Skip to main content

0377303

Page 1

Mgr. Petr Pelech Ing. Iva Rindová

ZDANĚNÍ MEZD, PLATŮ A OSTATNÍCH PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI

V ROCE 2020  daňové zvýhodnění na děti, výpočet daňové zálohy a daňového bonusu z měsíční mzdy  Prohlášení k dani na rok 2020 s příkladem vyplnění  daňové osvobození příspěvku zaměstnavatele na doplňkové penzijní spoření a soukromé životní pojištění  přehled dokladů pro uplatnění daňových úlev  zdaňování příjmů z dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti  příklady s vyplněnými vzory tiskopisů pro rok 2020

28. aktualizované vydání

EDICE DANĚ


Jednotlivé pasáže zpracovali: Mgr. Petr Pelech – kapitola I části 1. až 10. a části 12. a 13. Ing. Iva Rindová – kapitola I části 11. a 14. až 16., kapitola II, kapitola III

Případné zásadní legislativní změny, k nimž dojde v období mezi jednotlivými vydáními, budou ošetřeny formou vkládané aktualizace, která bude po dobu prodejnosti publikace volně ke stažení na www.anag.cz. Nutnost aktualizace posuzuje na základě legislativních změn výhradně autor ve spolupráci s nakladatelstvím. Aktualizace však v žádném případě nemohou nahradit nová vydání knihy. Aktualizaci zašleme zdarma na vyžádání

anag@anag.cz, tel.: 585 757 411

© Mgr. Petr Pelech, Ing. Iva Rindová, 2020 © Nakladatelství ANAG, 2020 ISBN 978-80-7554-255-7


Obsah

1$5#* ÚVOD ................................................................................................................................ 9 Nejčastěji citované právní předpisy ..............................................................................11 Používané zkratky ......................................................................................................... 12 Parametry použité v ZDP pro rok 2020 ....................................................................... 12

KAPITOLA I 1. Vstupní informace ke zdaňování příjmů ............................................................ 13 1.1 Změny ve zdaňování příjmů zaměstnanců pro rok 2020 ........................ 13 1.2 Další dílčí změny vyplývající ze změn některých rozhodných částek.......................................................................................14 1.2.1 Stručné zopakování stavu platného v roce 2020 po úpravách v průběhu let 2018 a 2019 .............................................................................. 15 Systém zdaňování příjmů .......................................................................... 20

1.3 2. Předmět daně z příjmů ......................................................................................... 27 3. Příjmy ze závislé činnosti – vymezení .................................................................31 3.1 Mezinárodní pronájem pracovní síly ........................................................ 36 4. Zvláštní nepeněžní příjmy zaměstnanců ............................................................37 4.1 Příjmy zaměstnance spočívající v cenovém rozdílu, resp. v cenovém zvýhodnění ..................................................................... 38 4.2 Motorové vozidlo poskytnuté zaměstnanci ke služebním i soukromým účelům ................................................................................. 39 4.3 Nezdanitelné nepeněžní i peněžní příjmy – rozdělení............................ 40 5. Cestovní náhrady zaměstnanců, ochranné pracovní prostředky, pracovní oblečení a další plnění, která nejsou předmětem daně z příjmů ..................... 41 6. Daňové osvobození vztahující se k příjmům ze závislé činnosti ..................... 46 6.1 K některým druhům nepeněžního plnění ze sociálního fondu, resp. na vrub nedaňových nákladů podrobněji ....................................... 54 6.2 Osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění a na soukromé životní pojištění ................................................................ 57 6.3 K příspěvku zaměstnavatele na pojistné podrobněji formou příkladu .....63 6.4 Oznamování příjmů vyšších než 5 000 000 Kč ......................................... 65 7. Působnost zaměstnavatele v průběhu zdaňovacího období .................................... 67 7.1 Prohlášení poplatníka................................................................................. 67 7.2 Základ pro výpočet měsíční daňové zálohy a pro konečnou srážkovou daň ................................................................. 69

3


Obsah

7.3

Úprava počínaje rokem 2019 při zaměstnávání poplatníků s příslušností k systému sociálního zabezpečení ve státech EU a EHP .................................................................................... 71

8. Zaměstnanec bez učiněného Prohlášení k dani, srážková daň ve výši 15 % nebo daňová záloha ve výši 15 %............................................................ 76 9. Zaměstnanec s učiněným Prohlášením k dani................................................... 82 10. Způsob výpočtu daňové zálohy z měsíční mzdy ............................................... 85 10.1 Slevy na dani podle § 35ba ZDP ................................................................ 86 10.1.1 Sleva na dani na poplatníka (základní) 24 840 Kč ročně, tj. 2 070 Kč měsíčně .................................................. 86 10.1.2 Sleva na dani 24 840 Kč ročně na manželku (manžela) s nízkým příjmem, měsíčně pro výpočet daňové zálohy u zaměstnavatele nelze uplatňovat...................................................... 86 10.1.3 Sleva za umístění vyživovaného dítěte v předškolním zařízení v roce 2020 – jen ročně ....................................................................... 88 10.1.4 Sleva na dani – invalidita poplatníka ................................................... 90 10.1.5 Sleva na dani držitele průkazu ZTP/P ..................................................91 10.1.6 Sleva na dani u zaměstnanců soustavně se připravujících na budoucí povolání (zpravidla žáků a studentů)................................ 92 10.1.7 Výpočet zálohy z měsíčního příjmu ze závislé činnosti – princip superhrubé mzdy ................................................................. 94 10.1.8 Solidární zvýšení daně u zálohy (§ 38ha ZDP) .................................... 99 10.1.9 Výpočet daňové zálohy z jednorázových mezd, doplatků mezd za minulá léta a z doplatků mezd běžného kalendářního roku...........100 10.1.10 Příklady výpočtu daňové zálohy v roce 2020 bez vyživovaných dětí nebo nejvýše s jedním dítětem ....................................................102

11. Daňové zvýhodnění na dítě a výpočet daňové zálohy nebo daňového bonusu s příklady .....................................................................108 11.1 Uplatnění měsíčního daňového zvýhodnění u zaměstnavatele ............121 12. Nezdanitelné části základu daně podle § 15 ZDP (pro roční zúčtování za rok 2020) ..........................................................................140 12.1 Nezdanitelná částka bezúplatných plnění na vymezené účely .............140 12.2 Odpočet nezdanitelné částky z titulu placení úroků z úvěrů ze stavebního spoření nebo z hypotečního úvěru ....................143 12.3 Odpočet nezdanitelné částky u poplatníka, který zaplatí na své penzijní připojištění nebo doplňkové penzijní spoření více než 24 000 Kč na rok ..........................................................................147 12.4 Odpočet nezdanitelné částky u poplatníka, který platí pojistné na soukromé životní pojištění .................................150

4


Obsah

13.

14.

15. 16.

12.5 Odpočet nezdanitelné částky při placení členských příspěvků členem odborové organizace ....................................................................153 12.6 Nezdanitelná částka – úhrada poplatníka za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání .....................................................154 Přehled průkazů pro uplatnění slevy na dani, daňového zvýhodnění a nezdanitelných částek u zaměstnavatele...................................155 13.1 Průkazy předkládané na počátku nebo v průběhu roku pro výpočet daňových záloh .....................................................................155 13.2 Hlavní pravidla pro vznik nároku na slevy a pro jejich uplatňování v průběhu roku ................................................157 13.3 Průkazy předkládané pro účely ročního zúčtování ................................163 Odvod daně z příjmů ze závislé činnosti...........................................................166 14.1 Čísla účtů pro placení daní z příjmů ze závislé činnosti ........................166 14.2 Odvod sražených záloh na daň ................................................................168 14.3 Odvod srážkové daně ................................................................................ 174 Roční zúčtování daňových záloh a daňového zvýhodnění a výpočet celoroční daně zaměstnavatelem ......................................................176 Evidence o příjmech na mzdových listech ........................................................189

KAPITOLA II 1. Typové příklady zdaňování mezd v roce 2020 ..................................................194 1.1 Stanovení základu daně ............................................................................195 1.2 Zaměstnanec neučinil Prohlášení a dosáhl příjmu z dohody o provedení práce do částky 10 000 Kč, zdaněného srážkovou daní.... 200 1.3 Zaměstnanec neučinil Prohlášení a dosáhl příjmu z dohody o pracovní činnosti ve výši 2 200 Kč, zdaněného srážkovou daní .........201 1.4 Zaměstnanec neučinil Prohlášení a dosáhl příjmu z dohody o pracovní činnosti ve výši 3 000 Kč, zdaněného srážkovou daní ........ 202 1.5 Zaměstnanec neučinil Prohlášení a dosáhl příjmu z dohody o pracovní činnosti ve výši 2 999 Kč........................................................ 203 1.6 Zaměstnanec měl v měsíci lednu příjem z dohody o provedení práce ve výši 10 000 Kč a k tomu mu bylo v dubnu doplaceno za leden 6 000 Kč ...................................................................................... 204 1.7 Zaměstnanec měl v měsíci lednu příjem z dohody o provedení práce ve výši 10 000 Kč a k tomu mu bylo v dubnu doplaceno za leden 2 000 Kč ...................................................................................... 206 1.8 Zaměstnanec, který neučinil Prohlášení, měl od stejného zaměstnavatele příjem z dohody o provedení práce ve výši 8 500 Kč a zároveň od téhož plátce ve stejném měsíci příjem z dohody o pracovní činnosti ve výši 2 200 Kč ...............207

5


Obsah

1.9

Zaměstnanec, který neučinil Prohlášení, měl v roce 2020 od stejného zaměstnavatele příjem z dohody o provedení práce ve výši 8 500 Kč a zároveň od téhož plátce ve stejném měsíci příjem z dohody o pracovní činnosti ve výši 2 999 Kč .......................... 208 1.10 Zaměstnanec, který neučinil Prohlášení, měl od stejného zaměstnavatele příjem z dohody o provedení práce ve výši 3 000 Kč a zároveň od téhož plátce ve stejném měsíci příjem z pracovního poměru ve výši 6 000 Kč ........................... 208 1.11 Zaměstnanec neučinil Prohlášení a na základě dohody o pracovní činnosti dosáhl příjmu do částky 10 000 Kč ........................ 209 1.12 Zaměstnanec, který neučinil Prohlášení, měl od stejného zaměstnavatele příjem z dohody o provedení práce ve výši 14 600 Kč a zároveň od téhož plátce ve stejném měsíci příjem z dohody o pracovní činnosti ve výši 2 200 Kč ...............210 1.13 Zaměstnanec ve vedlejším pracovním poměru neučinil Prohlášení a jeho příjem je zdaněn sražením zálohy na daň ................210 1.14 Člen volební komise (bez učiněného Prohlášení, které má učiněné u svého hlavního zaměstnavatele) dosáhl příjmu nižšího než 3 000 Kč ..................................................................................211 1.15 Zaměstnanec učinil Prohlášení, neuplatňuje daňové zvýhodnění na děti ....................................................................................212 1.16 Zaměstnanec (starobní důchodce) učinil Prohlášení, uplatňuje základní slevu a slevu na invalidní důchod třetího stupně ....................213 1.17 Zaměstnanec učinil Prohlášení poplatníka, neuplatňuje daňové zvýhodnění na děti, s běžnou mzdou má navíc příjem ze souběžné dohody o provedení práce u téhož zaměstnavatele a taktéž bezplatně poskytnuté vozidlo pro služební i soukromé účely ..............214 1.18 Zaměstnanec učinil Prohlášení, uplatnil daňové zvýhodnění na jedno dítě .........................................................................216 1.19 Zaměstnanec učinil Prohlášení, uplatnil daňové zvýhodnění na pět dětí ..............................................................................217 1.20 Zaměstnanec učinil Prohlášení, neuplatňuje daňové zvýhodnění na děti a dosáhl v měsíci příjmu podléhajícího solidárnímu zvýšení daně u zálohy .........................................................219 2. Složitější případy zdaňování .............................................................................. 220 2.1 Příklad, kdy je nutné na žádost vystavit zaměstnanci dvě potvrzení o zdanitelných příjmech, neboť v rámci jednoho zdaňovacího období má jak daň zvláštní sazbou daně, tak zálohou na daň ......................................................................... 220

