl odsouzen, den dodání první den, kdy může nabyvatel nakládat s plynem jako vlastník, nebo den odečtu z měřicího zařízení, popřípadě den zjištění skutečné spotřeby plynu dodaného prostřednictvím plynárenského zařízení6).

2N¾VEG FCP÷ (1) Plátcem daně je a) dodavatel, který na daňovém území dodal plyn konečnému spotřebiteli, b) provozovatel distribuční soustavy2), provozovatel přepravní soustavy3) a provozovatel podzemního zásobníku plynu4), c) fyzická nebo právnická osoba, která použila plyn zdaněný nižší sazbou daně k účelu, kterému odpovídá vyšší sazba daně, d) fyzická nebo právnická osoba, která použila plyn osvobozený od daně k jiným účelům, než na které se osvobození od daně vztahuje, nebo e) fyzická nebo právnická osoba, která spotřebovala nezdaněný plyn, s výjimkou plynu osvobozeného od daně. (2) Plátce daně podá návrh na registraci k dani u správce daně nejpozději v den vzniku povinnosti daň přiznat a zaplatit. (3) Postavení plátce daně bez povinnosti se registrovat má dodavatel a výrobce plynu, kterému nevznikla povinnost daň přiznat a zaplatit.

2ąGFO÷V FCP÷ Předmětem daně je plyn uvedený pod kódy nomenklatury 2711 11, 2711 21, 2711 29 a 2705 a) určený k použití, nabízený k prodeji nebo používaný pro pohon motorů nebo pro jiné účely, s výjimkou plynu uvedeného v písmenech b) a c), b) určený k použití, nabízený k prodeji nebo používaný pro výrobu tepla bez ohledu na způsob spotřeby tepla (dále jen „výroba tepla“), nebo c) určený k použití, nabízený k prodeji nebo používaný 1. pro stacionární motory, 2. v souvislosti s provozy a stroji používanými při stavbách, stavebně inženýrských pracích a veřejných pracích, nebo 3. pro vozidla určená k používání mimo veřejné cesty nebo pro vozidla, která nejsou schválená k používání převážně na veřejných silnicích.

a) b)

c) d) e)

8\PKM RQXKPPQUVK FCÿ RąK\PCV C \CRNCVKV (1) Povinnost daň přiznat a zaplatit vzniká dnem dodání plynu konečnému spotřebiteli na daňovém území, spotřeby plynu provozovatelem distribuční soustavy2), provozovatelem přepravní soustavy3) nebo provozovatelem podzemního zásobníku plynu4), spotřeby plynu, u něhož byla uplatněna sazba daně nižší než sazba daně stanovená pro daný účel použití, spotřeby plynu osvobozeného od daně k jiným účelům, než na které se osvobození od daně vztahuje, nebo spotřeby nezdaněného plynu, s výjimkou plynu osvobozeného od daně.

267


Zákon č. 307/2013 Sb., o povinném značení lihu

1RYHOD SURYHGHQi SĝHGSLVHP

0čQt QRYê RGVW Zákon ÿ 6E NWHUêP VH PČQt QČNWHUp ]iNRQ\ Y REODVWL GDQt D QČNWHUp .DXFL QRYČ GH¿QXMt SiVPD YêãH NDXFH Y ]iYLVORVWL QD REMHPX QDE\Wt OLKX YH VSRWĜHELWHOVNpP EDOHQt YL] 3RNXG EXGH SĜHNURþHQR NRQNUpWQt SiVPR EXGH WR SRVX]RYiQR MDNR SĜHVWXSHN GDOãt ]iNRQ\ RGVW D SRNUDþRYiQt

-GH R OHJLVODWLYQČ WHFKQLFNRX ~SUDYX Y QiYD]QRVWL QD YORåHQt QRYpKR RGVW GR WRKRWR XVWDQRYHQt

ÓÿLQQRVW

<¾MQP é 5D Q RQXKPPÆO \PCéGPÊ NKJW XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

è 56 2480ª 1DGEP¾ WUVCPQXGPÊ

*NCXC + ·XQFPÊ WUVCPQXGPÊ

2ąGFO÷V ×RTCX[ Tento zákon stanoví a) povinné značení lihu ve spotřebitelském balení pro účely správy spotřební daně z lihu, b) podmínky nakládání s lihem a c) působnost správních orgánů v souvislosti se značením lihu a s nakládáním s lihem.

