Inlämnade motioner Och styrelsens yttrande Inledning Styrelsen vill börja med att tacka samtliga för ställda motioner. Styrelsen vill också påminna om följande vad gäller motioner: -
Relevans: Motioner ska ha en tydlig koppling till föreningens syfte, verksamhet eller interna angelägenheter. Påverkansbarhet: Motioner ska behandla frågor som föreningen eller dess organ har befogenhet att besluta om eller agera på. Föreningsanknytning: Motioner ska handla om föreningens verksamhet och ska inte avse frågor som ligger utanför föreningens uppdrag eller ansvarsområde.
Motion 1 Motionsställare: Karl Engqvist Motionstext: Få saker utmärker svensk idrott mer än föreningsdemokrati och medlemsinflytande. Genom 51%-regeln tillförsäkras medlemmar att oavsett ägarförhållanden eller investeringar utifrån stannar den slutliga beslutsmakten hos medlemmarna. Det är tack vare den jag kan inkomma med denna motion till årsmötet, där den behandlas och beslutas om av Färjestads medlemmar, och inte något investmentbolag, multinationellt konglomerat eller österrikiskt energidrycksbolag. Än så länge är det ingen inom svensk hockey som driver frågan om ett avskaffande av 51%regeln, men mot bakgrund av dess fundamentala betydelse för svensk föreningsidrott ser jag ingen anledning till att Färjestad inte bör ligga i framkant i denna fråga och slå fast att man står för dess bevarande. SHL gick inför säsongen 25/26 gick ut med att man ingått ett avtal över två år tillsammans med Red Bull, ett företag ökänt för att försöka kringgå föreningsdemokratiska fundament och stadgar. Ett samarbete med en partner som jag anser aktivt motarbetar den svenska idrottsrörelsen och det som den förkroppsligar och står för. En idrottsrörelse som tar sin grund i 51%-regeln som även om den inte indirekt hotas för tillfället i framtiden kommer göra det och då kommer kunna urholka den svenska idrotten. Det är därför vi som medlemsägd förening måste ta vårt ansvar och aktivt arbeta för att bevara det vi håller närmast hjärtat, vår förening och vår idrott.