6


Obsah

2.2

Příklad zdanění příjmů člena orgánu právnické osoby, daňového nerezidenta ČR ........................................................................ 225 2.3 Příklad poplatníka s jediným zaměstnavatelem v roce 2020, žijícího ve společně hospodařící domácnosti s manželkou a společnými dětmi .................................................................................. 233 3. Vybrané vzory tiskopisů pro rok 2020 .............................................................. 244

KAPITOLA III Dotazy – odpovědi ........................................................................................................261

KAPITOLA IV Vybraná ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ................................................................................................ 272 Pokyn D-151 k zajištění jednotného postupu při uplatňování § 6 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb. ..................................................................... 343 Informace GFŘ o změně v osobě plátce daně v souvislosti s přeshraničním agenturním zaměstnáváním na území EU a EHP .............................................................................................. 345 Pokyn GFŘ D-22 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (výňatek) ............................................................ 346 Informace k výpočtu vlastních příjmů manžela/manželky pro účely uplatnění slevy na dani ........................................................................................ 354 Informace určená předškolním zařízením k vydávaným potvrzením pro účely uplatnění slevy za umístění dítěte ..................................................... 355 Sdělení pro plátce daně ze závislé činnosti k tiskopisu Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.......................... 356 Sdělení k uplatňování pojistného zaplaceného poplatníkem na soukromé životní pojištění ............................................................................. 358 Vyhláška č. 358/2019 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad ........................... 360

7


Obsah

Vyhláška č. 310/2019 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2020 ..... 361 Příloha k vyhlášce č. 310/2019 Sb....................................................................... 362

KAPITOLA V Vybraná ustanovení zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád ............................................................................................................ 368

KAPITOLA VI Vybraná ustanovení zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře ..................................................................................... 385 Vybraná ustanovení zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ................................................................................ 390 Vybraná ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) .................................... 396

KAPITOLA VII 1. Tabulka pro výpočet záloh – měsíční ................................................................ 400 2. Tabulka pro výpočet celoroční daňové povinnosti .......................................... 405

8


·XQF

·81& Publikace o zdaňování mezd a dalších příjmů ze závislé činnosti v roce 2020 je dvacátým osmým aktualizovaným vydáním. Od nabytí účinnosti zákona o daních z příjmů již uplynulo 28 let a od té doby jsme zaznamenali řadu větších či menších, snáze či obtížněji aplikovatelných změn ve zdanění (ve více než 160 novelách, z nichž je zpravidla zásadní povahy jedna až dvě ročně, ostatní reagují např. na změnu terminologie nebo záměrů v souvisejících zákonech apod.). V průběhu roku 2019 nevstoupila v platnost žádná novela zákona o daních z příjmů týkající se zdanění mezd s účinností od ledna 2020 nebo později. Již v průběhu roku 2019 vstoupila v platnost dílčí úprava limitu konečné srážkové daně v § 6 odst. 4 ZDP z částky 2 500 Kč na částku rozhodnou pro účast na nemocenském pojištění a dále nové hlášení týkající se některých příjmů daňových nerezidentů v § 38da ZDP. Avizované zrušení superhrubé mzdy a návrat ke zdaňování z hrubé mzdy nebylo realizováno, neboť navrácení do původního stavu před přechodem na superhrubou mzdu se ukázalo jako nereálné. U některých skupin poplatníků by došlo ke zvýšení daně, pokud by 15 % ze superhrubé mzdy bylo nahrazeno 19 % z hrubé mzdy. Znamenalo by to výrazné zhoršení tam, kde původně došlo k výraznému snížení daně oproti zaměstnancům a kde se dnes používá sazba 15 % z hrubého příjmu, nikoliv superhrubého. Solidární zvýšení daně se uplatňuje přitom dnes pouze u zaměstnanců a samostatně činných osob a to ztěžuje jeho transformaci do uvažované daňové sazby. Je třeba si vážit mravenčí práce mzdových účetních, které často nad rámec svých povinností ověřují rozhodné okolnosti někdy až na hraně zákona o ochraně osobních údajů a nově i GDPR tak, aby se zaměstnanec a zaměstnavatel při kontrole nedostali do problémů, tedy aby byl dostatek důkazů na straně jedné a na straně druhé dokonalá ochrana dokumentů tak, aby nemohly být zneužity. Množství různorodých dokladů postupně narůstá a mnohonásobně přesahuje množství průkazů u dřívější daně ze mzdy, kdy se složitější případy řešily potvrzením vydaným finanční správou, která sama hodnotila předložené doklady, měla je uschované a v případě pochybností požádala přímo zaměstnance o další dostupné podklady. Zaměstnavatelé jsou nejvýznamnějším „dávkovým místem“ rozhodujícím o daňovém zvýhodnění na děti, úlevách na invaliditu, na druhého z manželů s nepatrnými vlastními příjmy, uplatnění nezdanitelné částky za dárcovství krve, při placení příspěvků do doplňkového penzijního spoření a mnoha dalších. Nelze se tedy divit, že má mzdová účtárna snahu, aby falešných dokladů bylo co nejméně, i když má celkem nulovou šanci se přesvědčit o korektnosti předkládaných dokumentů.

9


·XQF

V roce 2020 zůstává v platnosti solidární zvýšení daně, které se týká pouze příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (rozhodující není základ daně ze závislé činnosti, tedy superhrubá mzda, ale součet zdanitelných příjmů) a ze samostatné činnosti (rozhodující je základ daně). Netýká se ostatních příjmů – např. příjmů z nájmu nemovitostí, příjmů z kapitálového majetku, jako např. úroků ze zápůjček, atd., kde výsledná fiskální zátěž činí 15 % i z těch nejvyšších příjmů. Autoři i vydavatel vyjadřují poděkování paní Haně Císařové za odbornou spolupráci. Všem našim věrným čtenářkám a čtenářům přejeme po celý rok 2020 pevné zdraví, všeobecnou spokojenost a pokud možno bezproblémovou praktickou aplikaci zákona o daních z příjmů. Praha, leden 2020

10


8UVWRPÊ KPHQTOCEG MG \FCÿQX¾PÊ RąÊLOč

-#2+61.# +

856720ª +0(14/#%' -' <&#þ18 0ª 2Ąª,/Č

<O÷P[ XG \FCÿQX¾PÊ RąÊLOč \CO÷UVPCPEč RTQ TQM

Superhrubá mzda jako základ daně (dílčí základ daně) zůstává pro rok 2020 zachována. Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení se v roce 2020 zvyšuje na 1 672 080 Kč. Pro pojistné na zdravotní pojištění není maximální vyměřovací základ stanoven. Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení je současně spodní příjmovou hranicí pro výpočet solidárního zvýšení daně podle § 16a ZDP. V případě, že příjem ze závislé činnosti a dílčí základ daně ze samostatné činnosti (§ 7 ZDP) v roce 2020 přesáhne částku 1 672 080 Kč, vypočte se obdobně jako za rok 2019 solidární zvýšení daně (7 % z částky přes limit). Měsíčně v roce 2020 plátce daně, tj. zaměstnavatel, vypočte zvýšení zálohy pro solidární zvýšení daně u zálohy jako 7 % z částky přes 139 340 Kč měsíčního zdanitelného příjmu. Zvýšení minimální mzdy k 1. 1. 2020 má za následek zvýšení roční od daně osvobozené částky z pravidelně vypláceného důchodu z důchodového pojištění, a to ze 480 600 Kč za rok 2019 na 525 600 Kč za rok 2020. Již od května 2019 došlo k navýšení limitu konečné srážkové daně u zaměstnance bez učiněného Prohlášení poplatníka (při dalších příjmech než na DPP) s úhrnem do 2 500 Kč na úhrn do 3 000 Kč neboli na částku „rozhodnou pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění“. V roce 2020 zůstává v platnosti měsíční limit 3 000 Kč (vypočtená a vyhlášená průměrná mzda nedosáhla 35 000 Kč, je však pravděpodobné, že pro rok 2021 půjde o limit 3 500 Kč). Konečná srážková daň u zaměstnance, který neučinil Prohlášení, se týká nadále dohody o provedení práce, a to jen při příjmu plynoucím z této dohody do 10 000 Kč v měsíci včetně případných zdanitelných příjmů souvisejících s dohodou. Konečná srážková daň odpovídá sazbě 15 %. Při úhrnu výdělku na DPP přes 10 000 Kč je i z výdělku na tuto dohodu sražena měsíční záloha na daň ve výši 15 % z částky zaokrouhlené na celé stovky Kč nahoru a navýšené o povinné pojistné, tj. ze superhrubé mzdy (zaokrouhlené na celé stovky Kč nahoru). Zajímavé je, že u zaměstnance bez učiněného Prohlášení s příjmem z dohody o provedení práce přes 10 000 Kč za měsíc je z dohody srážena měsíční daňová záloha (po skončení roku následuje daňové přiznání) a ze souběžného ostatního příjmu (např. na základě dohody o pracovní činnosti nebo za výkon 13


<&#0Ăś0ÂŞ /'<& 2.#6Ä&#x152; # 156#60ÂŞ%* 2Ä&#x201E;ÂŞ,/Ä&#x152; <' <Â&#x17E;8+5.ÂŚ è+00156+ 8 41%'

DĹŻleĹžitĂŠ je v nĂĄvaznosti na § 6 odst. 1 ZDP i vymezenĂ­ osoby zamÄ&#x203A;stnance v § 6 odst. 2 ZDP, tj. kaĹždĂ˝, kdo mĂĄ pĹ&#x2122;Ă­jmy ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti, je dĂĄle v zĂĄkonÄ&#x203A; oznaÄ?en za zamÄ&#x203A;stnance bez ohledu na uŞťí vymezenĂ­ v zĂĄkonĂ­ku prĂĄce.