8ÚMQP RčUQDPQUVK (1) Působnost podle tohoto zákona vykonává správce spotřební daně z lihu (dále jen „správce daně“). (2) Při výkonu působnosti podle tohoto zákona se postupuje podle daňového řádu s výjimkou řízení o přestupcích.

*NCXC ++ 8[OG\GPÊ P÷MVGTÚEJ RQLOč

&CÿQXÆ ×\GOÊ Pro účely tohoto zákona se rozumí a) daňovým územím České republiky území České republiky, b) členským státem členský stát Evropské unie a území, které se podle zákona o spotřebních daních považuje za území členského státu Evropské unie, c) třetí zemí třetí země a třetí území podle zákona o spotřebních daních.

.ÊJ Lihem se pro účely tohoto zákona rozumí nedenaturovaný líh podle zákona o lihu včetně neodděleného lihu vzniklého kvašením, obsažený ve výrobcích uvedených pod kódy kombinované nomenklatury 2207 a 2208 podle nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, ve znění platném k 1. lednu 2002, pokud celkový obsah lihu v těchto výrobcích činí nejméně 15 % objemových lihu.

5RQVąGDKVGNUMÆ DCNGPÊ C LGJQ FTWJ (1) Spotřebitelským balením se pro účely tohoto zákona rozumí nádoba nebo jiný obal o objemu a) do 1 litru, nebo b) nad 1 litr a současně do 3 litrů, pokud se jedná o nádobu vyrobenou ze skla. 282

(2) Druhem spotřebitelského balení se pro účely tohoto zákona rozumí spotřebitelské balení rozlišené podle jeho názvu a výrobce.

0CMN¾F¾PÊ U NKJGO Nakládáním s lihem se pro účely tohoto zákona rozumí výroba, zpracování, prodej nebo jiný převod, přeprava, doprava, skladování, převzetí, užití, držení, dovoz nebo vývoz lihu.

8ÚTQDC C \RTCEQX¾PÊ NKJW (1) Výrobou lihu se pro účely tohoto zákona rozumí činnost spočívající ve výrobě lihu na daňovém území České republiky. (2) Zpracováním lihu se pro účely tohoto zákona rozumí zpracování lihu podle zákona o spotřebních daních.

-QPGéPÚ RTQFGL NKJW Konečným prodejem lihu se pro účely tohoto zákona rozumí činnost podnikatele v souvislosti s jeho podnikatelskou činností na území České republiky spočívající v prodeji nebo jiném převodu lihu fyzické osobě pro její osobní potřebu nebo právnické osobě anebo podnikající fyzické osobě pro její vlastní vnitřní potřebu.

&QXQ\ C XÚXQ\ NKJW (1) Dovozem lihu se pro účely tohoto zákona rozumí činnost spočívající v a) dovozu lihu ze třetích zemí na daňové území České republiky, b) vrácení lihu z celního režimu svobodného pásma, c) dodání lihu pořízeného, vyrobeného nebo umístěného v členském státě na daňové území České republiky v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně nebo ve volném daňovém oběhu, nebo d) zaslání lihu na daňové území České republiky pro osobní potřebu fyzické osoby nebo pro vlastní vnitřní potřebu právnické osoby anebo podnikající fyzické osoby. (2) Vývozem lihu se pro účely tohoto zákona rozumí činnost spočívající a) ve vývozu lihu z daňového území České republiky do třetích zemí, b) v propuštění lihu do celního režimu svobodného pásma za účelem vývozu lihu z daňového území České republiky do třetích zemí, c) v dodání lihu pořízeného, vyrobeného nebo umístěného na daňovém území České republiky do členského státu v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně nebo ve volném daňovém oběhu, nebo d) v zaslání lihu z daňového území České republiky pro osobní potřebu fyzické osoby nebo pro vlastní vnitřní potřebu právnické osoby anebo podnikající fyzické osoby. (3) Zahraničním dodavatelem se pro účely tohoto zákona rozumí osoba, která smluvně dodává líh dovozci lihu za účelem dovozu lihu. (4) Lihem dováženým nebo vyváženým pro osobní potřebu fyzické osoby nebo pro vlastní vnitřní potřebu právnické osoby anebo podnikající fyzické osoby se pro účely tohoto zákona rozumí líh dovážený nebo vyvážený pro osobní potřebu fyzické osoby nebo pro vlastní vnitřní potřebu právnické osoby anebo podnikající fyzické osoby obsažený ve výrobcích, jejichž celkový objem nepřesahuje 10 litrů.


