Det første Johannesbrevet KAPITTEL 1 1 Det som var fra begynnelsen, som vi har hørt, som vi har sett med våre øyne, som vi har sett på og våre hender har tatt på, av livets ord; 2 (For livet ble åpenbart, og vi har sett det, og vi vitner og viser dere det evige liv som var hos Faderen og ble åpenbart for oss) 3 Det som vi har sett og hørt, forkynner vi eder, for at også I skal ha samfunn med oss, og vårt samfunn er i sannhet med Faderen og med hans Sønn Jesus Kristus. 4 Og dette skriver vi til dere, for at deres glede kan bli fullkommen. 5 Dette er da det budskap som vi har hørt om ham og forkynner dere at Gud er lys, og i ham er det ikke noe mørke. 6 Dersom vi sier at vi har samfunn med ham og vandrer i mørket, da lyver vi og gjør ikke sannheten. 7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu Kristi, hans Sønns blod renser oss fra all synd. 8 Hvis vi sier at vi ikke har synd, bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. 9 Hvis vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss våre synder og renser oss fra all urett. 10 Hvis vi sier at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss. KAPITTEL 2 1 Mine barn, dette skriver jeg til dere, for at dere ikke skal synde. Og hvis noen synder, har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, den rettferdige: 2 Og han er soningen for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verdens synder. 3 Og herved vet vi at vi kjenner ham, hvis vi holder hans bud. 4 Den som sier: Jeg kjenner ham og ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men den som holder hans ord, i ham er sannelig Guds kjærlighet fullkommen; på dette vet vi at vi er i ham. 6 Den som sier at han blir i ham, skal også selv vandre slik som han vandret. 7 Brødre, jeg skriver ikke noe nytt bud til dere, men et gammelt bud som dere hadde fra begynnelsen. Det gamle budet er ordet som dere har hørt fra begynnelsen. 8 Igjen, et nytt bud skriver jeg til dere, som er sant i ham og i dere: for mørket er forbi, og det sanne lys skinner nå. 9 Den som sier at han er i lyset og hater sin bror, er i mørket til nå. 10 Den som elsker sin bror, blir i lyset, og det er ingen anledning til å snuble i ham. 11 Men den som hater sin bror, er i mørket og vandrer i mørket og vet ikke hvor han går, for mørket har blindet hans øyne.
12 Jeg skriver til dere, mine barn, fordi deres synder er dere tilgitt for hans navns skyld. 13 Jeg skriver til dere, fedre, fordi dere har kjent ham som er fra begynnelsen. Jeg skriver til dere, unge menn, fordi dere har overvunnet den onde. Jeg skriver til dere, mine barn, fordi dere har kjent Faderen. 14 Jeg har skrevet til dere, fedre, fordi dere har kjent ham som er fra begynnelsen. Jeg har skrevet til dere, unge menn, fordi dere er sterke, og Guds ord blir i dere, og dere har overvunnet den onde. 15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden. Hvis noen elsker verden, er ikke Faderens kjærlighet i ham. 16 For alt som er i verden, kjødets lyst og øynenes begjær og livets stolthet, er ikke av Faderen, men er av verden. 17 Og verden forgår og dens begjær, men den som gjør Guds vilje, blir til evig tid. 18 Mine barn, det er siste gang, og som dere har hørt at antikrist skal komme, er det også nu mange antikrister; hvorved vi vet at det er siste gang. 19 De gikk ut fra oss, men de var ikke av oss; for hadde de vært av oss, ville de utvilsomt ha blitt hos oss; men de gikk ut for at det skulle bli åpenbart at de ikke var oss alle. 20 Men dere har en salvelse fra Den Hellige, og dere vet alt. 21 Jeg har ikke skrevet til dere fordi dere ikke kjenner sannheten, men fordi dere vet den, og at ingen løgn er av sannheten. 22 Hvem er en løgner uten den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er antikrist, som fornekter Faderen og Sønnen. 23 Hver den som fornekter Sønnen, han har ikke Faderen; (men) den som kjenner Sønnen, har også Faderen. 24 La derfor det bli i dere, som dere har hørt fra begynnelsen av. Hvis det som dere har hørt fra begynnelsen, blir i dere, skal også dere bli i Sønnen og i Faderen. 25 Og dette er løftet som han har lovet oss, det evige liv. 26 Dette har jeg skrevet til dere om dem som forfører dere. 27 Men den salvelse som dere har mottatt av ham, blir i dere, og dere trenger ikke at noen lærer dere; men som den samme salvelsen lærer dere om alle ting, og er sannhet og er ingen løgn, og likesom den har lært dere. dere, dere skal bli i ham. 28 Og nå, små barn, bli i ham! for at vi, når han viser seg, kan ha frimodighet og ikke skamme oss for ham når han kommer. 29 Dersom dere vet at han er rettferdig, da vet dere at hver den som gjør rettferdighet, er født av ham. KAPITTEL 3 1 Se, hvilken kjærlighet Faderen har vist oss, at vi skal kalles Guds sønner; derfor kjenner verden oss ikke, fordi den ikke kjente ham. 2 Mine elskede, nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli; men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli ham lik; for vi skal se ham som han er. 3 Og enhver som har dette håp til ham, renser seg selv, likesom han er ren. 4 Hver den som gjør synd, bryter også loven; for synd er lovens overtredelse. 5 Og dere vet at han ble åpenbart for å ta bort våre synder; og i ham er ingen synd. 6 Hver den som blir i ham, synder ikke; hver den som synder, har ikke sett ham og ikke kjent ham.