&CĂżQXĂ&#x161; TG\KFGPV X è4 t FCĂżQXĂ&#x161; PGTG\KFGPV Pro sprĂĄvnĂŠ zdanÄ&#x203A;nĂ­ pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ je souÄ?asnÄ&#x203A; dĹŻleĹžitĂŠ znĂĄt daĹ&#x2C6;ovĂŠ postavenĂ­ pĹ&#x2122;Ă­jemce â&#x20AC;&#x201C; poplatnĂ­ka, zejmĂŠna zda je, Ä?i nenĂ­ v Ä&#x152;R daĹ&#x2C6;ovĂ˝m rezidentem. VÄ&#x203A;tĹĄina zamÄ&#x203A;stnancĹŻ mĂĄ bydliĹĄtÄ&#x203A; v Ä&#x152;R, kde vykonĂĄvĂĄ i prĂĄci, a o jejich rezidenstvĂ­ nevznikajĂ­ pochybnosti. Byly zavedeny pojmy â&#x20AC;&#x17E;daĹ&#x2C6;ovĂ˝ rezident Ä&#x152;eskĂŠ republikyâ&#x20AC;&#x153; a â&#x20AC;&#x17E;daĹ&#x2C6;ovĂ˝ nerezidentâ&#x20AC;&#x153;, kterĂŠ jsou definovĂĄny v § 2 odst. 2 ZDP (daĹ&#x2C6;ovĂ˝ rezident Ä&#x152;eskĂŠ republiky) a v § 2 odst. 3 ZDP (daĹ&#x2C6;ovĂ˝ nerezident). TakovĂŠ vymezenĂ­ umoĹžnĂ­ pouŞívĂĄnĂ­ pojmĹŻ jednak v rĂĄmci zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ (namĂ­sto odkazovĂĄnĂ­ na pĹ&#x2122;Ă­sluĹĄnĂĄ ustanovenĂ­ zĂĄkona), ale tĂŠĹž v jinĂ˝ch prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisech v rĂĄmci prĂĄvnĂ­ho Ĺ&#x2122;ĂĄdu. MĂĄ-li vĹĄak zamÄ&#x203A;stnanec bydliĹĄtÄ&#x203A; (stĂĄlĂ˝ byt) v cizinÄ&#x203A; (v druhĂŠm smluvnĂ­m stĂĄtÄ&#x203A;) a souÄ?asnÄ&#x203A; i v tuzemsku, nebo mĂĄ bydliĹĄtÄ&#x203A; v cizinÄ&#x203A;, ale obvykle (vĂ­ce neĹž 183 dnĹŻ v kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­m roce) se zdrĹžuje v Ä&#x152;R, je ĂşÄ?elnĂŠ nahlĂŠdnout do smlouvy o zamezenĂ­ dvojĂ­mu zdanÄ&#x203A;nĂ­ s pĹ&#x2122;Ă­sluĹĄnĂ˝m stĂĄtem, jak je ve smlouvÄ&#x203A; Ĺ&#x2122;eĹĄena otĂĄzka vylouÄ?enĂ­ dvojĂ­ho rezidentstvĂ­ (zpravidla v Ä?l. 4 dvoustrannĂ˝ch smluv). PrvnĂ­m praktickĂ˝m kritĂŠriem v poĹ&#x2122;adĂ­ je Ä?asto tzv. stĹ&#x2122;edisko ĹživotnĂ­ch zĂĄjmĹŻ (kde mĂĄ stĂĄlĂ˝ byt, rodinu, bankovnĂ­ ĂşÄ?ty atd., tam je rezidentem). VĂ˝raz rezident smluvnĂ­ho stĂĄtu oznaÄ?uje pro ĂşÄ?ely smlouvy o zamezenĂ­ dvojĂ­mu zdanÄ&#x203A;nĂ­ pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ zpravidla kaĹždou osobu, kterĂĄ je podle prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ smluvnĂ­ho stĂĄtu podrobena v tomto stĂĄtÄ&#x203A; zdanÄ&#x203A;nĂ­ z dĹŻvodu svĂŠho bydliĹĄtÄ&#x203A;, trvalĂŠho pobytu nebo jakĂŠhokoliv jinĂŠho podobnĂŠho kritĂŠria. Pokud jde o provĂĄdÄ&#x203A;nĂ­ smlouvy v jakĂŠmkoliv Ä?ase nÄ&#x203A;kterĂ˝m ze smluvnĂ­ch stĂĄtĹŻ, mĂĄ kaĹždĂ˝ vĂ˝raz, kterĂ˝ v nĂ­ nenĂ­ definovĂĄn, takovĂ˝ vĂ˝znam, jenĹž mu nĂĄleŞí v tomto Ä?ase podle prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ tohoto stĂĄtu pro ĂşÄ?ely danĂ­, na kterĂŠ se tato smlouva vztahuje. JakĂ˝koliv vĂ˝znam vĂ˝razĹŻ podle pouŞívanĂ˝ch daĹ&#x2C6;ovĂ˝ch zĂĄkonĹŻ smluvnĂ­ho stĂĄtu bude pĹ&#x2122;evaĹžovat nad vĂ˝znamem, kterĂ˝ mĂĄ tento vĂ˝raz podle jinĂ˝ch prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ tohoto stĂĄtu. TĂ­m se vĹĄak jeĹĄtÄ&#x203A; moĹžnĂŠ dvojĂ­ daĹ&#x2C6;ovĂŠ rezidentstvĂ­ nevyluÄ?uje. NaĹĄe definice bydliĹĄtÄ&#x203A; â&#x20AC;&#x201C; stĂĄlĂŠho bytu â&#x20AC;&#x201C; je v § 2 ZDP pomÄ&#x203A;rnÄ&#x203A; striktnĂ­ a opĂ­rĂĄ se o Ăşmysl danĂŠ osoby trvale se v danĂŠm bytÄ&#x203A; zdrĹžovat. Ă&#x161;mysly se mohou dĹ&#x2122;Ă­ve nebo pozdÄ&#x203A;ji mÄ&#x203A;nit. V jinĂ˝ch smluvnĂ­ch stĂĄtech mĹŻĹže bĂ˝t definice stĂĄlĂŠho bytu jinĂĄ. V poslednĂ­ dobÄ&#x203A; napĹ&#x2122;. Slovensko pĹ&#x2122;eformulovalo svĂŠ vymezenĂ­ daĹ&#x2C6;ovĂŠ rezidence v zĂĄkonÄ&#x203A; o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ. MĹŻĹže vzniknout Ĺ&#x2122;ada pĹ&#x2122;Ă­padĹŻ, kdy je potĹ&#x2122;eba urÄ?it daĹ&#x2C6;ovĂŠ rezidentstvĂ­, napĹ&#x2122;. kdyĹž si poplatnĂ­k ponechĂĄ dĹŻm nebo byt ve vlastnictvĂ­ nebo i pronajatĂ˝ byt na Slovensku a v dĹŻsledku dlouhodobĂŠho pĹ&#x2122;eloĹženĂ­ napĹ&#x2122;. nadnĂĄrodnĂ­ spoleÄ?nostĂ­ na poboÄ?ku v Ä&#x152;R si pronajme byt v Ä&#x152;R, nebo mĂĄ poplatnĂ­k k dispozici

22


<XN¾wVPÊ PGRGPÉåPÊ RąÊLO[ \CO÷UVPCPEč

QVQTQXÆ XQ\KFNQ RQUM[VPWVÆ \COÉUVPCPEK MG UNWåGDPÊO / K UQWMTQOÚO ×ÅGNÖO

O zvláštní příjem se zvláštním způsobem stanovení příjmu se jedná v případě, že zaměstnavatel poskytuje bezplatně zaměstnanci motorové vozidlo k používání nejen pro služební, ale i soukromé účely (§ 6 odst. 6 ZDP). Takto poskytovaná nepeněžní výhoda se pro daň z příjmů oceňuje jako příjem zaměstnance částkou ve výši 1 % ze vstupní ceny vozidla v kalendářním měsíci (i v započatém). Částka příjmu musí činit za každý i započatý kalendářní měsíc poskytnutí vozidla nejméně 1 000 Kč. Toto nejnižší ocenění se prakticky týká motorových vozidel se vstupní cenou 100 000 Kč a méně. V částce ocenění 1 % ze vstupní ceny nejsou zahrnuty pohonné hmoty spotřebované pro soukromé jízdy. Jediné bezproblémové řešení je to, že si zaměstnanec bude kupovat pohonné hmoty pro soukromé použití ze svého, tj. např. z čisté mzdy. V případě, že takto poskytnuté vozidlo zaměstnavatel zaměstnanci v průběhu měsíce vymění, např. z důvodu poruchy vozidla, takže zaměstnanec má poskytnuta v měsíci sice dvě vozidla, ale postupně za sebou, vychází se z té vstupní ceny, která je vyšší. Pokud by ale měl zaměstnanec souběžně k soukromému použití např. dvě vozidla zaměstnavatele, vypočte se zmíněné 1 % ze vstupních cen obou vozidel; přitom u každého vozidla musí jít o „nejméně 1 000 Kč“. Jde o 1 % ze vstupní ceny vozidla u zaměstnavatele. Má-li zaměstnavatel vozidlo sám pronajato, vychází se ze vstupní ceny u vlastníka, resp. u původního vlastníka, dojde-li k následné koupi vozidla zaměstnavatelem. U vozidla, které má zaměstnavatel na základě finančního leasingu (§ 21d ZDP) od leasingové společnosti, se vychází ze vstupní ceny u leasingové společnosti. Pro účely výpočtu zmíněného 1 % je nutné ke vstupní ceně, uváděné touto společností, vždy připočítat daň z přidané hodnoty. Rovněž v ostatních případech, kdy vstupní cena vozidla pro odpisování neobsahuje daň z přidané hodnoty, je nutné vždy vycházet z ceny o tuto daň zvýšené. Ze vstupní ceny se vychází i v případě, že vozidlo poskytnuté bezplatně zaměstnanci je již daňově odepsáno a jeho zůstatková cena v účetní evidenci je nulová. Pokud se naopak vstupní cena pro odpisování zvýší technickým zhodnocením, vychází se ze zvýšené vstupní ceny. Podstatné pro výpočet daně je též to, že zmíněný nepeněžní příjem zaměstnance se (již od roku 2008) zahrnuje do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální zabezpečení i pro odvod pojistného na zdravotní pojištění. I u zaměstnanců typu členů statutárních orgánů korporací se pro výpočet základu daně k příjmu přičítá obojí pojistné odváděné zaměstnavatelem.

39


<COáUVPCPGE DG\ WĂŠKPáPĂ&#x2020;JQ 2TQJNžwGPĂ&#x160; M FCPK UTžüMQXž FCĂż XG XĂ&#x161;wK

V § 6 odst. 4 ZDP jsou stanoveny podmĂ­nky pro vznik 2 samostatnĂ˝ch zĂĄkladĹŻ danÄ&#x203A; na sobÄ&#x203A; zcela nezĂĄvislĂ˝ch (pod pĂ­smenem a) pro pĹ&#x2122;Ă­jmy z dohody o provedenĂ­ prĂĄce (dĂĄle jen â&#x20AC;&#x17E;DPPâ&#x20AC;&#x153;) s ĂşhrnnĂ˝m limitem ve výťi 10 000 KÄ? a pod pĂ­smenem b) pro â&#x20AC;&#x17E;ostatnĂ­â&#x20AC;&#x153; pĹ&#x2122;Ă­jmy ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti s ĂşhrnnĂ˝m limitem ve výťi 3 000 KÄ? v roce 2020), a to vÄ?etnÄ&#x203A; samostatnĂŠho zaokrouhlovĂĄnĂ­ obou zĂĄkladĹŻ danÄ&#x203A;, resp. vypoÄ?tenĂŠ danÄ&#x203A;. Z vĂ˝kladu k novĂŠmu znÄ&#x203A;nĂ­ § 6 odst. 4 ZDP tak vyplĂ˝vĂĄ, Ĺže oba limity se posuzujĂ­ samostatnÄ&#x203A; s tĂ­m, Ĺže tyto limity nelze navzĂĄjem kompenzovat a vznik jednoho samostatnĂŠho zĂĄkladu danÄ&#x203A; nevyluÄ?uje vznik druhĂŠho samostatnĂŠho zĂĄkladu danÄ&#x203A;, pĹ&#x2122;iÄ?emĹž ve vztahu k limitu pod pĂ­sm. b) pro posouzenĂ­ ĂşhrnnĂŠ výťe pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ se nikdy nepĹ&#x2122;ihlíŞí k pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻm plynoucĂ­m na zĂĄkladÄ&#x203A; DPP. Pro ĂşÄ?ely sprĂĄvnĂŠ aplikace výťe uvedenĂŠho ustanovenĂ­ byly ve SdÄ&#x203A;lenĂ­ pro plĂĄtce danÄ&#x203A; ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti a tvĹŻrce mzdovĂ˝ch programĹŻ k § 6 odst. 4 zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ ze dne 3. 11. 2017 uvedeny vzorovĂŠ pĹ&#x2122;Ă­klady na moĹžnosti zdanÄ&#x203A;nĂ­, kterĂŠ mohou nastat pĹ&#x2122;i stanovenĂ­ samostatnĂŠho zĂĄkladu danÄ&#x203A; v pĹ&#x2122;Ă­padÄ&#x203A; soubÄ&#x203A;hu pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ od tĂŠhoĹž zamÄ&#x203A;stnavatele u poplatnĂ­ka bez uÄ?inÄ&#x203A;nĂŠho ProhlĂĄĹĄenĂ­ k dani podle § 38k ZDP. Tyto jsme Ä?Ă­selnÄ&#x203A; upravili tak, aby vyjadĹ&#x2122;ovaly pĹŻvodnĂ­ Ăşmysl a souÄ?asnÄ&#x203A; vyhovovaly znÄ&#x203A;nĂ­ k 1. 5. 2019 a byly platnĂŠ i v roce 2020: PĹ&#x2122;Ă­klad I. Budou-li poplatnĂ­kovi plynout od tĂŠhoĹž plĂĄtce danÄ&#x203A; napĹ&#x2122;. pĹ&#x2122;Ă­jmy z DPP nepĹ&#x2122;esahujĂ­cĂ­ v Ăşhrnu za kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­ mÄ&#x203A;sĂ­c Ä?ĂĄstku 10 000 KÄ? (pĹ&#x2122;Ă­jem podle § 6 odst. 4 pĂ­sm. a) ZDP) a soubÄ&#x203A;ĹžnÄ&#x203A; pĹ&#x2122;Ă­jem z dohody o pracovnĂ­ Ä?innosti nepĹ&#x2122;esahujĂ­cĂ­ Ä?ĂĄstku 3 000 KÄ? za kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­ mÄ&#x203A;sĂ­c (pĹ&#x2122;Ă­jem podle § 6 odst. 4 pĂ­sm. b) ZDP), pak v uvedenĂŠm pĹ&#x2122;Ă­padÄ&#x203A; dojde ke vzniku dvou samostatnĂ˝ch zĂĄkladĹŻ danÄ&#x203A; (z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ z DPP a z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ z DPÄ&#x152;), ze kterĂ˝ch se srazĂ­ daĹ&#x2C6; vybĂ­ranĂĄ srĂĄĹžkou podle zvlĂĄĹĄtnĂ­ sazby danÄ&#x203A;. PĹ&#x2122;Ă­klad II. Bude-li poplatnĂ­kovi plynout od tĂŠhoĹž plĂĄtce danÄ&#x203A; napĹ&#x2122;. pĹ&#x2122;Ă­jem z DPP ve výťi 15 000 KÄ? za kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­ mÄ&#x203A;sĂ­c a soubÄ&#x203A;ĹžnÄ&#x203A; pĹ&#x2122;Ă­jem z DPÄ&#x152; ve výťi 3 000 KÄ? za kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­ mÄ&#x203A;sĂ­c (pĹ&#x2122;Ă­jem podle § 6 odst. 4 pĂ­sm. b) ZDP) pak v uvedenĂŠm pĹ&#x2122;Ă­padÄ&#x203A; dojde ke vzniku zĂĄkladu pro vĂ˝poÄ?et zĂĄlohy na daĹ&#x2C6; a samostatnĂŠho zĂĄkladu danÄ&#x203A; (tj. dvou rĹŻznĂ˝ch zĂĄkladĹŻ danÄ&#x203A;), pĹ&#x2122;iÄ?emĹž pĹ&#x2122;Ă­jem z DPP bude zdanÄ&#x203A;n zĂĄlohou na daĹ&#x2C6; podle § 38h ZDP a pĹ&#x2122;Ă­jem z DPÄ&#x152; danĂ­ vybĂ­ranou srĂĄĹžkou podle zvlĂĄĹĄtnĂ­ sazby danÄ&#x203A;. Za pĹ&#x2122;edpokladu, Ĺže poplatnĂ­k s pĹ&#x2122;Ă­jmy ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti bude nerezident Ä&#x152;R bez uÄ?inÄ&#x203A;nĂŠho ProhlĂĄĹĄenĂ­ k dani podle § 38k ZDP, kterĂŠmu bude plynout odmÄ&#x203A;na Ä?lena orgĂĄnu prĂĄvnickĂŠ osoby soubÄ&#x203A;ĹžnÄ&#x203A; s jinĂ˝m pĹ&#x2122;Ă­jmem ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti (napĹ&#x2122;. z DPÄ&#x152;), bude nutnĂŠ pro stanovenĂ­ daĹ&#x2C6;ovĂŠho reĹžimu u pĹ&#x2122;Ă­jmu uvedenĂŠho pod § 6 odst. 4 pĂ­sm. b) ZDP oba pĹ&#x2122;Ă­jmy seÄ?Ă­st, a to bez ohledu na skuteÄ?nost, Ĺže pĹ&#x2122;i samotnĂŠm zdanÄ&#x203A;nĂ­ odmÄ&#x203A;ny Ä?lena orgĂĄnu prĂĄvnickĂŠ osoby nerezidenta Ä&#x152;R 77


<&#0Ăś0ÂŞ /'<& 2.#6Ä&#x152; # 156#60ÂŞ%* 2Ä&#x201E;ÂŞ,/Ä&#x152; <' <Â&#x17E;8+5.ÂŚ è+00156+ 8 41%'

Výťe slevy se podle § 38l odst. 2 pĂ­sm. f) ZDP prokazuje: â&#x20AC;&#x17E;f) potvrzenĂ­m pĹ&#x2122;edĹĄkolnĂ­ho zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ o výťi vynaloĹženĂ˝ch vĂ˝dajĹŻ za umĂ­stÄ&#x203A;nĂ­ vyĹživovanĂŠho dĂ­tÄ&#x203A;te poplatnĂ­ka v tÄ&#x203A;chto zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ch; potvrzenĂ­ musĂ­ obsahovat 1. jmĂŠno vyĹživovanĂŠho dĂ­tÄ&#x203A;te poplatnĂ­ka, 2. celkovou Ä?ĂĄstku vĂ˝dajĹŻ, kterou za nÄ&#x203A;j za danĂŠ zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ obdobĂ­ poplatnĂ­k vynaloĹžil a 3. datum zĂĄpisu tohoto zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ do ĹĄkolskĂŠho rejstĹ&#x2122;Ă­ku nebo evidence poskytovatelĹŻ nebo datum vzniku jeho ĹživnostenskĂŠho oprĂĄvnÄ&#x203A;nĂ­.â&#x20AC;&#x153;

5NGXC PC FCPK t KPXCNKFKVC RQRNCVPĂ&#x160;MC Poskytuje se jen na vlastnĂ­ invaliditu poplatnĂ­ka. Sleva se uznĂĄ ve výťi 1/12 jiĹž po vĂ˝poÄ?tu daĹ&#x2C6;ovĂ˝ch zĂĄloh z mÄ&#x203A;sĂ­Ä?nĂ­ mzdy, a to: ZĂĄkladnĂ­ sleva na invaliditu ve výťi 210 KÄ? mÄ&#x203A;sĂ­Ä?nÄ&#x203A; (tj. 1/12 z 2 520 KÄ? roÄ?nĂ­ slevy), jestliĹže: a) poplatnĂ­kovi je pĹ&#x2122;iznĂĄn invalidnĂ­ dĹŻchod pro invaliditu prvnĂ­ho nebo druhĂŠho stupnÄ&#x203A; (dĹ&#x2122;Ă­ve Ä?ĂĄsteÄ?nĂ˝ invalidnĂ­ dĹŻchod) z dĹŻchodovĂŠho pojiĹĄtÄ&#x203A;nĂ­ podle zĂĄkona o dĹŻchodovĂŠm pojiĹĄtÄ&#x203A;nĂ­; nĂĄrok na slevu se prokazuje pĹ&#x2122;Ă­mo zamÄ&#x203A;stnavateli, u kterĂŠho poplatnĂ­k uÄ?inil ProhlĂĄĹĄenĂ­, a to pĹ&#x2122;edloĹženĂ­m rozhodnutĂ­ o pĹ&#x2122;iznĂĄnĂ­ dĹŻchodu. PotvrzenĂ­ o vĂ˝platÄ&#x203A; dĹŻchodu se pak kaĹždoroÄ?nÄ&#x203A; pĹ&#x2122;edklĂĄdĂĄ v souvislosti s ProhlĂĄĹĄenĂ­m, a to nejlĂŠpe do 15. 2., i kdyĹž v aktuĂĄlnĂ­m znÄ&#x203A;nĂ­ zĂĄkona lhĹŻta chybĂ­, a proto nenĂ­ tĹ&#x2122;eba zastavovat Ăşlevu, jestliĹže se dĹŻchodce s potvrzenĂ­m opozdĂ­, b) doĹĄlo k zĂĄniku nĂĄroku na invalidnĂ­ dĹŻchod pro invaliditu prvnĂ­ho nebo druhĂŠho stupnÄ&#x203A; (dĹ&#x2122;Ă­ve Ä?ĂĄsteÄ?nĂ˝ invalidnĂ­ dĹŻchod) z dĹŻvodu soubÄ&#x203A;hu nĂĄroku na vĂ˝platu tohoto druhu dĹŻchodu a starobnĂ­ho dĹŻchodu (prokazuje se potvrzenĂ­m finanÄ?nĂ­ho ĂşĹ&#x2122;adu). RozĹĄĂ­Ĺ&#x2122;enĂĄ sleva na invaliditu ve výťi 420 KÄ? mÄ&#x203A;sĂ­Ä?nÄ&#x203A; (tj. 1/12 z 5 040 KÄ? roÄ?nĂ­ slevy), jestliĹže: a) je poplatnĂ­kovi pĹ&#x2122;iznĂĄn invalidnĂ­ dĹŻchod pro invaliditu tĹ&#x2122;etĂ­ho stupnÄ&#x203A; (dĹ&#x2122;Ă­ve plnĂ˝ invalidnĂ­ dĹŻchod) z dĹŻchodovĂŠho pojiĹĄtÄ&#x203A;nĂ­, nĂĄrok na slevu se prokazuje pĹ&#x2122;Ă­mo zamÄ&#x203A;stnavateli, u kterĂŠho poplatnĂ­k uÄ?inil ProhlĂĄĹĄenĂ­, a to pĹ&#x2122;edloĹženĂ­m rozhodnutĂ­ o pĹ&#x2122;iznĂĄnĂ­ dĹŻchodu a potvrzenĂ­ o vĂ˝platÄ&#x203A; tohoto druhu dĹŻchodu. NovĂŠ potvrzenĂ­ o vĂ˝platÄ&#x203A; dĹŻchodu se pak pĹ&#x2122;edklĂĄdĂĄ kaĹždoroÄ?nÄ&#x203A;. Vzhledem k tomu, Ĺže prohlĂĄĹĄenĂ­ o rozhodnĂ˝ch okolnostech v rĂĄmci tiskopisu ProhlĂĄĹĄenĂ­ je stanoveno do 15. 2., lze dovodit, Ĺže pĹ&#x2122;edloĹženĂ­ potvrzenĂ­ staÄ?Ă­ na podporu tvrzenĂ­ obsaĹženĂŠho v ProhlĂĄĹĄenĂ­ takĂŠ do 15. 2. ZnamenĂĄ to, Ĺže je rozhodnĂŠ datum, odkdy je dĹŻchod pĹ&#x2122;iznĂĄn, a doklad o vĂ˝platÄ&#x203A; bude staÄ?it aĹž â&#x20AC;&#x17E;kaĹždoroÄ?nÄ&#x203A;â&#x20AC;&#x153; v souvislosti s ProhlĂĄĹĄenĂ­m na dalĹĄĂ­ rok, nejlĂŠpe do 15. 2., i kdyĹž v aktuĂĄlnĂ­m znÄ&#x203A;nĂ­ zĂĄkona lhĹŻta nenĂ­ a nenĂ­ tĹ&#x2122;eba zastavovat

90


<RčUQD XÚRQéVW FCÿQXÆ \¾NQJ[ \ O÷UÊéPÊ O\F[

Zaměstnanec má měsíční příjem 16 400 Kč. Má učiněné Prohlášení poplatníka. Jako vyživované dítě uplatňuje syna do 26 let věku, který je studentem magisterského studijního programu na vysoké škole. Manželka na toto dítě daňové zvýhodnění neuplatňuje. (v Kč) Příjem (hrubá mzda) + pojistné 33,8 % (24,8 % sociální, 9 % zdravotní) Základ pro výpočet daňové zálohy (zaokrouhlený na celé stovky Kč nahoru)

16 400 5 544 21 944 22 000

Daňová záloha před slevou a daňovým zvýhodněním Měsíční sleva podle § 35ba ZDP Daňová záloha před daňovým zvýhodněním na dítě (děti)

3 300 2 070 1 230

Měsíční daňové zvýhodnění na jedno dítě činí 1 267 Kč – z toho sleva Daňový bonus (1 267 – 1 230) = 37 (tj. méně než 50 Kč) Daňová záloha ke sražení Daňový bonus k výplatě (výše bonusu činí méně než 50 Kč, nevyplatí se, § 35d odst. 4 ZDP)

1 230 37 0 0

105


&CÿQXÆ \XÚJQFP÷PÊ PC FÊV÷ C XÚRQéGV FCÿQXÆ \¾NQJ[

8[DTCPÆ NGIKUNCVKXPÊ \MTCVM[ X VGZVW \¾MQPC Q FCPÊEJ \ RąÊLOč U é¾UVMCOK RTQ TQM Daňové zvýhodnění, v § 35c odst. 1 ZDP

daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s poplatníkem v domácnosti; Daňové zvýhodnění může poplatník uplatnit: • formou slevy na dani, • formou daňového bonusu (pokud je již daň po slevě podle § 35ba ZDP, ale před daňovým zvýhodněním, nulová).

Minimální mzda (pro měsíční daňový bonus), v § 35c odst. 4 ZDP ve vazbě na § 21g ZDP

minimální mzda stanovená pro zaměstnance odměňovaného měsíční mzdou k počátku příslušného zdaňovacího období a neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další okolnosti; Jde prakticky o částku obecně chápanou jako minimální mzda – v roce 2020 jde o částku 14 600 Kč.

1/2 minimální mzdy (pro měsíční daňový bonus), v § 35d odst. 4 ZDP

minimální mzda dělená dvěma a zaokrouhlená na celé koruny dolů; Ve všech měsících roku 2020 jde o částku 7 300 Kč. Zde by mělo praktický význam zaokrouhlení, jen pokud by v budoucnu vláda v nařízení stanovila jako minimální mzdu částku, jejíž polovina vyjde na konci na padesátihaléř.

Doplatek ze zúčtování, v § 35d odst. 8 ZDP

• přeplatek na dani po slevě, • přeplatek na dani po slevě a doplatek na daňovém bonusu nebo • jen doplatek na daňovém bonusu; Rozumí se doplatek poplatníkovi vzniklý provedením a vypořádáním RZ záloh a daňového zvýhodnění.

Měsíční sleva na dani 1/12 částky stanovené v § 35ba odst. 1 písm. a), c), až písm. f) ZDP: podle § 35ba ZDP • 2 070 Kč základní na poplatníka, • 210 Kč základní na invaliditu na invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně (dříve částečný invalidní důchod),

125


2Ä&#x2026;GJNGF RTÄ?MC\Ä? RTQ WRNCVPáPĂ&#x160; UNGX[ PC FCPK FCĂżQXĂ&#x2020;JQ \XĂ&#x161;JQFPáPĂ&#x160;

2Ä&#x201E;'*.'& 24Ä&#x152;-#<Ä&#x152; 241 72.#60Ăś0ÂŞ 5.'8; 0# &#0+ &#Ăž18ÂŚ*1 <8Âş*1&0Ăś0ÂŞ # 0'<&#0+6'.0Âş%* èÂ&#x17E;56'- 7 <#/Ăś560#8#6'.' 2TĂ&#x2013;MC\[ RĂ&#x2022;GFMNžFCPĂ&#x2020; PC RQĂ&#x2026;žVMW PGDQ X RTĂ&#x2013;DĂ&#x2030;JW TQMW RTQ XĂ&#x161;RQĂ&#x2026;GV FCĂ?QXĂ&#x161;EJ \žNQJ Tabulka uvĂĄdĂ­ pĹ&#x2122;ehled prĹŻkazĹŻ podle § 38l ZDP pĹ&#x2122;edklĂĄdanĂ˝ch zamÄ&#x203A;stnancem zamÄ&#x203A;stnavateli do 30 dnĹŻ po nĂĄstupu do zamÄ&#x203A;stnĂĄnĂ­ a pĹ&#x2122;Ă­padnÄ&#x203A; kaĹždoroÄ?nÄ&#x203A; k ĂşdajĹŻm uvĂĄdÄ&#x203A;nĂ˝m zamÄ&#x203A;stnancem v ProhlĂĄĹĄenĂ­ pĹ&#x2122;edklĂĄdanĂŠm â&#x20AC;&#x201C; Ä?inÄ&#x203A;nĂŠm do 15. 2 (v roce 2020 do 17. 2.). RozhodnĂĄ okolnost

S l e v a d a n Ä&#x203A;

ZpĹŻsob prokĂĄzĂĄnĂ­

poplatnĂ­kovi je pĹ&#x2122;iznĂĄn invalidnĂ­ dĹŻchod pro invaliditu tĹ&#x2122;etĂ­ho stupnÄ&#x203A; nebo pro invaliditu prvnĂ­ho nebo druhĂŠho stupnÄ&#x203A; (dĹ&#x2122;Ă­ve plnĂ˝ invalidnĂ­ dĹŻchod nebo Ä?ĂĄsteÄ?nĂ˝ invalidnĂ­ dĹŻchod)

rozhodnutĂ­ o pĹ&#x2122;iznĂĄnĂ­ dĹŻchodu doklad o vĂ˝platÄ&#x203A; dĹŻchodu

poplatnĂ­k mĂĄ pĹ&#x2122;iznĂĄn prĹŻkaz ZTP/P

pĹ&#x2122;edloĹženĂ­ prĹŻkazu nebo rozhodnutĂ­ o pĹ&#x2122;iznĂĄnĂ­ prĹŻkazu potvrzenĂ­ finanÄ?nĂ­ho ĂşĹ&#x2122;adu pĹ&#x2122;Ă­sluĹĄnĂŠho podle bydliĹĄtÄ&#x203A; zamÄ&#x203A;stnance

poplatnĂ­k splĹ&#x2C6;uje podmĂ­nky pro slevu na invaliditu, ale nemĂĄ pĹ&#x2122;iznĂĄn invalidnĂ­ dĹŻchod (napĹ&#x2122;. soubÄ&#x203A;h starobnĂ­ho a invalidnĂ­ho dĹŻchodu pro invaliditu prvnĂ­ho aĹž tĹ&#x2122;etĂ­ho stupnÄ&#x203A;) poplatnĂ­k do 26 let vÄ&#x203A;ku (28 let v doktorskĂŠm studijnĂ­m programu prezenÄ?nĂ­ â&#x20AC;&#x201C; dennĂ­ formou) se soustavnÄ&#x203A; pĹ&#x2122;ipravuje na budoucĂ­ povolĂĄnĂ­ studiem nebo pĹ&#x2122;edepsanĂ˝m vĂ˝cvikem

potvrzenĂ­ ĹĄkoly nebo uÄ?iliĹĄtÄ&#x203A;, Ĺže se soustavnÄ&#x203A; pĹ&#x2122;ipravuje na budoucĂ­ povolĂĄnĂ­ (pĹ&#x2122;i studiu na zahraniÄ?nĂ­ ĹĄkole tĂŠĹž rozhodnutĂ­ MĹ MT)

Platnost prĹŻkazu Pozn. trvale kaĹždoroÄ?nÄ&#x203A; nejlĂŠpe do 15. 2. (doporuÄ?eno dĹ&#x2122;Ă­ve pĹ&#x2122;ed srĂĄĹžkou zĂĄloh za leden nebo alespoĹ&#x2C6; pĹ&#x2122;ed srĂĄĹžkou zĂĄloh za Ăşnor) trvale, nenĂ­-li platnost prĹŻkazu omezena

2)

2)

podle Ăşdaje o platnosti na potvrzenĂ­ finanÄ?nĂ­ho ĂşĹ&#x2122;adu

2)

na obdobĂ­, pro kterĂŠ bylo vydĂĄno

2) 3)

155


1FXQF FCP÷ \ RąÊLOč \G \¾XKUNÆ éKPPQUVK

Přesto, že se jedná o přílohu vyúčtování záloh, je povinnost do ní uvádět i příjmy podléhající konečné srážkové dani podle zvláštní sazby a také příjmy od daně osvobozené. V této příloze č. 2 v souladu se Směrnicí Rady EU 2011/16/EU o spolupráci v oblasti daní se uvádějí samostatně odměny členů orgánů právnických osob (příklad vyplnění viz str. 225): Sloupec 1 až 13 – rozšířené identifikační údaje o poplatníkovi, sloupec 14 – úhrn příjmů (včetně příjmů od daně osvobozených), sloupec 15 – úhrn zdanitelných příjmů, sloupec 16 – ze sloupce 15 úhrn odměn člena orgánu právnické osoby, sloupec 17 – úhrn sražených záloh na daň, sloupec 18 – úhrn sražené daně, sloupec 19 – délka výkonu práce (v kalendářních dnech), po které trval výkon práce u daného plátce daně ve zdaňovacím období. V pokynech k vyplnění jsou specifikovány identifikační údaje poplatníka daňového nerezidenta, které by měl uvádět i do Prohlášení, pokud jej učiní. Sloupec přílohy č. 10 Typ daňové identifikace

Kód

Sloupec přílohy č. 12 Typ dokladu

Kód

Rodné číslo

R

Průkaz totožnosti

I

DIČ

D

Pas

P

Číslo sociálního pojištění

S

Řidičský průkaz

D

Jiné

J

Ostatní

O

Již od roku 2010 je v § 38j odst. 6 ZDP zakotvena povinnost týkající se elektronického podávání Vyúčtování s přílohami při zaměstnávání daňových nerezidentů. U právnické osoby stačí jeden daňový nerezident v roce, u zaměstnavatelů – fyzických osob platí tato povinnost až od jedenácti nerezidentů v roce. Tato povinnost trvá pro vyúčtování zálohové daně za rok 2020. V papírové podobě se Vyúčtování podává do 2 měsíců po skončení kalendářního roku (poslední den lhůty takto vyjádřené je 1. 3. 2021), při elektronickém podání až 20. 3. 2021. Bez ohledu na výše uvedené má povinnost podat Vyúčtování s přílohami elektronicky zaměstnavatel se zpřístupněnou datovou schránkou nebo zákonem uloženou povinností mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

173


<&#0Ăś0ÂŞ /'<& 2.#6Ä&#x152; # 156#60ÂŞ%* 2Ä&#x201E;ÂŞ,/Ä&#x152; <' <Â&#x17E;8+5.ÂŚ è+00156+ 8 41%'

-#2+61.# ++

6;218ÂŚ 2Ä&#x201E;ÂŞ-.#&; <&#Ăž18Â&#x17E;0ÂŞ /'<& 8 41%'

PouĹžitĂŠ pojmy a zkratky: SP â&#x20AC;&#x201C; pojistnĂŠ na sociĂĄlnĂ­ zabezpeÄ?enĂ­ a pĹ&#x2122;Ă­spÄ&#x203A;vek na stĂĄtnĂ­ politiku zamÄ&#x203A;stnanosti. ZP â&#x20AC;&#x201C; pojistnĂŠ na veĹ&#x2122;ejnĂŠ zdravotnĂ­ pojiĹĄtÄ&#x203A;nĂ­. SP, ZP zamÄ&#x203A;stnavatel â&#x20AC;&#x201C; pojistnĂŠ, kterĂŠ je z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ podle zvlĂĄĹĄtnĂ­ch prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ za zamÄ&#x203A;stnance povinen platit zamÄ&#x203A;stnavatel (tzv. povinnĂŠ pojistnĂŠ). SP, ZP zamÄ&#x203A;stnanec â&#x20AC;&#x201C; pojistnĂŠ, kterĂŠ je z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ podle zvlĂĄĹĄtnĂ­ch prĂĄvnĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ zamÄ&#x203A;stnavatel povinen srazit zamÄ&#x203A;stnanci ze mzdy a odvĂŠst spolu s povinnĂ˝m pojistnĂ˝m zamÄ&#x203A;stnavatele. SrĂĄĹžkovĂĄ daĹ&#x2C6; â&#x20AC;&#x201C; daĹ&#x2C6; vybĂ­ranĂĄ srĂĄĹžkou zvlĂĄĹĄtnĂ­ sazbou danÄ&#x203A; podle § 36 ZDP na zaÄ?ĂĄtku roku 2020 je nadĂĄle jak u dohod o provedenĂ­ prĂĄce bez uÄ?inÄ&#x203A;nĂŠho ProhlĂĄĹĄenĂ­, tak takĂŠ u pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ v ĂşhrnnĂŠ výťi nepĹ&#x2122;esahujĂ­cĂ­ u tĂŠhoĹž plĂĄtce danÄ&#x203A; za kalendĂĄĹ&#x2122;nĂ­ mÄ&#x203A;sĂ­c Ä?ĂĄstku 3 000 KÄ? (pĹ&#x2122;Ă­jmy jsou zdanÄ&#x203A;ny koneÄ?nou srĂĄĹžkovou danĂ­ a jiĹž nevstupujĂ­ do roÄ?nĂ­ho zĂĄkladu danÄ&#x203A;, pokud se k tomu poplatnĂ­k sĂĄm nerozhodne prostĹ&#x2122;ednictvĂ­m daĹ&#x2C6;ovĂŠho pĹ&#x2122;iznĂĄnĂ­). ZĂĄloha na daĹ&#x2C6; â&#x20AC;&#x201C; mÄ&#x203A;sĂ­Ä?nĂ­ zĂĄloha na daĹ&#x2C6; sraĹženĂĄ zamÄ&#x203A;stnavatelem zamÄ&#x203A;stnanci z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ ze zĂĄvislĂŠ Ä?innosti podle § 38h ZDP. SolidĂĄrnĂ­ zvýťenĂ­ danÄ&#x203A; â&#x20AC;&#x201C; solidĂĄrnĂ­ zvýťenĂ­ danÄ&#x203A; u zĂĄlohy podle § 38h ZDP. ProhlĂĄĹĄenĂ­ â&#x20AC;&#x201C; tiskopis MFin 5457, prostĹ&#x2122;ednictvĂ­m nÄ&#x203A;hoĹž poplatnĂ­k uplatĹ&#x2C6;uje nĂĄrok na nezdanitelnĂŠ Ä?ĂĄstky ze zĂĄkladu danÄ&#x203A;, na slevy na dani a daĹ&#x2C6;ovĂŠ zvĂ˝hodnÄ&#x203A;nĂ­. ID â&#x20AC;&#x201C; invalidnĂ­ dĹŻchod s rozliĹĄenĂ­m podle nÄ&#x203A;kterĂŠho ze tĹ&#x2122;Ă­ stupĹ&#x2C6;ĹŻ invalidity. PouĹžitĂŠ parametrickĂŠ Ä?ĂĄstky vĂ˝poÄ?tu pro rok 2020: ÂŻ Ä&#x152;ĂĄstka rozhodnĂĄ pro ĂşÄ?ast zamÄ&#x203A;stnancĹŻ na nemocenskĂŠm pojiĹĄtÄ&#x203A;nĂ­ podle § 6 odst. 4 ZDP je ÂŻ Ä&#x152;ĂĄstka pro vĂ˝poÄ?et solidĂĄrnĂ­ho zvýťenĂ­ u danÄ&#x203A; podle § 16a odst. 2 pĂ­sm. b) ZDP ÂŻ Ä&#x152;ĂĄstka pro vĂ˝poÄ?et solidĂĄrnĂ­ho zvýťenĂ­ u zĂĄlohy podle § 38ha odst. 2 pĂ­sm. b) ZDP

194

3 000 KÄ? 1 672 080 KÄ? 139 340 KÄ?


<&#0Ăś0ÂŞ /'<& 2.#6Ä&#x152; # 156#60ÂŞ%* 2Ä&#x201E;ÂŞ,/Ä&#x152; <' <Â&#x17E;8+5.ÂŚ è+00156+ 8 41%'

<COáUVPCPGE MVGTĂ&#x161; PGWĂŠKPKN 2TQJNžwGPĂ&#x160; OáN QF UVGLPĂ&#x2020;JQ \COáUVPCXCVGNG RÄ&#x2026;Ă&#x160;LGO \ FQJQF[ Q RTQXGFGPĂ&#x160; RTžEG XG XĂ&#x161;wK -ĂŠ C \žTQXGĂż QF VĂ&#x2020;JQĂĽ RNžVEG XG UVGLPĂ&#x2020;O OáUĂ&#x160;EK RÄ&#x2026;Ă&#x160;LGO \ FQJQF[ Q RTCEQXPĂ&#x160; ĂŠKPPQUVK XG XĂ&#x161;wK -ĂŠ Ĺ&#x2122;.

Legenda

Algoritmus

1 ZdanitelnĂ˝ pĹ&#x2122;Ă­jem VĂ˝chozĂ­ Ä?ĂĄstka vĂ˝poÄ?tu (hrubĂĄ mzda)

DPP KÄ? DPÄ&#x152; KÄ? 14 600

2 200

2 SP zamÄ&#x203A;stnavatel

PojistnĂŠ/NepodlĂŠhĂĄ pojistnĂŠmu

3 621

0

3 ZP zamÄ&#x203A;stnavatel

PojistnĂŠ/NepodlĂŠhĂĄ pojistnĂŠmu

1 314

0

4 ZĂĄklad danÄ&#x203A;

Ĺ&#x2122;. (1 + 2 + 3)

19 535

2 200

5 ZaokrouhlenĂ˝ zĂĄklad danÄ&#x203A;

ZĂĄklad pro vĂ˝poÄ?et zĂĄlohy na daĹ&#x2C6; se zaokrouhluje na celĂĄ sta KÄ? nahoru a srĂĄĹžkovĂĄ daĹ&#x2C6; na celĂŠ KÄ? dolĹŻ

19 600

2 200

6 ZĂĄloha na daĹ&#x2C6; SrĂĄĹžkovĂĄ daĹ&#x2C6;

15 % z Ĺ&#x2122;. 5 zaokrouhleno na celĂŠ KÄ? dolĹŻ

2 940

330

<COáUVPCPGE XG XGFNGLwĂ&#x160;O RTCEQXPĂ&#x160;O RQOáTW PGWĂŠKPKN 2TQJNžwGPĂ&#x160; C LGJQ RÄ&#x2026;Ă&#x160;LGO LG \FCPáP UTCĂĽGPĂ&#x160;O \žNQJ[ PC FCĂż ZamÄ&#x203A;stnanec u plĂĄtce pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ neuÄ?inil ProhlĂĄĹĄenĂ­ (mĂĄ je uÄ?inÄ&#x203A;nĂŠ u jinĂŠho plĂĄtce â&#x20AC;&#x201C; soubÄ&#x203A;ĹžnĂŠho zamÄ&#x203A;stnavatele) a dosĂĄhl za prĂĄci hrubĂŠho mÄ&#x203A;sĂ­Ä?nĂ­ho pĹ&#x2122;Ă­jmu ve výťi 27 809 KÄ?. Postup zdanÄ&#x203A;nĂ­ Ĺ&#x2122;.

Legenda

Algoritmus

1 ZdanitelnĂ˝ pĹ&#x2122;Ă­jem (hrubĂĄ mzda)

VĂ˝chozĂ­ Ä?ĂĄstka vĂ˝poÄ?tu

2 SP zamÄ&#x203A;stnavatel

24,8 % z Ĺ&#x2122;. 1

3 ZP zamÄ&#x203A;stnavatel

9 % z Ĺ&#x2122;. 1

4 ZĂĄklad danÄ&#x203A;

Ĺ&#x2122;. (1 + 2 + 3)

5 ZaokrouhlenĂ˝ zĂĄklad danÄ&#x203A; ZaokrouhlenĂ˝ na 100 KÄ? nahoru 6 ZĂĄloha na daĹ&#x2C6;

15 % z Ĺ&#x2122;. 5

7 Slevy na dani a daĹ&#x2C6;ovĂŠ zvĂ˝hodnÄ&#x203A;nĂ­

Nelze uplatnit

8 VĂ˝slednĂĄ zĂĄloha na daĹ&#x2C6; 15 % 210

KÄ? 27 809 6 897 2 503 37 209 37 300 5 595 0 5 595


<&#0Ăś0ÂŞ /'<& 2.#6Ä&#x152; # 156#60ÂŞ%* 2Ä&#x201E;ÂŞ,/Ä&#x152; <' <Â&#x17E;8+5.ÂŚ è+00156+ 8 41%'

1HĂĽ ]DĂžnete vyplÄ&#x2013;ovat oznĂĄmenĂ­, pÄ&#x153;eĂžtÄ&#x152;te si, prosĂ­m, pokyny )LQDQĂžQtPX ~Ä&#x153;DGX SUR 6SHFLDOL]RYDQpPX Âż QDQĂžQtPX ~Ä&#x153;DGX

KrĂĄlovehradeckĂ˝ kraj Ă&#x2019;]HPQt SUDFRYLĂŁWÄ&#x152; Y YH SUR

Hradci KrĂĄlovĂŠ 'DÄ&#x2013;RYp LGHQWLÂż NDĂžQt ĂžtVOR C Z

4 6 9 0 2 1 3 9 RWLVN SRGDFtKR UD]tWND Âż QDQĂžQtKR ~Ä&#x153;DGX

OZNĂ MENĂ? o pÄ&#x153;Ă­jmech plynoucĂ­ch do zahraniÞí podle § 38da zĂĄkona Ăž. 586/1992 Sb., o danĂ­ch z pÄ&#x153;Ă­jmĤ, ve znÄ&#x152;nĂ­ pozdÄ&#x152;jĹĄĂ­ch pÄ&#x153;edpisĤ (dĂĄle jen â&#x20AC;&#x17E;zĂĄkon o danĂ­ch z pÄ&#x153;Ă­jmĤâ&#x20AC;?)

Ä&#x153;iGQp

X

QiVOHGQp

PLĂ TCE DANÄ&#x2039; D 3Ä&#x153;tMPHQt E -PpQR

PĹ&#x2122;Ă­kladovĂĄ s.r.o.

1i]HY SUiYQLFNp RVRE\ 'DÄ&#x2013;RYp LGHQWLÂż NDĂžQt ĂžtVOR SÄ&#x153;LGÄ&#x152;OHQp Y Ă˝5 (DIĂ˝)

46902139

Adresa/sĂ­dlo plĂĄtce danÄ&#x152; v Ă˝R 2EHF 8OLFH ĂžiVW REFH D Ăž S Ăž R

Hradec KrĂĄlovĂŠ PĹ&#x2122;Ă­kladovĂĄ 111

36Ă˝

500 09

PÄ&#x203A;Ă?JEMCE â&#x20AC;&#x201C; POPLATNĂ?K SE SĂ?DLEM NEBO BYDLIĹ TÄ&#x2039;M V ZAHRANIĂ˝Ă? D 3Ä&#x153;tMPHQt E -PpQR

Schopf Wolfgang

1i]HY SUiYQLFNp RVRE\

7\S SRSODWQtND

01 - fyzickĂĄ osoba

X PXĂĽ ]DĂŁNUWQÄ&#x152;WH SÄ&#x153;tVOXĂŁQRX ĂĽHQD YDULDQWX V\PEROHP ;

6WiW QDUR]HQt 7\S GDÄ&#x2013;RYp Ă˝tVOR GDÄ&#x2013;RYp LGHQWLÂż NDFH D E YH VWiWÄ&#x152; GDÄ&#x2013;RYp UH]LGHQFH LGHQWLÂż NDFH

3RKODYt

RAKOUSKO

Adresa poplatnĂ­ka ve stĂĄtÄ&#x152; daÄ&#x2013;ovĂŠ rezidence 2EHF 8OLFH ĂžiVW REFH D Ăž S Ăž R 0)LQ Y]RU Ăž

226

HENNERSDORF Karl Heinrich Waggerlgasse 8

'DWXP QDUR]HQt 0tVWR QDUR]HQt

12. 8 1961 Hennersdorf AT

6WiW GDÄ&#x2013;RYp UH]LGHQFH .yG VWiWX Y\GiYDMtFt F GDÄ&#x2013;RYRX LGHQWLÂż NDFL 7\S DGUHV\ 36Ă˝ =,3

01 2332


<&#0ö0ª /'<& 2.#6Č # 156#60ª%* 2Ąª,/Č <' < 8+5.¦ è+00156+ 8 41%'

8;$4#0¦ 8<14; 6+5-12+5Č 241 41-

PROHLÁŠENÍ

SRSODWQtND GDQČ ] SĜtMPĤ I\]LFNêFK RVRE ]H ]iYLVOp þLQQRVWL SUR ]GDĖRYDFt REGREt SUR þiVW ]GDĖRYDFtKR REGREt

D

PURKOiãHQt N GDQL þLQtP GRGDWHþQČ þLQtP GiOH MHQ Ä]iNRQ³ SUR SOiWFH GDQČ ]DPČVWQDYDWHOH

SRGOH N ]iNRQD þ 6E R GDQtFK ] SĜtMPĤ YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ

1i]HY SOiWFH GDQČ _________________________________________________________________________________________________ $GUHVD ___________________________________________________________________________________________________________ ,GHQWL¿NDFH SRSODWQtND 3ĜtMPHQt _________________________________ -PpQR D __________________________ 5RGQp þtVOR __________________________ $GUHVD E\GOLãWČ PtVWR WUYDOpKR SRE\WX ________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________ 'DĖRYê QHUH]LGHQW ýR GiOH Y\SOQt 'DWXP QDUR]HQt _____________________________________________________________________ ýtVOR D W\S GRNODGX SURND]XMtFt WRWRåQRVW SRSODWQtND ____________________________ 6WiW NWHUê WHQWR GRNODG Y\GDO _______________ ,GHQWL¿NDFH SUR GDĖRYp ~þHO\ YH VWiWX GDĖRYp UH]LGHQFH _______________________ 6WiW MHKRå MVWH GDĖRYêP UH]LGHQWHP 1) 1D)

_______________

SRXåLMWH QDSĜ SĜL GDOãtP QiVWXSX NH VWHMQpPX SOiWFL GDQČ Y SUĤEČKX XYHGHQpKR ]GDĖRYDFtKR REGREt QDSĜ ÄRG ]iĜt 5555³) R]QDþWH ÄXD³ SRNXG þLQtWH SURKOiãHQt N GDQL GRGDWHþQČ SRGOH N RGVW ]iNRQD Y UiPFL åiGRVWL R URþQt ]~þWRYiQt ]iORK D GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt

PRGOH ED RGVW ]iNRQD XSODWĖXML

=iNODGQt VOHYX QD SRSODWQtND StVP D

=iNODGQt VOHYX QD LQYDOLGLWX StVP F

D SURKODãXML åH PL E\O SĜL]QiQ LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX , QHER ,, VWXSQČ ] GĤFKRGRYpKR SRMLãWČQt SRGOH ]iNRQD R GĤFKRGRYpP SRMLãWČQt QHER åH PL ]DQLNO QiURN QD LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX , QHER ,, VWXSQČ ] GĤYRGX VRXEČKX QiURNX QD YêSODWX WRKRWR LQYDOLGQtKR GĤFKRGX D VWDUREQtKR GĤFKRGX RR]ãtĜHQRX VOHYX QD LQYDOLGLWX StVP G

D SURKODãXML åH PL E\O SĜL]QiQ LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX ,,, VWXSQČ QHER MLQê GĤFKRG ] GĤFKRGRYpKR SRMLãWČQt SRGOH ]iNRQD R GĤFKRGRYpP SRMLãWČQt X QČKRå MHGQRX ] SRGPtQHN SĜL]QiQt MH åH MVHP LQYDOLGQt YH ,,, VWXSQL ]DQLNO PL QiURN QD LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX ,,, VWXSQČ ] GĤYRGX VRXEČKX QiURNX QD YêSODWX LQYDOLGQtKR GĤFKRGX SUR LQYDOLGLWX ,,, VWXSQČ D VWDUREQtKR GĤFKRGX QHER åH MVHP SRGOH ]YOiãWQtFK SĜHGSLVĤ LQYDOLGQt YH ,,, VWXSQL DYãDN åiGRVW R LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX ,,, VWXSQČ PL E\OD ]DPtWQXWD ] MLQêFK GĤYRGĤ QHå SURWR åH QHMVHP LQYDOLGQt YH ,,, VWXSQL 6OHYX QD GUåLWHOH SUĤND]X =7P P StVP H

D SURKODãXML åH PL E\O SĜL]QiQ QiURN QD SUĤND] =73 3

6OHYX QD VWXGHQWD StVP I

D SURKODãXML åH VH VRXVWDYQČ SĜLSUDYXML QD EXGRXFt SRYROiQt VWXGLHP QHER SĜHGHSVDQêP YêFYLNHP GR OHW QHER SR GREX SUH]HQþQt IRUP\ VWXGLD Y GRNWRUVNpP VWXGLMQtP SURJUDPX NWHUê SRVN\WXMH Y\VRNRãNROVNp Y]GČOiQt GR OHW

2)

R]QDþWH ÄX³ VOHYX QD GDQL NWHURX XSODWĖXMHWH 8SODWĖXMHWH OL VOHYX QD GDQL Då GRGDWHþQČ WM Y UiPFL URþQtKR ]~þWRYiQt ]iORK D GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt R]QDþWH SĜHGPČWQRX VOHYX QD GDQL ÄXD³D GR VWHMQpKR SROtþND XYHćWH L NDOHQGiĜQt PČVtFH ]D NWHUp SĜtVOXãQRX VOHYX QD GDQL GRGDWHþQČ XSODWĖXMHWH QDSĜ Ä;' ±12³)

PRGOH F D G ]iNRQD XSODWĖXML

GRGDWHþQČ XSODWĖXML GDĖRYp ]YêKRGQČQt

QD PQRX Y\åLYRYDQp GtWČ GČWL SRGOH F RGVW ]iNRQD D SRGOH N RGVW StVP F ]iNRQD XYiGtP Y QtåH XYHGHQp WDEXOFH MDNê MH SRþHW WČFKWR Y\åLYRYDQêFK GČWt åLMtFtFK Y Pp VSROHþQČ KRVSRGDĜtFt GRPiFQRVWL QD ~]HPt þOHQVNpKR VWiWX (8 QHER (+3 D VRXþDVQČ XYiGtP QD NWHUp GČWL XSODWĖXML QHXSODWĖXML GDĖRYp ]YêKRGQČQt YH YêãL QiOHåHMtFt SRGOH F RGVW 1 ]iNRQD 'RGDWHþQČ =OHWLOp 8SODWĖXML QHXSODWĖXML -PpQR D

3ĜtMPHQt 5RGQp þtVOR =73 3

]D NDOHQGiĜQt GtWČ

QiURN YH YêãL QD

PČVtFH

WDEXONX Y\SOĖWH SRX]H Y SĜtSDGČ åH XSODWĖXMHWH GDĖRYp ]YêKRGQČQt 'R WDEXON\ Y\SOĖWH YãHFKQ\ 9iPL Y\åLYRYDQp GČWL åLMtFt YH 9Dãt VSROHþQČ KRVSRGDĜtFt GRPiFQRVWL D WR EH] RKOHGX QD MHMLFK GDOãt XSODWQČQt 'iOH GČWL QD NWHUp XSODWĖXMHWH GDĖRYp ]YêKRGQČQt R]QDþWH SRGOH YêãH QiURNX QD MHGQR GtWČ R]QDþWH Ä1.³ QD GUXKp GtWČ R]QDþWH Ä2.³ QD WĜHWt D NDåGp GDOãt Y\åLYRYDQp GtWČ R]QDþWH Ä3.³ D GČWL QD NWHUp GDĖRYp ]YêKRGQČQt QHXSODWĖXMHWH R]QDþWH ÄN³ GiOH X MHGQRWOLYêFK XSODWĖRYDQêFK GČWt R]QDþWH ÄX³ VSOQČQRX SRGPtQNX ± W]Q X VORXSFH =73 3 Y\]QDþWH NWHUpPX ] GČWt E\O SĜL]QiQ QiURN QD SUĤND] =73 3 D X VORXSFH Ä=OHWLOp GtWȳ R]QDþWH ÄX³ NWHUp ] GČWt MH ]OHWLOp GR 2 OHW) D QHQt PX SĜL]QiQ LQYDOLGQt GĤFKRG SUR LQYDOLGLWX ,,, VWXSQČ D VSOĖXMH GDOãt SRGPtQN\ XYHGHQp Y F RGVW StVP E) ERG 1 Då ]iNRQD ) SRNXG XSODWĖXMHWH GDĖRYp ]YêKRGQČQt Då GRGDWHþQČ Y UiPFL åiGRVWL R URþQt ]~þWRYiQt ]iORK D GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt SDN Y QDGSLVX WpWR þiVWL R]QDþWH ÄXD³ D ]iURYHĖ Y\SOĖWH Y SRVOHGQtP VORXSFL WDEXON\ NDOHQGiĜQt PČVtFH ]D NWHUp GRGDWHþQČ XSODWĖXMHWH GDĖRYp ]YêKRGQČQt QDSĜ ±12) )

4)

244

0)LQ Y]RU þ

1


&QVC\[ t QFRQX÷FK

Podle nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních živností, je náplní živnosti volné „Provozování tělovýchovných a sportovních zařízení a organizování sportovní činnosti“ mimo jiné také zabezpečování provozu tělovýchovných zařízení a zařízení sloužících k regeneraci a rekondici (např. atletických a zimních stadionů, tělocvičen, plaveckých bazénů, koupališť, fitcenter, saun) a jejich pronajímání k bezprostřednímu použití spotřebiteli k provozování sportovní a tělovýchovné činnosti a k regeneraci a rekondici. Podle tohoto nařízení je tedy i sauna sportovním a tělovýchovným zařízením a její použití je tedy při splnění ostatních podmínek od daně osvobozeno.

7RNCVP÷PÊ FCÿQXÆJQ \XÚJQFP÷PÊ t FÊV÷ X ×UVCXW Náš zaměstnanec uplatňoval daňové zvýhodnění na syna, kterému soud nařídil ústavní výchovu. Může si nadále uplatňovat daňové zvýhodnění? Podle rozsudku na syna musí posílat výživné a jednou měsíčně syn může na návštěvu domů. Ústavní výchova je opatření, které soud může nařídit, jsou-li výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohroženy nebo narušeny do té míry, že je to v rozporu se zájmem dítěte, anebo jsou-li tu vážné důvody, pro které rodiče dítěte nemohou jeho výchovu zabezpečit (§ 971 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Učiní tak zejména v případě, že předchozí opatření nevedla k nápravě. Ochranná výchova je jedním z ochranných opatření podle zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, upravuje ji zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže. Pokud soud takovou výchovu nařídil, pak dítě nežije s otcem ve společné domácnosti a otci je stanoveno výživné. Proto otec nadále nemůže daňové zvýhodnění uplatnit. Dítěti našeho zaměstnance, na které celou dobu uplatňuje daňové zvýhodnění, byl v březnu 2020 přiznán invalidní důchod z mládí, tedy invalidní důchod 3. stupně k datu 3. 6. 2016. Musí tedy zaměstnanec vrátit daňové zvýhodnění od data 3. 6. 2016? Pokud je dítě nezletilé, pak na nezletilé dítě žijící ve společně hospodařící domácnosti lze uplatnit daňové zvýhodnění bez ohledu na ostatní skutečnosti. Pokud se jedná o dítě zletilé, pak do konce roku 2017 platilo, že pokud invalidní důchod pro invaliditu 3. stupně nebyl vyplácen, pak bylo možno na zletilé dítě daňové zvýhodnění čerpat. Až k datu 1. 1. 2018 byla novelou č. 170/2017 Sb. v zákoně o daních z příjmů změněna formulace v § 35c odst. 6 písm. b). V úvodní části ustanovení se slovo „nepobírá“ nahradilo slovy „mu není přiznán“. Proto pokud již v roce 2018 bylo dítě vašeho zaměstnance zletilé, má zaměstnanec povinnost vrátit veškeré daňové zvýhodnění poskytnuté od 1. 1. 2018.

265


C

(2) Doba mezi nabytím a prodejem podle odstavce 1 písm. a) nebo b) se nepřerušuje, pokud v době mezi nabytím a prodejem došlo k a) vypořádání mezi spoluvlastníky nemovité věci rozdělením podle velikosti jejich podílů, b) tomu, že v domě vznikly jednotky, c) vypořádání společného jmění manželů nebo d) rozdělení pozemku. (3) Zrušen (4) Obchodním majetkem poplatníka daně z příjmů fyzických osob se pro účely daní z příjmů rozumí část majetku poplatníka, o které bylo nebo je účtováno anebo je nebo byla uvedena v daňové evidenci. Dnem vyřazení určité složky majetku z obchodního majetku poplatníka se rozumí den, kdy poplatník o této složce majetku naposledy účtoval nebo ji naposledy uváděl v daňové evidenci.

C 1UXQDQ\GPÊ DG\×RNCVPÚEJ RąÊLOč Od daně z příjmů fyzických osob se osvobozuje bezúplatný příjem a) z nabytí dědictví nebo odkazu, b) obmyšleného z majetku, který 1. byl do svěřenského fondu vyčleněn pořízením pro případ smrti nebo 2. zvýšil majetek svěřenského fondu pořízením pro případ smrti, c) z nabytí vlastnického práva k movité věci, pokud je zaručena vzájemnost a osoba, od níž se věc nabývá, je 1. zástupcem cizího státu pověřeným v České republice, 2. příslušníkem jeho rodiny žijícím s ním ve společně hospodařící domácnosti, 3. jinou osobou, jíž příslušely diplomatické výsady a imunity a která nebyla občanem České republiky, d) z nabytí vlastnického práva k pozemku nebo ze zřízení věcného břemene, pokud k těmto příjmům došlo na základě rozhodnutí pozemkového úřadu o pozemkových úpravách, e) z nabytí vlastnického práva k pozemku nebo podílu na pozemku podle zákona upravujícího majetek České republiky a její vystupování v právních vztazích, je-li organizační složka státu povinna je bezúplatně převést fyzické osobě, f) ze vzniku služebnosti bytu podle zákona upravujícího převody vlastnického práva k jednotkám některých bytových družstev, g) plynoucí ve formě daru přijatého v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti, jako reklamního předmětu opatřeného jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto daru, jehož cena nepřesahuje částku 500 Kč, h) příjem plynoucí z odpisu dluhu při reorganizaci nebo při oddlužení provedeném podle zákona upravujícího řešení úpadku, i) poplatníka s bydlištěm v členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor provozujícího zařízení pro péči o toulavá nebo opuštěná zvířata nebo pro péči o jedince ohrožených druhů živočichů, je-li bezúplatný příjem použit k provozu tohoto zařízení, j) poplatníka, který jej nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po roce jeho přijetí prokazatelně použije na vzdělávání, pokud tento příjem není příjmem ze závislé činnosti, nebo na léčení, úhradu sociálních služeb nebo na zakoupení pomůcky pro zdravotně postižené, jakož i přímé poskytnutí takové pomůcky; nedojde-li ke splnění podmínek pro osvobození příjmu, je tento příjem příjmem podle § 10 v posledním zdaňovacím období, ve kterém mohly být podmínky pro osvobození splněny,

281


+PHQTOCEG WTĂŠGPž RÄ&#x2026;GFwMQNPĂ&#x160;O \CÄ&#x2026;Ă&#x160;\GPĂ&#x160;O M X[FžXCPĂ&#x161;O RQVXT\GPĂ&#x160;O

+PHQTOCEG WTĂŠGPž RÄ&#x2026;GFwMQNPĂ&#x160;O \CÄ&#x2026;Ă&#x160;\GPĂ&#x160;O M X[FžXCPĂ&#x161;O RQVXT\GPĂ&#x160;O RTQ Ă&#x2014;ĂŠGN[ WRNCVPáPĂ&#x160; UNGX[ \C WOĂ&#x160;UVáPĂ&#x160; FĂ&#x160;VáVG \G FPG RTQUKPEG

GenerĂĄlnĂ­ finanÄ?nĂ­ Ĺ&#x2122;editelstvĂ­ z dĹŻvodu sprĂĄvnĂŠ aplikace zĂĄkona Ä?. 586/1992 Sb., o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ, ve znÄ&#x203A;nĂ­ pozdÄ&#x203A;jĹĄĂ­ch pĹ&#x2122;edpisĹŻ (dĂĄle jen â&#x20AC;&#x17E;zĂĄkon o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻâ&#x20AC;&#x153;) pro ĂşÄ?ely uplatnÄ&#x203A;nĂ­ slevy na dani za umĂ­stÄ&#x203A;nĂ­ dĂ­tÄ&#x203A;te za zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ obdobĂ­ 2018 a s tĂ­m spojenĂŠho vydĂĄnĂ­ potvrzenĂ­ pĹ&#x2122;edĹĄkolnĂ­ho zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ o výťi vynaloĹženĂ˝ch vĂ˝dajĹŻ sdÄ&#x203A;luje: S ĂşÄ?innostĂ­ od zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ho obdobĂ­ 2018 bylo zĂĄkonem Ä?. 170/2017 Sb. provedeno legislativnĂ­ zpĹ&#x2122;esnÄ&#x203A;nĂ­ v § 35bb odst. 1 zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ v tom smyslu, Ĺže poplatnĂ­k danÄ&#x203A; z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ fyzickĂ˝ch osob mĹŻĹže uplatnit slevu na dani podle § 35ba odst. 1 pĂ­sm. g) zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ ve výťi vĂ˝dajĹŻ prokazatelnÄ&#x203A; poplatnĂ­kem vynaloĹženĂ˝ch za umĂ­stÄ&#x203A;nĂ­ vyĹživovanĂŠho dĂ­tÄ&#x203A;te v pĹ&#x2122;edĹĄkolnĂ­m zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ na danĂŠ zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ obdobĂ­, pokud jĂ­m nebyly uplatnÄ&#x203A;ny jako vĂ˝daj podle § 24 zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ. Tzn., Ĺže pĹ&#x2122;edmÄ&#x203A;tem daĹ&#x2C6;ovĂŠ slevy jsou Ä?ĂĄstky, kterĂŠ se vztahujĂ­ k faktickĂŠmu umĂ­stÄ&#x203A;nĂ­ dĂ­tÄ&#x203A;te v danĂŠm roce a nenĂ­ pĹ&#x2122;itom rozhodujĂ­cĂ­ okamĹžik jejich samotnĂŠ Ăşhrady. Za kaĹždĂŠ vyĹživovanĂŠ dĂ­tÄ&#x203A; poplatnĂ­ka lze uplatnit slevu na dani maximĂĄlnÄ&#x203A; do výťe minimĂĄlnĂ­ mzdy, tj. za zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ obdobĂ­ 2018 do výťe 12 200 KÄ?. V ustanovenĂ­ § 38l odst. 2 pĂ­sm. f) zĂĄkona o danĂ­ch z pĹ&#x2122;Ă­jmĹŻ bylo za tĂ­m ĂşÄ?elem obdobnÄ&#x203A; upĹ&#x2122;esnÄ&#x203A;no, Ĺže potvrzenĂ­ pĹ&#x2122;edĹĄkolnĂ­ho zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ o výťi vynaloĹženĂ˝ch vĂ˝dajĹŻ za umĂ­stÄ&#x203A;nĂ­ vyĹživovanĂŠho dĂ­tÄ&#x203A;te poplatnĂ­ka v tÄ&#x203A;chto zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ch musĂ­ obsahovat: 1. jmĂŠno vyĹživovanĂŠho dĂ­tÄ&#x203A;te poplatnĂ­ka, 2. celkovou výťi vĂ˝dajĹŻ, kterou za nÄ&#x203A;j za danĂŠ zdaĹ&#x2C6;ovacĂ­ obdobĂ­ poplatnĂ­k vynaloĹžil a 3. datum zĂĄpisu tohoto zaĹ&#x2122;Ă­zenĂ­ do ĹĄkolskĂŠho rejstĹ&#x2122;Ă­ku nebo evidence poskytovatelĹŻ nebo datum vzniku jeho ĹživnostenskĂŠho oprĂĄvnÄ&#x203A;nĂ­. (Zdroj: www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-prijmu/informace-stanoviska-a-sdeleni/ 2018/informace-urcena-predskolnim-zarizenim-k-9500)

355


Doporučená cena 389 Kč

EDICE DANĚ EDICE PRÁCE | MZDY | POJIŠTĚNÍ

EDICE PRÁCE | MZDY | POJIŠTĚNÍ

DVOUMĚSÍČNÍK PRAKTICKÁ PERSONALISTIKA MĚSÍČNÍK ÚČETNÍ A DANĚ

MĚSÍČNÍK MZDOVÁ ÚČETNÍ

ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz www.anag.cz


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook