مالیات و عشر مالیات -سهمی اجباری در درآمد دولت ،که توسط دولت از درآمد کارگران و سود کسب و کار وضع میشود ،یا به هزینه برخی از کالها ،خدمات و مااملت اضافه میگردد عشر ٪- 10از محصول یا درآمد سالنه ،که ببلل به عنوان مالیات برای حمایت از کلیسا و روحانیون گرفته میشد
پنجگانه تورات و متبارک باد خدای متاال که دشمنانت را به دست تو تسلیم کرد .و از همه چیز ده یک به او داد .پیدایش ۲۰:۱۴ و تمام ده یک زمین ،چه از بذر زمین و چه از میوه درخت ،از آن خداوند است و برای خداوند مقدس است .و اگر کسی بخواهد چیزی از ده یک خود را بازخرید کند ،باید یک پنجم آن را به آن اضافه کند .و در مورد ده یک رمه یا گله ،حتی از هر آنچه که از زیر عصا میگذرد ،دهم آن برای خداوند مقدس خواهد بود .لویان ۳۲-۳۰:۲۷ اما عشر بنیاسرائیل را که به عنوان هدیهای افراشتنی به خداوند تقدیم میکنند ،به لویان دادهام تا به ارث ببرند .بنابراین به ایشان گفتهام که در میان بنیاسرائیل ،ایشان هیچ میراثی نخواهند داشت .لویان را چنین خطاب کرده ،به ایشان بگو :چون از بنیاسرائیل عشری را که از ایشان به شما برای میراث دادهام ،بگیرید ،آنگاه هدیهای افراشتنی از آن برای خداوند تقدیم کنید ،یانی یک دهم از عشر .بدینسان ،شما نیز از تمام عشرهایی که از بنیاسرائیل دریافت میکنید ،هدیهای افراشتنی به خداوند تقدیم کنید و از آن هدیه افراشتنی خداوند را به هارون کاهن بدهید .اعداد ۲۴،۲۶،۲۸:۱۸ و از مردان جنگی که به جنگ رفتهاند ،برای خداوند خراج تایین کنید :یک نفر از پانصد نفر ،چه از انسان و چه از گاو و چه از الغ و چه از گوسفند .اعداد ۲۸:۳۱ و زکات خداوند از گوسفند ششصد و شصت و پانزده رأس بود .و گاوها سی و شش هزار رأس بودند که از آنها زکات خداوند شصت و دوازده رأس بود .و الغها سی هزار و پانصد رأس بودند که از آنها زکات خداوند شصت و یک رأس بود .و شانزده هزار نفر بودند که از آنها زکات خداوند سی و دو نفر بود .و موسی زکات را که هدیه افراشتنی خداوند بود ،به الاازار کاهن داد، چنانکه خداوند به موسی امر فرموده بود .اعداد ۴۱-۳۷:۳۱ و به آنجا بربانیهای سوختنی و ذبایح و عشرهای خود و هدایای افراشتنی دست خود و نذورات و نوافل خود و نخستزادههای گلهها و رمههای خود را خواهید آورد .آنگاه مکانی خواهد بود که یهوه ،خدای شما ،برای ساکن کردن نام خود در آنجا برخواهد گزید .در آنجا هر آنچه را که به شما امر میکنم ،خواهید آورد؛ بربانیهای سوختنی و ذبایح خود ،عشرهای خود و هدایای افراشتنی دست خود و همه نذورات برگزیده خود را که برای خداوند نذر میکنید .در دروازههای خود ،عشر غله یا شراب یا روغن خود یا نخستزادههای رمه یا گله خود را ،و هیچ یک از نذورات خود را که نذر میکنید ،و نوافل خود یا هدایای افراشتنی دست خود را، نخواهید خورد .تثنیه ۶،۱۱،۱۷:۱۲ تو باید حقیقتا ل از تمام محصول بذر خود که مزرعه سال به سال تولید میکند ،ده یک بدهی .و در حضور یهوه ،خدای خود ،در مکانی که او برای برار دادن نام خود در آنجا برمیگزیند ،ده یک غله ،شراب ،روغن ،نخستزادههای گله و رمه خود را بخوری. تا یاد بگیری که همیشه از یهوه ،خدای خود بترسی .در پایان سه سال ،تمام ده یک محصول خود را در همان سال بیرون بیاور و آن را در دروازههای خود ذخیره کن .و لوی (زیرا او هیچ سهم و ارثی با تو ندارد) و غریب و یتیم و بیوه زنی که در دروازههای تو هستند ،بیایند و بخورند و سیر شوند .تا یهوه ،خدای تو ،تو را در تمام کارهای دستت که انجام میدهی ،برکت دهد. تثنیه 28-29 ،14: 22-23 و عید هفتهها را برای یهوه ،خدای خود ،با هدیهای داوطلبانه از دست خود ،که به یهوه ،خدای خود ،مطابق برکتی که یهوه ،خدای تو ،به تو داده است ،تقدیم خواهی کرد ،نگه دار .تثنیه ۱۰:۱۶ چون به شهری نزدیک شوی تا با آن جنگ کنی ،به آن شهر ندای صلح سر بده .و اگر تو را به صلح پاسخ دهد و دروازههایش را به روی تو بگشاید ،آنگاه هم هه مردمی که در آن شهر باشند ،خراجگزار تو خواهند بود و تو را خدمت خواهند کرد .تثنیه -۱۰:۲۰ ۱۱ 1