Přehled změn; § 1 – § 6

<¾MQP é 5D Q FCPK UKNPKéPÊ XG \PÉPÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Zrušen

2ąGFO÷V FCP÷ (1) Předmětem daně silniční jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen „vozidla“) a) registrovaná v České republice, b) provozovaná v České republice a c) používaná 1. poplatníkem daně z příjmů právnických osob s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů, nebo 2. poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů. (2) Pro účely daně silniční a) je Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář a zdravotní pojišťovna veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob, b) se příjmy České televize, Českého rozhlasu a České tiskové kanceláře, které nejsou předmětem daně z příjmů právnických osob, určují, jako by tito poplatníci byli veřejně prospěšnými poplatníky daně z příjmů právnických osob. (3) Předmětem daně silniční jsou vždy nákladní automobily s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice. (4) Předmětem daně nejsou a) speciální pásové automobily a ostatní vozidla podle zvláštního právního předpisu,1c) jakož i zemědělské a lesnické traktory a jejich přípojná vozidla a další zvláštní vozidla podle zvláštního právního předpisu,1c) b) vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka.2)

1UXQDQ\GPÊ QF FCP÷ Od daně jsou osvobozena: a) vozidla kategorie L a jejich přípojná vozidla, b) vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů, pokud je zaručena vzájemnost, c) vozidla zabezpečující linkovou osobní vnitrostátní přepravu za předpokladu, že ujedou pro tento účel více než 80 % kilometrů z celkového počtu kilometrů jimi ujetých ve zdaňovacím období, d) vozidla provozovaná ozbrojenými silami, vozidla civilní obrany, vozidla bezpečnostních sborů2a), obecní policie, sboru dobrovolných hasičů, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, vozidla důlní a horské záchranné služby a poruchové služby plynárenských a energetických zařízení; vozidla musí být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením a zvláštním výstražným světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu k vozidlu. Pro vozidla poskytovatele zdravotních služeb a vozidla důlní a horské záchranné služby nevybavená zvláštním zvukovým výstražným zařízením a zvláštním výstražným světlem modré barvy je rozhodné jejich označení v technickém průkazu vozidla (sanitní, záchranářská), e) vozidla speciální samosběrová (zametací), speciální jednoúčelová vozidla – značkovače silnic a vozidla správců komunikací3d) nebo osob pověřených správcem komunikací, která jsou používána výlučně k zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti pozemních komunikací3d) s výjimkou osobních automobilů,

f) vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, která 1. mají elektrický pohon, 2. mají hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor, 3. používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn, nebo 4. jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85, g) vozidla požární ochrany používaná jednotkou hasičského záchranného sboru podniku podle zákona upravujícího požární ochranu vybavená zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu vozidla, h) vozidla, která jsou mobilizační rezervou nebo pohotovostní zásobou, pokud nejsou používána k podnikání.

2QRNCVPÊEK FCP÷ (1) Poplatníkem daně je ten, kdo a) je jako provozovatel vozidla zapsán v technickém průkazu vozidla, b) užívá vozidlo v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena, anebo vozidlo, jehož držitel je odhlášen z registru vozidel. (2) Poplatníkem daně je rovněž a) zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci4a) za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, pokud daňová povinnost nevznikla již provozovateli vozidla, b) osoba, která používá vozidlo registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba4b), c) organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí. (3) Je-li u téhož vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně. (4) Stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí se považuje za organizační složku podle odstavce 2 písm. c).

<¾MNCF FCP÷ Základem daně je a) zdvihový objem motoru v cm3 u osobních automobilů s výjimkou osobních automobilů na elektrický pohon, b) součet největších povolených hmotností na nápravy v tunách a počet náprav u návěsů, c) největší povolená hmotnost v tunách a počet náprav u ostatních vozidel. 5C\D[ FCP÷ (1) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. a) činí při zdvihovém objemu motoru do 800 cm3 1 200 Kč do 1 250 cm3 1 800 Kč nad 800 cm3 do 1 500 cm3 2 400 Kč nad 1 250 cm3 do 2 000 cm3 3 000 Kč nad 1 500 cm3 do 3 000 cm3 3 600 Kč nad 2 000 cm3 4 200 Kč nad 3 000 cm3 (2) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. b) a c) činí při počtu náprav hmotnosti 1 náprava nad nad nad nad nad nad

1t 2t 3,5 t 5t 6,5 t 8t

do do do do do do

1 tuny 2t 3,5 t 5t 6,5 t 8t

1 800 Kč 2 700 Kč 3 900 Kč 4 500 Kč 5 200 Kč 6 300 Kč 7 200 Kč

295


Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí

<¾MQP é 5D Q FCPK \ PGOQXKVÚEJ X÷EÊ XG \PÉPÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D C \¾MQPC é 5D

·XQFPÊ WUVCPQXGPÊ Tento zákon upravuje daň z nemovitých věcí, kterou tvoří a) daň z pozemků, b) daň ze staveb a jednotek.

è 56 2480ª

&Cÿ \ RQ\GOMč

2ąGFO÷V FCP÷ (1) Předmětem daně z pozemků jsou pozemky na území České republiky evidované v katastru nemovitostí. (2) Předmětem daně z pozemků nejsou a) pozemky zastavěné zdanitelnými stavbami v rozsahu zastavěné plochy těchto staveb, b) lesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení, c) pozemky, které jsou vodní plochou s výjimkou rybníků sloužících k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb, d) pozemky určené pro obranu České republiky, e) pozemky v rozsahu odpovídajícím výši spoluvlastnických podílů na nich, které jsou součástí zdanitelných jednotek v budově bytového domu, a jiné pozemky ve spoluvlastnictví vlastníků zdanitelných jednotek v budově bytového domu užívané společně s těmito jednotkami, a to v rozsahu odpovídajícím výši spoluvlastnických podílů těchto spoluvlastníků na nich. (3) Na pozemek, který je součástí jednotky, se pro účely daně z nemovitých věcí hledí jako na nemovitou věc, jejímž vlastníkem je ten, kdo vlastní jednotku.

2QRNCVPÊEK FCP÷ (1) Poplatníkem daně z pozemků je vlastník pozemku. (2) Poplatníkem daně z pozemků je, jde-li o pozemek a) ve vlastnictví České republiky, 1. organizační složka státu, státní příspěvková organizace, státní fond, státní podnik nebo jiná státní organizace, které jsou příslušné hospodařit nebo mají právo hospodařit s majetkem státu, 2. právnická osoba, která má právo užívat tento pozemek na základě výpůjčky vzniklé podle zákona upravujícího některé užívací vztahy k majetku České republiky, b) ve svěřenském fondu, tento fond, c) v podílovém fondu, tento fond, d) ve fondu obhospodařovaném penzijní společností, tento fond, e) zatížený právem stavby, stavebník. (3) Poplatníkem daně z pozemků je vždy nájemce nebo pachtýř u pronajatého nebo propachtovaného pozemku, je-li a) evidovaný v katastru nemovitostí zjednodušeným způsobem, b) s ním příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad nebo Správa státních hmotných rezerv, nebo c) převedený na základě rozhodnutí o privatizaci na Ministerstvo financí. (4) Uživatel je poplatníkem daně z pozemků v případě, že vlastník pozemku není znám.

1UXQDQ\GPÊ QF FCP÷ (1) Od daně z pozemků jsou osvobozeny a) pozemky ve vlastnictví České republiky, 300

b) pozemky ve vlastnictví té obce, na jejímž katastrálním území se nacházejí, c) pozemky užívané diplomatickými zástupci pověřenými v České republice, konzuly z povolání a jinými osobami, které podle mezinárodního práva požívají diplomatických a konzulárních výsad a imunity, a to za předpokladu, že nejsou občany České republiky, a že je zaručena vzájemnost, d) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou veřejně přístupného památkového objektu prohlášeného za kulturní památku, který je 1. ve vlastnictví České republiky, nebo 2. přístupný z důvodů výchovně vzdělávacích na základě písemné smlouvy uzavřené mezi Ministerstvem kultury a vlastníkem, e) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou, která je budovou, nebo se zdanitelnou jednotkou sloužící k vykonávání náboženských obřadů registrovaných církví a registrovaných náboženských společností podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti nebo sloužící k výkonu duchovní správy těchto církví a náboženských společností, f) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou, která je budovou, nebo se zdanitelnou jednotkou ve vlastnictví obecně prospěšných společností, spolků, odborových organizací, organizací zaměstnavatelů, mezinárodních odborových organizací a jejich pobočných organizací, g) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo zdanitelnou jednotkou sloužící 1. škole nebo školskému zařízení zapsanému ve školském rejstříku, 2. poskytování péče o děti do 3 let věku na základě oprávnění provozovat živnostenské podnikání, 3. muzeu nebo galerii, které spravují sbírky zapsané do centrální evidence sbírek muzejní povahy vedené Ministerstvem kultury, 4. knihovně vedené v evidenci knihoven, 5. veřejnému archivu podle zákona upravujícího archivnictví a spisovou službu, 6. zdravotnickému zařízení uvedenému v rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb nebo v rozhodnutí o registraci, 7. zařízení sociálních služeb, 8. fundaci nebo ústavu k jimi vykonávané veřejně prospěšné činnosti, h) pozemky tvořící jeden funkční celek se zdanitelnou stavbou nebo zdanitelnou jednotkou sloužící výlučně 1. k úpravě odpadů pro jejich další využití podle právních předpisů upravujících odpady, 2. k asanaci a rekultivaci skládek odpadů podle právních předpisů upravujících odpady, 3. k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů, 4. pro třídění a sběr odpadů, 5. pro tepelné, biologické, chemické nebo fyzikální zneškodňování odpadů, 6. pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky podle právních předpisů upravujících odpady, 7. provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, 8. provozu výroben elektřiny využívajících energii větru, 9. provozu výroben elektřiny nebo tepla využívajících energie bioplynu, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům, 10. pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům,


Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád

<¾MQP é 5D FCÿQXÚ ą¾F XG \P÷PÊ \¾MQPC é 5D é 5D é 5D \¾MQPPÆJQ QRCVąGPÊ 5GP¾VW é 5D \¾MQPC é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D é 5D \¾MQPC é 5D P¾NG\W ·UVCXPÊJQ UQWFW é 5D C \¾MQPC é 5D Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

è 56 2480ª

·XQFPÊ WUVCPQXGPÊ

*NCXC + 2ąGFO÷V C ×éGN ×RTCX[ (1) Tento zákon upravuje postup správců daní, práva a povinnosti daňových subjektů a třetích osob, které jim vznikají při správě daní. (2) Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. (3) Základem pro správné zjištění a stanovení daně je daňové tvrzení podané daňovým subjektem. (4) Daňovým tvrzením je a) řádné daňové tvrzení, a to daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování, b) dodatečné daňové tvrzení, a to dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování.

(1) Předmětem správy daní jsou daně, které jsou příjmem veřejného rozpočtu, nebo snížením příjmu veřejného rozpočtu (dále jen „vratka“). (2) Veřejným rozpočtem se pro účely tohoto zákona rozumí a) státní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu, b) rozpočet územního samosprávného celku, c) rozpočet státního fondu nebo Národní fond, d) rozpočet Evropské unie, nebo e) rozpočet, o němž to stanoví zákon. (3) Daní se pro účely tohoto zákona rozumí a) peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek, b) peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona, c) peněžité plnění v rámci dělené správy. (4) Daň podle odstavce 3 zahrnuje rovněž daňový odpočet, daňovou ztrátu nebo jiný způsob zdanění a příslušenství daně. (5) Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li ukládány nebo vznikají-li podle daňového zákona. Úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně sledují osud daně.

Daňová povinnost vzniká okamžikem, kdy nastaly skutečnosti, které jsou podle zákona předmětem daně, nebo skutečnosti tuto povinnost zakládající.

Tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, neupravuje-li jiný zákon správu daní jinak.

*NCXC ++ <¾MNCFPÊ \¾UCF[ URT¾X[ FCPÊ (1) Správce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy (dále jen „právní předpis“). Zákonem se pro účely tohoto zákona rozumí též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. (2) Správce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. (3) Správce daně šetří práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob (dále jen „osoba zúčastněná na správě daní“) v souladu s právními předpisy a používá při vyžadování plnění jejich 316

povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní.

(1) Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti. (2) Osoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují. (3) Správce daně umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon. (4) Správce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí.

(1) Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů. (2) Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady. Z důvodu hospodárnosti může konat správce daně úkony pro různá řízení společně. Ze spisu, popřípadě z rozhodnutí vydaného na základě těchto úkonů, musí být zřejmé, ke které povinnosti a s jakým výsledkem byly úkony učiněny.

(1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo. (2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. (3) Správce daně vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní. (4) Při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu.

(1) Správa daní je neveřejná. Osoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny za podmínek stanovených tímto nebo jiným zákonem zachovávat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti se správou daní dozvěděly. (2) Správce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny. (3) Správce daně může zpracovávat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní.

è 56 &47*

1DGEP¾ é¾UV Q URT¾X÷ FCPÊ

*NCXC + 5RT¾XEG FCP÷ C QUQD[ \×éCUVP÷PÆ PC URT¾X÷ FCPÊ &ÊN 5RT¾XEG FCP÷ (1) Správcem daně je správní orgán nebo jiný státní orgán (dále jen „orgán veřejné moci“) v rozsahu, v jakém mu je zákonem nebo na základě zákona svěřena působnost v oblasti správy daní. (2) Správním orgánem se pro účely tohoto zákona rozumí orgán moci výkonné, orgán územního samosprávného celku, jiný


Přehled platných smluv České republiky o zamezení dvojímu zdanění

2Ą'*.'& 2.#60º%* 5/.78 è'5-¦ 4'27$.+-; 1 <#/'<'0ª &81,ª/7 <&#0ö0ª (aktuální stav v době předání do tisku po Finanční zpravodaj č. 2/2021 ze dne 5. 1. 2021) Smluvní stát Albánie Arménie Austrálie Ázerbájdžán Bahrajn Barbados

Sbírka zákonů Finanční (event. Sbírka zpravodaj mezinárodních smluv) 10. 9. 1996 270/1996 Sb. č. 12/96 15. 7. 2009 86/2009 Sb.m.s.

Platnost ode dne

27. 11. 1995 5/1996 Sb. 16. 6. 2006 74/2006 Sb.m.s. 10. 4. 2012 59/2012 Sb.m.s. 6. 6. 2012 69/2012 Sb.m.s.

č. 2/96

24. 7. 2000 95/2000 Sb.m.s.

č. 4/01, č. 9-10/03, č. 6-7/07, č. 4/15

Bělorusko

15. 1. 1998 31/1998 Sb.

č. 5/98, č. 11/98

12. 5. 2010 26.11.2020 14. 11. 1990 2. 7. 1999 4. 5. 2011

58/2010 Sb.m.s. 49/2020 Sb.m.s. 200/1991 Sb.m.s. 203/1999 Sb. 65/2011 Sb.m.s.

Dánsko

17. 12. 2012 14/2013 Sb.m.s.

č. 3/13

4. 10. 1995 283/1995 Sb.

č. 1/96

Estonsko

26. 5. 1995 184/1995 Sb.

č. 12/2/95, č. 3/14

Etiopie Filipíny

30. 5. 2008 54/2008 Sb.m.s. 23. 9. 2003 132/2003 Sb.m.s.

č. 11/04

12. 12. 1995 43/1996 Sb.

Francie

1. 7. 2005 79/2005 Sb.m.s.

Ghana

11. 8. 2020 38/2020 Sb.m.s.

Gruzie

4. 5. 2007 40/2007 Sb.m.s.

Hongkong

24. 1. 2012 49/2012 Sb. m.s.

Chile

21. 12. 2016 5/2017 Sb.m.s.

Chorvatsko

28. 12. 1999 42/2000 Sb.m.s.

Indie

27. 9. 1999 301/1999 Sb.

č. 2/98, č. 1/05 č. 12/1/05, č. 11-12/06

č. 8-9/07, č. 3/10

Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 34/2020) Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. red. oprava č. 17/2004 Sb.m.s.

Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 28/2020) Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 29/2020) Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s.(FZ č. 31/2020)

č. 4/12

č. 6/00, č. 3/01 č. 7/8/00

Indonésie Írán

26. 1. 1996 4. 8. 2016

67/1996 Sb. 47/2016 Sb.m.s.

Irsko

21. 4. 1996

163/1996 Sb.

Island

28. 12. 2000

11/2001 Sb.m.s.

Itálie

26. 6. 1984

17/1985 Sb.

č. 4-5/87, č. 12/97, č. 4-5/99, č. 1/1/03, č. 6/10

Izrael

23. 12. 1994

21/1995 Sb.

č. 1/95, č. 4/95

Japonsko

25. 11. 1978

46/1979 Sb.

č. 5/80, č. 3/12, č. 4/14

358

Sdělení č. 127/2003 Sb.m.s. Pokyn č. D - 312 Protokol č. 17/2015 Sb.m.s. Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 23/2020) red. oprava č. 74/1998 Sb. Protokol č. 99/2011 Sb.m.s.

č. 5/11

Egypt

Finsko

Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 15/2020)

č. 1/2/07

Belgie

Bosna a Hercegovina Botswana Brazílie Bulharsko Čína

Poznámka

Sdělení č. 71/2017 Sb.m.s. Sdělení č. 50/2018 Sb.m.s. Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. Protokol č. 82/2012 Sb. m.s. Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 19/2020)

č. 4-5/99, č. 4/10 č. 5/98, č. 4/09 č. 2/12

Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 12/2020) Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 36/2020)

Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 36/2020) Úmluva č. 32/2020 Sb.m.s. (FZ č. 16/2020)


Všeobecné doplňující informace vycházející z průměrné mzdy

8wGQDGEPÆ FQRNÿWLÊEÊ KPHQTOCEG X[EJ¾\GLÊEÊ \ RTčO÷TPÆ O\F[ Nařízením vlády č. 381/2020 Sb. ze dne 25. 9. 2020 se od 1. 1. 2021 stanovuje: • všeobecný vyměřovací základ v částce 34 766 Kč, • přepočítací koeficient pro účely důchodového zabezpečení ve výši 1,0194. Uvedené údaje ovlivní výši důchodů přiznávaných od 1. 1. 2021, ale např. i výši stropu vyměřovacího základu pro pojistné na sociální zabezpečení, minimální výši záloh na veřejnoprávní pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné, měsíční příjem zakládající účast zaměstnanců na nemocenském pojištění. Pro účely daně z příjmů fyzických osob ovlivňují hranici pro uplatnění 23% progresivní sazby daně za rok 2021 (za rok 2020 pro uplatnění solidárního zvýšení daně) a od roku 2021 také výši paušální zálohy podle § 38lk zákona o daních z příjmů. Údaje o průměrné mzdě a maximální vyměřovací základ pro pojistné Údaj

2020

2021

Všeobecný vyměřovací základ

32 510 Kč

Přepočítací koeficient pro účely důchodového zabezpečení Průměrná mzda (zaokrouhleno na celé Kč nahoru) Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení (48násobek průměrné mzdy)

34 766 Kč

1,0715

1,0194

34 835 Kč (32 510 × 1,0715)

35 441 Kč (34766 × 1,0194)

1 672 080 Kč pro pojistné na sociální zabezpečení (48 × 34 835)

1 701 168 Kč pro pojistné na sociální zabezpečení (48 × 35 441)

Údaje k výpočtu solidárního zvýšení daně a solidárního zvýšení daně u zálohy Údaj Hranice pro uplatnění 23% sazby daně z příjmů fyzických osob pro rok 2021 (za rok 2020 solidárního zvýšení daně)

2020

2021

1 672 080 Kč (48 × 34 835)

1 701 168 Kč (48 × 35 441) 5 469 Kč (2 976 + 2 393 + 100)

Paušální záloha pro OSVČ v paušálním režimu 139 340 Kč (4 × 34 835)

Hranice pro uplatnění solidárního zvýšení daně u zálohy

Údaje týkající se zaměstnanců odvozované od průměrné mzdy Údaj Měsíční příjem zaměstnanců zakládající účast na nemocenském a tím i na důchodovém pojištění (1/10 průměrné mzdy zaokrouhlená na 500 Kč dolů)

2020 3 000 Kč (1/10 × 32 510 × 1,0715)

2021 3 500 Kč (1/10 × 34 766 × 1,0194)

Údaje týkající se OSVČ odvozované od průměrné mzdy Údaj Roční zisk OSVČ odpovídající maximálnímu vyměřovacímu základu pro pojistné na důchodové pojištění Roční zisk zakládající u OSVČ s vedlejší činností povinnou účast na důchodovém zabezpečení (2,4násobek nezaokrouhlené průměrné mzdy, zaokrouhleno na Kč nahoru) Minimální měsíční vyměřovací základ pro platbu zálohy na pojistné na důchodové pojištění (1/4 průměrné mzdy zaokrouhleno na celé Kč nahoru) Měsíční vyměřovací základ pro platbu zálohy na pojistné na důchodové pojištění u OSVČ v paušálním režimu (1/4 průměrné mzdy zvýšené o 15 %, zaokrouhleno na celé Kč nahoru) Minimální záloha na pojistné na důchodové pojištění pro OSVČ s hlavní činností (29,2 % z 1/4 průměrné mzdy zaokrouhlené na celé Kč nahoru, zaokrouhleno na celé Kč nahoru) Záloha na pojistné na důchodové pojištění pro OSVČ v paušálním režimu (29,2 % z 1/4 průměrné mzdy zvýšené o 15 % zaokrouhlené na celé Kč nahoru, zaokrouhleno na celé Kč nahoru)

2020 3 344 160 Kč pro sociální pojištění (50 % z této částky = 1 672 080 Kč)

2021 3 402 336 Kč pro sociální pojištění (50 % z této částky = 1 701 168 Kč)

83 603 Kč (2,4 × 32 510 × 1,0715)

85 058 Kč (2,4 × 34 766 × 1,0194)

8 709 Kč (1/4 průměrné mzdy 34 835)

8 861 Kč (1/4 průměrné mzdy 35 441) 10 190 Kč (1/4 průměrné mzdy 35 441 × 115 %)

2 544 Kč (29,2 % × 8 709 Kč)

2 588 Kč (29,2 % × 8 861 Kč)

2 976 Kč (29,2 % × 10 190 Kč)

361


EDICE DANĚ EDICE PRÁCE | MZDY | POJIŠTĚNÍ

EDICE ÚČETNICTVÍ

DVOUMĚSÍČNÍK PRAKTICKÁ PERSONALISTIKA MĚSÍČNÍK ÚČETNÍ A DANĚ

MĚSÍČNÍK MZDOVÁ ÚČETNÍ

ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz www.anag.cz


Doporučená cena 119 Kč


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook